Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 31 van de 108 [ 2688 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 108  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

 
Profiel   

Poeh wat heftig Inge!
Ze ziet er echt verschrikkelijk uit ;(

Zo’n hijsdeken lijkt me nog best een goeie optie als ze op het land staat?

En misschien nu eerst een week (of langer) zoveel mogelijk heen en met haar wandelen en grazen aan de hand?
En mensen van de kliniek ook nog met haar lopen.
Dan zal ze vast snel soepeler worden, misschien dat ze dan ook vrij snel weer zelf in de benen kan komen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 10:58 



 
Profiel   

Inge hopelijk snel een oplossing voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:56 



 
Profiel   

Moner, gefeliciteerd met je mooie hengstveulen.

Inge, wat een schrik om de merrie zo te zien. Ik denk dat naar buiten gaan ook mentaal goed voor haar is. Ze zou moeten kunnen genieten van het lekkere voorjaarsgras. Snap niet dat ze op de kliniek geen mogelijkheid hebben om vers gras te voeren. Dat zouden ze best bij een lokale boer kunnen regelingen als ze zelf geen grasland hebben. Ik hoop voor jullie dat ze snel naar huis kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:59 



 
Profiel   

Zat inderdaad ook te denken om een hijsbroek aan te schaffen.
En in de stal een versteviging aan te brengen zodat er een takel kan komen. We gaan even alles bekijken.

Ik neem het de kliniek ook niet echt kwalijk, maar vervelend is het wel, en je merkt alleen gewoon dat als ze redelijk klinisch stabiel zijn de zorg te weinig is voor wat ze nu nodig heeft, dat is hun hoofdzaak.
Thuis kunnen we haar terug meer aanbieden en ik denk dat ze snel opknapt,althans hoop ik.
Boeren in de buurt genoeg en brandweer ook maar als ze elke dag op getakeld zou moeten worden gaat het ze ook wel vervelen denk ik :+

Vooral nu zorgen dat ze steviger op haar benen staat dmv beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 11:59 



 
Profiel   

Inge, nee bedoelde niet dat je ze iedere keer indien nodig moet bellen. Maar vragen of je hem even mag lenen.
Paar jaar terug had de brandweer hem ook uitgeleend aan iemand waarvan haar paard in de takels moest ivm rhino.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:02 



 
Profiel   

Ziekte, niet thuis zijn, niet buiten mogen enzo kunnen er ferm in hakken bij een paard zijn conditie. Dat ze niet mocht liggen een hele tijd zal er ook geen goed aan hebben gedaan.

Het gras zou ik wel rustig opbouwen. Kan je niet tijdelijk een paard naast haar zetten thuis als gezelschap? Ook als rustig weidemaatje of paddockmaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:14 



 
Profiel   

Jeetje Inge, wat is er weinig van Libby over, dikke knuffel voor jullie :(:) ! Zoals ze nu is zou ik haar ook niet vervoeren, maar ze zou wel een paar keer per dag even haar box uit moeten en dan wat moeten kunnen grazen daar. Wat naar dat ze daar eigenlijk geen plek voor hebben en dat ze ook geen gras kunnen aanbieden. Heel veel sterkte met je grote zorgenpaard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:16 



 
Profiel   

We gaan haar op onze weide zetten zo gauw het kan waar ze een stal met eigen weide of paddock aan vast heeft, de andere paarden lopen op de track eromheen en de weide ernaast dan. Ze mag alleen eigenlijk voorlopig nog niet druk doen of draven ivm het hematoom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:36 



 
Profiel   

_Inge schreef
Gefeliciteerd met de nieuwe veulentjes

Verder even een egopost, zit een beetje met de handen in het haar.
Libby is uit isolatie, bloedwaarden zijn voldoende om naar huis te kunnen,ze kan alleen niet zelfstandig opstaan. Als ze gaat liggen moet ze echt getakeld worden erna.
Dit is natuurlijk een combinatie van alles, ze staat al lang stil, enorm dikke benen, weinig(geen) reserve.
Gisteren naar haar gegaan en echt wel wat geschrokken, haar voorbeen was dik, loopt erg moeilijk, onder de wondjes, en verder een paard wat echt gebroken is mentaal, die isolatie heeft haar echt niet goed gedaan ;( .
Ze zou echt weg moeten daar, maar als ze niet omhoog kan bij ons hebben we een probleem. Rondgekeken bij revalidatiestallen maar niemand heeft een takel.
Is er hier iemand die een stal kent die helpen bij revalideren en een takel hebben?
We gaan nu sowieso elke dag kijken om met haar te stappen, maar hoe eerder ze weg kan hoe beter.
Echt om te huilen als je ziet hoe ze er nu uitziet ten op zichte van het begin..


[ [url=m/Tm2aLK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/6UEqy8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8txeDA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje Inge heftig om te zien, het is allemaal ook niet niks voor jullie beide ook natuurlijk :knuffel:

Misschien stom idee, maar in een weide zetten (evt met schuit plek) en dan zou je een lokale boer met een trekker ofzo kunnen vragen op voorbaat of die wilt helpen als ze ligt en evt wellicht dat dat iets is (maar dit gaat natuurlijk enkel buiten).
Liefste zet je der natuurlijk in een warme stal maar als je echt niks kan vinden is dit wellicht een laatste optie?

Verder is het misschien gek dat ik dit zeg maar het is ook niet gek dat ze zo af is gevallen denk ik?
Begreep dacht ik uit je eerdere posts dat ze ook niet goed wilde eten?
Daarbuiten is het jammer dat de kliniek niet dat kleine extraatje wilt doen natuurlijk, ze zijn gewoon extreem groot en hebben bizar veel dieren staan (vond het net een fabriek als ik t zo zag).

Onze merrie die daar gelukkig maar 6dagen heeft gestaan had vanaf dat ze samen in gent stonden niet meer gegeten buiten der bix wilde ze niks eten kwa hooi oid, ook toen Knoxx was overleden en ze hem had begraven nog steeds niet.


Maar voor nu hopelijk is ze snel stabiel/ goed genoeg om vervoerd te worden en kan je iets regelen betreft de takels.
Weer terug thuis zijn met jullie zal der veel goed doen en jullie ook natuurlijk! :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 12:52 



 
Profiel   

Och hemel Inge, sterkte met Libby. Ik zou inderdaad ook haar naar huis halen, denk dat weidegang haar goed zal doen.

Pleun haar veulen gaat goed!
Hij is een plaatje van een vent aan het worden en super mens gericht, maar ja, dat krijg je als er zoveel extra zorg nodig is. Gisteren waren we met beiden aan het wandelen in de wei en de kleine man huppelde om ons heen, opeens kwam het besef dat hij gisteren pas geboren had moeten worden.

Medisch had ik alleen in hoofdlijnen uitgelegd wat er aan de hand was, maar nu kan ik wel iets meer vertellen.

Hij is 2 weken te vroeg Dysmatuur geboren vanwege placentitis, één hoorn van de placenta was dik, bruin verkleurd en vertoonde bloedingen. Het veulen kregen we eerst ook niet aan de tepel, de dierenarts (die we terug hadden laten komen) zag dat het veulen overkruisde met de voorbenen en zichzelf niet corrigeerde. Hij bleek vocht in zijn longen te hebben en wat minimaal neurologische verschijnselen.
Het Dysmatuur zijn kon je vooral zien aan de vacht, heel kort en heel erg zacht. Hij had ook minder controle over zijn oren, maar was wel weer te goed om een echte “dummy” te zijn.

Hij is meteen op corticosteroïden en AB gezet. We hadden hem 3 uur na zijn geboorte aan de fles en na 15 uur aan de tepel en aan de tepel is hij blijven drinken (hoe beroerd en zwak hij soms ook was), dat is waarschijnlijk zijn redding geweest.

Na 55 uur ging hij achteruit, dat hadden we al wel verwacht, hij ging de kritieke fase in, hij werd zwak, kreeg een opgeblazen buikje, zat flink verstopt. Na een aantal klysma’s kwam er een soort van witte netkous uit in zijn ontlasting. Het leek op spoelwormen maar had een net achtige structuur. Dit bleek zijn darmslijmvlies te zijn en kwam er in lange slierten uit.

[ img ]

Door de PAS (Perinatale asphyxie syndroom) was dit afgestorven en had het losgelaten. Een veulen doet 10 dagen over om nieuw darmslijmvlies aan te maken… tot die tijd kan het minder voedingsstoffen opnemen, minder antistoffen opnemen. Vanwege vocht ophopingen in o.a. zijn keel was slikken moeilijk en moest hij aan de corticosteroïden blijven, om te kunnen blijven drinken, maar dit werkt ook vocht afdrijvend. Hij moest bijna 8,5 liter melk binnen krijgen per dag om voldoende te krijgen en hoewel Pleun goed melk gaf, was dat wel erg veel. Dus was ondersteunen met infuus nodig.

Ook was er een risico dat er een deel van de darm afgestorven zou zijn en dat is gewoon klaar, dan is er niets meer te redden.

We hebben dagen tussen hoop en vrees gezeten. Op dag 5 werden de corticosteroïden afgebouwd, toen was infuus ook niet meer nodig en op dag 7 gestopt met één van beide antibiotica op dag 9 heeft hij zijn laatste antibiotica gekregen en daarna werd het spannend. Hij begon verstopt te zitten, maar na wat klysma’s kwam ook dat weer goed op gang en nu gaat het alweer 3 dagen goed met de ontlasting.

Wat van de neurologische verschijnselen die we nog zagen, bleken een bijwerking van de langst gegeven antibiotica en zijn vanaf de dag nadat er gestopt was helemaal over.

Nu begint het rustig op opbouwen van conditie en de focus op moeder en veulen samen wat rust en een normale kraamtijd te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:17 



 
Profiel   

Inge wat een achtbaan van problemen, ik hoop dat er snel een oplossing komt en dat Libby lekker bij je thuis staat, zo veel lieve reacties en mensen hier op bokt die met je meedenken, dat moet je wel goed doen.

Ik ben zo blij dat onze Libby het goed heeft gedaan.

Dank voor alle felicitaties

Ons hengstveulen is echt groot, het was ook even lastig om hem eruit te krijgen.
Hij is vos, ik wist dat dit eventueel zou kunnen omdat hij een overgroot moeder heeft in die kleur, maar heel leuk, met 4 x wit aan de benen en een mooie kol,

Als een echt hengstveulen wist natuurlijk niet waar de uier was en ben ík vannacht een paar keer uit geweest om hem te helpen.

Hij mestte zo lekker de darmppek , maar vannacht zag ik hem persen dus een microlax er in en net nog een keer, nog steeds zwarte mest.
Verder doet hij het enorm goed, naam hebben we nog niet we dachten aan Toulouse, maar mijn dochter mag kiezen.

Corinadrent, 3 veulens in 1 nacht en dan nog een redbag, dat halt er in. Gefeliciteerd

En ook de geboorte van 3 merrie veulens, twee nachten geleden, zo wordt de lijst aardig korter


[ img ]
Hij is zo groot dat hij moet bukken


[ img ]
Ze benen zijn te lang dus dan maar een knikje er in. *\o/*


Laatst bijgewerkt door moner op 28-05-23 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:25 



 
Profiel   

Dank voor dit verhaal Daphara. Heftig en intensief, maar wat mooi dan dat jullie inspanningen worden beloond. En ik heb weer veel geleerd …

Inge, wij hadden het hier thuis even over Libby en mijn man adviseerde om eens bij koeienboeren (zijn die er?) in de buurt te vragen. Er bestaan koeliften en met een kraantje kun je ze dan blijkbaar zo weer overeind zetten. Hij had zoiets van: als het hier gebeurde zouden we toch met elkaar een oplossing vinden. Dus misschien bij jullie in de buurt eens rondvragen. Ik snap zo goed dat je je paard naar huis wilt halen!!!

Mooie foto’s Moner, wel echt weer zo’n slow startend hengstveulen ;) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:28 



 
Profiel   

Daphara
En duidelijk verhaal, sommige dingen nog nooit van gehoord.

Fijn dat je ons het heb willen vertellen, daar kunnen we allemaal van leren.

Heel heftig wat je hebt meegemaakt, nu schrijf je het op, maar wat een zorgen heb je gehad. Nu genieten van je mooie veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:36 



 
Profiel   

Daphara
En duidelijk verhaal, sommige dingen nog nooit van gehoord.

Fijn dat je ons het heb willen vertellen, daar kunnen we allemaal van leren.

Heel heftig wat je hebt meegemaakt, nu schrijf je het op, maar wat een zorgen heb je gehad. Nu genieten van je mooie veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 14:36 



 
Profiel   

Happy_hippy, snap wel wat je bedoeld met een beetje fabriek achtig, het is gewoon enorm massaal daar.

Daphara, ik ben zo blij dat de kleine man erdoor is, hij is ontzettend knap ook. Nu proberen te gaan genieten na alle stress, lijkt me ook wel moeilijk :o

Moner, jullie Libby heeft voor een mooi nageslacht gezorgd <3

Koeienboeren hebben we sowieso in de buurt zitten, dus noodoplossingen zijn er wel te bedenken dan.

Dank jullie voor alle reacties trouwens :o, soms heb je het even nodig om alles op een rijtje te kunnen zetten, gisteren had ik zoveel spijt dat we haar dit aangedaan hebben en dan kan je even totaal niet logisch meer nadenken..
Denk dat nu beste is beweging en een paar dagen verder zijn. Misschien(hopelijk) knapt ze hier zo van op dat al mijn drama over takelen voor niks was :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:12 



 
Profiel   

omg, Inge wat ziet ze eruit |( , maar ze leeft nog, ik zou haar ook thuis willen hebben en bijvoeren , ze is zooo mager ook. ken je niet iemand met een kraantje of grijpmachientje ofzo? die je kunt lenen of huren, zodat je haar daarmee weer op kunt krikken? het is maar een idee, maar misschien wel haalbaar


corina en moner gefeliciteerd met jullie veulentjes *\o/*

hier gaat alles super met de kleine Lumen , hij is helemaal opgenomen in de kudde, ik heb ze nu op veel gras staan, goed voor alle paardjes , hier liggen ze zo lief bij elkaar onder de perenboom<3

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 15:13 



 
Profiel   

Jeetje Inge, wat heftig allemaal! Kan me voorstellen dat je er goed doorheen zit.. hopelijk knapt ze snel genoeg op on naar huis te kunnen komen!

En Daphara ook, dat hakt er flink in. Maar wat fijn dat het nu beter gaat! Krijgt hij prutsmuts nu later mogelijk nog last van, of is dit het en issie er straks doorheen zonder blijvende kleerscheuren?

Corinadrent ook een heftig nachtje met al die bevallingen zo kort op elkaar!

Iedereen weer gefeliciteerd met all veulentjes!

Geloof niet dat Idaza van plan is om erg lang op het lijstje te staan straks :=)
Vandaag 310 dagen
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:27 



 
Profiel   

Jeetje inge wat vreselijk, maar wat fijn dat ze naar huis mag. Ik hoop en denk dat lekker op het gras staan en beweging haar wel echt goed zal doen.
Ik denk dat je vast wel ergens tijdelijk een shovel kan huren om haar op te takelen mocht het nodig zijn.
(misschien is het wel helemaal niet nodig als ze weer echt paard kan zijn)

En als haar paddockje klein genoeg is zal ze vast niet snel gaan draven, op de wei is natuurlijk wel moeilijker misschien eerst aan de hand de kudde in zodat iedereen gewend is voor je haar los laat.

Toen mijn 2 jarige na een operatie niet mocht rennen heb ik de andere paarden op een klein stukje gezet waar hun niet konden rennen zodat die hem niet onnodig opjaagde en dan zetten ik hem zo een paar keer per dag een uurtje op het gras. (maar weet niet of dat bij jou een optie is)

Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat het hele dierenarts avontuur je gekost heeft?


Laatst bijgewerkt door DDDara op 28-05-23 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:29 



 
Profiel   

Gefeliciteerd met alle veulentjes (jeej, Corina 3 in 1 nacht :O )

Inge, arme Libby. Wat verdrietig om je paard zo te zien. Mijn Jazzy had na haar keizersnede ook een flinke jas uitgedaan, maar hier schrik ik wel van. Hoop dat je gauw een oplossing voor thuis kan vinden en dat ze lekker mee naar huis kan!

Daphara, dat is bij jou ook heftig gegaan. Bedankt voor je uitleg. Hoop dat je veulentje nu een stijgende lijn laat zien en dat alles goed gaat komen.


Ivy is vandaag voor het eerst de wei op gegaan. Moet even een stuk lopen langs de weg, dus dat is best spannend. Maar ze liep eigenlijk wel heel braaf mee, mooi voorop. Alleen fietsers die langskwamen waren toch wel heel eng. Maar net op de terugweg was het al minder eng. Weer wat geleerd vandaag.
Bij de wei heeft ze gelijk kennis gemaakt met het stroomdraad, dus daar blijft ze ook wel bij weg :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:30 



 
Profiel   

[ img ]
Kennis maken met de Shetlanders

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:08 



 
Profiel   

Wauw moner, moeders vind het wel best. Hier kan ik ze nog echt niet bij elkaar zetten. Phoebe wordt dan staatsgevaarlijk. Met een week of 2 lukt het wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:16 



 
Profiel   

Libera schreef
En Daphara ook, dat hakt er flink in. Maar wat fijn dat het nu beter gaat! Krijgt hij prutsmuts nu later mogelijk nog last van, of is dit het en issie er straks doorheen zonder blijvende kleerscheuren?


Ons geluk is dat we er heel erg op tijd bij waren en hij meteen aan de medicatie is gezet, dat naast het feit dat we hem aan de tepel hebben gekregen. Hij heeft nooit koorts gehad, nooit een ontsteking gekregen en was een ongelooflijke vechter. Zwak door uitdroging en sedatie (voor infuus) ging meneer wankel en wel meteen weer drinken bij mamma wanneer de sedatie gestopt werd. Toen hij eenmaal dat drinken uitgevogeld had, was er ook niets meer om hem het drinken te ontmoedigen. We hebben geprobeerd weer te flessen, ivm de hoeveelheid vocht die hij hebben moest, maar daar moest hij niets van hebben, ook al was het melk van zijn moeder (we hadden nog wat over van die eerste dag melken).

Dus we zijn door het oog van de naald gekropen en hij heeft het gered, er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij hier nog last van gaat krijgen in de toekomst. In de meeste gevallen waar op latere leeftijd nog wat problematiek is bij dysmatuur en/of PAS veulens, is dat door de ontstekingen aan de gewrichten (die hij niet gehad heeft), neurologische schade (die hij ook niet heeft). Hij had in het begin balans problemen en later wat problematiek dat zich toonde in wat vreemd gedrag, maar dat latere gedrag kon toegeschreven worden als bijwerkingen van de medicatie.

Voor diegene die dat interessant vinden, onderzoek naar blijvende schade, dat ook dieper ingaat op neonatale problematiek bij veulens.

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

We hebben eigenlijk gewoon heel veel geluk gehad, dat hij van beiden alleen “milde” verschijnselen heeft gehad. Alleen dat darmslijmvlies is echt heel spannend geweest, je weet simpelweg in het begin niet hoeveel schade er is en totdat de 10 dagen (die nodig waren voor zijn lichaam om nieuw darmslijmvlies aan te maken) voorbij zouden zijn, zou hij super kwetsbaar blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:18 



 
Profiel   

Veronique56 Wat een dotje zeg jouw veulen <3

Stal_hd Kleine doerak begint al de grenzen op te zoeken dus zo te horen.

Myrthee Fijn dat je weer camera kunt kijken. En extra handig met de nachtdiensten haha.

Shadow33 nog vorderingen doorheen de dag bij jou merrie?

Inge Altijd super naar om je merrie zo te zien. Ze kunnen op korte tijd enorm afvallen helaas. En dat is idd heel erg schrikken. Eet ze ondertussen wel terug goed? Zal haar wel deugd doen als ze terug meer kan stappen en uit dr box kan. Mentaal doet dat ook veel. Hopelijk krijgt ze komende tijd meer kracht en kan ze uit haarzelf terug recht staan.

Daphara Fijn dat het veulen van Pleun het zo goed doet *\o/* Nu zijn jullie dus uit de gevaren zone? Hoe is Pleun er ondertussen mee? Heftige tijd hebben jullie wel gehad. Je kereltje is een echte vechter zo te horen.

Moner jeetje wat een joekel zeg haha. Mooi zo een vosje <3 en super leuk die foto met de shetlander erbij. Vond de mama dat oke?

Jolandje Wat een lieve foto :+:

Libera die heeft idd al een behoorlijk volle uier :D

JennyK Hoe is het met picture?

Setteli Wat leuk dat ze de weide op konden. En idd een hele goede les :D

Bonny is vandaag veilig. Denk niet dat ze de uitgerekende datum haalt. Slappe banden, volle uier. Juist de spenen nog vullen en ph dalen.
Ter beeldvorming, dit is Bonny.
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:23 



 
Profiel   

Ach Inge, arme Libby. Wat ziet ze eruit |(
Die heeft heel veel liefde en knuffels en lekker eten nodig. Maar dat zit bij jou wel goed. Ik hoop dat je heel snel een oplossing voor haar vindt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 18:30 



 
Profiel   

inge: arme libby, echt triest zoals ze er nu uitziet. duimen dat ze snel sterker wordt

Nieky: stabiel
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 19:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 31 van de 108 [ 2688 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 ... 108  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen