Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 286 van de 471 [ 11762 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 471  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Topic voor springpaardenfokkerij

 
Profiel   

@Besita: 1.73m Kan n centimetertje meer of minder zijn.
Ik zou zelf ook nooit online kopen... :o
Ik wil zo'n paard toch in het echt zien, voelen en ruiken
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:31 



 
Profiel   

Ik neem de merrielijn ook als een vd belangrijkste speerpunten mee. Zeker ook omdat ik meestal niet in de gelegenheid ben om de hengsten in real live te zien. meestal vang ik gesprekken op wat een goeie was, zoek ik filmpjes op, bekijk de merrielijn, zoek nakomelingen en van daaruit beslis ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:38 



 
Profiel   

Oh ik ontdek nu dit topic pas :wow: Mag ik mij hier ook melden?

Ik ben een complete newbie op het gebied van fokken, het was altijd een ver van mijn bed show. Maar toen mijn merrie 2 jaar geleden een tijd op een revalidatie stal stond waar ook een merrie/veulen centrum was, werd er langzaam toch een zaadje in mijn hoofd geplant....misschien dan toch???
Nu de beslissing genomen het gewoon te gaan doen en de zoektocht naar een knappe springhengst is in volle gang. Ik hoop een leuk allround dier voor mijzelf te kunnen fokken. Ik heb ook een topic met hengstenkeuze geopend [EHK] Hengstenkeuze voor Hemmingway x Elcaro merrie

Ik vind het hengst uitzoeken best een flinke (maar ook heel leuke) puzzel. Wat ik wel lastig vind is dat als ik bij de verrichtingsrapportage kijk, er bij vrijwel elke hengst hetzelfde staat: "een eerlijke en betrouwbare hengst met een zeer goede instelling. De hengst heeft veel bereidheid tot werken, laat zich zeer goed bewerken" Ook bij hengsten waarvan ik weet dat die helemaal niet zo makkelijk zijn/geven. Omdat een meewerkend karakter voor mij wel het belangrijkste criterium is (de merrie is niet makkelijk) heb ik hier dus niet zoveel aan. Dus ik hoop in dit topic (ik moet nog alles teruglezen) wat meer hands on ervaring te lezen over het karakter van verschillende hengsten.

Geheel tegen mijn voornemen in, ben ik toch ook wel heel erg gevallen op 3 jonge hengsten:
* Donthargos ( <3 <3 <3; Stiekem op dit moment een beetje mijn favoriet)
* Levi VDL
* Poker de Mariposa

Alledrie deze hengsten kunnen volgens mij mijn merrie mooi aanvullen. Maar omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met fokken, vind ik het ook wel heel spannend om een jonge niet bewezen hengst te gebruiken. Iemand die mij wat meer over het karakter van deze hengsten kan vertellen en waarom ik het wel of juist niet zou moeten aandurven met een jonge hengst?

Zo nu ga ik proberen bijna 300 pagina's bij te lezen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:13 



 
Profiel   

besita schreef
Firegirl schreef
Toch blijft het lastig om te kijken naar predikaten en sport. Niet ieder paard komt terecht bij iemand die er mee de sport in gaat of naar keuringen.
Soms moet je maar net het geluk hebben om de moederlijn te kennen.

Lastig ja
Maar toch kan je zelf veel zoekwerk verrichten ( google , FB , youtube..) en kom je vaak toch info , filmpjes of foto's van familieleden tegen .Een 1.10 parcours kan ook informatie geven over kwaliteit ipv een resultaat op 1.40


Zeker, met zoeken kom je best veel tegen. Maar als de eigenaren/ruiters ook niet op social media zitten wordt het wel heel erg lastig. Ik kan een aantal broertjes/zusjes van mijn paarden niet terug vinden, maar zo af en toe zoek ik eens. En soms is er ineens wat nieuws te vinden. Zo kwam ik erachter dat de 3 jarige nakomeling van mijn dressuurmerrie 1e bezichtiging had mee gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:03 



 
Profiel   

Leuk Oji! Welkom!
Donthargos zelf geen ervaring mee. Met Don Diarado en Conthargos wel. Met beiden wel positieve ervaringen! Goed bewerkbare paarden met kwaliteit. Maar merrie doet ook echt wel veel. Had jouw merrie al eerdere nakomelingen?
Van Levi durf ik niets te zeggen.

Zelf heb ik een nakomeling van Poker. Kan er alleen maar enthousiast over zijn en zou er zo nog eentje bij kopen als het kon. Heel nieuwsgierig, mensgericht, nuchter maar toch voldoende bloed. Beweegt bovengemiddeld goed in alle gangen. Poker vind ik zelf niet heel veel hengstenuitstraling hebben, maar zijn nakomelingen hebben over het algemeen wel veel (bloed)uitstraling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:42 



 
Profiel   

Antonius schreef
Iemand al gedekt met Count On Me van zangersheide? Ik ben wel fan van Comilfo plus maar wil hem zelf niet gebruiken omwille van wffs positief vandaar even aan het kijken naar zonen ervan.


Ik heb hem zadelmak gemaakt. Zalig paard om te rijden, een echte lieverd. Alleen al voor zijn karakter zou ik hem gebruiken als mijn merrie maat genoeg had. Dat hij dan ook nog eens zo goed springt is helemaal top

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:45 



 
Profiel   

Julia schreef
Leuk Oji! Welkom!
Donthargos zelf geen ervaring mee. Met Don Diarado en Conthargos wel. Met beiden wel positieve ervaringen! Goed bewerkbare paarden met kwaliteit. Maar merrie doet ook echt wel veel. Had jouw merrie al eerdere nakomelingen?
Van Levi durf ik niets te zeggen.

Zelf heb ik een nakomeling van Poker. Kan er alleen maar enthousiast over zijn en zou er zo nog eentje bij kopen als het kon. Heel nieuwsgierig, mensgericht, nuchter maar toch voldoende bloed. Beweegt bovengemiddeld goed in alle gangen. Poker vind ik zelf niet heel veel hengstenuitstraling hebben, maar zijn nakomelingen hebben over het algemeen wel veel (bloed)uitstraling.

Dank je Julia!

Ja merrie heeft eerder een veulen gehad, voordat ik haar gekocht heb. Maar dat was richting dressuur van Ampère. Wel een kwalitatief heel goed veulen (S** in Dld) en wat ik van dit dier op de filmpjes heb gezien lijkt ze op de aftekeningen na qua type heel erg veel op mijn merrie. Voordeel van mijn merrie is dat ze heel allround is. Fijn bewegen, fijn springen (mag wat voorzichtiger) en heel veel lef. Kun je dus beide kanten mee op, maar ik heb zelf gewoon het meeste met springpaarden en mijn doel is ook een fijn eventing paard.

Leuk om te lezen dat je zo blij bent met je Poker en het karakter. Klinkt precies als een karakter wat ik zoek. Ik vind Poker ook heel erg aansprekend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:08 



 
Profiel   

Lightninggg schreef
Antonius schreef
Iemand al gedekt met Count On Me van zangersheide? Ik ben wel fan van Comilfo plus maar wil hem zelf niet gebruiken omwille van wffs positief vandaar even aan het kijken naar zonen ervan.


Ik heb hem zadelmak gemaakt. Zalig paard om te rijden, een echte lieverd. Alleen al voor zijn karakter zou ik hem gebruiken als mijn merrie maat genoeg had. Dat hij dan ook nog eens zo goed springt is helemaal top


Dit is nu eens leuke inside info!!
Mijn merrie is op zich braaf genoeg maar ik ben ook geen 20 meer en voor een amateur kunnen ze niet braaf genoeg zijn }>
Mijn merrie is klein maar heeft tot hiertoe al 4 grote gegeven, de 1e is 1m67, de 2e wordt 3 en is 1m72, de anderen worden 2 en 1, beide verkocht maar ik hoor dat ze ook bij de grootste van de bende zijn. Denk dat ik deze hengst toch bovenaan mijn lijstje zal zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:09 



 
Profiel   

Als jullie de paarden laten röntgenen, dan alleen de benen of ook hals en rug? En wat betalen jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:55 



 
Profiel   

Brigitte_D schreef
Als jullie de paarden laten röntgenen, dan alleen de benen of ook hals en rug? En wat betalen jullie?


voor benen op eigen locatie 200€.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:02 



 
Profiel   

Enkel de benen, hals en rug gaat mij net wat te ver. Geen idee wat ik daarvoor betaald heb, laatste is al weer 2 jaar geleden. Mijn meest recente paarden waren al rx gekeurd of heb ik zonder keuring gekocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:06 



 
Profiel   

Wat leuk Oji, een Hemmingway. Ik heb er ook een. ‘Helaas’ een ruin dus nooit mee kunnen fokken. Voor de hengstenkeuze laat ik het hier over aan de kenners. Ik ben slechts een meelezer.

Heb wel zelf een poker staan. Qua omschrijving komt hij overeen met de poker van Julia.

Mijn hemmingway is een lief paard in de omgang. Veel bloed en kan ook super heet zijn. En is niet de allermakkelijkste. Wel super springen, net elastiek. (Nu niet meer, hij is al even met pensioen). Dus met het bloederige van de poker zou voor mijn hemmingway teveel van het goede worden verwacht ik. (Maar daar zit verder nog Palfrenier achter. Dus wellicht is de jouwe minder heet.) heb wel een Metall x elcaro gereden. Heel fijn paard en ook super goed springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:37 



 
Profiel   

Revali schreef
Antonius schreef
Iemand al gedekt met Count On Me van zangersheide? Ik ben wel fan van Comilfo plus maar wil hem zelf niet gebruiken omwille van wffs positief vandaar even aan het kijken naar zonen ervan.


Hij valt mij zeer positief op!! Maar hij lijkt me wel wat beknopt in de rug.


Nou toevallig gisteren een filmpje van gekeken, fijn paard! Lijkt me wel wat voor mijn merrie maar ik ben wat bang voor de maat. Zelf is ze 1.65 en de Vagabond die ik eruit heb zit ook rond die maat. Is ook nog een Priamus van haar maar daar kan ik helaas weinig over vinden.

Wat fijn dat je Il est balou zo goed ging Iorrr :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 08:56 



 
Profiel   

Pytje schreef
Wat leuk Oji, een Hemmingway. Ik heb er ook een. ‘Helaas’ een ruin dus nooit mee kunnen fokken. Voor de hengstenkeuze laat ik het hier over aan de kenners. Ik ben slechts een meelezer.

Heb wel zelf een poker staan. Qua omschrijving komt hij overeen met de poker van Julia.

Mijn hemmingway is een lief paard in de omgang. Veel bloed en kan ook super heet zijn. En is niet de allermakkelijkste. Wel super springen, net elastiek. (Nu niet meer, hij is al even met pensioen). Dus met het bloederige van de poker zou voor mijn hemmingway teveel van het goede worden verwacht ik. (Maar daar zit verder nog Palfrenier achter. Dus wellicht is de jouwe minder heet.) heb wel een Metall x elcaro gereden. Heel fijn paard en ook super goed springen.

Leuk nog een Hemmingway. Ja herken wat je zegt helemaal. Schat in de omgang, altijd vrolijk, geniet van aandacht, nooit een keer happen of slaan. Wel wat eenkennig maar dat is volgens mij van elcaro.
En kan inderdaad heel heet worden. Zowel Hemmingway als Elcaro als Pericles geven ze heet, dus dat merk je wel terug. Belangrijkste punt in trainingen is altijd, zowel met dressuur als met springen als met crosstraining, rust zien te houden, voorkomen dat ze heel hectisch wordt. En idd niet makkelijk, duidelijke eigen mening en die niet onder stoelen of banken steken.

Goed om te weten dat Poker dan misschien een beetje too much gaat worden. Want heet is leuk, maar heter als dat mijn merrie al is hoeft echt niet.

Dat is ook met name wat mij zo lijkt aan te spreken in Donthargos. De filmpjes die ik van die hengst zie, stralen zoveel rust en meewerken uit, al helemaal voor zo'n jong dier. Maar wel een mooi luxe type om te zien en een mooie lange hals (mijn merrie heeft een wat korte hals). Ik zie echt vanalles aan die hengst wat zo mooi zou aan kunnen sluiten. Maar vind het wel heel eng om een hengst te gebruiken waar nog zo weinig van bekend is, juist omdat ik zo onervaren ben met fokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:37 



 
Profiel   

Mijn oude hemmingway heeft 2 hele fijne Ustinovs gegeven, een loopt 1.50 in Amerika en de ander is elite eptm

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 11:48 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
Mijn oude hemmingway heeft 2 hele fijne Ustinovs gegeven, een loopt 1.50 in Amerika en de ander is elite eptm


Oh dat is interessant!!! Hoe is het karakter van die nakomelingen (en van jouw merrie)?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:59 



 
Profiel   

Wat leuk die overeenkomsten! Eenkennigheid ken ik inderdaad ook goed van hem. In de omgang al en ohz al helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:28 



 
Profiel   

Hier ook al een poosje een stille meelezer

Heerlijk om al jullie verhalen te lezen en hoe jullie tot een hengstenkeuze komen.ook al hengsten gezien die me aanspreken en waarvan ik voor dit topic nog nooit van had gehoord
Zelf 3 merries drachtig, 2 springpaarden en een new forest. Ook een jaarling en 3-jarige in de opfok.

