Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Gevoelig veulen opvoeding, straf en vooral achteraf

 
Profiel   

Hoi, Ik heb een veulen dat op haar 7 maand voor het eerst naar de smid ging. Ik had haar nog niet zo lang, ze was gereserveerd, terughoudend maar niet bang of onbeleefd.
Een echte Groninger.
Alles ging best goed tot we aan de achter voetjes kwamen. Hij kreeg plots een trap zonder echte aanleiding waar we beiden niet goed van waren.
Nadat ik hem overeind had geholpen zei hij dat straffen inmiddels te laat was.
Maar dat het wel toeval zou zijn, dat zoiets indien bewust écht serieus moet afgestraft worden.
Hij is vertrokken zonder verder te gaan en ik had alleen echt niet het lef haar achter voet nog eens op te tillen.
De ochtend erna, alles lijkt normaal.
Maar toen ik haar passeerde in de loop stal na het voederen, dreef ze mij plots in de hoek met haar achterhand en trapte kei hard, gelukkig net naast mij?! Ik was in alle staten, maar 1 ding was zeker, dit mocht nooit meer gebeuren.
Ik trapte haar terug, verhief mijn stem en dreef haar in de andere hoek.
Tegen dat ik klaar was met schreeuwen en mijn ruimte te claimen was zij aant bibberen van de schrik?! Ze was misschien nog nooit gestraft of op haar plaats gezet? Maar het had zeker een indruk achter gelaten!
Ik ging weg, kwam later terug alsof er niets gebeurd was. Maar dat was niet volgens haar…
Het heeft mij 2 weken gekost, eer dat ik weer in haar buurt mocht komen en haar mocht aanraken en of borstelen zonder dat ze weg ging met angst van mij. Het heeft nog langer geduurd vooraleer ik haar achterhand weer mocht borstelen. Ik voelde mij verschrikkelijk…
Ik heb het nu opgebouwd tot haar achter benen naar beneden, maar haar voetje zelf nog niet durven vragen.
Eten uit de hand geven, veeeeel positieve aandacht, mee gaan wandelen aan het halster.
Maar plots nu 2 maand later, alles lijkt eindelijk terug de goeie kant op te gaan tussen ons.
Vanavond was ze plots, zonder aanleiding terug bang van mij, ongeïnteresseerd en wilde ze mij liever niet in de buurt hebben.
Ik was misschien emotioneel niet zo stabiel door een andere gebeurtenis dan gewoonlijk… maar ik was heel normaal tegen haar.
Ik wou haar even borstelen, even we-time.
Maar ik werd gekwetst, teleurgesteld.

Misschien vindt ze mij helemaal niet leuk?
klikt het niet langs haar kant?
kan ze mij niet vergeven?

Ze is nog jong en ik had gehoopt dat ze mijn allerbeste vriendin ging worden.
Maar ik zie het even niet meer goed komen zo… iemand tips zodat ze mijn beste, respectvolle vriendin kan worden?
Ik heb al enkele veulen opvoeding boeken verslonden inmiddels..

Dank jullie wel !
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 22:55 



 
Profiel   

Niks aan de hand. Dit hoort erbij. Een veulen moet jouw grenzen ook leren. Ik heb pas mn veulen nadat ze ook probeerde te meppen niet te voorzichtig gemeld dat dit niet de bedoeling was. Heeft 3 weken geduurd en nu zijn we weer vriendinnen. Ik hoef alleen maar nee te zeggen en mevrouw weet het al. Opvoeding heet dat. Sowieso kunnen wij nooit harder zijn dan een paard zelf. Voor voeten geven gebruiken wij een halster touwtje die je rustig naar de kogel laat zakken. Dat is veiliger voor jezelf.

Daarbij is dit paard dus gevoelig voor jouw emotie. Je er dus niks van aan trekken. Morgen is weer een nieuwe dag, met weer positieve energie. Als jij je fijner voelt zal het wss makkelijker gaan


Laatst bijgewerkt door Horseloverl op 26-01-22 23:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:06 



 
Profiel   

Soms, heel soms, zijn specifieke paarden met specifieke mensen geen goede, vruchtbare match.
Waar je soms met tijd, liefde en veel geduld een paard prima voor je kunt winnen, is de match soms echt gedoemd om te mislukken.
Wellicht heeft ze met iemand die zekerder is, of juist weet wanneer er ruimte gegeven moet worden aan haar om zelf dingen te verwerken/op te lossen, of juist doorpakken op de juiste momenten, een betere klik.

Overigens had ik deze actie die jij noemde ook afgestrafd en daarna weer gedaan alsof er niks aan de hand is. Maar blijkbaar heeft dit dier een andere benadering nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:06 



 
Profiel   

Dat je dat trappen hebt afgestraft is heel goed. En soms zijn er ook van die typjes die al bij het minste beginnen trillen. Hier ook zo eentje, zo brutaal als wat, maar bij een goede brul vliegt meneer trillend naar achter. En 10 min later weet hij van niks meer maar is ie opeens braaf :roll:
Niks van aantrekken.

Waar je wel op moet letten is dat je haar nu niet extra gevoelig en afwachtend gaat benaderen of constant analyseren. Doe gewoon, wees consequent en ga in stapjes zoals met eender welk jong paard. Een paard denkt echt niet in termen van ‘vergeven’.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:11 



 
Profiel   

Probeer haar gedrag niet te veroordelen. Het is een paard, zij denkt niet in 'we zijn vriendinnen' en ziet geen kwaad of consequentie in gevaarlijk gedrag van haar.
Neemt niet weg dat ze het moet leren. Probeer je er niks van aan te trekken. En gevaarlijk gedrag direct corrigeren, daarna direct weer overschakelen naar neutraal. Niet in blijven hangen, daar snapt ze niks van.
Komt wel goed hoor, geef het tijd en probeer en nog geen label aan te plakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:25 



 
Profiel   

Ik zie even niet hoe dit paard verder opgroeit?


Paarden hebben niet zoveel aan de wispelturigheid van menselijke emoties. Ze hebben behoefte aan een kalme, consequente leider.

Omdat het hier om een jong dier gaat zou ik zeggen. Leer het paard nog even goed de voeten geven en de mens te vertrouwen.

En dan gauw in de kudde met een aantal leeftijdgenoten en of wat oudere paarden.
Geen betere plek voor opvoeding en omgaan met correcties dan door soortgenoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:31 



 
Profiel   

Ben ik het helemaal mee eens.
Lekker in de kudde. Klooien met vriend(innetjes.goede hoefsmid erbij die niet bang is en goed is met jonkies.
En het is een paard geen mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:42 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Ik zie even niet hoe dit paard verder opgroeit?


Paarden hebben niet zoveel aan de wispelturigheid van menselijke emoties. Ze hebben behoefte aan een kalme, consequente leider.

Omdat het hier om een jong dier gaat zou ik zeggen. Leer het paard nog even goed de voeten geven en de mens te vertrouwen.

En dan gauw in de kudde met een aantal leeftijdgenoten en of wat oudere paarden.
Geen betere plek voor opvoeding en omgaan met correcties dan door soortgenoten.


Ze staat samen met een leeftijds genoot.
Spelen de hele dag door. Ik zou er graag een oudere bij zetten inderdaad. Zodat ze een leiders figuur heeft, die mij hopelijk wat helpt in de opvoeding… dank je

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:48 



 
Profiel   

Maak je geen zorgen hoor.
Mijn merrie heeft mijn kleintje ook een keer flink afgestraft dat hij een hele tijd al weg vloog als zij te in zijn buurt kwam.
Dat is helemaal goed gekomen.
Hij moest even leren dat je niet zomaar op een merrie kan klimmen en in haar achterbenen moet bijten :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 23:54 



 
Profiel   

Ts, hoe erg ik ook tegen slaan ben in veel situaties, heb je absoluut goed gehandeld in jouw situatie. Wat moet je dan? Voorzichtig haar achterhand wegduwen? Nee, daar heeft zij sowieso niets aan.
Jullie moeten elkaars grenzen leren kennen, zolang jij ook respect hebt voor die van haar, komt het echt wel weer goed. Je kunt wel gaan opletten wanneer zij begint te dreigen en deze handelingen misschien met kleinere babystapjes uitvoeren, maar bij sommige situaties zoals de hoefsmid moet ze er toch even doorheen uiteindelijk.
Het blijven grote dieren ts, gelukkig ben je niet geraakt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 01:31 



 
Profiel   

Als het zolang duurt voor ze weer bij je in de buurt durft te komen was je correctie te groot. Corrigeren is prima, te groot niet goed. Een paard wat je niet raakt, wil je niet raken. Ze kunnen prima richten, als ze je wel had willen raken, had ze het gedaan.

Je bent erin blijven hangen en dat is niet handig. Je correctie moet snel zijn, duidelijk en dan ook over, en dan ben je weer neutraal en ga je verder waar je gebleven was.

Wat ik wel vaak teruglees in je verhaal is: 'uit het niets' 'zonder aanleiding'.
Het is een baby. Die hebben soms driftbuien, en doen stom. Alles wat je wilt aanleren in babystapjes, en corrigeren doe je snel, duidelijk en zo zacht als kan, zo hard als moet.

En wat Kelly_Ann zegt: laat ze opgroeien met een duidelijke leider. 2 kleuters gaan elkaar niet opvoeden, ze leren alleen maar onzin van elkaar. Dus een volwassen merrie erbij die de kleuters opvoedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 02:32 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Als het zolang duurt voor ze weer bij je in de buurt durft te komen was je correctie te groot. Corrigeren is prima, te groot niet goed. Een paard wat je niet raakt, wil je niet raken. Ze kunnen prima richten, als ze je wel had willen raken, had ze het gedaan.

Je bent erin blijven hangen en dat is niet handig. Je correctie moet snel zijn, duidelijk en dan ook over, en dan ben je weer neutraal en ga je verder waar je gebleven was.

Wat ik wel vaak teruglees in je verhaal is: 'uit het niets' 'zonder aanleiding'.
Het is een baby. Die hebben soms driftbuien, en doen stom. Alles wat je wilt aanleren in babystapjes, en corrigeren doe je snel, duidelijk en zo zacht als kan, zo hard als moet.

En wat Kelly_Ann zegt: laat ze opgroeien met een duidelijke leider. 2 kleuters gaan elkaar niet opvoeden, ze leren alleen maar onzin van elkaar. Dus een volwassen merrie erbij die de kleuters opvoedt.

Hier sluit ik me bij aan.
Mijn jonkie vond in het begin (en nog steeds wel) de achterbenen lastig en heeft in het begin ook uitgehaald. Dan kreeg ze van mij een tik en ik ging verder alsof er niets gebeurd was. Heel belangrijk: ook belonen als het wel goed gaat. Ze mag best even jengelen in de balans, maar niet trappen. Vaak is het even in het optillen dat ze even trekt, maar dan is de balans er en dan is het klaar. Sterker nog, ze tilt ze al op zodra ik de andere neer zet. Super braaf.

Toen ze bij mij kwam had ze een tijdje alleen gestaan. Ze vond mensen lief en leuk, maar had ze absoluut niet nodig. Ik heb heel veel tijd gestoken in puur in handen zijn. Even meelopen, poetsen, even vast staan, alles aanraken. Meer niet, 5 minuten per dag. En verder in een gemengde kudde. En dat is goud waard. Mensen werden ineens wel interessant, ze leerde manieren, ze leerde samenwerken en werd tegelijkertijd ook opgevoed in de kudde.

Inmiddels is het een super braaf dier (wordt in maart 2), mensgericht, wil graag leren, is aandachtig naar mij, goed opgevoed door mij en de paarden. Maar omdat de kudde goed functioneert, heeft het mij weinig energie en tijd gekost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:08 



 
Profiel   

Overigens is het niet erg dat je eens te groot inkomt e. Zolang je er maar van leert. Elk paard is hier anders in en dat is voor ons ook aftasten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:28 



 
Profiel   

Waar het waarschijnlijk mis ging is dat je na die trap ook nog je stem verheft hebt en waarschijnlijk emotioneel was daarbij. Zo‘n emotie maakt een paard onzeker, niet de schop terug.
De eerste reactie (trap terug en 1 emotieloze „boe“ was voldoende geweest. Ook nog in een hoek zetten was waarschijnlijk overdreven, zeker bij een veulen.

Ga het niet overpijnzen, gewoon weer normaal verder met waar je was en gebeurd het nog een keer, je straf nog veel korter houden (boem, klaar) en gewoon weer door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 08:37 



 
Profiel   

Ik denk dat alles al gezegd is, je correctie was begrijpelijk maar te groot en met emotie. En nu voelt ze dat je t " goed wilt maken" dan straal je geen consequentheid uit en kan ze ws weinig mee. Laat los wat er is gebeurd en behandel haar gewoon weer als normaal. doet ze iets wat je niet wilt is een korte duidelijk correctie voldoende. maar ik snap je correctie hoor. Ik zou ook rotschrikken en het dier laten zien dat er niet te sollen valt met me. En op laten groeien in een gemengde kudde jong en oud merrie en ruinen zou mijn voorkeur geven, dan leren ze de paardentaal. succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 09:27 



 
Profiel   

Besef ook, dat voor een paard voeten geven best heel eng is. Ze staan op 3 benen en kunnen niet weg.
Dat is om die reden ook iets wat we met veel geduld en in kleine stapjes aanleren, zodat ze voldoende vertrouwen in ons hebben om ook idd dat voetje braaf te geven. Het is nogal wat voor ze, en zeker voor een baby.

Je hoefsmid deed wat hij moet doen, en het is niet zijn taak om jouw veulen te leren de voeten op te tillen. Normaal gezien doen we de eerste keer bekappen ook met moeder (of een ervaren merrie waar het veulen vertrouwen in heeft) erbij, zodat het veulen van de merrie kan afkijken en leren hoe je dat nu doet. Dat is jouw taak om ervoor te zorgen dat dat gebeurt. Je tilt bij de merrie de voeten op, waar het veulen bij is, en beloont ze ervoor. En dan doe je hetzelfde bij je veulen, hoort allemaal bij het veulen-ABC.

Maar hier gaat het al mis, want je hebt blijkbaar geen enkel besef hoe spannend het is voor een veulen, en hoe logisch het is voor het veulen om zo te reageren. Jij zíet de aanleiding niet. Hij is er wel.

Verder, wat ik al zei: als ze je had willen raken, had ze het gedaan. Dit was dus een waarschuwing.
En ik schrik echt van je beschrijving, het klinkt alsof je al je woede hebt geuit op het veulen. Toen je klaar was stond ze bibberend in een hoek. Je veulen is echt echt heel bang geweest, vanuit paard gezien ben jij een roofdier, zij een baby vluchtdier, en dus heeft ze doodsangsten uitgestaan. En het is wat Sizzle zegt: het is de emotie erbij waar je paard heel onzeker van is geworden.

Logisch toch, dat er voor haar niet "niets" gebeurd is?

En vervolgens wil ze niets van je weten op een moment dat je emotioneel bent. En ook dat is volkomen logisch, want de vorige keer dat je dat was heeft ze doodsangsten uitgestaan.

En wat nu heel jammer is, is dat ze de correctie niet gelinkt heeft aan haar gedrag (waarschijnlijk was je dus te laat) maar aan jou, en jouw emotie. En dat is een serieus probleem. Het feit dat je bij haar gaat soebatten of ze alsjeblieft weer goed op je is is ook een probleem.

Wat al die tijd ben je geen leider, geen mama, maar een voor haar heel onberekenbaar figuur, die ze niet kan vertrouwen.

En begrijp me goed: ik ben helemaal niet tegen een correctie bij een paard, dat kan echt wel nodig zijn, maar je moet wel goed corrigeren. Direct, liefst binnen de seconde, duidelijk (ze moeten echt snappen dat het gaat om wat er gebeurde) en kort (boos worden mag, is ook normaal, ik corrigeer ook niet emotieloos) maar niet blijven hangen in je emotie en frustratie, die emotie is van jou en niet van je paard.

Dus ik ga niet mee met de bokkers die zeggen: komt wel goed. Ik twijfel daaraan. Je volkomen gebrek aan begrip van wat er gebeurde, waarom het gebeurde, en wat dat met een paard doet, wat ook nog een baby is vind ik heel, heel zorgelijk. Ik adviseer je om heel goede begeleiding te vragen, want een veulen opvoeden is al niet heel makkelijk voor ervaren mensen, die snappen wat ze doen, en 90% van de mensen die in NL met paarden bezig zijn heeft geen flauw idee wat ze doen.

Er kan echt heel, heel veel misgaan van 7 maanden tot een 4-jarige. Dus misschien even met jezelf en een ervaren persoon gaan zitten en je afvragen of het een goed idee is dat jij dat veulen opvoedt. Ik vind van niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:19 



 
Profiel   

Avalanche schreef
Besef ook, dat voor een paard voeten geven best heel eng is. Ze staan op 3 benen en kunnen niet weg.
Dat is om die reden ook iets wat we met veel geduld en in kleine stapjes aanleren, zodat ze voldoende vertrouwen in ons hebben om ook idd dat voetje braaf te geven. Het is nogal wat voor ze, en zeker voor een baby.

Je hoefsmid deed wat hij moet doen, en het is niet zijn taak om jouw veulen te leren de voeten op te tillen. Normaal gezien doen we de eerste keer bekappen ook met moeder (of een ervaren merrie waar het veulen vertrouwen in heeft) erbij, zodat het veulen van de merrie kan afkijken en leren hoe je dat nu doet. Dat is jouw taak om ervoor te zorgen dat dat gebeurt. Je tilt bij de merrie de voeten op, waar het veulen bij is, en beloont ze ervoor. En dan doe je hetzelfde bij je veulen, hoort allemaal bij het veulen-ABC.

Maar hier gaat het al mis, want je hebt blijkbaar geen enkel besef hoe spannend het is voor een veulen, en hoe logisch het is voor het veulen om zo te reageren. Jij zíet de aanleiding niet. Hij is er wel.

Verder, wat ik al zei: als ze je had willen raken, had ze het gedaan. Dit was dus een waarschuwing.
En ik schrik echt van je beschrijving, het klinkt alsof je al je woede hebt geuit op het veulen. Toen je klaar was stond ze bibberend in een hoek. Je veulen is echt echt heel bang geweest, vanuit paard gezien ben jij een roofdier, zij een baby vluchtdier, en dus heeft ze doodsangsten uitgestaan. En het is wat Sizzle zegt: het is de emotie erbij waar je paard heel onzeker van is geworden.

Logisch toch, dat er voor haar niet "niets" gebeurd is?

En vervolgens wil ze niets van je weten op een moment dat je emotioneel bent. En ook dat is volkomen logisch, want de vorige keer dat je dat was heeft ze doodsangsten uitgestaan.

En wat nu heel jammer is, is dat ze de correctie niet gelinkt heeft aan haar gedrag (waarschijnlijk was je dus te laat) maar aan jou, en jouw emotie. En dat is een serieus probleem. Het feit dat je bij haar gaat soebatten of ze alsjeblieft weer goed op je is is ook een probleem.

Wat al die tijd ben je geen leider, geen mama, maar een voor haar heel onberekenbaar figuur, die ze niet kan vertrouwen.

En begrijp me goed: ik ben helemaal niet tegen een correctie bij een paard, dat kan echt wel nodig zijn, maar je moet wel goed corrigeren. Direct, liefst binnen de seconde, duidelijk (ze moeten echt snappen dat het gaat om wat er gebeurde) en kort (boos worden mag, is ook normaal, ik corrigeer ook niet emotieloos) maar niet blijven hangen in je emotie en frustratie, die emotie is van jou en niet van je paard.

Dus ik ga niet mee met de bokkers die zeggen: komt wel goed. Ik twijfel daaraan. Je volkomen gebrek aan begrip van wat er gebeurde, waarom het gebeurde, en wat dat met een paard doet, wat ook nog een baby is vind ik heel, heel zorgelijk. Ik adviseer je om heel goede begeleiding te vragen, want een veulen opvoeden is al niet heel makkelijk voor ervaren mensen, die snappen wat ze doen, en 90% van de mensen die in NL met paarden bezig zijn heeft geen flauw idee wat ze doen.

Er kan echt heel, heel veel misgaan van 7 maanden tot een 4-jarige. Dus misschien even met jezelf en een ervaren persoon gaan zitten en je afvragen of het een goed idee is dat jij dat veulen opvoedt. Ik vind van niet.


Deze opgeblazen post, en zeker dat laatste, is wel heel hard op basis van de summiere info die je nu hebt. Ik ben 100% zeker dat zelfs de meest ervaren paardenmensen wel eens minde handige dingen doen, eens vastlopen, of hier en daar begeleiding/discussie van/met anderen nodig hebben. En dat is helemaal geen schande. En zeker geen reden om al zo stellig te stellen dat iemand niet in staat is een veulen op te voeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:27 



 
Profiel   

Juist bij een veulen kan er heel veel mis gaan. Green and green makes black and blue. En in die context gaat het over 4-jarigen. Weet je hoe groen een veulen is? Enig idee hoe sterk een paard wordt en hoe lang het mee gaat?

Dit was niet "minder handig". Minder handig is de boxdeur niet goed achter je dichtdoen en weglopen waarbij je paard bij de hooiopslag komt. Dat is minder handig.
Iemand die staat te schreeuwen en een veulen staat te meppen, valt voor mij niet onder minder handig.

Al doende leert men is leuk bij ervaren paarden waar fouten geen grote gevolgen kunnen hebben. Bij een veulen kunnen ze dat wél. En ik heb echt al heel wat paarden waar veel mee fout is gegaan in handen gehad....... en het kost tijd om dat weer goed te krijgen. En ik word daar steeds sneller in, maar in minder dan 6 weken lukt het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:31 



 
Profiel   

De meeste kans van slagen is de eigenaar vertrouwen geven en uitleggen hoe het wél moet.
Direct noemen dat ze ongeschikt is vind ik nogal wat. Hoeveel paarden eigenaren zijn wel eens de mist in gegaan in de opvoeding met hun (jonge) paard.
Niet ideaal maar het kan gebeuren. Als je maar leert van je fouten, je open staat voor hulp en je verdiept in wat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:38 



 
Profiel   

@Avalanche:
Wauw nog meer verwijten aan TS… en dat kan jij allemaal maken vanuit dat ene stukje tekst? Knap van je hoor.

Dat er meer begeleiding nodig is, kunnen we allebei wel gokken. Maar hey, al doende leert men. En dat geldt zowel voor dat veulen als voor de TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:40 



 
Profiel   

Ze kan met goede begeleiding en een ervaren persoon het redden. En dan nog is het niet simpel.

Maar zo verder gaan moet je niet willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:40 



 
Profiel   

Ik snap wat je wil zeggen Avalanche, maar het klinkt een beetje pretentieus en erg belerend. Mensen reageren nu eenmaal wel vaker vanuit hun emoties.

Bij een veulen kan veel misgaan en net zo makkelijk weer goedkomen. Ze zijn nog heel plooibaar.

Belangrijk is dat na een ongelukje of fout er een aantal goede ervaringen volgen!

Heel veel in mensenhanden zijn heeft daarom ook niet de voorkeur. Wij mensen zijn simpelweg niet zo consequent en stabiel. Beter opgroeien met paarden en de handelingen met mensen positief, praktisch en simpel houden.


In dit geval zou ik dus even zorgen dat aanraking, meelopen, voetjes geven, stilstaan zonder problemen gaat. En dan de kudde in en je minimaal bemoeien met het dier.
Denk je dat zelf niet te kunnen, vraag dan iemand met ervaring om hulp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:44 



 
Profiel   

Eens. Ik denk ook dat een stabiele kudde een goede plek is voor een jong veulen om op te groeien, en het veulen ABC maak je simpel, kort en leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 14:48 



 
Profiel   

Ik wil graag iedereen even bedanken voor de reacties. Voor zowel de geruststellende als de verontrustende. Ik had die uiteraard ook zien aankomen.
Het andere veulen hier had ik precies hetzelfde gestraft nadat ik omver gelopen werd.
Die was niet eens echt onder de indruk, maar het respect voor mijn ruimte is er nu wel.
Dit is gewoon een hele gevoelige denk ik.
Net zoals ik.. ik hoop dat we ooit een goeie combi gaan worden.
En dat ik niet hierdoor ga worden blijven afgestraft.
Iedereen maakt fouten.
Ik ben al van kleins af met paarden bezig en heb al verschillende takken van de sport gezien.
Veel met beschadigde paarden gewerkt, met mentale problemen uit hun verleden.
Ik wou het nu eens van nul proberen, met een puur en zuivere ziel.
Waar ik zelf nu blijkbaar de eerste kras op getrokken heb…
Ben ik beschaamd? Ja
Ben ik boos op mezelf? Ja
Zou ik het anders aanpakken volgende keer? Geen idee. Het was immers een moment opname. Het was kort, krachtig en ik heb haar slechts 1 maal aangeraakt.
(En niet blijven meppen zoals ergens geschreven staat… )
Ik ga haar terug wat assertiever behandelen, niet meer betuttelen. Haar zelf naar mij toe laten komen en dan de nodige aandacht geven.
En het oudere paard introduceren, inclusief de merrie dan van het andere veulen.
Ik heb het zo lang mogelijk uitgesteld zodat de melkproductie niet terug op gang komt.. ook is zij mentaal niet zo stabiel (ze denken na vele onderzoeken een kleine hersenbloeding)
ik wou alleen het goeie voorbeeld erbij hebben…
maar ze hebben inderdaad meer nood aan een kudde… dilemma nr 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 16:54 



 
Profiel   

Zoek ook alsjeblieft begeleiding. Je kunt het met begeleiding prima redden en ontzettend veel leren in het proces. En fouten maken kan, dat gebeurt iedereen. Dat is heel normaal.

Maar leer ervan, en ik ben blij dat je veranderingen gaat aanbrengen. En dan is het nog niet simpel he. Sensibele paarden zijn niet makkelijk. Echt niet, maar je kan wel heel heel veel leren.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 17:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen