Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 31 van de 238 [ 5938 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 238  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Harmonie in chaos vinden

 
Profiel   

friendly schreef
Oh please blijf posten. Ik reageer nooit maar vind je omschrijvingen van je paarden, mensen die je kent en situaties echt helemaal fantastisch! :')

Oh jezus ik heb er zoveel van die. _O- Ik ben echt een "voorbeeld" van een wedstrijdruiter. :=
Ik kreeg het eerste jaar dat ik met Sam wedstrijd ging rijden heel onverwacht telefoon dat ik mee mocht naar het vlaams kampioenschap. Onze Chef d'equipe zei "amai, gij had het precies echt niet verwacht."

Ja, nee, tuurlijk niet, toen ik Sam nam wist ik dat hij geen hoogvlieger ging worden, ik wist dat hij ooit alles zou geven wat hij had maar ook dat hij limieten had. Limieten waar ik geen problemen mee had maar waarvan ik realistisch moest zijn dat hij op wedstrijd zou moeten op boksen tegen paarden zonder die limieten. Je mag en kan dan niet verwachten van zon dier dat het geselecteerd wordt voor kampioenschappen. Net zoals ik me nu voor genomen heb dat ik hem één keer Z2 wil starten en dat hij daarna rustiger aan mag gaan doen, dat ik dan wil kijken hoe hij dat doet. Gaat dat beter dan verwacht dan mag hij gewoon mee maar niet meer "een heel seizoen". Dan zal dat eerder een wedstrijd of 3 zijn doorheen het seizoen. Hij heeft door zijn bouw nu eenmaal wat dingetjes waardoor de kans reëel is dat hij wat vroeger zal slijten (platte stand, dat kruis, die weke rug.) en ik wil hem gewoon zo lang mogelijk gezond houden. Voel ik dat hij dat echt zwaar vindt, dan blijft het bij één keer. Het voordeel aan Sam is wel dat hij niet "zwaar getraind moet worden" in die zin: als hij het eenmaal snapt dan hoef je echt niet elke week oefeningen door te nemen. In al die jaren dat ik met Sam wedstrijd rijd heb ik niet één keer de proeven met hem gereden thuis. Ik train aparte oefeningen, voel wat beter moet en train vervolgens op zo'n manier dat de spieren die het beter zouden moeten maken rustig aan opgebouwd en sterker worden. Ik hoef niet elke dag SB te rijden om die SB te verbeteren. Ik hoef niet elke dag galopwissels te rijden om ze te verbeteren. Vandaag vroeg ik hem eentje op zijn moeilijke kant en hij sprong hem gewoon. Omdat ik dus laatst gevoeld had "waar het hem zat" en daar mee aan de gang gegaan ben, maar sinds de training zonder zadel heeft hij geen wissel meer gesprongen. Dus in die zin kan ik Sam wel "sparen" ook als de oefeningen zwaarder worden. Zo heb ik hem al die jaren altijd gespaard. Want met Sam consequent competitie-gericht trainen dan was ie al lang stuk geweest.

Maar anyhow, dus ik zeg aan telefoon dat ik even moest checken bij de achterban want het zou plaats vinden op een plaats die bijna vier uur rijden is. Dat is dus de dag er voor er heen rijden want ik laat Sam geen 8 uur op een trailer staan + nog eens wedstrijd lopen. Dus ik bel mijn man en die zegt meteen "ja tuurlijk gaan we! Je zei altijd dat je tussen de paarden geen kans meer zou maken."(ik heb tussen de pony's altijd kunnen mee rijden maar ging er van uit dat ik er bij de paarden niet meer tussen zou komen.)
Hij was daar eigenlijk nog niet 100% klaar voor maar mijn man zei ook "Je kent hem, je weet waar je tegen op moet boksen, ze bellen je niet voor niks."

Dus ik accepteer. Ik trek de dag van vertrek Sam uit de weide nadat alles in geladen was dat nodig was en mijn man bekijkt hem en zegt "moet je zijn benen niet wassen?"
Ik kijk even naar Sam zijn benen en terug naar mijn man en zeg "die worden toch weer vuil." mijn man zucht diep en zegt "kom, gooi die ezel op de camion en pak shampoo mee."

Dus ezel ging de camion op en we reden naar Torhout. Sam werd geïnstalleerd in een speciaal voor hem gereserveerde stal (geen paard langs of tegenover hem en op het eind van de gang want anders is Sam te nerveus). Wij konden gaan slapen want ik zou 's morgens vroeg moeten starten (als eerste).

Ik trek de dag van de wedstrijd Sam uit de stal en we gaan naar onze camion zodat ik niet al mijn spullen steeds moest verslepen + daar was het rustiger. Ik wijs op de benen van Sam en zeg: "kijk, vuiler dan gisteren." Dus hij zegt "gaat gij zo een wedstrijd rijden met dat paard?" "In de bak worden die toch terug geel! Voor ik in de ring ben ziet ge niks meer van gewassen benen!" (let wel: Mijn ouders, een stel concurrenten, wat teamleden en mijn trainster stonden dit alles hulpeloos of ietwat geamuseerd te aanschouwen.)
Mijn man heeft me echt een minuut of vijf gewoon zitten aan staren alsof ie aan het heroverwegen was of ie nog wel getrouwd wilde zijn met me. Heeft vervolgens een emmer gevuld met water en shampoo en is al mompelend begonnen aan Sam zijn benen. Ik hoorde dingen als "dressuur ruiter" en "benen niet eens wassen" en "kan toch niet" en "ik was hier mee gestopt" enzo. :+
en van dat memorabele moment is zelfs een foto: :)) Sam wist niet wat hem overkwam toen zijn benen ineens gewassen werden en zijn neus en nog van alles wat ik nooit doe. _O- Mijn man veegt zijn mond altijd af "zoals de echte" voor we de ring mogen gaan verkennne. Ik voel me altijd best professioneel als mijn man mee is. _O- Maar Sam vindt dat helemaal niks en ondergaat het met zijn oren plat waarop hij een "leg die oren niet plat ezel!" krijgt van mijn man. Needless to say dat die oren er niet minder plat van gaan liggen. _O-

[ img ]

Dat is dus met mij op wedstrijd gaan. :+

E4D: het klinkt heel raar maar Rêve heeft voor mij altijd als heel "safe" ervaren eens ik er op zat.. er naast is een ander verhaal. Ik denk dat heel veel mensen Rêve een enkeltje slacht gegeven hadden op haar moeilijkst... Die heeft behoorlijk gepuberd zeg maar. Nu is het op zich en wel gemanierde merrie (je ziet haar immers zonder halster staan op de poetsplaats enz) maar je moet haar wel kennen... We geven Rêve ook nooit uit handen. Ik heb haar vast of mijn man. Nooit iemand anders. Wij kennen haar blikken en zien de minste verandering die ons duidelijk maakt dat we moeten opletten. Moed was daar niet voor nodig eigenlijk. Ik heb altijd dit soort paarden gehad... Haar moeder was eigenlijk erger... Het probleem dat beide merrie's hebben (en Joy minder lijkt te hebben al is hij ook harder dan gemiddeld) is dat ze niet te corrigeren waren. Gewoon keihard en dat niet alleen.... Ze vochten terug... Rêve weet dat ze sterker is en als ze zich beledigd voelt dan gebruikt ze dat ook en dan heb je dus wel echt een probleem... Dat voorkomen wij dus kost wat het kost. Dat maakt ook dat we soms dingen doen of juist niet doen die onlogisch lijken maar we hebben daar altijd goede reden toe. We weten hoe ze is in fight modus en daar komt ze pas uit als ze weet dat ze je gehad heeft. Maar bij Rêve kan je het voorspellen en dus voorkomen... Pretty had daar (zover ik ooit uitgedokterd heb) geen reden voor nodig..

Of Joy nu echt super veel bij geleerd heeft weet ik eigenlijk niet, ik denk dat hij nog het meest geleerd heeft van die twee thuis om eerlijk te zijn. Dat nuchtere heeft hij absoluut van Rêve. Sam is een oudere versie van Vigo. Sam is met mij heel "outgoing" maar als ik uit het beeld ga sluit hij volledig af. :) Rêve is voor Sam een grote steun, dus denk dat dat toch in de genen van Rêve (en nu dus Joy) zit eigenlijk, dat stabiel zijn en ook echt "steunen". Zover ik weet komt er geen 3e veulen bij. De bedoeling zou zijn om ze met hun twee te laten op groeien maar ik kan natuurlijk nooit uit sluiten dat als een andere vriendin van N een plek zoekt dat N zegt dat die mag komen natuurlijk. :) Maar vooralsnog is dat iig niet de bedoeling. Ik heb ook echt het ide gekregen dat Joy het fijner vindt zo... Misschien juist omdat hij ook in die andere groep "de stabiele factor" was en hij is uiteindelijk ook een jonkie, wellicht was dat wat veel om op zijn schouders te hebben... Ik merk nu iig dat hij veel opener blijft, hij hinnikt weer als ik aan kom, is weer vrolijk... In de andere opfok leek hij op het einde echt een beetje "moe".

Rêve is echt een heel lief paard... Ze is... Tja, ze is Rêve... Ben echt gek met haar maar ze had zeg maar een heel andere leercurve en manier van leren dan het gemiddelde paard denk ik... := Gelukkig had ze ook een baas die nogal ehm, apart, kan reageren... en als ik me eens écht boos maakte, dan ging ze letterlijk door de bomen uit als het moest. := Rêve had de gewoonte om naar het stukje bos uit te breken (waar ze van natuur en bos niet mocht lopen ook al was dat stuk van mij.)
Er was een periode dat ze nogal vaak naar dat stuk ging en één specifieke keer besloot Rêve dat ze daar zou blijven.>;) Helemaal niet boktproof maar Rêve had al vrij jong kennis gemaakt met de hengstenketting. Bovendien is het merendeel van mijn verhalen niet echt bokt-proof eigenlijk... := _O- Maar de uitnodiging om het boktproof klaar te krijgen staat altjid open voor die wat het willen proberen. :)) Ik ben zacht als het kan, en dan ook echt veel zachter dan gemiddeld voor het merendeel van de tijd, mijn paarden krijgen tijd, er wordt meer dan gemiddeld rekening met ze gehouden. Maar áls ik moet inkomen, dan is dat ook meteen goed... Overigens heeft ze de ketting inmiddels nog maar zelden om. Maar vanaf dat ze 7 maanden was pakte niemand Rêve nog zonder ketting en zweep. We hebben het hier nl over een merrie van 7 maanden die bewust en gericht met de mond open gespreid naar je greep als je ruzie met haar kreeg.. Dus met goede reden. Dus na een kort gevecht over lopen of niet was ik het zó kotsmoe dat ik voor het eerst in haar leven mijn stem verhefte (ik heb beschadigde stembanden dus mijn stem verheffen doet effectief pijn aan mijn stembanden, dat al je me zelden tot nooit horen doen, meestal spreek ik ook heel zacht om dat op "normale toon" al moeite kost.). Dus ik zei op mijn mooiste vlaams: "GIJSE G*DVERDOMSE SMERIGE K*TMERRIE GE GAAT LOPEN OF IK BRENG U IN STUKSKES TERUG NAAR DE JUISTE WEIDE!!!!"
Mijn man weet dat als ik eenmaal in die bui ben dat hij zich vooral niet moet moeien. (Jaren later zou hij dat letterlijk tegen me uit spreken). Rêve was zodanig in shock van het feit dat ik mijn stem kon verheffen dat ze me volgde, dus ik sleur haar meer door dat bos maar dat was vrij dicht begroeid bos en ik paste wel door die boompjes maar Rêve niet altijd... Iedereen die Rêve wat gevolgd heeft weet dat Rêve al snel best een hoop paard was. :+ Met momenten hoorde ik achter me echt gekrabbel en terug zwiepende takken en tegen de tijd dat ik haar op weide had, haar los klikte en zei dat ze "nu verdomme maar moest op flikkeren" zei mijn man "Ik weet niet of je het gemerkt hebt maar je hebt haar letterlijk over een jonge boom heen getrokken die nu plat ligt....." :=
Sinds weet Rêve dat het lang duurt voor ik boos word maar dat als ik boos word het menes is. 99,9% van de tijd probeert ze dat dus ook te voorkomen sinds. De keren dat het nog voor gekomen is waren echt "slip ups" en alsof ze zo iets had van "nu kan ik ook niet meer terug." En dan accepteert ze haar correctie dus ook gewoon. Als je haar dan straft gaat ze niet tegen je in. En ik weet dat als ik écht boos op haar word, dat ze desnoods bomen velt om mijn bevelen op te volgen. :+

Rocamor: heb het al verteld denk ik maar mijn man is zelf internationaal springruiter geweest maar inmiddels al ruim 20 jaar geleden. Hij is inmiddels langer gestopt dan dat ie gereden heeft. :D Mijn man kent N van vroeger en N vroeg laatst aan me hoe ik hem in vredesnaam zo betrokken gekregen had. Want de S die zij zich herinnerde wilde niks meer met paarden te maken hebben... :=
Tja... eigenlijk is het simpel en prachtig tegelijk: Ik heb helemaal niks gedaan want ik heb altijd gezegd "paarden zijn mijn hobby, dat moet niet jouw last zijn" en in de eerste jaren was dat ook gesplitst maar sinds Rêve (waar hij zelf ook een band mee gekregen heeft) is dat veranderd...
Mijn man weet dat paarden mijn passie zijn, dat ze mij "er door getrokken" hebben op elk moment dat ik wilde stoppen. Dus hij steunt me op elk gebied. Met het nodige sarcasme. En hij wil ook gewoon betrokken worden bij Rêve haar proces omdat hij haar net zo goed van veulen af aan kent natuurlijk...

we hebben 4 jaar lang gediscussieerd over het feit dat ik Rêve niet zelf zou losrijden. Elke keer ronde ik af met "we zien wel" omdat ik dacht "en ik doe het toch zelf." tot ze dus beleerd moest worden. Toen zei mijn man "Bel X, die is even groot als jou, die kan haar beleren." waarop ik zei "en kan X haar ook beleren op mijn beperkingen of krijg ik dan alsnog een paard dat ik moet "omzetten" naar mijn manier van rijden waardoor het hele ide achter het zelf fokken eigenlijk teniet gedaan wordt?"

Discussie afgelopen en een dag later gingen we aan de gang met Rêve. _O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 23:07 



 
Profiel   

Kan niet meer wijzigen: maar ik heb tape! En ik ben blij met mijn tape... het voelt nu al beter dan het weekend en vanaf morgen is het normaal gewoon stukken beter... weekje pauze. Toen ik zei ‘K mag ik om een gunst vragen?’ Zei ie ‘tape voor die linker schouder?’
Yes please!
Hij kon zich gelukkig helemaal voorstellen dat ik er echt even klaar mee was. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 00:35 



 
Profiel   

Fijn dat het tapen helpt!

Rêve mag echt wel haar hoefjes kussen dat jij haar baasje bent, want zoals je zelf zegt op veel plekken zou ze een enkeltje naar het slacht gekregen hebben. Het mooie is wel dat jullie door alles heen een heel sterke band hebben gekregen. Benieuwd naar de toekomst met jullie tweetjes!

Jij en je man passen perfect bij elkaar! Mooi om de verhalen te lezen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 08:00 



 
Profiel   

_O- _O- bedankt aan jou en Rêve voor het stukje bos. Ik heb echt plat gelegen van het lachen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 08:36 



 
Profiel   

Tjonge van internationale springruiter naar niets meer met paarden te willen hebben is wel een groot verschil. Dat zal ook wel niet zonder reden zijn geweest.

Moet toegeven dat ik vrees dat jou Rêve bij mij waarschijnlijk inderdaad een enkeltje slacht zou gekregen hebben. Denk dat veel mensen bij jou gedacht hebben dat je levensmoe was.

Kan me ook goed inbeelden dat Chris er niet gerust op was toen jij met Rêve die tent in moest als ie haar in de staat zag. Denk dat menig toeshouwer zal gedacht hebben dat jullie gek waren. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 08:38 



 
Profiel   

Citaat
Sinds weet Rêve dat het lang duurt voor ik boos word maar dat als ik boos word het menes is. 99,9% van de tijd probeert ze dat dus ook te voorkomen sind
hier moest ik zo om lachen, want jullie proberen ook te voorkomen dat Rêve boos wordt, schreef je daarvoor, omdat jullie weten dat het dan menens is _O- "ons kent ons" noemen we dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 08:44 



 
Profiel   

Je zou een boek kunnen schrijven van al je avonturen. Of waarschijnlijk voor jullie dagelijks leven. Maar voor ons hilarisch om te lezen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 09:11 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Citaat
Sinds weet Rêve dat het lang duurt voor ik boos word maar dat als ik boos word het menes is. 99,9% van de tijd probeert ze dat dus ook te voorkomen sind
hier moest ik zo om lachen, want jullie proberen ook te voorkomen dat Rêve boos wordt, schreef je daarvoor, omdat jullie weten dat het dan menens is _O- "ons kent ons" noemen we dat.

klopt, het is een wisselwerking geworden. :j Wij houden rekening met haar en zij met ons. Precies zoals het hoort. :D

petraaken: Dat is inderdaad niet zonder reden geweest. :) Wat hij wel altijd gezegd heeft is dat hij nooit een band heeft kunnen opbouwen met de paarden die hij reed, ja, ze werden goed verzorgd en de ene reed hij liever dan de andere maar echt een band zoals nu thuis kan, dat was nieuw voor hem.

Mijn ex trainster zei dat ik zou verongelukken met haar en wilde dat ik haar verkocht. (en hielp me daarna niet meer met haar.)
Chris is er nooit echt gerust op nee. _O- Hij vindt haar een heel goed paard, daar niet van... Maar dat karakter.. :)) :))
en tóch... eens je op haar zit.... Dan voelt ze zo veilig... Ze leert razendsnel, ze wil dolgraag voor je werken... Dus het is echt geen "gemeen" paard... Ze had gewoon wat moeite met grenzen leren respecteren zullen we maar zeggen. :+

Donnatella: volgens mij ziet Rêve dat alleen niet zo. >;) :)) Die vindt met enige regelmaat dat ze best wat meer zou moeten mogen. Zoals Sam.... Als ze zich kon gedragen zoals Sam dan mocht ze meer. :)) Maar dat kan ze niet dus ze wordt kort gehouden. :))

Muga: :j

Ik weet dat mijn man eens mee ging met de les met Sam, en Chris ging wat verstellen aan mijn hoofdstel. Terwijl Chris me aan het garanderen was dat het nu echt nog los zat was (want ik heb een bloedhekel aan strakke riempjes en dat weet Chris) zei mijn man ineens zonder nadenken terwijl hij de riempjes goed stak (da's een tik van hem. Ik steek die dingen altijd maar door 1 lusje dat ze niet flapperen en klaar en blijkbaar doet Chris dat dus ook)
"Gij steekt die ook al niet fatsoenlijk door die lusjes! Hoe gaat zij het ooit leren als gij ook al zo zijt? Dat trekt toch op niks zo!" *steekt elk riempje door alle lusjes*
Chris en ik stonden m allebei even blanco aan te kijken geloof ik. _O- wij waren (ik iig) allebei nog aan het denken "riempjes? Lusjes?"
Chris was de 1e die zijn spraak terug vond en zei "maar zolang ze maar niet flapperen en hij er geen last van heeft toch?" en toen lag ik op Sam zijn hals want dat is exact het antwoord dat ik mijn man altijd geef als hij er over klaagt. _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 09:53 



 
Profiel   

Wat betreft riempjes en lusjes ben ik een echt zeik.... Neem mij nooit mee met wedstrijden want je krijgt je huid vol. Het hele harnachement moet schoon, heel, gespiegeld en paardvriendelijk zijn. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 10:52 



 
Profiel   

Oh het is schoon en paardvriendelijk, maar ik krijg die krengen nooit fatsoenlijk door die lusjes (moet je maar eens met één hand proberen voor de lol.). Dus dat sla ik meestal over. Denk dat er weinig mensen hun tuig poetsen zoals ik doe (na elk gebruik.)

en ik ga je ook alvast waarschuwen dat als je mij de huid vol wil geven op wedstrijd je van een hele koude kermis gaat terug komen. := Als ik niet degene ben die reageert dan mijn man wel. _O- We mogen elkaar jennen maar niemand anders mag de ander jennen. :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 10:54 



 
Profiel   

Morganlefay schreef
Wat betreft riempjes en lusjes ben ik een echt zeik.... Neem mij nooit mee met wedstrijden want je krijgt je huid vol. Het hele harnachement moet schoon, heel, gespiegeld en paardvriendelijk zijn. :+


En vooral dat losse stukje teugel naar rechts laten wijzen he?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:05 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Morganlefay schreef
Wat betreft riempjes en lusjes ben ik een echt zeik.... Neem mij nooit mee met wedstrijden want je krijgt je huid vol. Het hele harnachement moet schoon, heel, gespiegeld en paardvriendelijk zijn. :+


En vooral dat losse stukje teugel naar rechts laten wijzen he?!

Het ‘overschot’ van de teugel?
Ik heb ooit van een jury -2 gehad omdat dat rechts hing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:09 



 
Profiel   

Van mij hangt dat overschot van de teugel ook altijd rechts. Nog nooit een jury gehad die daar over viel. Zelfs Internationaal hangen zowel links of rechts. :?

Wedstrijdhoofdstellen moeten de lussen en riempjes wel goed zitten maar de trainingshoofdstellen ben ik ook niet zo precies mee hoor. Als het inderdaad maar niet flappert of in de weg zit en de paarden er geen last van hebben.

Witte delen wassen deed ik wel maar niet als ik op voorhand wist dat ik in een modderige ring moest inrijden of proef rijden. Wat had dat dan voor zin om daar je shampoo en tijd aan te verspillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:24 



 
Profiel   

Ja, ik werd dus effectief bij de jury geroepen daarvoor en kreeg een -2. Sinds heb ik mijn overschot dus altijd links hangen. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:36 



 
Profiel   

O die ellende ik weet het, bij mij altijd links totdat ik een Duitse instructrice trof van de oude school :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 11:59 



 
Profiel   

Mijn vrouw keek mij net geamuseerd aan omdat ik de hele tijd zat te gniffelen tijdens het bijlezen. :') :')

Je schrijft echt leuk !

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:25 



 
Profiel   

Rocamor schreef
Morganlefay schreef
Wat betreft riempjes en lusjes ben ik een echt zeik.... Neem mij nooit mee met wedstrijden want je krijgt je huid vol. Het hele harnachement moet schoon, heel, gespiegeld en paardvriendelijk zijn. :+


En vooral dat losse stukje teugel naar rechts laten wijzen he?!


_O- _O- Wij trokken onze merens gewoon uit de modder, even de straal erop als het niet te koud was of de borstel erover , babydoekje vlak voor optreden show of wedstrijd er razendsnel over heen gehaald (gaan ze zo mooi van glanzen) en hoppakee gaan met dat zwarte ding. Wel hadden we de avond van te voren al de manen goed gedaan en een hengstenvlecht ingemaakt zodat afhankelijk hoe goed of slecht hij was blijven we zitten we hem voorstelde met los behang of met een vlecht.
Met polie (alleen wedstrijden gereden) deden we het zelfde en ook bij haar dag van te voren, deden we haar behang heel mooi en ging dan in vlechten zodat we de ochtend van de wedstrijd we haar mooi konden op kalifateren. Zij genoot ervan, Hercule vond het lekker dat gefriemel maar vond het op een gegeven ogenblik ook wel genoeg. HEt harnachement zag er voor de bühne netjes uit :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:30 



 
Profiel   

petraaken schreef
Van mij hangt dat overschot van de teugel ook altijd rechts. Nog nooit een jury gehad die daar over viel. Zelfs Internationaal hangen zowel links of rechts. :?

Wedstrijdhoofdstellen moeten de lussen en riempjes wel goed zitten maar de trainingshoofdstellen ben ik ook niet zo precies mee hoor. Als het inderdaad maar niet flappert of in de weg zit en de paarden er geen last van hebben.

Witte delen wassen deed ik wel maar niet als ik op voorhand wist dat ik in een modderige ring moest inrijden of proef rijden. Wat had dat dan voor zin om daar je shampoo en tijd aan te verspillen.

Dat dus. Als ik weet dat losrijpiste of ring modder gaat zijn of de losrijbak gele zand doe ik echt geen moeite. Dan wordt het vuil er ar geborsteld met zo’n magic brush en dat wit-makende droogshampoo en klaar. Als het écht nat is gaan ze zo mee.

Was de honden vergeten te voeren vanmorgen maar was zelf niet zo goed vanmorgen. Dus ik zeg ‘1 laat ontbijt kunnen ze wel hebben.’
Manlief: ‘wilt ge zeggen dat ze dik zijn?’
Nu hebben we twee Mechelse herder. Eentje van 2 en eentje van 8 maanden en beide zijn goed gevuld. :+ niet dik maar ook niet de magere sprieten die men meestal gewoon is te zien in de sport.
Dus ik zeg ‘hebt ge die kleine al bekeken?’ ‘Die moet groeien!’ ‘Nee die moet niet groeien die moet rustig aan doen!’ (Pup heeft ocd helaas door het snelle groeien.) dus mijn man ‘zijn kop moet in die oren groeien!’
Nu “trekt” mijn man hem altijd aan zijn oor als hij te ruw speelt en bijt. Hij kent het inmiddels zo goed dat als ‘rustig’ niet werkt we zeggen ‘moet ik aan uw oren trekken?’ En dan piept ie en stopt ie voor we überhaupt wat doen. :+ deze pup is erg vocaal kwa huil geluidjes trouwens. Als er ooit een hond leert spreken is het deze. Dus ik zeg ‘stop dan met aan die hond zijn oren te trekken zo gaat hij er nooit in gegroeid raken!’
Pup jankte bevestigend. :)) :))

Een geheel normaal dagelijks gesprek

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 15:14 



 
Profiel   

my God ik lig plat. _O- _O- _O- _O- _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 15:48 



 
Profiel   

Hoe heb je dat gedrag met Reve op 7 mnd dan opgelost? Dat zal eerder zo ontstaan zijn dan ineens. Was het dan gewoon grenzen aftasten in haar gedrag of was je over haar grens heen gegaan en reageerde ze dan zo?

En verder: ik lees weer met een grote glimlach alle capriolen . Heerlijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 15:56 



 
Profiel   

ikkedus schreef
Hoe heb je dat gedrag met Reve op 7 mnd dan opgelost? Dat zal eerder zo ontstaan zijn dan ineens. Was het dan gewoon grenzen aftasten in haar gedrag of was je over haar grens heen gegaan en reageerde ze dan zo?

En verder: ik lees weer met een grote glimlach alle capriolen . Heerlijk!

Dat begon met grenzen af tasten, het probleem was dat Rêve niet te corrigeren was op de ‘standaard’ manier. Of ze keek je aan van ‘ja, dus?’ Of ze ging in de ‘kom maar op.’ Modus...
Met heel veel pijn in het hart zijn we op dat punt echt keihard in gekomen elke keer als ze zo reageerde. Naderhand zat ik elke keer met mijn hoofd in mijn handen. Nog nooit had ik een paard zo moeten aanpakken, laat staan een veulen... Ze heeft nog voor ze twee jaar oud was vier keer mijn ribben gebroken waarvan één keer heel bewust. En tja... Je komt op een punt dat het er op of er onder is... toen heeft ze de hengstenketting om gekregen op een moment dat ze zo deed en is ze gewoon de hoek van de stal in gemept met de zweep. Ik stond te janken terwijl ik het deed maar ze MOEST leren correcties aanvaarden. Anders hield het gewoon op. Ik hoop dat nooit meer te moeten doen in mijn leven. Zodra haar hoofd zakte en ze signalen gaf van énige onderdanigheid is ze meteen aangehaald. Meteen geknuffeld. Ze was ook op dat moment totaal niet bang voor me trouwens. Maar vanaf dat moment ging ze wel accepteren dat er grenzen waren... Als Rêve een grens af tast reageer ik daar nog steeds vrij heftig op. Maar ik weet wat voor paard ik op stal heb...

We hebben de 3e keer op verplaatsing 8 uur!!!!! Met haar gestaan. Thuis liep ze zo de camion op... bij Chris besloot ze dat niet meer te willen. Alle vorige keren waren probleemloos verlopen. Ineens zei ze nee... we hebben alle manieren geprobeerd. Elk trukje in het boekje om te vermijden dat het weer hard tegen hard werd. Tot mijn man voor haar aan de kant moest springen ondanks de hengstenketting omdat ze steigerde, naar hem kapte en vervolgens met de mond open naar hem wilde grijpen. Dat was echt om te doden. Toen was de maat vol en is ze bruut gezegd met vier stevige kerels de camion in gemept.

Eens op de vrachtwagen ging ze gewoon chill staan eten..... >;) echt dan zou je haar wat hoor.... Maar dan krijgt ze een aai en een ‘Goedzo meisje.’ En eens de vrachtwagen dicht mompelen we iets over verdoms hellepaard en eenmaal thuis wordt ze weer behandeld alsof er niks gebeurd is.

Sinds nooit meer problemen gehad met de camion....



Ze krijg echt alle kansen om het niet zo bruut te laten verlopen maar als ze gevaarlijk word, dan krijgt ze ook echt een probleem.... daar ben ik heel eerlijk in. Rêve is een paard waarvan ik zeker ben dat ze je op zo’n moment dood en bewust ook. Gewoon om te bewijzen dat zij sterker is.

Maar alle andere momenten is het een fantastisch lief, loyaal en gevoelig paard... ze kan gewoon het knopje om zetten en dan is het ook voor ons knopje omzetten of verongelukken...

(Ik voel me nu echt een hele slechte eigenaar nu ik dit typ :oo )

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 17:45 



 
Profiel   

Dat is echt wel heel erg heftig meid zo'n paard. Ik heb dan toch wel geluk gehad met mijn paarden, want dat zou ik echt nooit en te nimmer aankunnen. Daar ben ik echt heel eerlijk in. Wat fijn dat ze bij jullie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 17:54 



 
Profiel   

Zit dat laatste toch met open mond te lezen. Heb al moeilijke karakters gezien maar zo eentje als Rêve die zich niet laat corrigeren of toch heel erg moeilijk heb ik toch nog niet meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:04 



 
Profiel   

Ik heb over de jaren heel veel paarden gereden en hoofdzakelijk gecorrigeerd. Zelfs haar moeder liet zich corrigeren. Rêve is in al die jaren het enige paard dat ik ken dat zo is,
Vanaf dat ze vier maanden was, ging ze in de ‘fight’ modus zodra ze iets niet mocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:10 



 
Profiel   

Ik denk, al voor de honderdduizendste keer, dat dat paard heel veel mazzel heeft dat ze bij jou staat. In haar geval denk ik aan het spreekwoord met zachte heelmeesters....

Ik geniet echt van je manier van schrijven. Je lijkt me echt een topwijf!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 18:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 31 van de 238 [ 5938 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 238  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen