[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:17

Dat is soms net als bij mensen lijkt me, Fotsy. De ene mens toont ook niet veel en/of heel laat.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:42

Volgens mij was dat ook bij Libera en vervolgens ook nog een hele lange dracht als ik het me goed herinner?

Diarree door dracht geen ervaring mee, maar weet dat het bij mensen kan voorkomen door gebrek aan ruimte. Misschien dat dat bij merries net zo goed kan of inderdaad door hormonen?

Hier voer ik rs, goede samenstelling, veel keuze en ook niet onbelangrijk leuke prijs met gewoon 15-20 euro per zak (en het wordt gratis thuis bezorgd wat ook wel fijn is met veel paarden).

Pavo blijft mooi voer, maar is niet geschikt voor Zweeds hooi zonder best veel extra toe te moeten voegen. Veel te laag in onder andere selenium (te kort is een vergroot risico op misvormde veulens, abortus en aan de nageboorte blijven staan). In Nederland zit selenium (meestal) voldoende in de grond en dus in het hooi (waar deze merken voer op ontwikkeld zijn), maar in Zweden zit dat niet of nauwelijks in de grond en dus ook niet in het hooi, waardoor er te korten ontstaan na een tijdje met alle gevolgen van dien.

Hier gaan de dames goed, ondanks de kou. <3
Afbeelding

Afbeelding

Seven

Berichten: 21203
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 20:37

Prachtige plaatjes Quir

Nou er begint ineens een buikje te komen, ze lijkt wel een keer zo rond te worden :=
Ze draagt nu gewoon veel meer naar de zijkant dan de keer hier voor. Ook vandaag de eerste schopjes gevoeld, nouja schopjes <3
Lekker even bij het hooi snacken

Afbeelding

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:11

Mooie plaatjes weer Quir, hoeveel graden is het nu bij jullie?

Seven, hier kan je het echt wel goed zien hoor, mooi buikje

Seven

Berichten: 21203
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:23

Ja he
Buik staat nu ook flink gespannen arme merrie dus lekker onder d'r buik geborsteld dat vind ze heerlijk

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 21:56

Je ziet nu inderdaad echt een buikje komen Seven! Hoeveel dagen is ze nu?

En het veulentje voelen is zo leuk. <3

Kiki, op dit moment niet zo koud. Nu -5 en sneeuw (daarom ook even wat minder koud haha), vanavond/vannacht code geel voor zware sneeuwval. Mag wel wat sneeuw bij voor de paarden (vlakkere en zachtere bodem), maar liefst geen halve meter. :+

Vanochtend was het wel koud, -19. :brr:
Mijn hengsten wonen 24/7 buiten, wel even lastig om ze niet even dik in te pakken. Maar ze hadden het alles behalve koud gelukkig.

Afbeelding


En voorspellingen komende week weer zo iets, morgen avond -12.


Afbeelding
Dit was gisteravond, koud, sneeuw en helder met felle maan waardoor het s avond ook nog best licht is. Wel fijn, anders zijn de dagen helemaal kort. _O-

Seven

Berichten: 21203
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:55

Ze is 14 februari uitgerekend Quir

Brrr wat een temperaturen, maar wat geeft het mooie plaatjes <3

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 00:01

Diarree komt niet door de dracht. Maar door de tijd van het jaar. Loopt ze nog in de wei? Of juist veel in de paddock?

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 00:02

Ik verkoop zelf paardenvoer en geef veel advies.
Vanaf de laatste 3 mnd van de dracht ga ik merriebrok voeren. van het merk action Quality omdat ik die prijs/kwaliteit het beste vind.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:01

Quir schreef:
Volgens mij was dat ook bij Libera en vervolgens ook nog een hele lange dracht als ik het me goed herinner?

Klopt… niemand die geloofde dat er wat in zat :')
Uiteindelijk met 387 bevallen, helaas is het veulentje toen overleden tijdens de bevalling
Dat was met mijn andere merrie, Halakea

Afbeelding
Hier 2 dagen voor bevalling destijds

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:50

Jeetje Libera wat lang en wat sneu dat het veulentje dan uiteindelijk overleden is. Hadden ze het niet op kunnen wekken, net zoals ze bij mensen doen als het te lang duurt? en heeft de merrie er niets aan over gehouden?

Quir vreselijk zo koud en hoe merk je dat je hengsten het niet koud hebben bij -19?

Seven dat schiet al op zeg! spannend..

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 11:47

Seven schreef:
Brrr wat een temperaturen, maar wat geeft het mooie plaatjes <3


:j


baudyh schreef:
Diarree komt niet door de dracht. Maar door de tijd van het jaar. Loopt ze nog in de wei? Of juist veel in de paddock?


Dit kan zeker meespelen!

Libera Kan me het verhaal van je merrie en veulen nog herinneren. Was zeer treurig toen.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:05

Quir apart dat het zo kan verschillen per land. Dus jij moet sowieso alles strenger in de gaten kwa waardes? Brrrr ik ben echt geen winter fan :brr: Wel mooi die fotos in de sneeuw, daar houd ik dan weer wel van :+

Seven Daar zie je het idd beter :j

BaudyH Ze loopt al vanaf september op hetzelfde land. Zelfde land ook als vorig jaar overigens. Die merrie ziet niet goed dus die wisselen we niet teveel van land. Vorig jaar hebben we het achterste stuk dicht gezet vanaf oktober zodat ze alleen de voorste paddock hadden, toen had ze geen gras. Nu kunnen ze nog steeds op het gras achter. Ofja gras, wat er van over blijft :'). Er is echt niks veranderd, daarom blijft het zo raar. Vooral omdat ze het vorig jaar ook had. Begon rond dezelfde periode en hield pas op na de bevalling. Ze is overigens niet zo hard aan de diarree dat ze bv zelf vuil wordt ervan ( buiten dr staart soms als ze die niet goed opheft). Is gwn geen mooie vaste mest maar slappe boel.

Libera Dat verhaal herinner ik mij nog idd. Vond het toen ook zo sneu ;(

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:19

Altijd sneu als een bevalling mis gaat.

Mijn merrie Pleun gaat straks naar de eigenaar van de hengst toe voor de bevalling, dat voelt ook veiliger, ze hebben mooie grote boxen voor de merries, camera’s op elke stal en veel ervaring met bevallingen van Shires.

Ze doet het erg goed met haar dracht, het veulen is lekker actief, maar aan Pleun merk ik weinig, we rijden haar nog actief 3x per week.
Ze is nu 175 dagen van voren zie je er weinig aan, van de zijkant wel.

Afbeelding


Afbeelding

Pomski

Berichten: 694
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:27

Libera schreef:
Klopt… niemand die geloofde dat er wat in zat :')
Uiteindelijk met 387 bevallen, helaas is het veulentje toen overleden tijdens de bevalling
Dat was met mijn andere merrie, Halakea


Dat kan ik mij ook nog herinneren, was dat niet iets met een breuk?

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:55

Kan ik me ook nog herinneren idd Liberia. Sneu was dat zit je eerst zolang te wachten en dan dit.
Nu sowieso zo lange drachten zouden niet zo goed zijn tenzij je heel oude merrie hebt waarvan de moederkoek niet meer goed werkt maar dan nog hebben ze tekorten gehad.

Zit eigenlijk in merriebrok ook extra dingen buiten meer eiwitten en vet enz zoals bij mensen neem je de eerste maanden pillen bij voor ondersteuning van de ontwikkeling van de hersenen.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:09

Fotsy, we moeten wel oppassen met die pillen dan. Stel je de ontwikkeling van de hersenen is daardoor bij het veulen zo goed ..... gaan ze ineens terugpraten.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:33

EllyC schreef:
Fotsy, we moeten wel oppassen met die pillen dan. Stel je de ontwikkeling van de hersenen is daardoor bij het veulen zo goed ..... gaan ze ineens terugpraten.


_O- _O-

Al zou het soms wel makkelijk zijn haha.

Dat doe ik inderdaad Nieky, sowieso heel gebruikelijk in Zweden. Hooi is uitgebreid geanalyseerd (vrijwel al het hooi dat je koopt is geanalyseerd) en daarop voer ik bij.
Laatste maanden van de dracht zijn vooral eiwitten en zo van belang, maar de gehele dracht zijn alle vitamine en mineralen belangrijk die aan het einde van de dracht ook toenemen in behoefte.

In Nederland is de grond wat beter en vrij "compleet" voor paarden, maar in Zweden missen er een paar belangrijke mineralen/vitamine in de grond die ze dus niet binnen krijgen door middel van gras en hooi. Die moeten dus bijgevoerd worden.

Desi vooral aan hun gedrag, als ze het koud hebben worden ze sloom (in het begin vaak juist hyperactief) en gaan ze steeds minder eten, wat weer averechts werkt en verder hoe ze voelen (onder andere de oren en liezen/ elleboog).

Maar ze hebben het met harde wind en regen veel sneller koud dan windstil en -15/-20.

Maar ze zijn gewoon normaal actief, eten goed, gaan languit in het zaagsel liggen slapen en zijn speels. Verder voelen ze warm onder de manen en liezen en zo, maar blijft de sneeuw ook op hun vacht liggen (teken dat de vacht goed isoleert en de warmte behoudt).

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:57

EllyC schreef:
Fotsy, we moeten wel oppassen met die pillen dan. Stel je de ontwikkeling van de hersenen is daardoor bij het veulen zo goed ..... gaan ze ineens terugpraten.

_/-\o_ _O- geweldig

Nou ik heb eentje staan die echt dom is. Die had zo een pilleke wel kunnen gebruiken zou hem toch veel leed besparen ook. :j :')

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:03

nieky1993 schreef:
BaudyH Ze loopt al vanaf september op hetzelfde land. Zelfde land ook als vorig jaar overigens. Die merrie ziet niet goed dus die wisselen we niet teveel van land. Vorig jaar hebben we het achterste stuk dicht gezet vanaf oktober zodat ze alleen de voorste paddock hadden, toen had ze geen gras. Nu kunnen ze nog steeds op het gras achter. Ofja gras, wat er van over blijft :'). Er is echt niks veranderd, daarom blijft het zo raar. Vooral omdat ze het vorig jaar ook had. Begon rond dezelfde periode en hield pas op na de bevalling. Ze is overigens niet zo hard aan de diarree dat ze bv zelf vuil wordt ervan ( buiten dr staart soms als ze die niet goed opheft). Is gwn geen mooie vaste mest maar slappe boel.


Waar was ze met de bevalling? Stal, wei?
Waar staat ze na de bevalling?
Het komt door dat het jaargetijde veranderd. Het word veel vochtiger en als ze dan te weinig droge stof binnen krijgen, of bv zand eten. Krijg je dunnere mest.

Seven

Berichten: 21203
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 15:47

Libera
Ah ja dat herinner ik me nog, wat verdrietig is dat toch :knuffel:

Desi
Ja het komt hard dichterbij nu :j

Nieky
En hier nog meer :')
Afbeelding

Daphara
Wat is pleun geweldig <3
Spannend dat ze daar heen gaat om te bevallen maar wel een veilig gevoel dat er mensen met ervaring bij zijn.

Ellyc :') :=

Fotsy
Dan zou die dom praten ook niet altijd leuk :+

Lyn mocht even lekker zonder deken vanmorgen voor het naar buiten gaan de benen strekken. De zon was net op en dus heel mooi licht <3
Iets te enthousiast foto's gemaakt dus de instellingen even niet goed maar toch blij om weer wat plaatjes vn d'r te hebben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 17:06

Desi_2409 schreef:
Jeetje Libera wat lang en wat sneu dat het veulentje dan uiteindelijk overleden is. Hadden ze het niet op kunnen wekken, net zoals ze bij mensen doen als het te lang duurt? en heeft de merrie er niets aan over gehouden?

Nee bij paarden werkt het een beetje anders dan bij mensen. Opwekken is zelden een goed idee als merrie en veulen verder gewoon gezond zijn. Wij spreken dan wel van een ‘uitgerekende datum’, maar in feite is 340 dagen gewoon een gemiddelde. Alles tussen de 320 en 400 dagen is in principe ‘normaal’ maar de meeste paarden bevallen dus rond de 340 dagen. Mijn andere merrie Idaza bevalt bijvoorbeeld standaard op 330 dagen.


Fotsy schreef:
Kan ik me ook nog herinneren idd Liberia. Sneu was dat zit je eerst zolang te wachten en dan dit.
Nu sowieso zo lange drachten zouden niet zo goed zijn tenzij je heel oude merrie hebt waarvan de moederkoek niet meer goed werkt maar dan nog hebben ze tekorten gehad.


Dit is dus niet helemaal waar… een ‘lange’ dracht hoeft niet slecht te zijn en wijst ook niet perse op tekorten. Het kàn wel natuurlijk, maar dat hoeft niet. Kun je vaak aan het resulterende veulen al wel zien. En lengte van de dracht is dus sowieso heel uiteenlopend en vaak genetisch bepaald.

Pomski schreef:
Dat kan ik mij ook nog herinneren, was dat niet iets met een breuk?

Ja, gebroken nek :(

Brrr Quir, zou mij veels te koud zijn! Fijn dat de paardjes het goed doen met die temperaturen.

Pomski

Berichten: 694
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:33

Hier groeien de buikjes ook aardig.
Over 80 dagen zou het eerste veulen geboren kunnen worden!!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 19:46

Afbeelding

Kufi (Kuforia) is inmiddels 240 dagen drachtig. Het is haar 2e veulen. Ik vind haar nog niet heel dik. Ik zie foto's voorbij komen van veel dikkere buiken :j We rijden nog wekelijk een buitenritje, een keer in de bak, beetje basisdressuur en longeren haar 1 x in de week. Ze lijkt het nog prima aan te kunnen, strekt regelmatig een sprintje en bokt er som ook nog bij.. In januari gaan we er niet meer op, ze moet dan nog 2,5 maand..
Ik heb wel het geluk dat mijn paarden aan huis staan, ze kunnen nog steeds op het land (1,5 ha) en staan van 8 uur s'morgens tot 8 uur 's avonds buiten. Met de wolf in de buurt gaan ze nu wel 's nachts op stal :

Afbeelding


Hoe lang gaan jullie door met beweging geven?

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 20:31

Afbeelding
Geen idee nog hoe lang we doorgaan, maar met 5 maanden gaat het trainen nog prima.