Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 198 van de 504 [ 12597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 504  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

 
Profiel   

SparkYY_8 Fijn om te horen dat het dus geen herhalend iets hoeft te zijn dat ze blijven staan aan de nageboorte. Vorig jaar hebben we er 3 gehad die eraan bleven staan. Ben benieuwd of ze dit jaar wel eraf komen.

Muronia Wij ontsmetten gewoon met isobetadine. Ik spuit er een flinke klets op als ze nog liggen en als de veearts de dag erna of enkele uren later controleert is de navel mooi droog telkens. Overigens als de nageboorte meteen eraf komt en nog vasthangt aan het veulen. Ga ik altijd met 1 voet op het punt staan waar de navelstreng aan de nageboorte hangt terwijl het veulen probeert recht te staan. Meestal door die kracht van het veulen en ik die tegenhoud, breekt de navelstreng op het punt waar em normaal altijd breekt als de merrie opstaat na het bevallen. Als ik zie dat em echt niet breekt dan bind en knip ik af. Maar tot nu toe breekt de navelstreng van het eerste moment dat het veulen dan probeert te staan. Ooit die tip gekregen van een oude veearts :+

Kabayo knappe zilver :9 Ik blijf mij echt verbazen hoe snel zij ineens een dikkere buik krijgt :+


Tinniee Lijkt mij idd vreselijk stug om zo met de hand door te scheuren :+


Tjakka123 je ziet het idd heel goed bij je merrie. Ik vind dat ze al behoorlijk kort in de vacht zit of lijkt dit maar zo? Moet wel zeggen ik heb hier halve mammoeten staan dus elk paard met minder vacht lijkt kort voor mij :+ :')

Seven wat spannend zeg, wordt je ineens 10j ouder als ze zo doen. Gelukkig is ze na het weekend veilig. Hoe is haar uier nu ? Nog vorderingen? Haar lichaam lijkt er voor de rest klaar voor kwa slappe banden enz.

Kiki1976 Wat fijn dat het naar omstandigheden goed gaat. Hopelijk zet het vlotte herstel door


Hier is Yula terug een stuk vrolijker en speelser zelfs. Het lijkt alsof het extra voeren haar deugd doet. Of de kleine is eindelijk eens een periode rustig :+

De gastmerrie skye daarentegen heeft het zwaar. Eergisteren dachten we allemaal even dat ze ging bevallen. Rondjes lopen, regelmatig liggen en geirriteerd zwaaien met de staart. Maar na een halve dag was ze terug relatief rustig. Als de kleine heel actief is merk ik dat ze ongemakkelijk wordt en dan ook onrustiger. Ze is het ook echt zat. Normaal loopt ze vrolijk mee maar nu sloft ze achter mij aan en is ze super rustig :(:) Khoop voor dr dat ze binnenkort bevalt. Ik merk wel vaker dat maidens heftiger en onrustiger reageren op het einde dan bv ervaren merries. Merken jullie dit ook wel eens bij maidens?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 23:45 



 
Profiel   

Ze hadden wel meer van dat soort opvattingen.
En nee geen fokkers, vermeerderaars paste beter

Nieky, veulen misschien gedraaid?


Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 01-02-23 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 23:50 



 
Profiel   

Nieky
Uier is heel wisselend ene keer weer voller dan de andere keer

Vandaag weer minder vol
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 23:52 



 
Profiel   

Seven, je maakt me nieuwsgierig. Iedereen heeft het steeds erover dat paarden en "grotere" pony's op 320 dagen veilig zijn en gemiddeld op 340 dagen bevallen en dus uitgerekend zijn. Bij shetlanders ( en mini's?) op 300 dagen veilig.

Hoe kom jij dan steeds op maar 9 dagen tussen veilig en uitgerekende datum? Je zal er echt een goede reden voor hebben, maar het maakt me echt heel benieuwd naar jouw achterliggende gedachte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 00:23 



 
Profiel   

Muronia. 2 jaar terug bij placentitis bevalling kwam placenta gelijk mee naar buiten met veulen, was wel open toen, dus niet echt redbag. Uiteindelijk denk ik dat veulen is overleden aan zuurstofgebrek.
Als placenta erna komt denk ik ook niet gelijk aan redbag

Kabayo. Silver is ineens huge

Hier zijn de navelstrengen ook altijd gescheurd. Ik ontsmet deze idd ook altijd

Tjakka ook al zo aan het verharen. Hier ook. Mooie buik heeft ze

Seven dat was even schrikken. Gelukkig lijkt nu alles in orde. Bijna veilig *\o/*

Baudyh. Wat fijn dat alles makkelijker te regelen is als gedacht

Kiki. Heftig, fijn dat de operatie goed is gegaan. Beterschap voor je schoonmoeder

Nieky. Hopen dat sky snel bevalt. Is heel wisselend denk ik. Maar ervaren merries zullen denk ik wel wat kalmer met situatie omgaan. Nigrante vorig jaar maiden was echt super rustig. Maar als ik naar wild Thing kijkt die heb ik echt best gevoelig druk gezien voor bevallingen. Zij heeft er nu toch al wel een paar gehad, laatste bevalling was wel rustig

Ondertussen heb ik de uitslag binnen gehad. Het was geen rhino. Wisten we eigenlijk wel, maar voor de zekerheid uitgesloten

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 01:57 



 
Profiel   

Bedankt voor alle reacties. Nieky dat was precies wat er aan de hand was de laatste keer, de nageboorte lag er al voordat het veulen opstond en de navelstreng brak dus niet vanzelf af. Ik heb het toen moeten doorknippen en dat is allemaal goed gegaan, maar ik had graag goed geweten op welke lengte dat het beste kan precies en wat zekerder van mijn zaak geweest. Erop staan is een hele goede tip die ik onthou voor een volgende keer, dat had ik zelf nog niet bedacht!

AM nu je weet dat het geen rhino was, denk je dan toch weer aan placentitis?

Seven ze houdt het nog even spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 07:58 



 
Profiel   

Jet
Ik zeg veilig maar het is uitgerekend de vroegste datum waarop we het veulen normaal gesproken kunnen verwachten ;)
Ze is natuurlijk al eerder "veilig" als je die 20 dagen rekend. Niets geen hocuspocus of bijzondere gedachtegang dus ;)
Ze is dus al 8 dagen veilig als we vanaf die 320 dagen rekenen :D


Am horses
Ja echt pfff ik had het kwa uier etc nog niet verwacht dus was flink spannend

Muronia
Vanmorgen vroeg was ze flink aan het schuren en duwen dus ben benieuwd hoe d'r uier straks is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 08:57 



 
Profiel   

Ze gaat het wel spannend maken Seven.

Fijn AM dat het idd geen Rhino was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:18 



 
Profiel   

Hebben jullie eigenlijk een 'geboortemand'? Ik ben op dit moment alvast dingen aan het verzamelen, maar ben benieuwd wat jullie daar in hebben zitten. Voor nu staat er op mijn lijstje het volgende:
- Emmer
- Jodiumtinctuur (voor de navel van het veulen)
- Watten en handschoenen
- Halster merrie & veulen
- Grote handdoeken
- Touwtje
- Navelklem
- Vuilniszakken
- Opvang fles biest

Maar wellicht mis ik wel hele belangrijke dingen?

Ze zit overigens echt dik in haar haren, heb haar begin oktober geschoren en normaal scheer ik midden december dus weer (uiteraard dit jaar niet gedaan). Dit jaar staat ze ook veel meer buiten dus dat helpt ook bij extra haar aanmaak. Merk dat het haar goed doet, want rijden doen we eigenlijk niet meer. Beetje slingeren, alhoewel ze mij van de week twee keer omtrok haha, grapjas. Maar ben blij om haar grapjes en humor nog te zien. Ze is ook een maiden (9 jaar oud dit jaar) en ze doet het echt voorbeeldig. Ik mag alleen absoluut niet aan haar uiers zitten, dat heb ik nooit gemogen eigenlijk. Hopelijk komt dat goed als het veulen er is, dat vind ik nog wel een spannend dingetje. Hebben jullie ook standaard biest op voorraad voor als de merrie het niet toelaat/kan geven?


nieky1993 - fijn dat Yula zo goed gaat! Extra voer is nooit weg natuurlijk, het is ook weer wat warmer aan het worden haha. Sneu voor Skye, heb je enig idee wanneer zij uitgerekend is?

Seven - mooie tietjes al! Is jouw merrie al binnenkort uitgerekend?

AM_Horses- Denk je nu aan placentis of iets anders? 'Gelukkig' geen rhino, zeker voor je andere merries. Hoe lang duurt het tot je de uitslag krijgt over het voldragen en hoe lang ze die periode aan kan? Of was dat deze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:33 



 
Profiel   

Aan de uier van vandaag te zien gaat ze nu toch flink aan de slag
Dik warm gevulde spenen en gespannen uier
Ben benieuwd m'n moeder is de 5de jarig dus wie weet maakt ze er een kadootje van :D
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:41 



 
Profiel   

ik heb er ook klysmaatjes (gewoon humane van d ekruitvat) in zitten, geef dat standaard, kan geen kwaad, kleine moeite en als het problemen kan voorkomen scheelt het een boel pijn en ellende voor zon pasgeboren ding

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:41 



 
Profiel   

Nieky goede tip van dat op de nageboorte gaan staan. Nog niet aan gedacht en eigenlijk zo simpel. Ik liet ze altijd wat sukkelen en uiteindelijk brak dat wel, maar bij die mini’s is die nageboorte dan weer zwaar in verhouding tot het veulen en het belemmerde om te staan/stappen.
Als het nig eens gebeurt ga ik je tip testen. Maar ik ben eigenlijk bang dat het veulen niet zwaar/sterk genoeg is om hem te breken door te gaan staan.

Ik vraag mij dus ook af wat nu juist de ideale lengte is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:42 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
ik heb er ook klysmaatjes (gewoon humane van d ekruitvat) in zitten, geef dat standaard, kan geen kwaad, kleine moeite en als het problemen kan voorkomen scheelt het een boel pijn en ellende voor zon pasgeboren ding


Goeie tip
Zeker bij hengstveulens is onze ervaring :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:49 



 
Profiel   

ik heb alleen maar hengstveulens....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 09:54 



 
Profiel   

tjakka123
Schaar
Iets om indien nodig om je handen te ontsmetten
Bandage voor de staart
Telefoonnummers die je nodig hebt bij de hand


Zelf had ik de vorige keer geen biest op voorraad, maar weet dat onze kliniek dat op voorraad heeft in de vriezer voor noodgevallen.

Seven ze maakt er idd werk van

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:09 



 
Profiel   

fokfanaat schreef
ik heb alleen maar hengstveulens....


-O-
Dit jaar word je jaar (hoop ik)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:17 



 
Profiel   

nou dit jaar heb ik niet een merrie drachtig waar ik een opvolger van zou willen aanhouden... dus je zal idd zien dat het dit jaar een merrie is....

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:35 



 
Profiel   

Fokfanaat :(:) Ik gun je de merries dit jaar! Wil ik je hengstveulen wel :D

Seven spannend *\o/* Heb er zin in! Maakt mij wel wat ongeduldig naar mijn eigen haha! Ze heeft echt ontzettend slappe banden!!
Dankje! Minthe heeft inderdaad niet zoveel wit. Mocht wel wat witter. Al vind ik al dat zwarte met het wassen niet zo'n straf. Hier een plaatje van helemaal.
[ img ]
[ img ]
Toen was de verf op. Zilver doet het inderdaad goed!

Klysma nog nooit gebruikt. Hoe geef je dat?

Tjakka ja die heb ik. Een die altijd klaar staat. Wat er precies ik zit moet ik even controleren. Wat ik zo uit mijn hoofd weet, maar ik weet dat er meer in zit...
-handdoeken
-telefoon nummers verschillende dierenartsen + ouders en andere belangrijke nummers
- glijmiddel
- oxitocine met spuiten
- thermometer
- emmer met afsluitbare deksel voor nageboorte
- jodium
- navelklem
- pollepel/stomp voorwerp
- schaar
- flesje
- ph strips

Ik heb geen biest op voorraad of klysmas. Zilver mocht ik ook niet aan haar uier zitten, maar met het eerste veulen is dit helemaal goed gegaan. Kan er nu gewoon aanzitten (als het moet)
Jaajaa je hebt haar gewoon mishandeld ~~}> Nee hoor geintje. Hier verharen ze ook flink. Ze is ook lekker bol. Nog even aftellen...

Amhorses fijn dat het geen rhino is. Heb je nog info gekregen over het fokken in de toekomst met deze merrie?
Ja zilver heeft zoiets van. Ik hoef m'n buik niet meer in te houden :+

Nieky handige tip met erop staan! Ja bijzonder he :') Achja, ze mag lekker bol worden nu :D
Fijn dat Yula zich goed voeld! Was Skye de merrie zonder dekdatum? Hoe is haar uier/ph nu? Spannend!

Kiki1976 lach niet -O- Ze staken mij gewoon de gek aan! Ja... we gaan het zien. Zilver draagt relatief kort. Als wordt het steeds langer _O- Dag 317,320 en laatste 330. Maar ja, de laatste moest nog een beetje wit op. Haha saaie periode even he. Te bol om iets met ze te ondernemen eigenlijk, uier die niks doet en je kan het veulen er wel uitkijken. Nou ja, het weer is ook niks... dat verzacht de pijn _O-

Zilver heeft gelukkig nog nooit aan de nageboorte gestaan. * klopt af *

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:41 



 
Profiel   

Ik lees al eventjes mee en dacht nu ook maar even te reageren.
Mijn merrie (uphill x Metall) is voor het eerst drachtig en voor mij is het ook de eerste keer☺️.

Ze is nu 244 dagen drachtig van Imposant EM.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:42 



 
Profiel   

ik blijf even hangen in mijn verbeelding waar ik de pollepel voor nodig zou kunnen hebben, Kabayo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:56 



 
Profiel   

En een praam, voor als de merrie niet toe laat dat het veulen (of ons mensen) aan de uier komt. Dan kan je net wat veiliger werken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 10:57 



 
Profiel   

Kabayo Ik denk dat het wel fijn is om kennis te verzamelen en weer te geven in een overzicht. Alleen hoe ga je dat vormgeven en up to date houden.
Wel weer een super leuke foto.

Seven Dat is inderdaad een duidelijke foto hoe het eruit ziet.

AM Fijn dat je toch zekerheid hebt over Rhino

Fokfanaat Ik gun jou maar ook mezelf :D en merrieveulen

Wat betreft de navelstreng is mij uitgelegd dat je de klem plaatst op de plek waar normaal de navelstreng doorscheurt. Dit is ongeveer 2 vingers breed onder de buik van het veulen. Als het goed is kun je daar een inkeping zien.
Het voordeel van een navelklem is dat het niet los kan gaan en werkt hygiënischer. En kost pakweg een euro in de apotheek.

Het breken van de navelstreng kan ook door de navelstreng om je hand te slaan als een lus en met andere hand licht tegendruk te geven bij de buik. Als je een slap veulen hebt die niet kan opstaan.
Met de voet erop staan is een goede tip! Maar dat kan alleen bij fitte veulens.

Wat betreft het ontsmetten van de navel zijn er verschillende mogelijkheden. En iedereen verteld wat anders. Vraag je DA wat hij gebruikt. Als je veulen straks een infectie oploopt krijg ik in iedere geval niet te horen: ja maar dat product werkt ook niet goed voldoende.

Ook lees je veel over de eierdopjes methode. Mij lukt het precies 2 keer om het naveltje in het eierdopje te soppen. Daarna weten ze al meteen hoelaat het is en moet je echt met z'n 2tjes zijn om een kans van slagen te hebben. Maar goed die 2 keer hebben ze dan toch en de rest spuit ik het erop ze liggen. Maar dat is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:05 



 
Profiel   

Ff
Zal je altijd zien, super frustrerend altijd als je graag een opvolger wil maar niet krijgt

Kabayo
Doe mij deze aftekeningen maar <3
Maar ik verwacht maar heel miniem wit

Elly
Pollepel of bot mesje voor evt redbag zodat je deze veilig open kunt maken ga ik vanuit :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:14 



 
Profiel   

Jullie gaan hard letterlijk Seven dat ziet er al veelbelovend uit

Fokfanaat dit jaar komen ze bij jou hahaha en dan net nu je ze niet nodig hebt

Kabayo ik vind ze perfect wit hebben. Ik zie dit veel liever dan teveel wit. Een gevlekte moet nog steeds meer kleur dan wit hebben voor mij.
Maar ze lijkt ook spots te hebben in haar witte benen klopt?

Ik ontsmet ook altijd de navel paar keer. En propere stal bij de geboorte en alles gaat er dag erna uit en weer alles proper.
Want sorry maar ik zie nog steeds vaak geboortefotos van veulens in een mega vuile stal. Zeer raar. Dat je dat soms überhaupt durft te plaatsen op fb ik begrijp het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:19 



 
Profiel   

EllyC ja inderdaad voor een redbag. Zodat je die veilig kan openmaken zonder het veulen te prikken met wat scherps.

Seven verwacht je een bonte? Ik vind het te zwart haha. Maar er zijn ook mensen die Minthe heel mooi vinden. Ach, ze is lief en leuk gebouwd met goede bewegingen. Is toch belangrijker dan kleur.

Oyyo ik zal even zien of ik iets in elkaar kan flansen. Is altijd handig. Even zien waar ik de tijd weg tover :=
Dankje!

Hoe vaak ontsmetten jullie de navel? Ik eigenlijk maar 1x, na de geboorte. Maar las laatst ergens dat dit vaker moet?

Goldenarrow praam is handig inderdaad.

Us2001 welkom! Heb je foto's van je merrie en hengst?

Fotsy klopt ze heeft stipjes op haar benen. Heel erg leuk
[ img ]
Je hebt ook wel weer gelijk. Misschien wordt in er eens verliefd op. Maar was wel een teleurstelling toen ik haar zo in de stal zag :+

Ja die vuile stallen snap ik ook niet... Tijdens de bevalling is het natuurlijk een bende met het vruchtwater. Maar nog voor het veulen staat heb ik er al een heel plak stro bij gegooid. Onze onderlaag is ook van rapsodie. Dus altijd een schone dikke onderlaag
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 198 van de 504 [ 12597 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 195, 196, 197, 198, 199, 200, 201 ... 504  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen