[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:38

shadow gefeliciteerd met je mooie veulen, fijn zo overdag :D

wij laten ook moeder en veulen alleen na de bevalling, we houden ze wel goed in de gaten via de camera's , en als er iets niet goed gaat grijpen we wel even in, Lumen had de eerste nacht een strootje in zijn mondje , ik zag het op de camera, hij had er last van en volgens mij kon hij daardoor niet goed drinken, manlief is om 3 uur 's nachts nog de stal in geweest om het strootje eruit te trekken, better safe than sorry :)

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:38

Camera's zijn wel echt de uitkomst hoor. Lekker zelf binnen en toch oog erop

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 19:39

Goed tijdstip!!

Ik ben bezig met nieuwe stalwanden.
Draaibare voor machinaal mesten.
Nu heb ik de keuze; voerwand of gewone stalwand met voeropeningen.
Iemand advies of wijze woorden alvorens mijn diepte investering?
Ik maak bij jonge veulens altijd t voergat even dicht

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:22

Iedereen doet het idd op zijn manier. Ik ben altijd aanwezig met bevallen en ga pas weg als het veulen drinkt, nageboorte er vanaf is en alles oke is. Gelijk bv met Zibo die zo krom op zijn beentjes stond, die moest ik recht houden om te drinken het eerste uur. Of bv chrissy vorig jaar moest ik zelf alles met het veulen doen omdat ze echt niks moest weten van het veulen. Pas toen ik het veulen toen naar de uier duwde om te drinken kreeg ze moeder gevoelens. Ik zorg wel altijd dat ik nooit tussen moeder en kind kom of sta. Moeders heeft het voor het zeggen en als zij aangeeft ook laat mij dan laat ik ze ook. Maar knuffelen doe ik sowieso alleen maar als het veulen naar mij komt. Dwang knuffelen werk niet :+


JennyK picture maakt het nu al spannend dus := hoe is haar uier nog?

Shadow33 gefeliciteerd *\o/* fijn dat de bevalling goed is gegaan. Duimen dat de merrie geen last krijgt en niet gespoeld moet.

Zerena daar zit idd wat vooruit gang in :j

Dagmar11 schiet lekker op met dr uier.

Balko heb je foto's van een voer wand?

Hier is Bonny nog heel rustig maar dat ben ik gewend van dr zeg maar ;) die gaat liggen en bevalt gewoon haha. Ze zit nu tussen harsen en melk lekken in.

Afbeelding
Afbeelding

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:48

Balko schreef:
Goed tijdstip!!

Ik ben bezig met nieuwe stalwanden.
Draaibare voor machinaal mesten.
Nu heb ik de keuze; voerwand of gewone stalwand met voeropeningen.
Iemand advies of wijze woorden alvorens mijn diepte investering?
Ik maak bij jonge veulens altijd t voergat even dicht


Ik vind die voeropeningem heel goes bedacht maar de uitvoering valt tegen. Ik heb het dan alleen bij groepsstallen maar ze gooien t hooi steeds weg met hun neus. Het is een onwijs rommelig gezicht en je moet t dus naar ze toe schuiven steeds als je pech hebt.

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 20:58

Nieky: het uier is niet heel spannend nu
Afbeelding
Afbeelding
Foto's van vanavond

Al_Zawraa

Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:02

Sorry dames, ik ben weer een weekendje mega afwezig geweest :o
Zo'n druk weekend gehad. Ik zal een poging doen een beetje bij te lezen, maar alles gaat me niet lukken.

Iedereen gefeliciteerd met de veulens! Dan vergeet ik iig niemand :D

Ik doe het idd ook zoals Nieky, ik ben bij de bevalling, help altijd even met vasthouden/mee trekken, zodat de merrie zoveel mogelijk energie overhoudt voor na de bevalling. Daarna probeer ik ze zoveel mogelijk met rust te laten, maar help wel even met eerste keer opstaan + eventueel drinken. Vooral bij al die hengstjes de laatste jaren kon drinken echt wel een ding zijn.

Nieky, uier ziet er aardig spannend uit. Ben benieuwd hoe lang ze jullie laat wachten.

Dagmar, dat is al een aardig uier voor 314 dagen, gelukkig bijna veilig.

Shadow, gefeliciteerd en wat een mooie tijd. Hopelijk is de nageboorte er helemaal af en krijgt ze daar geen last meer van.

jolandje schreef:
veronique mijn merries zijn wel kleiner, maar wel apart dat de grootste merrie eowyn( 90 cm.) het kleinste veulen krijgt :) glowyis 82cm. dionne is ook 82 cm. en camille is 85 cm.


Grappig is dat hè? Hier ook Mishrikah is veruit mijn grootste merrie, maar Laziza is echt mini. Ben benieuwd of ze dat straks nog wat in gaat halen.

Janine, spannend! Hopelijk voor jou vannacht.

Pomski, ik zou me daar niet druk om maken. Als ze echt melk nodig heeft gaat ze echt wel naar haar moeder om te drinken, ook als die verder weg staat.

Inge, ach wat ziet Libby eruit zeg.. Snap dat je hart breekt als je haar zo ziet :knuffel: Hoe gaat het wandelen en grazen nu elke dag? Lijkt ze al iets vrolijker te worden? En misschien iets minder stijf? Ik heb het zo met jullie te doen. Maar ik vind het zo geweldig dat ze zich tot nu toe door alles heen geslagen heeft, wat een sterke merrie.
Ik hoop dat je een oplossing kan vinden zodat ze snel naar huis kan, ik denk dat ze daar zeker het meeste van op gaat knappen.

Even een update van mijn dames.
Ze staan nu helemaal samen, gaat super goed. Ze komen nog niet echt bij elkaar in de buurt, maar dat komt vanzelf. Rakizah staat er ook als ik er ben een paar uurtjes bij, dat gaat nog niet helemaal vlekkeloos. Nadjarah vind het maar bedreigend zo'n merrie zonder veulen, dus die valt haar af en toe aan :') Maar goed, het gaat al iets beter en Rakizah wil er ook zelf na een paar uurtjes graag bij vandaan.

We hebben wel echt mini en maxi hier _O-

Afbeelding

Afbeelding

En een plaatje van de kudde <3

Afbeelding

En dan uiteraard nog wat knappe nieuwe foto's van het stel <3 <3

Laziza, mijn god, wat zit daar een kop op! Klein van stuk, maar groots van karakter _O- Eigenlijk net zoals Aziza, dus een passendere naam had ik niet kunnen kiezen geloof ik.

Afbeelding

Afbeelding

Nadirah

Afbeelding

Afbeelding

En gisterochtend met mijn neefje <3

Afbeelding

Ja, dit dus _O- _O-
Afbeelding

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:07

Daar is hij dan ! 20:05 geboren een knap hengst veulen! En grooot !
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:12

Cioccoloto; ik heb al voeropeningen en ben daar heel blij mee! Wil nu alleen draaibare wanden.
Dus twijfel tussen voerwand of stalwand met voergaten

Tussen deze 2, komen minstens 2 voeropeningen in.
Afbeelding
Afbeelding

Al zawraa wat een geweldige foto’s!

Uier was voor t eerst harder vandaag!


Afbeelding

Al_Zawraa

Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:32

Gefeliciteerd Janine!

Balko, bij die onderste wand zou ik altijd bang zijn dat veulens/jonge paarden er tussendoor gaan/klem komen te zitten. Weet dat het op veel stallen gebruikt wordt, maar heb al teveel paarden gezien dit zich in de nesten werken (bedoel dan niet specifiek met dit soort wanden hoor, maar algemeen).

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:47

Daphara schreef:
Evelien_MG schreef:
Inge; Och beetje wat een hoopje paard is er van overgebleven.. wat heftig zeg, ook voor jullie. Jullie hebben er nu al zoveel energie in gestoken. Hopelijk kan ze snel naar huis en kunnen jullie er over een tijdje goed op terug kijken als ze aangesterkt is.

Corina; poeh pittig 3 veulens achter elkaar! En dan ook nog een red bag.

Busymissy; jeetje wat schrikken!! Gelukkig is alles goed gegaan. Kan me voorstellen dat jullie er achterom om konden lachen.

Daphara; Bij jullie is het dus ook spannend geweest. Gelukkig gaat het de goede kant op!

Wij hebben verlaat babynieuws!
Onze On Top is afgelopen woensdag bevallen van een mooi hengstveulen!
Het eerste veulen van de merrie, een wat moeilijke bevalling. De merrie accepteerde hem helaas helemaal niet! Ze vond hem dood eng en had geen idee wat ze er mee moest. In het begin vanaf de camera gekeken, maar ze vond hem helemaal niets. Mocht ook niet drinken. Dierenarts gebeld en die heeft haar gesedeerd. Onder wat dwang heeft het veulen de eerste biest gehad. Toen de verdoving uit was gewerkt konden we er weer niets mee. Uiteindelijk midden in de nacht een SOS pakket bij de dierenarts opgehaald en veulen biest bijgegeven. Wij konden zelf ook niet uitmelken. Zolang wij de merrie maar met rust lieten liet ze het veulen ook meer toe. Als gesproken met de dierenarts over een pleegmerrie. We zouden het een nachtje aankijken. We hebben het veulen elk uur de fles gedaan. Volgende dag het veulen met sedatie en praam bij de merrie onder haar gezet en het ging gelukkig steeds beter. Na 2 dagen heeft ze hem eindelijk geaccepteerd!! *\o/* heeft heel wat moeite gekost, vandaar ook mijn verlate bericht, maar nu eindelijk genieten!!
Dankzij een hele betrokken dierenarts en goede hulp van een buurmeisje.

Meet Très Formidable Geuzendam (Le Formidable x Toto jr x Lord Leatherdale)

https://youtube.com/shorts/vFrlKBdvpRA?feature=share

https://youtube.com/shorts/PI3_PeT6yps?feature=share

[ [url=m/nHJKmf.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oLXUSK.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een spanning hè! Bij ons ging het ook niet vanzelf met de acceptatie. Inderdaad ook maiden merrie en gecompliceerde bevalling. Pleun had gewoon niets met het veulen dat ook duidelijk “niet goed” was. Gelukkig mochten wij haar wel melken en mocht het veulen drinken, maar er zijn wel wat momenten geweest waarvan we ons afvroegen of ze hem ooit echt zou accepteren. Nu dat het veulen normaal begint te functioneren en er niet continu mensen in de stal zijn voor de behandeling, zie je de band tussen die twee groeien.

Ik heb heel wat bij gelezen over de binding tussen merrie en veulen en inderdaad beseffen veel mensen niet hoe belangrijk het is dat wij als mensen zo min mogelijk storen tijdens bevalling en eerste momenten tussen merrie en veulen.

Die keuze heb je bij een gecompliceerde bevalling (en/of problematiek met het veulen) niet altijd, dan moet men zich er wel mee bemoeien, maar als ik nu filmpjes en foto’s zie van mensen die met pasgeboren veulentjes knuffelen, dan krijg ik de neiging er iets van te zeggen. “LAAT ZE MET RUST”

Als je er voor gestaan hebt dat de merrie het veulen niet accepteert, dan wordt je pas bewust van hoe belangrijk dat beval proces en eerste dag samen is voor de juiste binding en dat wij als mensen ons er alleen mee moeten bemoeien als dat medisch noodzakelijk is.


Ik begrijp je volledig maar dan anderzijds als je een overbeschermende moeder ineens hebt die verandert van lieve merrie in een vuurspuwende draak dan denk je had ik me niet meer moeten moeien en meer mezelf opdringen.
Maidens zijn gewoon onvoorspelbaar helaas.

Gefeliciteerd evelien wat heftig maar nu genieten dan

Gefeli jannine

Vulina geweldige naam voor geweldig veulen

Ik doe ook net als az en nieky

Mijn kleine meid is te groot aan het worden waarom gaat de tijd zo snel
En ze houdt gelukkig wel van kriebels. Hoofd begint ze ook leuk te vinden maar oren zijn nog een dingetje.

Afbeelding

Afbeelding

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-23 23:55

Janinevv gefeliciteerd *\o/* <3 Wat een joekel idd zeg.

JennyK die uier is idd nog niet al te spannend op het eerste zicht.

Al_zawraa Het verschil tussen de 2 veulens is idd groot haha. Laziza is een hele passende naam en mooi eerbetoon als ze zo op Aziza lijkt :+:

Balko ik zou dan gewoon stalwanden pakken met voergat. Die voer wanden zou ik ook niet zo vertrouwen :o

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 00:36

Al_Zawraa schreef:
Gefeliciteerd Janine!

Balko, bij die onderste wand zou ik altijd bang zijn dat veulens/jonge paarden er tussendoor gaan/klem komen te zitten. Weet dat het op veel stallen gebruikt wordt, maar heb al teveel paarden gezien dit zich in de nesten werken (bedoel dan niet specifiek met dit soort wanden hoor, maar algemeen).


Al is dit in principe natuurlijk te voorkomen door (tijdelijk) rekjes te plaatsen. Hier los ik dit zo op met jonge veulens:
Afbeelding

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 03:59

O nee, word ik net wakker kijk met mobiel die full continu aan staat naast mijn bed naar de merrie. Zie ik een veulen liggen. Een lichte.
Gauw kennis gebeld, al scheldend op birth alarm me snel aankleden wat veel te lang duurt natuurlijk.

Loop ik de stal in met mijn broek achterstevoren en binnenstebuiten, merrie kijkt me verbaast aan .......
Geen veulen te bekennen

Misschien toch slaaptekort of zo?
Tjongejonge

Myrthee_

Berichten: 2567
Geregistreerd: 12-07-10
Woonplaats: Aalsmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 05:46

EllyC schreef:
O nee, word ik net wakker kijk met mobiel die full continu aan staat naast mijn bed naar de merrie. Zie ik een veulen liggen. Een lichte.
Gauw kennis gebeld, al scheldend op birth alarm me snel aankleden wat veel te lang duurt natuurlijk.

Loop ik de stal in met mijn broek achterstevoren en binnenstebuiten, merrie kijkt me verbaast aan .......
Geen veulen te bekennen

Misschien toch slaaptekort of zo?
Tjongejonge


Jeetje, dat is een opluchting en teleurstelling tegelijk denk ik zo.

Marjoleine89

Berichten: 1227
Geregistreerd: 15-11-08

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:01

Gisteravond is mijn merrie bevallen, nog net op dag 404. Een vos hengstje met een mooi blesje en het lijkt 4x wit. Hij is wat mager maar vinnig, duurde ff voor hij snapte hoe een uier werkt maar nu drinkt hij beide kanten

EllyC

Berichten: 8121
Geregistreerd: 18-12-07

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:11

Eindelijk

Al_Zawraa

Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:15

Eindelijk marjolein! Gefeliciteerd!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:32

Aaah weer twee merries bevallen gefeliciteerd.

En een bijna veulen hihihi. Zo herkenbaar.

Marjolein dat was lang wachten. Hij gaat nog vast groeien als een speer.

Janinevv

Berichten: 13231
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:48

Eindelijk! Gefeliciteerd !!

jennyk
Berichten: 3614
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:53

janine en marjolein: gefeliciteerd!

elly: slaaptekort zeker!

Cynthia82

Berichten: 9299
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 06:55

Eindelijk Marjolein, gefeliciteerd!!!! *\o/*

BusyMissy

Berichten: 975
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Midden Brabant

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:16

Gefeliciteerd Janine, die is zeker groot!

Eindelijk Marjolein, het lange wachten beloond!
Krijgt hij nu ook een bijzondere naam?

Greeneyez

Berichten: 38
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: In de Franse Cantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:18

Marjoleine89 schreef:
Gisteravond is mijn merrie bevallen, nog net op dag 404. Een vos hengstje met een mooi blesje en het lijkt 4x wit. Hij is wat mager maar vinnig, duurde ff voor hij snapte hoe een uier werkt maar nu drinkt hij beide kanten


Gefeliciteerd! Fijn dat alles goed is *\o/*

Cioccolato

Berichten: 6600
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 07:32

Balko schreef:
Cioccoloto; ik heb al voeropeningen en ben daar heel blij mee! Wil nu alleen draaibare wanden.
Dus twijfel tussen voerwand of stalwand met voergaten

Tussen deze 2, komen minstens 2 voeropeningen in.
[ [url=m/n1ctwl.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/3hISns.png]Afbeelding[/url] ]

Al zawraa wat een geweldige foto’s!

Uier was voor t eerst harder vandaag!


[ [url=m/WUasRZ.jpg]Afbeelding[/url] ]



Oh zo. Nee ik vind het niks voor gewone stallen. Alleen voor groepshokken.