Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:55

Blijf hard voor je duimen dat Wainonia gewoon idd drachtig is nu.
En wat heeft Veronia toch een heerlijk koppie <3

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:19

Veronia ziet er echt goed uit idd! Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen op de keuring!

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 18:14

Wainonia is gescand. Geen vruchtje te vinden. Wel iets vocht.. en dat is wel heel raar. Schone swab, geïnsemineerd met 1 buisje om zo min mogelijk de baarmoeder te prikkelen, nagespoeld met 3 liter zoutoplossing, gespoten met oxytocine, ze is dichtgezet en staat op regumate. Hoe kan daar vocht zijn??? We waren nu wat vroeg met scannen (16 dagen) dus ze komt zaterdag nog 1 keer zodat we absoluut zeker zijn. Dan kan ik daarna stoppen met de regumate en gaat ze op definitief fokpensioen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:15

:(:)

En ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ voor het kleine kansje...

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:18

Beetje balen dat er allemaal aanwijzingen zijn dat het niet gaat lukken met al je inspanningen.
Wij duimen heel hard verder dat het vruchtje zaterdag verstoppertje spelen gaat verliezen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:23

Niet nog 1 proberen, je bent nog vroeg en toch al betaald

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 19:14

Lief van jullie, al denk ik echt dat het over en sluiten is. Fokfanaat ik heb afspraken met de hh dat ik alleen per sprong/verzending betaal tenzij ze dragend wordt. Omdat we er al niet vanuit gingen dat het zou lukken. Ik zou niet weten wat ik nu nog meer kan proberen met haar, ik heb denk ik echt alles geprobeerd?

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:28

Soms heb je gewoon een paar keer nodig. Als alles ok is wil niet zeggen dat je dan 100 procent dracht hebt.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:32

Ik snap het wel, als je al 2 of 3 seizoenen aan het proberen bent. Alles wordt uit de kast gehaald en het baat niet... ergens moet je een grens trekken natuurlijk.
Als het het eerste seizoen proberen was had ik ook jouw houding gehad fokfanaat! Hoeveel seizoenen heb je nu al geprobeert TS?

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 19:41

4 jaar geleden meerdere cyclussen bij een hengst die natuurlijk dekte. Niet drachtig (wel vuil steeds)

3 jaar geleden KI met Zwaar Warmbloed Lenard. Drachtig op 18 en 40 dagen. Ergens daarna vrucht verloren.

2 jaar geleden opnieuw KI met Lenard. Verdund, onverdund, bij de kliniek 2 cyclussen en daarna bij het dekstation 1 cyclus. Niet dragend, wel veel vocht steeds.

Vorig jaar bij KWPN hengst, KI. Spoelen met AB en dicht laten zetten. 2 cyclussen, niet drachtig, geen vuil en vocht.

Dit jaar bij Zwaar Warmbloed Leffe. KI, verdund, swab laten nemen (schoon), ppid laten testen (negatief), spoelen na insemineren met zoutoplossing. 1ste cyclus niet drachtig, 2de cyclus op regumate en niet drachtig.

Ik begrijp dat ze niet 100% drachtig zijn als alles klopt, maar waar houdt het op?

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:58

Ik zou het 3x proberen en als het dan nog niet wil moet je het accepteren. Bij mijn paard wou het ook maar niet lukken wat ik ook deed of probeerde. Uiteindelijk bleek ze lichamelijke problemen te hebben maar of dat ermee te maken had durf ik niet te zeggen. Ze was 1 keer kort dragend geweest van een tweeling die elkaar al stuk hadden gemaakt voor we wat konden doen. Dag 17 onduidelijkheid en dag 19 toch weg, ze was dus heel kort dragend. Balen maar het moest zo zijn denk ik dan maar.

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:01

Heb je al zeewier geprobeerd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110733
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:01

Idd 3 keer is scheepsrecht! :D
Maar ik snap ook heel goed wanneer je er nu gewoon echt klaar mee bent :j
Die teleurstelling lijkt me echt slopend!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 19-05-22 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 20:02

Ik bel morgen even ter info met de kliniek. Doordat ze op regumate staat, zal ze denk ik ook niet meer hengstig gaan worden namelijk? Dat durf ik niet te zeggen..

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:03

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. Insemineer je 1x per cyclus?
Heb je haar hengstigheid opgewekt of was het spontaan en heb je rondom inseminatie ook het ei afgespoten?

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 20:05

Dit jaar tot nu toe steeds goed geïnsemineerd en beide keren de volgende avond het ei netjes weg. Dus 1 keer geïnsemineerd per cyclus. Ei niet afgespoten, sprong spontaan en ook niet hengstig gespoten. Lijkt mij het meest gunstig allemaal.

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:53

Muronia schreef:
Dit jaar tot nu toe steeds goed geïnsemineerd en beide keren de volgende avond het ei netjes weg. Dus 1 keer geïnsemineerd per cyclus. Ei niet afgespoten, sprong spontaan en ook niet hengstig gespoten. Lijkt mij het meest gunstig allemaal.

Op zich wel, dat ben ik met je eens. Maar sommige merries hebben net dat extra zetje nodig.
Ik had vorig jaar vanwege het rare weer bij de 1e ronde geen geluk, toen kwam haar cyclus door het weer in de war en raakten we later in het seizoen. Toen I.o met mijn da hengstig gespoten, ei afgespoten en 12 uur daarna geinsemineerd. Raak.
Ik zou het even overleggen met je DA.

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 07:13

Vanmorgen wordt ze nog 1 keer gescand om er helemaal zeker van te zijn dat er niks in zit (nu op 18 dagen) en als het goed is word ik vandaag teruggebeld door de dierenarts. Daar wil ik dan alles mee bespreken wat we de afgelopen jaren hebben gedaan en overleggen of er nog wat mogelijk is. Aan de hand van de scan en dat gesprek, moet ik dit weekend besluiten wat ik ga doen. Zodra ik nu stop met de regumate zal ze namelijk weer hengstig worden.

En nu even positief, Veronia is vandaag 40 dagen drachtig!

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 01:45

Gefeliciteerd met de dracht van Veronia!

Wat betreft je oude merrie zou ik me in jouw plaats aan je oorspronkelijke, weloverwogen plan houden en haar lichaam verder met rust laten nu het helaas niet gelukt is. Geen hormoonmedicatie en kunstgrepen meer, maar haar welzijn en welbevinden voorop. Die hormoonmedicatie is vaak geen kattenpis voor het vrouwelijke geslacht kan ik uit eigen ervaring zeggen. Jouw merrie reageerde er ook heftig op. Daarom zou dat mijn keuze zijn :)

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 07:04

Ben ik wel met je eens hoor Boras, en dat heb ik ook wel in mijn gedachten. Even knip en plak vanuit het dbt:

Ik neig er nu naar om ermee te stoppen, maar ik ga sowieso nog even achter die dierenarts aan morgen. Ik wil het wel goed doorgesproken hebben (en eigenlijk graag een verklaring voor dat vocht nu). Ik mag me voor volgend jaar verheugen op 1 veulen en hopelijk het jaar daarop nog een. Dan is mijn jongste ook oud genoeg en kan die ook worden ingezet. Wie weet wat er in de komende jaren aan natuurlijk verloop gebeurt, dan zou er in de toekomst een Groninger fokmerrie uit een andere lijn bij kunnen worden gekocht. Het is wat het is en ik ben in ieder geval heel blij dat ik met 2 merries mijn eigen lijn kan doorzetten.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 13:51

Rijkdom :)

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-22 20:03

Absoluut!

_Carien

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-05-08

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 21:00

Wat jammer zeg! Ze is toch wel grondlegger geweest samen met haar moeder van wat je nu rond hebt lopen. Dat is al veel waard, maar een afsluiter had toch ook heel leuk geweest.

Muronia

Berichten: 19585
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 18:43

Carien dat is zo en ik ben supertrots op beide (Fonia en Wainonia). Ik mag van geluk spreken dat ze me beide een mooie merrie hebben gegund waar ik mee verder kan.

Ik heb de dierenarts gesproken. Het blijft een beetje gissen hoe dat vocht in de baarmoeder is gekomen, kan van de progesteron, kan omdat ze drachtig is geweest en aan het opruimen is daarmee. Feit is dat we niet weten waarom ze niet drachtig wordt. Het kan meteen na de eisprong mis gaan onderweg naar de baarmoeder (geen bevruchting of vrucht wordt niet goed door de eileider getransporteerd), het kan in de baarmoeder zelf (innestelen) mis gaan. Er zijn allerlei hele dure opties om dingen verder te onderzoeken en er is zelfs over embryotransplantatie gesproken. Al met al is de conclusie, we stoppen ermee. En eigenlijk, ben ik opgelucht. Klaar hiermee, Wainonia wordt gezellig weer oma volgend jaar.

JoellaLoves

Berichten: 698
Geregistreerd: 24-10-12
Woonplaats: Lisse

Re: Zal '23 Stal Muronia weer een Groningertje brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:35

stille meelezer hier, wat ontzettend jammer dat het niet gelukt is maar je hebt gedaan wat je kon doen. Ik vind het een wijs besluit dat jullie stoppen met dit proces als het je zo een opluchting geeft! Gelukkig is je andere dame drachtig en kan je daar nog net zo hard van genieten!