[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 14:32

Fokfanaat, snap dat je nog even door gaat met proberen. 20 jaar moet nog kunnen.

Mirjamalvaro hopen dat ze vlot drachtig zijn. Mooie hengst heb je uit gekozen. :9

Yvk gefeliciteerd met jullie nieuwe merrie. Hier geen ervaring verder met Schockemohle.

Chynthia hier overweg ik zelf ook om bijvoorbeeld na dekken niet meer te scannen na 18 dagen scan en ook pas eind september voor gust.

Quir mooie,de hengst kan dus ook wildkleur doorgeven? Zelf een pony merrie staan met een mooie aalsstreep. Daar zou ik ooit wel een wildkleur uit willen fokken. :j

Hier terug gebeld met de resultaten van de cushing test. Gelukkig geen cushing. Maar ja wat is dan het probleem dat ze zo matige cyclus heeft. :\

We gaan nog 1 keer proberen. Ik wil gewoon graag weer een veulen van haar. Ze maakt ze prachtig en volgend jaar komt haar zoon van 2020 onder het zadel. Hoop dat die het leuk gaat doen.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:24

Ik kan mezelf niet zolang in spanning laten zitten dus scan altijd hahaha

Cioccolato

Berichten: 6609
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:26

Ik scan nu ook op hartje maar denk dat ik de scan tussen hartje en gust over sla. Dat is ook zo'n ongeduldigheidsscan :')

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:28

Ik scan met 40+ dagen voor de verzekering.

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 15:34

Bedankt allemaal voor de sterkte wensen!
Ik heb afgelopen dagen wel meegelezen maar mijn hoofd staat nog even niet op reageren op iedereen, sorry!

Toch ervoor gekozen om Dautzen wel te insemineren, maandag stond ze met een mooi ei dus dinsdag ochtend geïnsemineerd. Vanochtend was het ei weg.
Onze DA wist mij te vertellen dat het qua vruchtbaarheid soms positief kan uitpakken dat een veulen er niet meer is, hebben meer hier daar ervaring mee?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 18:38

AM, binnenkort stel ik ze voor! 1 is drachtig, de andere wordt als het goed is morgen gescand. *\o/*
Tweede merrie en het zit er nu net in, UPS ging deze keer niet zo snel haha. Eerste is gisteren/vannacht geovuleerd, dus die is vanochtend gespoeld, oxy gehad en nu klaar. Bij de andere ook maar het ei afgespoten (kan maar 2/3x per seizoen, maar aangezien we toch naar het einde lopen maakt dat ook niet zoveel meer uit), eerst volgende kans op insemineren is toch pas dinsdag en zo lang blijft het ei sowieso niet zitten. Dus hopelijk springt bij haar het ei ook vandaag, morgen of zaterdag.

Dus nu op het wachtbankje met allebei.
Ben heel blij met keuze voor deze hengst! <3

Wanneer mag je met WT scannen?
Waren de andere nu drachtig, ja toch?

Cynthia, ja dat is wel een nadeel van een hengst gebruiken die maar kort ter dekking staat haha. Maar aan de andere kant heb je er dan in ieder geval wel 1! Vader van Milo komt waarschijnlijk volgend jaar weer EU! *\o/*
Ja je hoeft met Fi gelukkig nooit super lang te wachten. *\%/*

Yvk, gefeliciteerd met de nieuwe merrie!
Het is wel mogelijk bij Schockemohle een hengsten wissel te doen binnen zijn eigen hengsten bestand. Dus beste even contact opnemen. :D

Jazzejam, ja inderdaad 50% kans op dun/wildkleur en 50% kans op een verdunning. :D
Ene kant wel fijn dat het geen Cushing is, maar inderdaad waarom lukt het dan niet?
Nu hebben we op het station ook wel best veel moeite om merries in een goede cyclus te krijgen (nu hebben we in Zweden wel een redelijk koude zomer, hebben 2 weken 35 graden gehad, de rest eigenlijk continue 15/20 graden, dat zie je vaak ook wel terug in de cyclus van een merrie), daarna wel vrij snel drachtig gelukkig. Al heb je altijd wel probleem merries.
Heb je een swab afgenomen en was die schoon?

Hopelijk lukt het nog!

Bamorka, hopelijk gaat het lukken!
Het kan inderdaad positief invloed hebben op drachtig krijgen als het veulen is overleden.


Ik scan 14-18 dagen, dan op 40-45 dagen op hartslag in verband met verzekering en je dan kan zien of embryo goed ontwikkeld of niet. Later kan je dat niet meer goed zien. Na 40-45 dagen scan ik normaal niet meer, maar misschien dit jaar nog een keer rond de 60-70 dagen op geslacht, zodat de dierenarts kan oefenen. _O-

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 19:35

Quir ze heeft de vorige keer na insemineren wel voor de zekerheid AB gehad en hebben toen extra gescand of zich geen vocht ging ontwikkelen. Dat was allemaal goed. Maar volgens mij geen swab. Op 19 dagen was ze niet drachtig en heb ik haar daar gelaten voor opvolging.

Helaas wordt de baarmoeder niet hengstig (al twee keer geovuleerd in de tussentijd met een te klein ei) Dus denk dat ze geen swab heb gedaan nog, daär moet de baarmoeder toch ook voor mee doen?

Ik ga denk wel vragen maandag, zondag wordt er gescand om weer hengstig te spuiten.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 21:31

Morgen mag Inoa erbij! Mooi ei vandaag en sperma besteld!

Heb verzocht om extra stippels erbij te doen :')

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:07

Quir schreef:
Monozygotic/eeneiige tweeling komt bij minder dan 1% voor van de tweeling drachten bij paarden, zeer zeldzaam, maar het kan. Echter kan je die nog niet zien op een 14-18 dagen echo (ziet er dan uit als 1 vruchtje). Meestal pas vanaf 25/35 dagen. Dus de kans dat er gewoon 3 ovulaties waren, is 99,9%. :)

Monozygotic/eeneiige tweeling bij een paard:
[ [url=m/zcN8QJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dan zal dat het toch geweest zijn, mooie foto

moner

Berichten: 29
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Pindorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:33

Ik heb alleen mijn telefoon om te lezen en dan kunnen mijn oude hersenen niet alles onthouden. We zitten hier sinds dinsdag zonder internet, tv en vaste telefoon. Ben al dagen aan het bellen en vandaag kwamen ze er achter dat ons draadje in de schakelkast er ongeluk aan een nieuwe aansluiting is gegeven. Dan denk je dat lossen ze even op, maar volgende week is er pas tijd. Ben blij dat alle veulens er zijn, want ook de camera’s zijn er uit.

Ik heb de Shetlanders in twee groepen, waarbij 4 merries met een palomino bont hengstje staan. Hij is zo’n gentleman., vraagt bijna of het mag. De andere 3 worden dor een crème dun hengstje gedekt, hij kan niet in de groep, hij is het tegenovergestelde en probeert elke merrie te dekken, hengstig of niet. Hij dekt uit de hand.

Onze kwpnnrs wordt volgende week op het hartje gescand. In tegenstelling tot onze Friese in 1 keer drachtig. Fardau hebben we ooit overgenomen van een grote fokker, die haar niet drachtig kreeg, bij ons voor de derde keer met 1 inseminatie drachtig, zeg het maar waar aan dat heeft gelegen.

Sterre gaan we maandag ophalen, hopelijk drachtig. Anders proberen we het thuis nog een keer

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 22:40

Quir volgens mij schreef jij dat net, waarom kun je maar 2 a 3 keer een ei afspuiten? Puur uit interesse!

Enn Moner, gek is dat dan he. Wat het dan toch is!

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-22 23:01

Balko schreef:
Quir volgens mij schreef jij dat net, waarom kun je maar 2 a 3 keer een ei afspuiten? Puur uit interesse!

Enn Moner, gek is dat dan he. Wat het dan toch is!


Chorulon is hCG (humaan choriongonadotrofine) en dus afkomstig van mensen/vrouwen. Doordat het humaan/van mensen is, maakt een merrie antistoffen aan. Na 2/3x (het wisselt per merrie hoe snel precies, sommige al na 1x en andere pas na 5x) heeft ze dus zoveel antistoffen, dat het niet meer of veel minder werkt. Na ongeveer een half jaar tot een jaar zijn de antistoffen weer weg en werkt het weer zoals de eerste keer.

Er zijn ook nog andere middelen die een LH effect hebben, waar een merrie geen antistoffen tegen maakt, maar deze zijn minder effectief en worden daardoor minder tot niet gebruikt. Dus het geldt wel alleen voor hCG (zoals Chorulon).

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 01:04

Dat van chorulon wist ik niet. Ook nog nooit een dierenarts over gehoord.

Cynthia. Vandaar. Logisch :j

Mirjamalvaro. Leuk erg benieuwd.

Yvk gefeliciteerd met de goedkeuring van de nieuwe aanwinst *\o/*geen ervaring met schockemohle. Ik weet toen wel met gedoe en slecht sperma van totilas toen de tijd, dat het niet fijn verliep. Mensen hadden toen via van uytert besteld, die waren ze toen tegemoet gekomen met 2 dekkingen van hun eigen hengsten.

Jazzejam. Gelukkig geen cushing. Je merrie is niet de enige die zo'n slechte cyclus heeft.

Bamorka. Logisch dat je hoofd er nu niet naar staat. Duimen dat het gelukt is.
Vorig jaar had ik een oudere merrie die niemand drachtig kreeg met veulen aan de voet. Had ze geen veulen werd ze gelijk drachtig. Ik heb haar wel gedekt toen met veulen aan de voet. Werd eigenlijk niet mooi hengstig, misschien een enkele dag. Bij 4e cyclus was ze pas mooi hengstig en gelijk drachtig. Veulen was toen zelfstandiger, wellicht kon de merrie het dan loslaten? Blijft nog een raadsel voor mij

Quir. Wat leuk, erg benieuwd. Hopelijk morgen een positieve scan van die merrie. Hopelijk springt het ei snel. Dan kan zij ook op het wachtbankje.
Maandag wild Thing scannen op 18 dagen
De rest is drachtig. De merrie met dinosauriër eieren had bij de 3e cyclus een net ei iets over de 5cm. (beter als 8.6 of 7.5 cm :')) nu dus ook mooi drachtig en al hartslag

Balko. Fijn. Idd nu wel echte stippels please :+

Moner. Wat een gedoe zonder internet. Fijn dat sterre weer naar huis komt. Toch bijzonder dat de kwon zo makkelijk drachtig wordt, en voorheen niet. Grappig het verschil in de hengsten. Die van mij is ook zo'n doetje nu dekt hij ki. Maar denk dat hij ook makkelijk in een kudde kan. Waarschijnlijk eerst de merrie wassen, daarna misschien nog een keer dekken _O- ik ben blij dat hij het spelletje nu snapt.

Maandag dus wild Thing scannen. Ik heb geen idee. Ik herken heel mijn merrie niet meer. Normaal is ze zo beschermend en aan het moederen. Dit veulen mag het maar uitzoeken :') ze is slim en onderzoekend zat, maar ben ik niet gewend van deze merrie. We gaan het zien.

Merries van White Dream, tja de merrie die hengstig is gespoten zet dus nog niet door.
De merrie met cyctes had nu vrucht? Van 4cm op 22 dagen. Lijkt mij niet te missen, maar hoorde nog wat twijfel. Naja we gaan het zien...

Fleuribelle
Berichten: 773
Geregistreerd: 01-02-09

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 10:49

Dat van de chorulon wist ik ook niet. Fijn dat dat gedeeld wordt. Bij mijn merrie is dit nu twee keer gespoten. Zal de DA er een s na vragen.

Bamorka, hopelijk gelijk raak. Snap zeker dat je hoofd er niet naar stond.

Balko, op naar de stippels.

Am Horses, duimen dat het raak ik met Wild Thing.

Hier is Maike niet drachtig. Waarschijnlijk had het zich wel ingenesteld vlak bij een cyste maar dat is niet goed gegaan. Ze heeft nu twee x ei van 3 cm. Heb ze net ook voor het eerst bij elkaar in de wei gezet. Maike laat nu goed zien dat ze hengstig is.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:07

Balen Fleuri.

Hier kunnen we Chablis ophalen. En Eli insemineren :D

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 11:28

Daarom vindt ik dit topic zo leuk!
Ik leer zo veel hier!
Ik merk dat dit ook erg praktisch is omdat je de dierenartsen toch goed in de gaten moet houden. Het is niet altijd even logisch wat ze wel en niet doen…

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 15:50

Kayley95 Gefeliciteerd!

Jildouu_97 Gefeliciteerd met laatste hengstveulen

Balko Is inderdaad een leerzaam topic. Heb er al veel van opgestoken.

Kabayo Leuk. Je kunt alweer iets toevoegen aan het CV van Zilver :j

Quir Wat een leuke hengst!!!

En voor iedereen die nog op het bankje zit Finger Crossed!

Bamorka

Berichten: 1165
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 16:18

AM_Horses schreef:
Bamorka. Logisch dat je hoofd er nu niet naar staat. Duimen dat het gelukt is.
Vorig jaar had ik een oudere merrie die niemand drachtig kreeg met veulen aan de voet. Had ze geen veulen werd ze gelijk drachtig. Ik heb haar wel gedekt toen met veulen aan de voet. Werd eigenlijk niet mooi hengstig, misschien een enkele dag. Bij 4e cyclus was ze pas mooi hengstig en gelijk drachtig. Veulen was toen zelfstandiger, wellicht kon de merrie het dan loslaten? Blijft nog een raadsel voor mij

Ja bizar is dat he? Vorig jaar had ze ook een veulen aan de voet en toen was ze in 1 keer drachtig, dus het kan wel.
Onze DA had het echt specifiek over dat een veulen er dan "ineens" niet meer is (dmv overlijden dus), dan kunnen de hormonen een boost oid krijgen. Weet het niet meer precies, zal het eens vragen als ik hem zie. Vond het wel interessant.


Fleuribelle balen dat ze niet drachtig is!


Ik vind dit ook een super leerzaam topic, en de sfeer ook super fijn!

petraaken

Berichten: 44205
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 17:55

Balen Fleuribelle dat ze niet drachtig is.

Ik zit ook weer in spanning. Maandag hopelijk de laatste scan voor onze merrie of ze nog steeds drachtig is. Ze zou dan 11 weken drachtig moeten zijn.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:01

Wij mogen maandag voor drachtscan 1e merrie. Nu al zenuwachtig.

Ze zitten wel mooi dicht op elkaar.
Sterre 24 juni geovuleerd
Chablis 8 juli
Eli hopelijk 11 juli.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:43

Mirjamalvaro. Zou mooi zijn als ze gelijk drachtig zijn. Mooi bij elkaar in de buurt

Petraaken. Spannend!

Bamorka. Heel apart. Van die hormoon boost wist ik niet. Interessant!

Fleuribelle. Balen dat ze niet drachtig is. Duimen dat deze ronde nu wel lukt.

Ik vind het hier ook een leuke sfeer hebben en natuurlijk leerzaam :j

Vandaag naar de keuring.
Winston, veulen van Nigrante en white dream 1e premie en wordt reserve kampioen. Odilia 1e premie en wordt ster. *\o/*
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 18:48

Gefeliciteerd :):)

Ja zou ideaal zijn al ze alle drie in een keer pakken nu. :=

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 19:33

van chorulon wist ik ook niet, Sjanty is 2x in 2 dagen gespoten daarmee. Is dus niet echt zinvol als ik dit zo lees....

AM: gefeliciteerd!

fleuribelle: balen zeg!

mirjamalvaro: lekker zo dicht bij elkaar! Hopelijk allemaal drachtig!

Picture is ook niet drachtig, dinsdag, donderdag en vandaag gescand. Dierenarts die er dinsdag en donderdag was twijfelde, daarom vandaag 1 met meer ervaring. Ze is hengstig gespoten en maandag weer scannen, dan wil ik ook een swab laten doen want dit schiet niet op zo

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 20:10

Balen Jenny :\

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-22 21:03

Waarom 2x in twee dagen. Dat is sowieso niet zo logisch toch?