Veel succes allemaal met het veulen seizoen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:24 



 
Profiel   

Oehlala schreef
Brigitte_D schreef
Als jullie de paarden laten röntgenen, dan alleen de benen of ook hals en rug? En wat betalen jullie?


voor benen op eigen locatie 200€.


250

Hals en rug gaat me ook nog wat te ver. Dat zie ik dan wel bij eventuele verkoop.

Ik ben er nog niet uit over de hengsten. En ik denk dat ik dit jaar op de veulenhengstigheid wil proberen te insemineren.dus dan zoek ik wel vers, maar ik hoorde dat DV eigenlijk ook wel kan, iemand daar ervaring mee?

Ermitage staat sowieso op mijn lijstje voor de jonge merrie

Iemand ook enig idee of je ergens Chacco kunt krijgen? Ik zie ze vaak genoeg geboren worden ook zonder Icsi...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:15 



 
Profiel   

Hmm dat zou me verbazen
Misschien dat enkele nog riietjes hebben want verder enkel icsi
Prijzen van een rietje gaan ook van 20 k tot 60 k voor een rietje ..ik denk dat je dan dat risico niet neemt om dat rietje in de merrie te duwen terwijl je met icsi bijna oneindig keer kan proberen

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:32 



 
Profiel   

Ja met die veilingen is het helemaal doorgedraaid, achterlijke bedragen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:55 



 
Profiel   

Wij gaan bij de baloubet met een maand wel starten. Ik denk dat we toch voor All Star gaan. Misschien dat we de jus de Pomme ook nog een keer spoelen, afhankelijk van wat we nu krijgen :)

Voor de anderen heb ik meer bedenktijd :) Ben ook echt gek van chacoon Blue maar het sperma laat te wensen over als ik alles hier zo lees en ook ons lukte het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:36 



 
Profiel   

Ik ben nog een beetje zoekende in dat hele draagmerrie gebeuren maar moet wel wat haast gaan maken denk ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:51 



 
Profiel   

Revali schreef
Oehlala schreef
voor benen op eigen locatie 200€.


250

Hals en rug gaat me ook nog wat te ver. Dat zie ik dan wel bij eventuele verkoop.

Ik ben er nog niet uit over de hengsten. En ik denk dat ik dit jaar op de veulenhengstigheid wil proberen te insemineren.dus dan zoek ik wel vers, maar ik hoorde dat DV eigenlijk ook wel kan, iemand daar ervaring mee?


Ik was laatste keer bij Wolvega aan huis ruim 400 euro kwijt voor alleen de benen := Schrok me rot van die rekening. Door welke praktijk laten jullie het doen?

Diepvries kan wel op veulenhengstigheid, maar ik hou er niet van om te reizen met merrie met veulen aan de voet. Is mijn vrachtwagen ook niet geschikt voor. Dus voor mij is het voorwaarde dat de hengst vers beschikbaar is als ze een veulen zogen.

Heb je mijn Dakar uit Konnie al gezien Revali?

Tijd zat Pantykous ;) Dierenarts zoeken met ervaring met ET en dan ben je al een heel eind.
Ik insemineer eigenlijk nooit eerder dan half april en liefst pas begin mei. Ze kunnen hier niet eerder dan mei in de wei en zit dus echt niet te wachten op een veulen in februari/begin maart :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:37 



 
Profiel   

Iorrr schreef
Wij gaan bij de baloubet met een maand wel starten. Ik denk dat we toch voor All Star gaan. Misschien dat we de jus de Pomme ook nog een keer spoelen, afhankelijk van wat we nu krijgen :)

Voor de anderen heb ik meer bedenktijd :) Ben ook echt gek van chacoon Blue maar het sperma laat te wensen over als ik alles hier zo lees en ook ons lukte het niet.


Heb een niet zo makkelijk vol te krijgen merrie vanaf eerste keer drachtig van Chacoon, zou het dus toch even willen nuanceren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 286 van de 471 [ 11762 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 471  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen