Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 131 van de 504 [ 12597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 504  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

 
Profiel   

Volgens mij is 4 dagen na de laatste dekking te laat om evt vocht te behandelen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 12:04 



 
Profiel   

Na 4 dagen heeft het idd weinig nut nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 15:03 



 
Profiel   

Ik spuit oxy 6 uur na insemineren dus denk niet dat 4 dagen later nog nut heeft helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:05 



 
Profiel   

@nieky1993: Gefeliciteerd! Wat een prachtige hengst :9
@Janinevv: Ook gefeliciteerd! Mooie combinatie
@AM: Gefeliciteerd! Toch gelukkig maar 1tje *\o/*

Vandaag de eigenaresse van een andere drachtige merrie gesproken op stal en gevraagd of zij haar merrie op 6 weken nog laat scannen. Eigenlijk wist ze hier niet vanaf maar gaat dit nu toch doen. Besloten Labiesch ook nog een keer te scannen omdat de vorige keer de dierenarts zo onzeker was. Nu laten we de meest ervaren dierenarts komen vanuit die kliniek dus ben erg benieuwd. Hopelijk deze week nog een scan met een hartslag :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:37 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie meedenken!

De vrucht komt tussen dag 5 en 6 in de baarmoeder, dus op dag 4 is nog wel nuttig om te scannen. Ook als we niet tijdig kunnen ingrijpen (spoelen moet een dierenarts doen, niet de scanner): als we veel vocht zien, kunnen we dracht zeer zeker uitsluiten en op dag 10 hengstig spuiten, flushen, dekken op eisprong, naspoelen en -spuiten.

Nu had deze merrie een moeizame cyclus dit jaar (baarmoeder en eierstokken niet synchroom), vorig jaar was ze in 1 keer drachtig. Dus ik hoop/verwacht dat het wel goed is nu. Maar in deze tijd van het jaar doe je liever alles wat mogelijk, en ik heb er ook staan om te scannen op dracht, dus 1 extra scannen is kleine moeite.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 17:40 



 
Profiel   

Libera schreef
Ik spuit oxy 6 uur na insemineren dus denk niet dat 4 dagen later nog nut heeft helaas


Bedoel je na ei sprong? Want 6 uur na insemineren het ook totaal geen nut.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 18:28 



 
Profiel   

Welkom nieky en Janine. Gefeliciteerd met de drachtige merries

Muronia. Dat gaat snel! 4mnd alweer

Moner. Dat zou ik niet durven te zeggen. Ik denk dat na eisprong het geen probleem moet zijn

Caily. Lijkt me lastig in te schatten. Er zijn toch ook merries die zich nog laten dekken na eisprong. Dan zit je misschien al later als 4 dagen. Duimen maar dat er geen vocht is

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-22 23:47 



 
Profiel   

Vulina schreef
Libera schreef
Ik spuit oxy 6 uur na insemineren dus denk niet dat 4 dagen later nog nut heeft helaas


Bedoel je na ei sprong? Want 6 uur na insemineren het ook totaal geen nut.


Nee, 4-6 uur na het insemineren zelf. Hier kun je er meer over lezen: https://equine-reproduction.com/articles/mares/oxytocin
Waar ook weer word aangegeven dat het na 3.5 dagen geen nut meer heeft doordat de baarmoedermond dan al gesloten is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 09:31 



 
Profiel   

Interessant om te lezen Libera. Precies dit hebben we deze ronde bij mijn merrie gedaan (3x oxytocine spuiten met 6 u er tussen na spoelen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 10:54 



 
Profiel   

janine en nieky: gefeliciteerd met de dracht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 15:49 



 
Profiel   

mirjamalvarogefeliciteerd *\o/* *\o/*

moner gefeliciteerd met alle kloppende hartjes *\o/*

Janinevv gefeliciteerd *\o/* *\o/*

nieky1993 welkom en gefeliciteerd met je drachtige dames *\o/* . Benieuwd naar je andere
dames!

Muronia ja veel te snel. Beetje overleefd met de warmte op je werk?

Zo gisteren weer thuis gekomen, gelukkig goed te doen met de warmte en airco in de bus haha.
Dochterlief ging nadat we thuis waren naar dr vriendje en ging onderweg onderuit met de scooter dus dat werd een ritje naar de HAP. Flink wat schaafplekken ( iets met eigenwijs in een korte broek en een hempje aan) maar die op dr enkel (die zat klem onder de scooter en het asfalt en dan schuiven) zijn echt wel lelijk en diep. Maar kon helaas niet gehecht worden. Maar gelukkig is ze er verder goed vanaf gekomen. Gelukkig had man lief ondertussen haar brommer op gehaald en eenmaal weer thuis de wasmachine al aangezet.

Bo was weer erg blij en kwam al luid hinnikend aanlopen om vervolgens beledigd ter reageren haha echt merries _O-
Ze is alleen een beetje erg veel gegroeid in omvang ondanks ze toch genoeg beweging heeft gehad. Maar hoorde al dat ze opeens als malle eten van het hooi en overdag ook toegang tot de weide die gewoon nog mooi groen is omdat er dagelijks beregend wordt.
Stalhouder was ook op vakantie (is er gelukkig morgen weer) dus even een plan bedenken, want dit gaat niet goed. Alle paarden in haar groepje zijn explosief aangekomen.
Morgen even een sample hooi opsturen naar Pavo om te kijken of er ook niet mega veel suikers in het hooi zitten, dat zou het wel verklaren waarom ze het naar binnen bunkeren. En heel lief en goed bedoeld van personen die de voerde ze dus extra (lees dubbel zoveel als normaal).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 18:05 



 
Profiel   

Hey wat leuk, zoveel drachtige merries!

Mijn Shire merrie verwacht in mei haar eerste veulen.

Mijn merrie: Bartelshoeve Pleun

[ img ]

[ img ]

[ img ]


De hengst: Snelson Teddington

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De hoop is een merrie veulen, zwart zoals pappa of donkerbruin zoals mamma.
Wedden dat het vast een gewone bruine hengst wordt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 20:44 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Interessant om te lezen Libera. Precies dit hebben we deze ronde bij mijn merrie gedaan (3x oxytocine spuiten met 6 u er tussen na spoelen)


Zo doen wij dat ook, maar dan om de 2 uur. Maar wij doen na ovulatie en niet na insemineren. 4 dagen na insemineren kan het ei er nog wel opzitten zelfs, je weet pas zeker dat de baarmoeder sluit, na ovulatie.

Zo heb ik bv een merrie deze week 3x gedekt, ze had een mooi ei en ontwikkelde er daarna nog 1 bij, die ovuleerde dus pas 4 dagen na de eerste inseminatie. Deze merrie hoefde dan geen oxy, maar anders zou ik die pas oxy geven na de laatste inseminatie en nadat het ei is gesprongen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-22 21:38 



 
Profiel   

Vulina. Was dat een eigen merrie die 3x gedekt is?

Daphara. Welkom

Kiki. Dat is schrikken gelukkig met niet al te erge verwondingen vanaf gekomen. Merries _O- eerst blij zijn en dan beledigd. Dat alle paarden zo zijn aangekomen klinkt idd dat er iets gaande is met te rijk voer. Voor sobere paarden is dit natuurlijk opletten geblazen voor hb.

Ik kende oxcy spuiten na insimineren ook nog niet. Lijkt me zo onlogisch. Wij doen hier ook altijd als ei geovuleerd is


Ik heb gisteren foto's ontvangen van Wild Thing en haar veulen. Wat is ze mooi. Hier was het veulen een week. Op naar een vol zusje of broertje <3
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 01:37 



 
Profiel   

Het is vandaag D-day voor onze Gelderse blitz. Is ze nog netjes drachtig. Vandaag de 30 dagen scan. Vanmiddag koMt de hoefsmid. Als alles dan goed is kunnen ze naar hun nieuwe eigenaresse.
Zou fijn zijn.
Duimen maar

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 08:51 



 
Profiel   

Een heel wat anders.....
Jippie..... toch nog onverwachts regen *\%/* *\o/*

Jammer dat ik net een uur geleden onkruid gespoten had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 09:04 



 
Profiel   

Vulina schreef
LaDonna75 schreef
Interessant om te lezen Libera. Precies dit hebben we deze ronde bij mijn merrie gedaan (3x oxytocine spuiten met 6 u er tussen na spoelen)


Zo doen wij dat ook, maar dan om de 2 uur. Maar wij doen na ovulatie en niet na insemineren. 4 dagen na insemineren kan het ei er nog wel opzitten zelfs, je weet pas zeker dat de baarmoeder sluit, na ovulatie.

Zo heb ik bv een merrie deze week 3x gedekt, ze had een mooi ei en ontwikkelde er daarna nog 1 bij, die ovuleerde dus pas 4 dagen na de eerste inseminatie. Deze merrie hoefde dan geen oxy, maar anders zou ik die pas oxy geven na de laatste inseminatie en nadat het ei is gesprongen..

Ja na ovulatie pas, uiteraard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 09:53 



 
Profiel   

Grappig dat na ovulatie pas oxy gegeven wordt.

Het "hoort" inderdaad na inseminatie (2 tot 6 uur na inseminatie), alle zaadcellen die voldoende motiliteit hebben zijn dan al lang in de eileider (daarop heeft oxy geen werking) en zo worden alle andere cellen en verdunningsmiddel er direct uit gewerkt waardoor ze geen (of veel minder) ontsteking reactie geven. Ontsteking reactie op het sperma is dat wat dus vocht na inseminatie veroorzaakt. Wat overigens ook wel een normale reactie is, zolang er niet te veel vocht is (minder dan 1cm wordt gezien als normaal).

Na ovulatie oxy geven is vrijwel altijd zinloos (het kan geen kwaad, maar het doet ook niets), omdat binnen 6 uur na ovulatie de cervix al weer gesloten is (bij veel merries sluit de baarmoedermond zelfs al tijdens ovulatie), soms als er erg veel vocht is na ovulatie maken we de cervix manueel open, geven oxy (in het bloed, zodat het vrijwel direct werkt, half waarde tijd is enkele minuten) en masseren de baarmoeder zodat het vocht er uit komt. 4 dagen na ovulatie oxy geven heeft dus helemaal geen zin. Baarmoeder gaat wel samentrekken, maar het vocht kan er toch niet meer uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 10:16 



 
Profiel   

Ik spoel zelfs nog wel eens 3 dagen na, dus de baarmoeder staat dan nog open. Dat wordt dan ook gecheckt, anders beginnen we het spoel traject niet. Ik wil niet na elke inseminatie standaard gaan spuiten, dat doen we alleen als er vocht in zit, niet preventief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 10:28 



 
Profiel   

Zeer interessante materie. En zoals vaker gezegd bedankt Quir voor het delen van je kennis.

Ik heb dan wel een vraag hierover.
Als oxy word gegeven 2 tot 6 uur na de inseminatie is dit dan:
A) om eventueel vocht wat vooraf aan de inseminatie aanwezig is te verwijderen
of
B) om op voorhand al de reactie op het sperma met daarop de aanmaak van vocht in de baarmoeder voor te zijn en dit te laten afvloeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 10:39 



 
Profiel   

Merries die (meerdere) veulens gehad hebben zijn heel makkelijk open te maken (met 1 vinger al direct open) veel vinden dat aan voelen als open, maar ze zijn dat absoluut niet.

Cervix hoort na 6 uur na ovulatie volledig gesloten te zijn.


OYYO schreef
Zeer interessante materie. En zoals vaker gezegd bedankt Quir voor het delen van je kennis.

Ik heb dan wel een vraag hierover.
Als oxy word gegeven 2 tot 6 uur na de inseminatie is dit dan:
A) om eventueel vocht wat vooraf aan de inseminatie aanwezig is te verwijderen
of
B) om op voorhand al de reactie op het sperma met daarop de aanmaak van vocht in de baarmoeder voor te zijn en dit te laten afvloeien.


Oxy spuiten 2 tot 6 uur na inseminatie is om zoveel mogelijk de reactie op het sperma te voorkomen, dus om zo snel mogelijk het "niet nuttige" sperma er zo snel mogelijk weer uit te krijgen. Waardoor dus de ontstekingsreactie zo klein mogelijk gehouden wordt.

Vocht voor inseminatie heeft vaak andere oorzaken, meest voorkomende is een infectie, maar ook in de veulen hengstigheid nog vuil na de bevalling en bij oudere merries zie je vaker vocht voor inseminatie (maar verder wel schoon zijn). Er zijn meer oorzaken, maar minder voorkomend.

Eerste wat wij doen bij vocht (meer dan 2mm in de hengstigheid, een lijntje vocht in de hengstigheid is nog wel normaal) voor inseminatie, is een swab afnemen en 80/90% komt terug met een bacterie. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 10:50 



 
Profiel   

Jeetje voor sommige gaat de dracht al snel vooruit. :oo

Fleuri wat naar van je veulen. Duimen dat het iets onschuldigs is.

Mirjam gefeliciteerd! *\o/*

Nieky gefeliciteerd, mooie papa!

Jeanine ook gefeliciteerd! *\o/*

Kiki oef dat is niet fijn thuis komen als je meteen een rondje HAP moet doen. Gelukkig valt het mee.

Baudyh spannend!!

Ik mag woensdag scannen.. nog heeeeel even geduld. :+
Ik hoop dat ze zich bij het rijtje "lastige merries die toch nog drachtig zijn geworden" mag voegen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 12:24 



 
Profiel   

Kiki1976. Wat naar zeg dat je dochter gevallen is met de scooter. Hopelijk geneest ze vlot en heeft ze niet te veel pijn eraan. Als ze idd allemaal rond zijn even opletten met voer. Wel interessant die hooi analyse. Duurt dat lang voordat je daar uitslag van hebt?

Daphara. Wat een mooie combinatie <3 Gefeliciteerd.

AM_horse Knappe wild thing met haar mooie baby. Ben benieuwd naar het volle broertje/zusje volgend jaar. Hoe is het met Winston?

Baudyh duimen dat alles er goed uitziet vandaag, spannend weer

Yvk spannend ook voor jou. Hopelijk goed nieuws woensdag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 13:08 



 
Profiel   

Yvk. Spannend. Fingers crossed

Nieky. Het gaat heel goed met Winston. Ondertussen de paddock zo groot dat hij echt al wel een rondje kan galopperen. Hij is zo groot, nog een tijdje beetje schuw geweest. Gaat gelukkig nu weer goed, komt weer knufffels halen [ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 14:06 



 
Profiel   

Wat ziet ie er goed uit AM! <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-22 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 131 van de 504 [ 12597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134 ... 504  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen