[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 14:29

Ik ga morgen met de Elite merrie van Florencio beginnen.
Zij gaat bij Spielberg.
Gaan morgen kijken waar ze is in de cyclus, heb haar namelijk vrijdag opgehaald bij de trainer om haar nu thuis te gaan scannen.
Ga maar 2 merrie’s dekken dit jaar dus dat scheelt weer veel werk!

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 15:06

Ik meld mij ook voorzichtig.
Mijn merrie stond te koop maar tot heden nog in mijn bezit.
Maandag komt ze weer "thuis" en heb besloten om te kijken of ik haar dit jaar kan laten dekken ipv verkopen.
Alleen heb ik totaal nog geen idee met welke hengst.

Merrie is een Florencio x Westpoint.
Verbeter punten, haar korte rug en zou graag wat meer opwaartse beweging willen.
Tevens een wat "chiller" karakter.
Ondanks dat ze echt heel lief is is ze onder het zadel af en toe echt wel een hittepitje.
Ze is 1.65.
Hebben jullie een idee qua hengst?

Afbeelding

LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 16:54

Mooie merrie BugsFunny. Dekadvies kan ik je niet geven, ik ken alleen (Welsh en NRPS) ponyhengsten ;)
Mijn merrie staat vandaag kneiterhengstig. Beide ruinen stonden heel gezellig om haar heen te draaien, pfff. Ik wil nu nog niet insemineren, nog iets te vroeg, maar over hoeveel dagen zouden jullie nu gaan scannen voor de volgende ronde? Dan wil ik haar wel laten insemineren. 18 dagen na vandaag, ervan uitgaand dat ze vandaag ovuleert? Of 21 dagen?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 18:50

BugsFunny schreef:
Ik meld mij ook voorzichtig.
Mijn merrie stond te koop maar tot heden nog in mijn bezit.
Maandag komt ze weer "thuis" en heb besloten om te kijken of ik haar dit jaar kan laten dekken ipv verkopen.
Alleen heb ik totaal nog geen idee met welke hengst.

Merrie is een Florencio x Westpoint.
Verbeter punten, haar korte rug en zou graag wat meer opwaartse beweging willen.
Tevens een wat "chiller" karakter.
Ondanks dat ze echt heel lief is is ze onder het zadel af en toe echt wel een hittepitje.
Ze is 1.65.
Hebben jullie een idee qua hengst?

[ [url=m/lnN2E1.jpg]Afbeelding[/url] ]


Desperado?

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 19:20

Knolselder je hebt dus ook heel wat combis op de planning nog haha. Ofja mee bezig :D en ook allemaal vroeg dan of ga je er ook nog later dekken?

Splenius spannend morgen :D. Hopelijk netjes drachtig.

Cheytjuh blijft altijd spannend idd. Hopelijk 3x raak

Dais_ hopelijk dit jaar meer succes.

Balko met 2 is het idd een iets rustiger jaar.

BugsFunny Mooie merrie <3 kwa hengsten heb ik geen advies helaas


Hier heeft de 1ste merrie afgeslagen. Suzy had na 3x dekken een zin er meer in. Ofja ze was wel wat verwarrend :+ In eerste instantie met schouwen netjes ervoor staan en spiesen. Toen de hengst gehaald en daar ook mooi hengstig tonen. Tot hij wou springen. Toen sloeg ze af :') wss het ei vanmorgen ofzo gesprongen. Gelukkig kan ik de hengst dan makkelijk wegtrekken. Khoop dat morgen de volgende ook afslaat.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:35

Mijn merrie vandaag drachtig gescand.
ze zit nu op 16 dagen.

met dag 35 nog een keertje scannen voor het hartje.

LaDonna75

Berichten: 2143
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 20:54

Gefeliciteerd Splenius!

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:04

Gefeliciteerd splenius *\o/*

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:05

Splenius gefeliciteerd *\o/*

Nieky. Duimen dat het heeft gepakt bij Suzy. Dekken jullie hengsten wel eens meer merries op een dag of probeer je dit te plannen?

LAdonna als ze zo duidelijk hengstig is zou ik pas scannen als ze dan weer hengstig is. Aantal dagen ertussen tellen is wel handig, dan weet je ongeveer dat de hengstigheid eraan komt

Bugsfunny. Welkom,je kunt een topic starten voor advies bij je merrie.

Balko. Twee merries is idd stuk minder als wat je voorheen had. Is ze al hengstig of controleer je hoe ze ervoor staat?

Dais. Hopelijk meer succes dit jaar
Wat is d combinatie?

Cheytjuh. Dat is de moeite, gelijk 3 tegelijk.

Knolselder. Ooh dat is wel raar van belle. Nu ben ik ook wel benieuwd of ze stiekem toch drachtig is.
Mooie combinaties. Je hebt er veel dit jaar. Hoeveel wil je drachtig voor 2024?


Hier is het eerste veulen geboren. Dan gaat get toch weer kriebelen om de merrie terug te dekken. Maar nee, ik wil ook rijden en weer sport in. 2 veulens zijn ook wel genoeg :')
Maar hier smelt je toch van <3
Afbeelding

Wild Thing zie ik nog niks aan van hengstigheid. Geduld hebben is lastig... Maar ik wil haar even geven om zelf hengstig te worden.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:17

Am_horse Wij dekken idd meerdere per dag. Hebben er nu ook 6 hengstig staan :'). We dekken om de dag. We zorgen dat er altijd min 3u tussen de dekkingen zit voor de hengsten.

Bv gisteren heeft Booster fleur en abby gedekt en tiesto heeft Loes gedekt. Vandaag heeft Booster Chrissy gedekt en normaal Suzy maar die wou niet meer. En tiesto heeft Daisy gedekt.

We wisselen ook de merries geregeld. Dus bv als booster gisteren eerst fleur heeft gedekt en erna Abby, dan dekt hij morgen eerst Abby en dan fleur. Ik weet niet of dat uitmaakt hoor :+ maar voor ons voelde dat logischer om die tijdstippen eens te wisselen.

Begrijpelijk dat het kriebelt idd hahaha. Hopelijk wordt wild thing snel hengstig

jazzejam

Berichten: 396
Geregistreerd: 08-11-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:45

Gefeliciteerd splenius dat wordt een vroeg veulen voor jullie.

Nieky, dat zijn wel een boel merries. En zo te zien zitten ze wel aardig gelijk met hun hengstigheid. :') Hier zijn de beide merries vaak ook samen hengstig. Wel zo gezellig :P

AM mooi veulen hoor. Maar even de sport in kan ook geen kwaad. Je merrie is nog jong genoeg.

Hier zijn we ook aan het wachten op een hengstigheid. Normaal zou ze die dit weekend moeten krijgen. Maar er gebeurd nog niet veel. Dus we hebben nog maar wat meer geduld. Het ziet er in iedergeval naar uit dat we zonniger weer gaan krijgen dus we houden haar strak in de gaten. Wil ook graag dat ze vanuit zichzelf hengstig wordt. Vorig jaar hebben ze vaak moeten spuiten bij haar en dat levert uiteindelijk helemaal niks. En toen het seizoen voorbij was en madam stond weer thuis had ze elke 3 weken een prachtige cyclus ~~}>

Muronia

Berichten: 19549
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:55

Splenius gefeliciteerd!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:42

Wauw gefeliciteerd Splenius

Ik ga idd even kijken hoe t ervoor staat AM. Heb dr nu net weer thuis en morgen sowieso de dierenarts op de dam staan, dus kleine moeite om even te kijken waar we zitten.

Wildthing verder weer helemaal fit en happy?

Eigenlijk wil ik deze Elite merrie ook is bij een leuk kleirtje doen maar vind dat wel spannend om te doen. Ergens beetje zonde, maar anderzijds heeft ze hele goede veulens, en dan nog met een apart kleurtje is wel heel tof!

Knolselder

Berichten: 4324
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 01:09

Gefeliciteerd Splenius!

Nieky en AM er staan er 10 op de planning. Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal lukken natuurlijk.
Ze worden niet allemaal nu gedekt. Ik heb nog een jonge merrie die ik wat later wil dekken. En Winnie geef ik eerst wat rust na het verliezen van haar veulentje.
Degenen die nu gedekt zijn, zijn meeste merries waarbij ik had verwacht of verwacht dat ze misschien iets moeilijker pakken. En 1 om medische redenen die al drachtig is, die ik een mede drachtige merrie wou geven om samen mee op kraamstal te staan. En dat die veulentjes elkaar al hebben. Dat is dus iets beter gelukt dan verwacht. Ik dacht, ik dek er 2 extra, met een beetje geluk is er 1 gelukt. Maar alle drie dus hehe.

marion82

Berichten: 2775
Geregistreerd: 31-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 17:41

Gefeliciteerd splenius

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 21:44

Knolselder dat zijn er heel wat

Wild Thing is helemaal in orde. Heeft na de miskraam geen problemen gehad. Biopt was top in orde van de baarmoeder en krijgt nu ongeveer 2 weken fertile.

En ze is verliefd op de buurman in de paddock *\o/* morgen scannen Afbeelding
Ze denkt mijn drachtige merrie van dat geflirt _O- Afbeelding

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:54

splenius: gefeliciteerd!

am: duimen dat wild thing goed pakt en de dracht goed gaat.

AM_Horses

Berichten: 2616
Geregistreerd: 10-05-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:05

Baarmoeder super hengstig. Zoveel plooien dat cystes niet te zien waren. Ei van 4.2,chorulon gespoten. Morgen ga ik insemineren. Vrijdag controle en gelijk dichtzetten.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:25

Jazzejam hopelijk doet het goede weer idd wonderen en wordt ze netjes hengstig.

Balko is er een reden dat je de elite merrie extra spannend vind? Of gewoon doordat het dit jaar wat tegenzat? Wat ik ook begrijp hoor btw :9

Knolselder Dat zijn er ook een boel :D maar moet idd nog lukken. Ik tel altijd 20% wat niet lukt en/of toch verwerpt int begin hier. En dat klopt aardig moet ik zeggen.

Am_horse Wat goed zeg *\o/* *\o/* hopelijk een netjes drachtig dadelijk.


Hier is fleur ook uitgedekt gisteren. Ze werd een partij pissig op Booster :') voor een maiden is ze enorm duidelijk in dr tekenen, heel fijn. En ik denk dat Loes de laatste x gedekt is gisteren. Ze begon hooi te eten van de grond wat geknoeid tijdens het dekken :') was helemaal niet meer zo geinteresseerd haha,ze bleef overigens wel goed staan en nog knipperen. Maar zal wel de laatste x zijn. Vandaag mag chrissy weer en Daisy maar ik hoop dat Daisy haast afslaat. Wordt anders de 5de x. Ben ik niet gewend van dr dat ze zich zovaak laat dekken :+

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:27

Nee maar n aparte hengst erop, zoals n kleur, appie of bonte. Ergens zonde van zo’n merrie anderzijds wel zeker n goede met apart kleurtje.

Annash
Blogger

Berichten: 26525
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:33

Hallo allemaal!
Zou ik mij hier ook mogen melden?

Ik heb in principe een fokmerrie gekocht (per oktober van mij). Ze wordt dit voorjaar al wel met een hengst van mijn keuze geinsemineerd. :) Na lang dromen komt hier een tienerdroom uit!

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 11:37

Balko schreef:
Nee maar n aparte hengst erop, zoals n kleur, appie of bonte. Ergens zonde van zo’n merrie anderzijds wel zeker n goede met apart kleurtje.


Zeker van een goede zou ik niet vanuit gaan. Met bepaalde kleuren zeker van een kleurtje. De rest is niet zeker.. :D

shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:29

Annash schreef:
Hallo allemaal!
Zou ik mij hier ook mogen melden?

Ik heb in principe een fokmerrie gekocht (per oktober van mij). Ze wordt dit voorjaar al wel met een hengst van mijn keuze geinsemineerd. :) Na lang dromen komt hier een tienerdroom uit!


jazeker, wat voor merrie heb je gekocht? en met welke hengst geïnsemineerd?

Annash
Blogger

Berichten: 26525
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 12:53

Het gaat om een Welsh NWR merrie, dus ik richt me op de pony's. Ze heeft zelf FEI mennen gelopen en is dus in bezit van een sportpredikaat.

Insemineren moet nog gebeuren. :) Ze is afgelopen vrijdag bevallen van haar zesde veulentje. Merrie en veulen zijn dus niet van mij, en de merrie wordt straks van mij. Meer informatie staat in het topic in mijn onderschrift, mocht je dat leuk vinden.

De hengstenkeuze is wel een goede grap... ik heb 1,5 week geleden op de NRPS showdag een dekking gewonnen! Eerder kon je volgens mij loten voor een hengst van jouw keuze, maar nu kijkt de foktechnische commissie mee en zij dragen dan een hengst aan. Laat het nou zo zijn dat ik inmiddels wel weet welke hengst het wordt (en daar blij mee ben), maar ik mag nog niks zeggen tot het ook op de NRPS site/socials staat. Dus ik zal even netjes op mijn handen zitten. :D

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 14:32

sorry dat ik even kom binnenvallen.
Ik lees wel vaak mee maar deze topics zijn vaak te druk voor mij om ook echt bij te houden :D

Kan het zijn dat een merrie slechter hengstig wordt met een veulen aan de voet?
Ik heb een welsh a merrie die nu al voor de derde keer dat ik haar probeer drachtig te krijgen met een veulen aan de voet lastig hengstig wordt.
ze wordt gescand met een ei van 2/2,5 cm. toont dan nog niet hengstig. wordt dan naar de hengst gebracht maar laat zich niet dekken.
Vorig jaar rond deze tijd (geen veulen aan de voet) heel mooi hengstig geworden zelf en liet zich dekken en in 1 keer drachtig.