Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 07:43

Ohh die afgunst is in Nederland sky high. Pony's horen door kinderen gereden en opgeleid te worden, want anders zijn het monsters...

De hele wereld worden pony's gereden en opgeleid door volwassenen (imo kunnen kinderen (op een enkeling na) gewoon geen pony correct opleiden). Deel gaat daarna dan naar een kind om van te leren. In Nederland zijn (of waren in ieder geval, weet niet meer hoe het nu precies is) ook geen jonge pony wedstrijden waar je als volwassenen mee mag doen. In Duitsland mogen zelfs op Bundes volwassenen de pony's rijden.

Mijn pony's worden ook door volwassenen opgeleid, zodra ze bevestigd FEI niveau lopen gaan ze pas naar een kind. Ik wil wel karakters geschikt voor kinderen, maar onder geen beding gaat een kind een pony opleiden...

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 07:46

Precies Quir :j

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 08:56

marjolein88 schreef:
oh echt ? dat heb ik nooit mee gekregen? en helaas heb ik je toen ook niet gezien/gesproken !
De afgunst merk ik helaas wel heel veel (nu nog steeds) , dat vind ik echt heel jammer... want ik bedoel, het komt zeker niet aanwaaien en werk er harstikke hard voor !

Klopt, ik ben een beetje mensenschuw haha :+ zet me voor een grote groep mensen met een wetenschappelijk praatje en ik ga los, maar 'in het wild' op een onbekende afstappen vind ik heel eng :') .
Achteraf had dat prima gekund want vond het echt super leuk om bij jou langs te gaan op de stoeterij! Ooit komt er een du bois nakomeling hier als het aan mij ligt..

De afgunst kende ik al wel een beetje, ik heb met mijn B pony tussen de paarden gereden en dan heb je mensen die het vreselijk vinden of heel leuk. Dan zit je natuurlijk ook wel in de paardenwereld.
Maar ik vind dat echt heel raar binnen een pony stamboek. In mijn ogen heb je er als ponystamboek baat bij als pony's waardevol zijn in zo veel mogelijk takken van de houderij...

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:05

Zo denk ik er ook over. Ze moeten alle eigenschappen hebben om door kinderen gereden te kunnen worden. Daar selecteren wij ze ook op. En als ik ze rijd of klaar maak voor een kindje dan leid ik hem ook zo op dat ze er dus ook zo mee wegrijden. Maar als ik voel dat ze niet de eigenschappen hebben om zich zo te laten bewerken of vergevingsgezind zijn... dan gaan wij niet verder met zo'n lijn.
En ja persoonlijk vind ik dat hengsten die ingezet worden voor de fokkerij gewoon eerst netjes opgeleid/opgevoed moeten worden door ervare ruiters.


Mooney: Ahhh dat wist ik niet ! En toen hier ook niets van gemerkt! Maar super leuk dat je nog steeds liefhebber bent van onze ponys!

Ik vind ook dat het juist een kracht heeft als pony mensen onderling goed samen kunnen werken en elkaar wat gunnen. Ik denk dat het evenement van DPC ( naar mijn idee) een stap in de goede richting heeft gezet

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 09:45

Annash schreef:
Geronimo inderdaad niet in de baan geweest, echt heel jammer. Had hem graag gezien.


Ik kom ook even binnen vallen!

Ik wilde alleen naar Houten gaan voor hem maar door omstandigheden zat het er niet in. Is maar goed ook! Nu is de show van Bekkers ook nog verplaatst dus we moeten nog even wachten....

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 11:48

Afbeelding
Vandaag weer maandelijke foto gemaakt. Het is nog een bescheiden buikje met 269 dagen.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 12:02

Tja, heb mijn veulen van vorig jaar ook nog staan, hoogste bod wat ik had was 750 euro met een dekgeld van 800 euro exclusief. :=

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:29

Er valt voor beide kanten iets te zeggen, maar ik ben het met jullie eens dat het voor de fokkers beter is dat de prijzen over het algemeen omhoog gegaan zijn.

De andere kant is:
Wij kochten ooit (wel al een hele tijd geleden hoor) wel eens hengstveulens, fokte die op tot ca. 3 jaar, en verkochten ze dan weer (al dan niet op/na hengstenkeuring).
Dat kan voor ons nu niet meer uit. De prijzen lagen toen op 600-1000 euro voor een hengstveulen.
Dat was voor ons nog wel te doen, wij hebben geen eigen stallen, dus moeten ze op gehuurde weides etc. zetten, en moesten ze daarna op pension zetten om ze daar te kunnen trainen etc.
Pony's brachten toen onbeleerd ca. 2500 tot 4000 euro op afhankelijk van hoe goed ze waren.
Daar konden we dan net aan uit, soms net niet, een enkele uitzondering die veel talent had bracht wel wat meer op.

Nu kosten veulens ca. 3000 euro. Als wij die op zouden moeten fokken tot hun 3e, dan zouden we voor een onbeleerde 3 jarige ca. 8000 euro moeten vragen. Dat geld ga je eigenlijk alleen krijgen als je echt een goede hebt. Als een dier dan al minder mooi uitgroeit of niet zo goed blijkt te kunnen bewegen of springen, dan verlies je er al snel flink aan.

Maar goed, mijn ponyhart is wel gewoon aanwezig. Dus ik heb 3 jaar geleden een veulen gekocht (NRPS vader x New forest), en die is inmiddels 3,5 jaar. Maar dat is echt mijn hobbypony die ook niet zomaar meer weg gaat.
Als hobby wat hengstveulens opfokken, zit er voor ons helaas op dit moment met de prijzen niet meer in :-)

En nogmaals, ik snap de fokkers helemaal hoor! want 600 euro voor een veulen met dekgeld van 300 euro en de merrie een jaar houden kan natuurlijk niet uit, dus ik heb daar echt alle respect voor!

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:34

Opfokken kost meer dan een hoop mensen denken.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:38

Zonnetje81 schreef:
Opfokken kost meer dan een hoop mensen denken.

zeker, en als echt 1 hobby dier voor mezelf vind ik dat niet erg.

maar meerdere pony's opfokken en er misschien een leuk (vooral klein) centje aan over houden zit er gewoon niet meer in als je zelf geen stallen hebt (en zelfs al heb je wel stallen, is het nog moeilijk, dat begrijp ik ook hoor. Maar in pension kost het zeker nog meer....tijd niet eens mee gerekend)

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:40

en daarbij is het bij paarden en pony's wel zo, dat ze de kosten die ze gekost hebben, niet altijd waard zijn....want dan zou iedere 10 jarige, ongeacht talent/niveau misschien wel 100.000 moeten opbrengen, en dat is natuurlijk ook niet realistisch.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:49

Ik heb jaren wat projectponies gekocht.
Die waren dan bij voorkeur ouder dan 4 (mensen willen toch vaak een niet te jonge pony voor hun kind).
Ik had ze dan aan huis staan dus dat scheelde ook weer in de kosten.
Sommige waren na een aantal maanden klaar, sommige heb ik langer dan een jaar gehouden (soms ook omdat ik het leuk vond om ze door te laten rijden naar het Z).

Bij de Z ponies had ik dan nog de pech dat er 1 spat bleek te hebben, nooit last van gehad ook niet in de jaren na verkoop maar dat drukt de prijs natuurlijk wel.
Kortom onder de streep, de ponies die ik het langst hield brachten financieel gezien het minst op maar qua lol des te meer.
Ik denk dat het al die jaren geen geld gekost heeft maar ook niets opgeleverd.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:50

Jeetje dat is echt pijnlijk Neon. Ik vind het nog wel zo'n leuk veulen! Dat is die met dat hoge witte voorbeentje toch?

Mijn ponyveulen wat ik heb gekocht (uit Duitsland, dus wel ook wat andere markt) was iets meer dan 5000 :') die moet maar gewoon heel gezond opgroeien, mij heel veel plezier geven en lekker oud worden want financieel zou dat nooit interessant zijn als je die weer wilt verkopen. Die heb ik ook wel gekocht met het idee dat ze haar leven lang hier blijft, investeren in levensgeluk noem ik dat maar gewoon.
Moet wel zeggen dat die aankoop minder zeer deed dan >1500 in een merrie stoppen om haar drachtig te krijgen en dan geen veulen krijgen aan het einde van het proces (en dan erachter komen dat het waarschijnlijk lag aan iets wat ik al 4x had laten checken door de DA voor het dekken :x ). Gelukkig was de andere merrie na 1 keer insemineren drachtig en heeft die een mooi merrieveulen gekregen.

Als ik dat zo zie heb je wel gelijk de reden waarom het heel goed is dat ik de kudde maar sporadisch uitbreid.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 13:51

Toch wel apart dat die prijzen in duitsland zoveel hoger liggen. Had een keer gebeld voor een leuk maar ook weer niet heel bijzonder veulen. Vroegen ze gerust 8.000 voor.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78508
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 14:58

Ja, dat veulen met dat hoge witte beentje. Binnenkort gaat hij weer de verkoop in, alleen maar merries staan en anders toch maar castreren.

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 16:30

de situatie kent 2 kanten: ene kant als je iets moet kopen of ergens moet laten dekken lijkt alles wel duurder te worden. Andere kant lijkt het voor sommige lastig om pony's voor een goed bedrag te verkopen.
Nu heb ik hobbymatig wat paarden en pony's voor de fokkerij en hoef ik er gelukkig niet van te leven. (of te overleven :P ) maar moet zeggen dat ik eigenlijk niet mag klagen.
Fok met goede bloedlijnen op kleine schaal. Voor mijn scheiding had ik de paarden bij huis en was dat uiteraard een mooie meevaller. Nu huur ik een aantal stallen/weide. De ene keer verkoop ik er eentje voor een leuk bedrag en hou ik er een leuk zakcentje aan over. De andere keer een keertje pech en moet je wel eens afscheid nemen en het verlies dragen. Dat is de fokkerij.
Ik moet wel zeggen dat ik mijn strategieën aangepast heb. Ik verkoop ze nu toch liefst als veulen al (omdat ik geen amazones kan vinden) en ik heb besloten ook niet meer de hengsten te gebruiken voor de hoge dekgelden (€550 >), want ik heb die veulens eigenlijk nooit echt precies beter gevonden of voor meer kunnen verkopen. Helaas de situatie van Neonlight met haar veulen, is hier een goed voorbeeld van. Erg jammer, maar waarschijnlijk zal de waarde als 3 jarige beter ingeschat kunnen worden wanneer de pony bereden kan worden.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 19:28

Ik heb ook het geluk dat ik alles aan huis kan houden. Anders lijkt mij het al helemaal een onbegonnen zaak. Verder is het hier ook 'hobby' . Beetje uit de hand gelopen maar ik hoef er wel niet van te leven. Die insteek is toch ook altijd anders :j

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 22:33

Ik haak toch even in op verhaaltje van niet te verkopende veulens/4 jarige/en kosten.

Ik heb eigenlijk ALTIJD mijn veulens kunnen verkopen als ik deze wou verkopen en zelfs verkocht wanneer ze van oorsprong eigenlijk niet eens te koop stonden. Bij mij gaan ze niet weg voor 5k.. Geloofde ik niet erin dat naar de beste plek gingen voor de goede prijs bleven ze en verkocht ik ze misschien wel als 3-5 jarige die jaren leveren ze in prijs dan toch weer op. Ik zou NOOIT een 4 jarige drachtige merrie verkopen voor 4500....

Als ik een veulen of volwassen dier verkoop zorg dat altijd alle kosten weer eruit zijn. Hier heb ik ook nooit problemen mee want ze gaan als warme broodjes, als ik 20 ponys had waren ze allemaal binnen een week verkocht als ik dat zou willen. Echter investeer ik ook zeer veel geld in mijn kleine ''fok lijntje'' ik gooi duizenden euros tegen opfok en trainingen in Duitsland aan, niet geheel voor niks want hele merrie lijntje is al Staats Premie.

Ik word dageliks benaderd of ik nog wat te koop heb staan en dit gaat om een 25.000+ budgetten maar ik verkoop ze momenteel niet eerst maar even 3 en dan zie wel verder. Als ik 5 merries drachtig had en niks aan hield had ik alle 5 al kunnen verkopen zo gewild zijn ze.

Toen der tijd werd ik voor gek verklaard dat ik een 3 jarige merrie uit Duitsland kocht voor een godsvermogen maar ik geloofde er toen altijd al in.

Zojuist post ik net even een foto in de opfok van mijn 2 jarige Dallmayr K merrie en ben serieus al 8x door echt wel grote namen in duitsland of ik haar niet wil verkopen.. maar dat ga ik niet doen, maart gaat ze naar Duitsland en ben aan einde van liedje 6-8.000 euro verder aan trainingen als ze wel goed genoeg zal zijn voor bundeschampionate. Dus je moet ook niet bang zijn om te investeren.

Afbeelding

Vannacht is mijn eerste veulentje van jaar geboren, een prachtig valk hengstje van Gold Garant. Eindelijk eens een hengstje na 6-7 jaar (lost count) aan alleen maar merries haha.

Afbeelding

Afbeelding

Mama is ook tevens door mij zelf gefokt en tevens de moeder van de Dallmayr hierboven.

Afbeelding


Heel eerlijk ik verkoop weinig in Nederland zelf (staan er 2 van mij) De rest staat in Amerika, Canada, Duitsland, Zwitserland etc maar ik heb ook genoeg Nederlanders die mijn prijzen gewoon betalen zonder te zeuren want ze hoeven niet weg dan heb ik wel 100 andere klanten die zo 1 zoekt.

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-23 23:14

Schrijf je ze ook in in Duitsland?

Van welke hengsten verwacht je een veulen?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:19

Umeo schreef:
Schrijf je ze ook in in Duitsland?

Van welke hengsten verwacht je een veulen?



Ja mijn Duitse rijponys is bij mij met Duits paspoort en papier.

Nu nog Crown Dramatic en mijn welsh Atje (maar die drachtig van een A)

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:21

Moeten de pony’s in een Duits stamboek ingeschreven zijn om BuCha te lopen?

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:26

Fokker321 schreef:
Moeten de pony’s in een Duits stamboek ingeschreven zijn om BuCha te lopen?


Yep! Ik weet niet hoe is met overschrijven van bijvoorbeeld nrps naar westfalen zeg maar zo even

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-23 23:57

Fokker321 schreef:
Moeten de pony’s in een Duits stamboek ingeschreven zijn om BuCha te lopen?


Ja van origine Duits. Dus geldt niet als ze overgeschreven worden.
Dat zal dus voor ons NL vanaf nu dus lastig worden, aangezien NL geboren veulens niet over een Duits paspoort mogen beschikken, anders krijg je ooit de NVWA op je dak.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 00:57

Hier vanmorgen ook eindelijk een veulentje. Merrieveulen. Ze zijn nog niet echt handig met elkaar dus uiteindelijk vanavond maar besloten om extra biest te geven en veulen echt plat te dwingen.

Merrie laat de melk niet echt goed schieten en doet ook niet zo lief...

Umeo
Berichten: 2230
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 02:57

Oei Anne, is het haar eerste veulen?