Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 59 van de 111 [ 2773 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 111  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kletstopic dressuurfokkerij II

 
Profiel   

Wat een verhaal Baudy. Heel veel sterkte.
Idd geen sorry, juist goed om te delen.
Valt er iets te doen tegen syndroom als je het tijdig ontdekt?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 01:05 



 
Profiel   

Jemig wat een verhaal Baudy, wat akelig zeg. Ook voor het dier zelf om zo aan het einde te komen. Ik kende dat syndroom ook niet.

Heel erg sneu voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 06:10 



 
Profiel   

Veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 06:10 



 
Profiel   

https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Dit heb ik er over gelezen. Wel dierenartsen taal.
Maar zoals ik het lees zouden ze dan zuurstof moeten krijgen.
Ik weet niet zeker of ons veulen dit had hoor. Maar het zou heel goed kunnen.

De merrie was gisteren heel sneu. S’avonds 38.8 maar ze kwam van buiten uit de zon. At en dronk goed. Nu net was het 38.0 en ze keek beter uit vond ik. Aankijken maar.
Straks de rendac bellen als ze het veulen vandaag nog komen halen hou ik de merrie binnen als het morgen word dan doe ik haar straks lekker naar buiten. We vertroetelen haar nu maar. Het is ook niet niks allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 06:23 



 
Profiel   

Baudyh heel veel sterkte, fijn dat je hier je verhaal wilt delen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:50 



 
Profiel   

Wat een naar verhaal Baudyh!

Geef de merrie goed de tijd om afscheid te nemen, zou mijn advies zijn. Wij hadden dit jaar ook een veulen dat binnen 2 dagen dood was. Ik heb het 2 dagen en 2 nachten bij de merrie gelaten. De eerste nacht in de stal, de tweede nacht in een kruiwagen vóór haar stal. Zodat ze het nog wel aan kon raken en besnuffelen. Overdag heb ik het veulen in een kruiwagen in de paddock gezet zodat alleen de moeder-merrie erbij kon en ze ook weer met de andere paarden om de ruif kon om te eten. Toen ik zag dat de merrie zich weer meer richtte op de andere paarden dan op haar veulen, heb ik het veulen definitief weg gehaald. Ze heeft geen kik meer gegeven. Veulenhengstigheid overgeslagen en de volgende hengstigheid is ze weer drachtig geworden.

Heftige dingen zijn het als je een veulen verliest. Sterkte ermee! Komt goed, maar geef het de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 07:57 



 
Profiel   

Baudyh. 2 jaar terug heeft mijn merrie ook enorm getreurd. Wilde geen afscheid nemen. Elke keer als we dachten dat ze het veulen wat onder had gedekt met stro, begon ze opnieuw met bijten en schrapen op het veulen. Heb nog noooit zo iets hartverscheurend meegemaakt. Uiteindelijk hebben we merrie buiten gezet. Veulen weggehaald, stal schoon gemaakt. Ik zag het ook niet zitten om het veulen een paar dagen te laten liggen. Heeft zeker nog een week geduurd voordat ze het losliet. Ze bleef met regelmaat roepen en voor het draad op en neer lopen. Ze werd zelf niet terug hengstig. Met hengstig spuiten werd ze gelijk terug drachtig, en zag je haar terug vrolijk worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 08:47 



 
Profiel   

Baudyh: wat een heftig verhaal :( sorry voor jullie verlies en sterkte, hopelijk komt mams er snel weer wat door...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 09:45 



 
Profiel   

Omdat de rendac morgen pas komt heb ik de merrie net weer buiten gezet. Ze was duidelijk opgewekter. Deze merrie is een draak ( schrikt overal van enz.) als ze niet drachtig is. Je merkt ook altijd gelijk aan haar gedrag als ze drachtig is. Net met buiten zetten schrok ze weer. Voor mij toch een teken dat we de goede kant op gaan.

Haar wei is aan de straat kant dus als we het veulen aan de straat neerleggen lijkt het me beter dat ze op stal blijft.

Bedankt dat ik toch een beetje me verhaal kwijt kan. Gelukkig hebben we nog 3 veulens maar het heeft best impact zo iets. Dood geboren had ik wel ervaring mee maar niet met zo een paar dagen leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 10:17 



 
Profiel   

Jeetje wat naar Baudyh, maar fijn dat de merrie al iets op lijkt te krabbelen. Sterkte ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:28 



 
Profiel   

Vreselijk Baudyh. Wat een nachtmerrie. Ik heb eerder gehoord van een veulen wat waarschijnlijk zuurstoftekort heeft gehad. Dat was ook lang een 'sukkeltje', maar uiteindelijk goed opgeknapt. Balen dat het bij jullie de verkeerde kant op ging. Heel sneu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:00 



 
Profiel   

Verschrikkelijk Baudyh sterkte Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:01 



 
Profiel   

Sterkte Baudy. Ik had nog nooit gehoord van PAS. Ik zal eens googlen.
Ik heb wel ervaring met een merrie waarvan de hengstveulens zo groot en slap waren dat ze niet in de benen kwamen en niet konden drinken. Niet handig kan ik je zeggen. De merries waren ook allen veel beter en sterker en gezonder. Eigenlijk had je bij zo eentje genderselectie willen gaan doen om alleen maar merries te krijgen.

Edit: net gegoogled maar als ik het goed begrijp is dat syndroom een dummy veulen. Ik dacht altijd dat dit iets anders was. Dat het veulen na de geboorte niet bewoog en dat je dan met touwen de geboorte moet nabootsen. Maar dit is iets anders, hier krijgen ze na 1-2 dagen ineens klachten en epileptische aanvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:06 



 
Profiel   

Sterkte Baudyh!

Ik heb enkele jaren geleden een veulen moeten laten inslapen omwille van handicap, veulen had verkeerd gelegen waardoor zijn schouder misvormd was. Merrie heeft getreurd maar was na 2x proberen wel terug drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:05 



 
Profiel   

Wat verdrietig Baudey, sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:14 



 
Profiel   

Sterkte Baudy, dat zijn de mindere dingen van het fokken...

Suzanne; ik heb inmiddels al tientallen / honderden geboortes meegemaakt, maar hengstveulens zijn écht trager en dommer gemiddeld dan merrieveulens. Echt heel opvallend dat verschil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 20:34 



 
Profiel   

Daarom dacht ik ook echt dat dit veulen een hengst was. Ik keek niet eens in eerste instantie. Was later helemaal verbaasd dat het een merrieveulen was. Maar ben er wel van overtuigd dat er vanaf het begin iets niet goed was.
Laat morgen de merrie zelf even opvoelen of daar alles wel ok mee is want daar heb ik nog mijn twijfels over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 21:55 



 
Profiel   

Omdat het diertje zo benauwd was, waren de longen wel voldoende gerijpt?

Verstandig om de merrie even extra te checken denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 07:21 



 
Profiel   

Vreselijk baudyh,
Sterkte! Goed om inderdaad de merrie nog even na te laten kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 12:28 



 
Profiel   

Waar ik oh zo bang voor was. Dat er van binnen iets niet goed zou zijn is gelukkig niet zo.
Mooie baarmoeder, geen vocht, beginnende hengstigheid ( ze zit op dag 6)
Alles ok.
Gelukkig zijn we er wel achter wat nu wel het probleem is. Stom van mezelf dat ik het niet goed gezien heb maar dat kan heel makkelijk
Ze heeft uier ontsteking aan 1 uier. Maar het uier zelf slinkt wel het zit er voornamelijk voor. Als je vanuit een bepaalde hoek kijkt zie je het niet.
Dus koelen met water en leeg melken een aantal x per dag.

Nog met de Dierenarts over het veulen gehad. Hij baalde er ook echt van en is er van overtuigd dat er gelijk wat vanaf de geboorte niet goed was.
Veulen was ook echt gewoon te groot.

Maar goed boek dichts we gaan Cassio beter krijgen en hopelijk ook weer drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:41 



 
Profiel   

Sterkte Baudyh, hopelijk knapt je merrie nu snel op.

Wij hadden vrijdag ook een enorm groot hengstveulen, merrie en veulen hebben nog ruim een half uur verbonden gezeten via de navelstreng. Beide waren uitgeput volgens mij en bleven lang liggen, nu doen ze het beide gelukkig weer heel goed. Een Omar Sharif, ik snap nu wel waarom zijn veulens zo goed draven. Vanaf z'n eerste pasjes was dat z'n favoriete gang, dus die oefenen ze gewoon meteen vanaf de geboorte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 13:59 



 
Profiel   

Wij hebben ook een Omar Sharif. Was ook een buffel bij de geboorte. Nu 2 mnd en trekt mooi bij.

Maar gefeliciteerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 14:10 



 
Profiel   

Baudyh wat een hartverscheurend verhaal, zo naar, maar wel leerzaam, bedankt voor het delen, dat ze volgend jaar maar een gezond veulen mag geven en ze snel weer helemaal is opgeknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 16:30 



 
Profiel   

Ja, dat is een zwarte rand voor jou als fokker, Baudy! Goed, om weer vooruit te kijken en het boek dicht te doen. Het blijft altijd moeilijk zoiets! Veel sterkte gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 17:09 



 
Profiel   

Nare dingen altijd, heel veel sterkte @baudyh
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-06-23 18:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 59 van de 111 [ 2773 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62 ... 111  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen