"Ik hoef geen Ferrari"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29449
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:12

Overschatting is een heel groot probleem.
Naast dat brave sportpaarden de laatste jaren zeldzaam leken te worden.
Terwijl je met een fijn karakter als amateur sneller in de prijzen rijd dan met die Ferrari die te snel op het gas reageert en je de bocht uitvliegt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:21

Ik wil wel een Ferrari maar durf er niemand om contacteren, uit vrees dat ze denken "we verkopen niet aan een amateur, ons paard verdient een topruiter/prijzenrijder". Terwijl ik er wel de begeleiding voor heb.

DuoPenotti

Berichten: 29449
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:33

Als jij de centjes op tafel legt is meestal de terughoudendheid snel verdwenen.
Maar de 100.000e penny die geen geld en genoeg ervaring heeft zullen ook wel beu zijn.
En ja dan reageren misschien eens op verkeerde verkeerd.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:39

Kelly_ann schreef:
Plus de neiging van fokkers om Ferrari's proberen te fokken omdat potentieel toptalent het beter doet in de handel.
Ik hoor graag of er Bokkers zijn die fokkers kennen die bewust aan het selecteren en fokken zijn op karakter voor de meer recreatieve markt.

Ik zei de gek. Welliswaar voornamelijk pony's maar ik heb nu een ponyxpaard veulen met een heel fijn en lief karakter. Ik heb haar al verkocht maar zou een fijn dier zijn om mee verder te fokken. Zo ook metde pony's, ik wil gewoon lekker met ze genieten dus lieve gezonde dieren

Fly_high

Berichten: 3300
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:42

Ik heb wel het idee dat het bij springpaarden veel minder dringend probleem is?

Er zitten uiteraard heftige karakterpaarden tussen in de springsport, maar die zijn er altijd al geweest. Waar echt alleen een topruiter mee uit de voeten kan. Zo hoef ik als matige amateur niets te horen van paarden met lettertje R achter de naam :+
Maar verreweg de meeste zijn gewoon top nuchtere beesten :j Ik heb nog redelijk kort geleden ook op wat jonkies gezeten, invloed van ervaring, goede africhting enz is dan vergezocht bij zo'n jong ding net onder het zadel, en toch viel het reuze mee qua karakters.

Die van mij is echt net geen kinderpony qua instelling :P en hij komt oorspronkelijk bij een serieuze sportfokker vandaan en zijn broertjes en zusjes lopen veelal internationaal. Nou nog nooit zo'n mak paard gezien. Het kan een toeval zijn uiteraard ;) maar met springwedstrijden zie ik ook vooral makke amateurspaarden, ook al zitten er wereldpapieren bij met allemaal dure KWPN tophengsten. Die paarden zijn zeker niet gefokt voor rondhobbelen in de B maar kunnen het blijkbaar wel goed genoeg aan.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 10:55

Ik lees een aantal dingen terugkomen in de reacties:

Steeds groter en leniger is een al 'behaald' doel/ niet meer altijd wenselijk
Merries ook selecteren op karakter
Vlug en lenig hoeft niet altijd te betekenen; moeilijk en ril
Informatie over karakter hengsten is summier/lastig te vinden
Het is niet bekend hoe karakter precies wordt 'getest' bij verrichtingsonderzoeken
Dat (top)ruiters zich openbaar uitspreken over hun wensen kan helpen
Ruiters moeten ook leren omgaan met divers paardengedrag/veelzijdiger worden opgeleid

Popstra
Berichten: 13738
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:19

Varekaj schreef:
Ik wil wel een Ferrari maar durf er niemand om contacteren, uit vrees dat ze denken "we verkopen niet aan een amateur, ons paard verdient een topruiter/prijzenrijder". Terwijl ik er wel de begeleiding voor heb.


Dat denken ze echt niet!!! Ze moeten immers hun brood verdienen met klanten zoals jij

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:33

Ik heb dit onzin-topic niet gelezen maar het paard van het nieuwsbericht is beslist als een Ferrari gefokt met Jazz, Krack C en Ferro. En zo ziet hij er ook uit.

En een Ferrari wordt heet van diegene die het gaspedaal bediend, niet van zichzelf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:36

janderegelaa schreef:
Ik heb dit onzin-topic niet gelezen maar het paard van het nieuwsbericht is beslist als een Ferrari gefokt met Jazz, Krack C en Ferro. En zo ziet hij er ook uit.

En een Ferrari wordt heet van diegene die het gaspedaal bediend, niet van zichzelf.

Voor het eerst zeg je wat ik denk.... Ze wil geen ferrari maar ze heeft er wel eentje. En ook dat is "overschatting" van zichzelf. :(:) Denken dat ze met een "minder paard" even goede resultaten rijden. :(:)

Op elk niveau is er een erg vertekend beeld van zowel de eigen rijkunst als de paarden die ze onder hun kont hebben of willen. En zo lang dat er is, zal er altijd wel iemand klagen dat er geen paarden gefokt worden die rijdbaar zijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:38

Er zijn genoeg mensen die weleens in een porsche, Ferrari of Lambo etc wilden rijden en die niet eens van zijn plek kregen. Je moet echt wel gevoel hebben. En ja, veel mensen rijden goed genoeg om die Ferrari wel van zijn plek te krijgen en ergens heen te rijden of zelfs file parkeren. Maar als je weet hoeveel mensen dat gewoon niet kunnen ( ook niet een panda, ondanks rijbewijs ) is de vergelijking weer terug

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 13:48

janderegelaa schreef:
Ik heb dit onzin-topic niet gelezen maar het paard van het nieuwsbericht is beslist als een Ferrari gefokt met Jazz, Krack C en Ferro. En zo ziet hij er ook uit.



Waarom is het onzin?

Waarom zou zo'n professionele amazone dit roepen in een artikel?

Zou fokkerij dan gene rol spelen in te hete/moeilijke paarden maar een andere factor?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 13:55

Kelly_ann schreef:
janderegelaa schreef:
Ik heb dit onzin-topic niet gelezen maar het paard van het nieuwsbericht is beslist als een Ferrari gefokt met Jazz, Krack C en Ferro. En zo ziet hij er ook uit.



Waarom is het onzin?

Waarom zou zo'n professionele amazone dit roepen in een artikel?

Zou fokkerij dan gene rol spelen in te hete/moeilijke paarden maar een andere factor?

Ik denk dat Jan meer doelt op het feit dat de amazone zegt geen ferrari te "hoeven" maar wel eentje heeft én als voorbeeld gebruikt.
En daarmee dus haar eigen standpunt soort van teniet doet.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:01

Ik ga niet voor de TS denken, dat kan ze ws. zelf beter.
Maar het is wel een feit dat er genoeg recreatiepaarden zijn, maar dat er veel vraag is naar recreatiepaarden die er uitzien als top-sportpaarden. Dus de Ferrari met de motor van een DAF.
Terwijl ik denk: koop dat een fjord of zo ....

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 14:02

Ja, dat snap ik ;-)

Nog steeds vraag ik me dan af waarom ze zoiets dan zeggen zou. Of er een 'probleem' is, en waar de oorzaak of verbetering van dat probleem zit.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: "Ik hoef geen Ferrari"

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:05

O.a. het opwaarderen van dit soort paarden.

Verder hebben wij - naast onze sportpaarden - regelmatig een Groninger. We hebben daar ook mee gefokt. De veulens zijn helemaal niet zo populair, iedereen wil een 5 jarige. Dus zijn wij gestopt met die fokkerij....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:06

Waarschijnlijk staat ze wel achter haar mening (dat hoop ik iig. :+) maar is het artikel vooral ietwat onhandig op gesteld met dit paard als voorbeeld. Of ze heeft oprecht niet door dat het paard dat ze als voorbeeld noemt gewoon gefokt is als een "Ferrari" omdat hij zich zo mogelijk niet gedraagt. Ze is tenslotte een ruiter, geen fokker van wat ik begrijp. Wellicht heeft ze het niet zozeer op de bloedlijnen maar over het karakter dat een paard voor haar "moet" hebben. Dat ze dan toevallig een Ferrari gevonden heeft die daar aan voldoet is in dit geval een beetje verwarrend. :+

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:09

Ayasha schreef:
Kelly_ann schreef:


Waarom is het onzin?

Waarom zou zo'n professionele amazone dit roepen in een artikel?

Zou fokkerij dan gene rol spelen in te hete/moeilijke paarden maar een andere factor?

Ik denk dat Jan meer doelt op het feit dat de amazone zegt geen ferrari te "hoeven" maar wel eentje heeft én als voorbeeld gebruikt.
En daarmee dus haar eigen standpunt soort van teniet doet.


Juist.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:10

Maar wie zegt dat al die andere paarden het niet kunnen?

Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat het probleem bij de paarden ligt?

Soms gaan mensen in het begin hard en glijden door alle wedstrijden heen. Soms lopen ze vast en dan is het gelijk dat het paard niet meer of beter kan.
Waar vaak echt een stuk basis mist en dingen zijn aangeleerd als trucjes en niet vanuit goed rijden.

Vaak worden paarden verkocht en komt die Ferrari ervoor terug. Paarden die zwaaien en bijna onnatuurlijk bewegen alsof ze van elastiek aan elkaar hangen.

Wanneer gaan we weer naar gewoon goed beoordelen. Een correct gereden proef goed beoordelen boven zwaaiende benen.....

Laten we eerlijk zijn. Als iemand met een fjord of tinker bijv in het ZZ start heb je mensen met respect, maar je hoort ook de meest walgelijke reacties. Waar je moet beoordelen op de combinatie van ruiter en paard, die de proef laten zien en de oefeningen correct uitvoeren.

Ik kan nog steeds niet begrijpen dat uiterlijkheden zo boven kwaliteit gaan.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 14:11

Kendra schreef:
...
Maar het is wel een feit dat er genoeg recreatiepaarden zijn, maar dat er veel vraag is naar recreatiepaarden die er uitzien als top-sportpaarden. Dus de Ferrari met de motor van een DAF.
Terwijl ik denk: koop dat een fjord of zo ....


Toch zegt in dit geval een profsporter dit, waarom is dat?

En om voor mijzelf te spreken, ik ben een best oké en redelijk handige ruiter. Maar ik houd ook niet van ril en moeilijk, ik wil een winstpunt kunnen rijden in de hogere klassen van de basissport en de dag erna met een los teugeltje een buitenrit kunnen maken. En nee ik wil niet direct een koudbloed....

Zoals iemand anders al zei; de namen in de stamboom zeggen ook niet altijd wat.
Maar wat dan wel?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 14:12

superpony schreef:
...

Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat het probleem bij de paarden ligt?

....


Ik dacht een aardig rijtje te hebben zo met andere factoren, of ontbreekt er nog wat?

Citaat:
    Steeds groter en leniger is een al 'behaald' doel/ niet meer altijd wenselijk
    Merries ook selecteren op karakter
    Vlug en lenig hoeft niet altijd te betekenen; moeilijk en ril
    Informatie over karakter hengsten is summier/lastig te vinden
    Het is niet bekend hoe karakter precies wordt 'getest' bij verrichtingsonderzoeken
    Dat (top)ruiters zich openbaar uitspreken over hun wensen kan helpen
    Ruiters moeten ook leren omgaan met divers paardengedrag/veelzijdiger worden opgeleid

MyWishMax

Berichten: 25296
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:14

Ayasha schreef:
Waarschijnlijk staat ze wel achter haar mening (dat hoop ik iig. :+) maar is het artikel vooral ietwat onhandig op gesteld met dit paard als voorbeeld. Of ze heeft oprecht niet door dat het paard dat ze als voorbeeld noemt gewoon gefokt is als een "Ferrari" omdat hij zich zo mogelijk niet gedraagt. Ze is tenslotte een ruiter, geen fokker van wat ik begrijp. Wellicht heeft ze het niet zozeer op de bloedlijnen maar over het karakter dat een paard voor haar "moet" hebben. Dat ze dan toevallig een Ferrari gevonden heeft die daar aan voldoet is in dit geval een beetje verwarrend. :+


Gaat idd meer over het karakter. En dan moet je niet of minder naar bloedlijnen kijken maar naar elk individueel paard.

Ik heb ook elke zoektocht genoeg basiswaarden gevonden die qua karakter geen Ferrari waren en wel goed moet konden komen in de sport. Van bloedlijnen die wel Ferrari s leken tot paarden met karakter ervan die geen papier hadden haha

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:16

Kelly_ann schreef:
superpony schreef:
...

Waarom wordt er altijd vanuit gegaan dat het probleem bij de paarden ligt?

....


Ik dacht een aardig rijtje te hebben zo met andere factoren, of ontbreekt er nog wat?

Citaat:
    Steeds groter en leniger is een al 'behaald' doel/ niet meer altijd wenselijk
    Merries ook selecteren op karakter
    Vlug en lenig hoeft niet altijd te betekenen; moeilijk en ril
    Informatie over karakter hengsten is summier/lastig te vinden
    Het is niet bekend hoe karakter precies wordt 'getest' bij verrichtingsonderzoeken
    Dat (top)ruiters zich openbaar uitspreken over hun wensen kan helpen
    Ruiters moeten ook leren omgaan met divers paardengedrag/veelzijdiger worden opgeleid


Ik bedoelde meer dat mensen al hun gebreken en onkunde op het paard afschuiven.

Als mensen maar het gewone rijpaard blijven inruilen voor dat elastiek, wordt dat ook het beeld in de top.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 14:18

Maar management van paarden houden kan ze ook anders maken. Denk aan hoeveelheid of soort voer en alles er bij. Heeft weinig met fokken te maken of namen op papier, maar kan een groot aandeel geven in het 'Ferrari' zijn. Een paard met een bonk overtollige energie is een stuk rilliger dan een paard dat zijn energie elders kwijt kan of niet heeft opgebouwd. Naast wat 'erin' is gefokt. Al gooit men dit vaak onder de noemer het is een heet/ril/vulmaarin paard.

Ik vind dit ook een puntje wat wel meegenomen kan worden, in de lijst.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:26

Ayasha schreef:
Kelly_ann schreef:
Waarom is het onzin?

Waarom zou zo'n professionele amazone dit roepen in een artikel?

Zou fokkerij dan gene rol spelen in te hete/moeilijke paarden maar een andere factor?

Ik denk dat Jan meer doelt op het feit dat de amazone zegt geen ferrari te "hoeven" maar wel eentje heeft én als voorbeeld gebruikt.
En daarmee dus haar eigen standpunt soort van teniet doet.


Maar waarom zouden Jan (sorry, mocht maar 2 quotes meenemen) en jij voor Daniëlle kunnen bepalen hoe dat paard precies is, gebaseerd op een artikel, een afstamming en een uitspraak? Het is misschien niet een waarheid die aansluit bij jullie manier van interpreteren en denken, maar het is voor Daniëlle kennelijk wel waarheid. Mogelijk vergeleken met andere paarden die ze heeft geprobeerd.

Waarom mag de waarheid van een ander niet bestaan? En zijn genoeg ontzettend mooie auto's, die prima presteren, maar geen rode kleur met geel embleem hebben. Zijn ook gewoon liefhebbers voor...
Voor iemand die al 30 jaar in een Opel Kadett rijdt is een nieuwe Audi A6 ook mega fancy. En dan zijn er ook nog genoeg A6 rijders die 'gewoon' Audi willen blijven rijden. Maar als de markt zich toespitst op de Ferrari liefhebbers, dan wordt het vinden van de Audi en VW daartussen niet makkelijker.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 16:30

Cioccolato schreef:
Maar management van paarden houden kan ze ook anders maken. Denk aan hoeveelheid of soort voer en alles er bij. Heeft weinig met fokken te maken of namen op papier, maar kan een groot aandeel geven in het 'Ferrari' zijn. Een paard met een bonk overtollige energie is een stuk rilliger dan een paard dat zijn energie elders kwijt kan of niet heeft opgebouwd. Naast wat 'erin' is gefokt. Al gooit men dit vaak onder de noemer het is een heet/ril/vulmaarin paard.

Ik vind dit ook een puntje wat wel meegenomen kan worden, in de lijst.


Absoluut, helemaal mee eens!!

Paarden komen vaak weinig buiten en vaak alleen. Ze staan vaak hoog in het voer en die combinatie geeft ook veel spanning en rillige paarden.

Niet alleen bij sportpaarden, ook bij recreatie paarden zie je dat er veel te verbeteren valt op dat gebied. Ik weet genoeg mensen met koudbloeden die alle kanten op spuiten en niet te hanteren zijn voor het baasje. Baasje krijgt daardoor angst en spanning en de cirkel is rond.