Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 04:25

Ja eerste veulen. Kwaliteit van de biest is goed maar ze laat de melk niet goed schieten. Heb net het uier al een poosje gemasseerd om het allemaal wat aangenamer te maken. Ik word getolereerd maar als het veulen iets stoot slaat ze haar weg. Heb net de merrie even een praam op gezet en het veulen echt goed lang laten drinken. Veulen lijkt wel wat meer kracht te hebben dan begin van de avond. Moet het veulen plat leggen want zelf gaan liggen slapen doet ze niet. Bakje met biest wordt niet gewaardeerd, ze duikt liever onder de merrie maar drinkt dus niet genoeg door omdat ze de kans niet krijgt.

Merrie een beetje metacam gegeven, dat helpt wel wat. Overige tips zijn zeer welkom.

Ze moeten het nu maar even een paar uur redden, ik ga even 2 uurtjes slapen met 1 oog open op de camera.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 05:38

Dat is ellendig. Heel vaak komt het wel goed maar die eerste dagen zijn zwaar. Ik denk dat je al goed bezig bent. Tis voor de merrie ook nog wennen natuurlijk. Succes voor zometeen.

Fokker321
Berichten: 500
Geregistreerd: 16-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:25

Anne_GTI schreef:
Ja eerste veulen. Kwaliteit van de biest is goed maar ze laat de melk niet goed schieten.


Wat oxytocine spuiten om de paar uren

LDRD

Berichten: 9870
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 08:42

Gefeliciteerd Nicole! Wat een prachtig veulen weer <3 .

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 11:14

Het is maar goed dat visies verschillen m.i. anders zou de fokkerij een eenheidsworst worden en daar is het ook niet mee gebaat.

Ook hier gefeliciteerd Nicole hahaha nog maar een keer :')

Anne ik hoop dat het nu al wat beter wil.

Mijn verkopen gingen helemaal prima afgelopen jaar zoals ik al eerder zei dus ik herken me er (gelukkig) niet in. Als ik ze niet aan huis had, fokte ik niet. Eigenlijk moet ik nog steeds een beetje inkrimpen want mijn dochter wil een pony en er moet dus een klein maatje gaan komen.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 12:41

Fokker321 schreef:
Anne_GTI schreef:
Ja eerste veulen. Kwaliteit van de biest is goed maar ze laat de melk niet goed schieten.


Wat oxytocine spuiten om de paar uren


Bedankt voor de tip. Hoeveel ongeveer? Pony weegt 475 kg ongeveer

hooffie
Berichten: 216
Geregistreerd: 29-05-12

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 13:17

ik doe altijd merrie melken en 1e biest meteen uit de fles geven. Dan hebben ze dat alvast maar binnen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:44

1e oxy zit erin. Veulentje ligt nu voldaan te slapen.

Annash
Blogger

Berichten: 26511
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:59

Anne, succes met je veulentje! Hopelijk gaat het snel wat beter.

Ondertussen heb ik ook heel tof nieuws te delen... en dat is dat ik hier nu legaal mee mag kletsen!

Vanaf oktober (na het afspenen huidige veulen) ben ik de trotse eigenaresse van een prachtige Welsh NWR-merrie, Vogelenzang's Carlijn (Orchard Red Prince x Orchard Boginov x Cocky Dundas). Ze is 1.45 en heeft zelf FEI mennen gelopen, en daarmee dus het sportpredikaat ook ruimschoots op haar naam staan. Haar nakomelingen zijn stuk voor stuk fijne pony's; haar driejarige zoon is een tweede bezichtigingshengst. Ze heeft gisteren haar zesde veulentje op de wereld gezet en ik heb echt ontzettend veel mazzel dat ik haar mag overnemen!

Ze wordt dit voorjaar al geinsemineerd met een hengst van mijn keuze... alleen de 'keus' loopt iets anders, want de mega grap is dat ik vorige week op de NRPS hengstenshow een gratis dekking heb gewonnen! Zou het me dan eindelijk allemaal eens een keer meezitten? :o De foktechnische commissie gaat zich hierover buigen en draagt uiteindelijk een hengst aan. Ik ben heel benieuwd!

De eerste twee foto's zijn van vorige week:

Afbeelding

Afbeelding

Een foto met veulentje van twee jaar geleden:

Afbeelding

En een oudere foto toen ze nog in sportconditie was:

Afbeelding

Ik ben echt superblij, dit is een tienerdroom die in vervulling gaat.

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:12

En een droom die uit komt die je zo gegund is! <3


Hier inderdaad hetzelfde Nicole, eerder moeite om ze niet te verkopen als je ze zelf wil aan houden. :))


Gefeliciteerd Anne, gaat het nu wat beter?
Hier hadden we ook een merrie paar weken terug die niet echt lief was en ook geen of heel weinig melk gaf. Oxytocine helpt dan inderdaad goed.


Hier is de eerste (eigen) merrie nu op 322 dagen, zo benieuwd naar het veulentje! :):)

Zo stonden ze net heerlijk in de zon te slapen. Lente gevoel!


Afbeelding

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 19:49

Annash, wat leuk dat jij de dekking gewonnen hebt. Wel spannend met welk advies ze komen.

Umeo
Berichten: 2229
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-Belgiƫ

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-23 20:45

Annash, super dikke proficiat! Wat leuk!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78505
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 21:14

Gefeliciteerd! Hoe oud is ze?
Dikke dames in de sneeuw, wanneer zijn ze uitgerekend?

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 21:56

Een is nu 322 dagen (linkse, moeder van Cassanova en drachtig van Gin Fizz) en de andere is pas uitgerekend in juli (moeder van Davinci en drachtig van Cassanova). <3

marjolein88

Berichten: 4051
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Herwen (Gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 21:57

nogmaals gefeliciteerd Annash ! eindelijk de start van je lang gekoesterde droom !


Quir: Wat zien ze er goed uit en wat is Carice al lekker dik !

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:21

Afbeelding

Het is echt een baby... elke paar uur instoppen en in slaap wiegen...

We moeten elke keer de merrie vasthouden omdat ze echt boos doet naar het veulentje. Gelukkig heb ik TOP pensionhouders en staan we met een heel team elke keer de merrie vast te houden zodat het veulentje genoeg gelegenheid krijgt om te drinken. Veulen doet het goed. Ze drinkt, speelt en slaapt en wordt sterker.

Annash
Blogger

Berichten: 26511
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:56

Bedankt voor de leuke reacties! Ik ben echt super blij met haar. Een prachtige basis om mee te beginnen.

Neon, ze is 15.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 11:01

@Anne hier met een welsh pony ook gehad. Deed echt lelijk tegen veulen en werd steeds erger.
Dierenarts hormonen laten spuiten en binnen 20min was het opgelost.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 11:43

kyrkelover schreef:
@Anne hier met een welsh pony ook gehad. Deed echt lelijk tegen veulen en werd steeds erger.
Dierenarts hormonen laten spuiten en binnen 20min was het opgelost.


Dat geeft de burger weer moed.
Ik ga het overleggen met de dierenarts.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 12:13

Dierenarts net gesproken, komt zo spuiten. Help even duimen dat dit werkt.

Setteli

Berichten: 3168
Geregistreerd: 21-03-09
Woonplaats: Twente

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:53

supertof Shanna, gefeliciteerd met je merrie. En wat geweldig dat je gelijk een gratis dekking hebt gewonnen. Ik ben ook heel benieuwd wat ze voor je in petto hebben!

Hoop dat het goedkomt Anne_GTI, sterkte. Phoebe was hier vorig jaar ook best boos, moest haar de eerste dag elke keer de praam op doen als veulen wilde drinken. Maar was gelukkig de eerste dag ook opgelost.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:14

Ze heeft spuit gehad. Is nu wel wat liever naar het veulen maar optimaal is het nog niet.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9319
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:39

Kan even duren. Maar het geeft normaal wel direct verbetering en dan steeds beetje beter.
Hier werd veulen echt kapot geslagen.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:10


Annash
Blogger

Berichten: 26511
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:20

Wat een superleuk stuk, Jolanda!