Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 115 [ 2871 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 115  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij II

 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Sky_As schreef
Maar dat kan ook via een stamboek keuring volgens mij en dat zal een stuk goedkoper zijn.....


Ja en als ruin ook nog. Ik ken een merrie die preferent is geworden op 3 ster ruinen. Dat hoor je niet zo vaak maar is ook een optie natuurlijk.

Ja dat bedoelde ik eigenlijk ook… er stond ook niet specifiek bij dat ze naar de hengstenkeuring wilde toch…. :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 01:46 



 
Profiel   

Super gaaf gefeliciteerd Red!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 02:21 



 
Profiel   

Heel erg gaaf, gefeliciteerd Red!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 09:24 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Red, wat is ie knap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 10:47 



 
Profiel   

Gefeliciteerd Redd, met de resultaten en de verkoop. Knappe prestatie! En mooi paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 12:43 



 
Profiel   

Ik ben echt totaaal niet thuis in de fokkerij en ook (nog) niet zo in de dressuursport maar heb er wel interesse voor. Ik volg graag mee om ook deze wereld wat beter te leren kennen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:20 



 
Profiel   

Ik ga dit jaar maar advies inwinnen van een hengstenhouder. Ik vind het erg lastig en ook vooral welke kant je op wil gaan. Word het een bewezen hengst of juist niet? Ga ik dekken met een hengst die al een keer is gebruikt bij de merrie? En ik merk dat ik het ook lastig vind om te kijken wat goed past. Dus hopelijk kom ik er met wat hulp uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 14:43 



 
Profiel   

Lavitabella schreef
Ik ga dit jaar maar advies inwinnen van een hengstenhouder. Ik vind het erg lastig en ook vooral welke kant je op wil gaan. Word het een bewezen hengst of juist niet? Ga ik dekken met een hengst die al een keer is gebruikt bij de merrie? En ik merk dat ik het ook lastig vind om te kijken wat goed past. Dus hopelijk kom ik er met wat hulp uit!


Het is juist zo mooi om je eigen keuze daarin te maken.
Naar je merrie kijken ( niet door een roze bril) gewoon goed kijken naar je merrie en kijken wat je anders zou willen en dat zoeken in een hengst.
Fietsen leer je ook met vallen en opstaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:24 



 
Profiel   

En kijk ook naar die eerdere nakomelingen van haar.
Wat vond je daar goed of minder goed aan en wat zou je daar anders in willen. Dat leverd denk ik ook veel bruikbare informatie op. (Als je deze kan vinden/volgen natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 15:58 



 
Profiel   

baudyh schreef
Lavitabella schreef
Ik ga dit jaar maar advies inwinnen van een hengstenhouder. Ik vind het erg lastig en ook vooral welke kant je op wil gaan. Word het een bewezen hengst of juist niet? Ga ik dekken met een hengst die al een keer is gebruikt bij de merrie? En ik merk dat ik het ook lastig vind om te kijken wat goed past. Dus hopelijk kom ik er met wat hulp uit!


Het is juist zo mooi om je eigen keuze daarin te maken.
Naar je merrie kijken ( niet door een roze bril) gewoon goed kijken naar je merrie en kijken wat je anders zou willen en dat zoeken in een hengst.
Fietsen leer je ook met vallen en opstaan.


Ja begrijp ik hoor ! Ze is nu 15 en dit veulen wat ze dit jaar krijgt is nog bij de oud eigenaar gefokt. Ik heb nu 3x zelf met een andere merrie gefokt waarvan 2 dode veulens dus ik heb helaas niet kunnen zien of mijn keuzes bij die merrie goed geweest zijn of niet. Daardoor vind ik het zelf gewoon lastig om voor deze merrie zelf de keuze te maken omdat ze 16 is tegen de tijd dat ze mijn eerste veulen zal krijgen. Daardoor wil ik de juiste keuze maken ookal weet ik dat dit een gok is.


c_alsemgeest schreef
En kijk ook naar die eerdere nakomelingen van haar.
Wat vond je daar goed of minder goed aan en wat zou je daar anders in willen. Dat leverd denk ik ook veel bruikbare informatie op. (Als je deze kan vinden/volgen natuurlijk).


Opzich is hier wel wat over te vinden. Niet over allemaal. Ze heeft 1 aangewezen hengst (Jackpot v. Ferdeux) maar daar kan ik verder van de sport niks van vinden. Verder 2e bezichtigings hengst (Hatachi v. Apache) die nu Lichte Tour loopt. En in Canada heeft ze nog de nakomeling (In Design/Hansel v. Don Olymbrio) hoog in de sport lopen.

De Don Olymbrio ken ik toevallig vanaf veulen toen ik op de stal stage liep. Vond ik een erg gaaf veulen.

Ik vind het best lastig om een paard te beoordelen. Ik ga eens goed filmpjes van de nakomelingen kijken. Vanwege haar karakter zou ik zelf wel een relaxte hengst willen gebruiken maar wel de go willen behouden. Ze is een merrie van 1,75 dus ik denk dat ik hierin ook wel veel ruimte heb en haar nakomelingen die ik kan terug vinden zitten de meeste boven de 1,70.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:18 



 
Profiel   

Die Jackpot van Ferdeaux werd uitgenodigd voor de kampioenskeuring, dus die combi met 2x Ferro in de 4e generatie heeft goed uitgepakt. Bovendien heeft Wendy als vader Farn. De fokker heeft de keuze bewust gemaakt, ook niet zo raar ;) . Wil je gaan fokken met zo'n merrie, dan zul je je moeten verdiepen. Down the rabbit hole.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 16:44 



 
Profiel   

KSS gaat nie slecht...
En dat voor een met 2 chips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:02 



 
Profiel   

s0173957 schreef
KSS gaat nie slecht...
En dat voor een met 2 chips.

Ik zat het ook al te volgen.......wat een geld.

Misschien mijn merrie dit jaar toch maar laten dekken :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:12 



 
Profiel   

Flinke prijzen inderdaad..

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:17 



 
Profiel   

Ja, prijzen gaan goed! En die chipjes op die plek stellen toch niets voor. De echte kenners laten daardoor de prijs niet zakken bij zo´n goed paard.
Ze hebben ook wel echt een mooie selectie nu met een paar premium hengsten.

Red; gefeliciteerd. Echt super merrie heb je zeg!

Lavitabelle; uiteraard adviseren hengstenhouders wel hun eigen hengst. Waarom open je niet een eigen topic voor je merrie op hengstenkeuze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:22 



 
Profiel   

Benzz schreef
s0173957 schreef
KSS gaat nie slecht...
En dat voor een met 2 chips.

Ik zat het ook al te volgen.......wat een geld.



Is het live te volgen? Waar kan ik dit vinden? Moet me even onderdompelen in wat er nu zoal gaande is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 22:37 



 
Profiel   

carola schreef
Ja, prijzen gaan goed! En die chipjes op die plek stellen toch niets voor. De echte kenners laten daardoor de prijs niet zakken bij zo´n goed paard.
Ze hebben ook wel echt een mooie selectie nu met een paar premium hengsten.

Red; gefeliciteerd. Echt super merrie heb je zeg!

Lavitabelle; uiteraard adviseren hengstenhouders wel hun eigen hengst. Waarom open je niet een eigen topic voor je merrie op hengstenkeuze?


Daar ben ik me van bewust inderdaad! Ik kan niet echt goede stand foto's van haar maken. Alleen in de wei/zand dus dat geeft misschien niet echt een goed beeld voor op bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 23:03 



 
Profiel   

Bolletje29 schreef
Benzz schreef
Ik zat het ook al te volgen.......wat een geld.


Is het live te volgen? Waar kan ik dit vinden? Moet me even onderdompelen in wat er nu zoal gaande is :D


Het was te volgen via de site op het KWPN. Via de select sale. Het is nu al afgelopen. De prijzen die de paarden hebben opgeleverd staan er nog wel bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-23 23:07 



 
Profiel   

Interessant artikel:

https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn-hen ... eerwaarde/

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-23 12:55 



 
Profiel   

Ik ben het wel met hem eens.

Zou liever de hengsten gewoon gepresenteerd zien waarbij hun plus en minpunten benoemd worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 09:51 



 
Profiel   

Wel, ik vind dat dus niet echt.
Ik vind wel dat de jurering serieuzer moet zijn en moet afstraffen wat afgestraft moet worden, maar ik vind ook dat het de taak van de fokker zelf is om te kijken wat de plus- en minpunten van een hengst zelf en van z'n moederlijn is.
Je moet als fokker toch zelf je huiswerk maken en voor zo'n dingen niet afhangen van wat een stamboek je zegt?

Je moet als fokker dus wel de kans krijgen om de hengsten in actie te zien, zowel in de proef als tijdens losrijden, maar de HC is al voor 2 jaargangen verplicht dacht ik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:05 



 
Profiel   

Natuurlijk is dat de taak van de fokker, maar andere mensen met een andere kijk er op dat kan alleen maar leerzaam zijn lijkt me. Bovendien hebben mensen die ermee gewerkt hebben ook meer informatie over het karakter, werkwilligheid etc. dan dat een fokker aan de buitenkant kan zien.

Ik vond zoals de laatste keer de eindpresentatie van het VO aan elkaar gepraat werd heel fijn. Ondertussen tips voor de amazones om de hengsten beter te laten lopen en de hengsten werden goed toegelicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:24 



 
Profiel   

Zoals bij het laatste eindexamen van het VO was inderdaad heel prettig. Qua toelichting zou dat van mij tijdens de HC ook zo mogen. En als ze toch bij het geven van punten willen blijven dan wel graag realistische punten. Want door een hengst die voor een 5 of misschien 6 stapt een 8 te geven kun je eigenlijk de andere punten ook echt niet meer serieus nemen. En ze zijn wel zo bedoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:35 



 

Daarom alleen al neem ik die hele competitie niet heel serieus
Ik kijk gewoon zelf naar hengsten die mijn interesse hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 10:47 



 
Profiel   

Nou, ik vind het raar dat het hele doopceel van een hengst wordt opgenoemd, lees alle predicaten en resultaten, maar als je de beoordeling zelf hebt meegeschreven, kun je net zo goed een multiple choice lijst aanmaken, het komt veelal op hetzelfde neer. Lammert Tel had wat meer info over de hengst zelf, dat vond ik prettiger.

Ik vind het verder als hobbyfokker met 2 merries vervelend, dat je daarna afhankelijk bent van info in de wandelgangen, als er opvallende fokresultaten zijn, die je niet in je stam wilt hebben. Dan kun je nog zo goed kijken, maar de praktijk wijst uit wat de kwaliteiten zijn, dan ben je helaas wel een paar jaar verder. Er zijn bovendien veel meer merriehouders dan hengstenhouders, die belangen zouden dus beter behartigd moeten worden, want dat is tenslotte wel je basis.

Ik snap verder dat sportpredicaten in de moederlijn een plus zijn, vind ik zelf ook. Fijn ook, als je die er zelf kunt bijrijden. Niet fijn, als je het moet uitbesteden aan professionele trainingsstallen, been there done that. Vooral voor de kleintjes, zoals ik (we werken gewoon en hebben een dure hobby), is dat een groot en kostbaar avontuur. Dat wordt dus met een paar tegenvallers (blessures, ziekte) een 'no go' en mag je iets anders gaan doen. Een EPTM vind ik persoonlijk dan ook niet voldoende. De vererving via de moederlijn is groter dan via de hengst en sportprestaties van de moeders zorgen voor een verandering in het genetisch materiaal (mitochondriën).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 12:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 115 [ 2871 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 115  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen