Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Algemene bekendheid over fokkerijen

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum dus vergeef me als ik iets verkeerd plaats, ik doe mijn best!

Ik ben zoekende naar een leuk paard voor mezelf alleen nu weet ik dat in de paardenwereld bepaalde fokkerijen een naam hebben, hetzij goed, hetzij slecht. Dit weten fokkers onder elkaar, alleen ik ga niet meer om met fokkers, waardoor mijn algemene kennis hierover niet wordt vergroot.

Is dat onder jullie/ons wel bekend?

Ik heb nu te maken met bijvoorbeeld JR Arabians en zij hebben in de 4/5e generatie wel gefokt met halfbroers en zussen, en ooms en tantes etc. Dit schrikt mij wel af!

Enig idee welke betere bekendheid hebben of wat ik beter kan vermijden?

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:40 



 
Profiel   

En dan heb je het over volbloed arabierenfokkers? Dat is wel handig te vermelden, anders krijg je KWPN-informatie.

Overigens is inteelt in de 4e of 5e generatie (hoewel de meeste Arabierenfokkers dat lijnteelt noemen) geen probleem, en je vindt vrijwel geen (Russische) Arabier waar in verderweg gelegen generaties niet 3-4 x Aswan of Arax in zit bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:45 



 
Profiel   

Ibbel schreef
En dan heb je het over volbloed arabierenfokkers? Dat is wel handig te vermelden, anders krijg je KWPN-informatie.

Overigens is inteelt in de 4e of 5e generatie (hoewel de meeste Arabierenfokkers dat lijnteelt noemen) geen probleem, en je vindt vrijwel geen (Russische) Arabier waar in verderweg gelegen generaties niet 3-4 x Aswan of Arax in zit bv.


Goede tip! Ja voornamelijk arabieren en menorcaanse paarden.

En Aswan komt mij idd al wel bekend voor, volgens mij zit ik nu bij een Egyptische lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:48 



 
Profiel   

Aswan was een Eqyptenaar en is aan Rusland geschonken bij het voltooien van de bouw van de Aswan-dam. Vandaar z'n naam.
Verder zijn alle Arabieren natuurlijk afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar goed. We noemen Aswan vanwege z'n verhuizing naar Tersk nu eenmaal Russisch.
En daarnaast komt de helft van de merrielijnen van Tersk uit merries die in WO-II uit Polen zijn gestolen, dus 'Russisch' is sowieso een beetje kul :D
De Poolse Arabieren gaan terug op paarden die rond 1900 uit het Midden-Oosten zijn gehaald, dus die hebben een wat oudere basis.
Van de Egyptenaren weet ik weinig. Mijn fokkerijkennis is ondertussen ook 30 jaar oud.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 07:54 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Aswan was een Eqyptenaar en is aan Rusland geschonken bij het voltooien van de bouw van de Aswan-dam. Vandaar z'n naam.
Verder zijn alle Arabieren natuurlijk afkomstig uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika, maar goed. We noemen Aswan vanwege z'n verhuizing naar Tersk nu eenmaal Russisch.
En daarnaast komt de helft van de merrielijnen van Tersk uit merries die in WO-II uit Polen zijn gestolen, dus 'Russisch' is sowieso een beetje kul :D
De Poolse Arabieren gaan terug op paarden die rond 1900 uit het Midden-Oosten zijn gehaald, dus die hebben een wat oudere basis.
Van de Egyptenaren weet ik weinig. Mijn fokkerijkennis is ondertussen ook 30 jaar oud.


Haha het helpt mij in ieder geval wel hoor! Jij bent voornamelijk thuis op het vlak arabier?

Ik heb wel een 'russische' arabier verzorgt en ik zie wel dat ze wat forser en groter zijn! Mooie paarden, maar de Egyptische lijnen (ookal zitten die in de Russische, hoor ik nu) trekken mij meer aan.

Intussen heb ik al wat verder gevraagd over het testen van zijn paard en het bleef een beetje vaag met daarbovenop nog een prijs van €25000 wordt mijn gevoel er niet beter op.

Het menorcaanse paard is voor een nieuw ras, maar ook hier zou ik misschien google wise wel enige kennis over kunnen vergaren, enkel is het niet een heel populair ras, dus alle hulp is welkom
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 08:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen