Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meningen over natuurlijk dekken?

 
Profiel   

Hallo,

Het onderwerp zegt het eigenlijk al, wat zijn jullie meningen over een merrie natuurlijk laten dekken ipv met vers of diepvries insemineren?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 11:38 



 
Profiel   

Zolang het maar veilig gebeurd... Vooral met een klein veulen aan de voet en een beschermende/ nog niet hengstige merrie kan het flink misgaan...
En hoe de hengst zich gedraagt telt ook wel mee. Als die de begeleider aan de kant beukt, erop gaat zonder dat ie er klaar voor is en de merrie met de voorbenen begint te slaan (op de rug) dan zou ik er niet mee dekken...

Ik heb 2x natuurlijk gedaan met mijn merrie. De eerste keer was het een erg brave lieve rustige hengst en de hengstenhouder liet mijn jonge veulen in de stal, merrie was vlakbij en goed hengstig. Dus dat voelde goed en vertrouwd. De tweede keer was een onervaren hengst. Wat klungelig en klierderig. Hij was ook nog erg jong. Inmiddels is hij via natuurlijk dekken wat te enthousiast, dus wordt nu via KI aangeboden,wat goed gaat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:17 



 
Profiel   

Hangt volledig af van de situatie. Zoals Kabaya aanhaalt zijn er meer risico's aan verbonden. Bij spring- en dressuurpaarden wordt het niet gedaan. Risico's op blessures zijn te hoog en als er veel vraag naar een hengst is, is dat eigenlijk niet te doen. Als de hengst 1x op de bok gaat kunnen er op die manier meerdere merrie's geïnsimineerd worden. Moest ik zelf een hengst hebben zou ik ook het risico niet nemen dat hij dagelijks of wekelijks door een merrie kreupel getrapt wordt. Een wildvreemde merrie onder een hengst zetten is namelijk ook niet zo heel natuurlijk. Is toch anders als een bestaande kudde waar de hengst zijn 'eigen' merrie's dekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:32 



 
Profiel   

Je hebt dan nog natuurlijk dekken aan de hand en gewoon hengst en merrie samen in de wei. Zijn nog 2 totaal andere situaties.

Hier fok ik al best lang en al altijd gewoon hengst tussen de merries op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:52 



 
Profiel   

Ook gastmerries, tengeltje?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:57 



 
Profiel   

Ik vind het absoluut de voorkeur hebben over inseminatie etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 12:58 



 
Profiel   

Merrie vast zetten absoluut geen fan van echt taboe voor mij. Al genoeg ellende van gezien. Of los op de wei of insemineren en het liefst vers om de kans iets te vergroten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:23 



 
Profiel   

Mijn voorkeur heeft toch wel, natuurlijk mits de hengst netjes en beleefd is.
Daarnaast merrie los en niet vastzetten.
1e keer een weekje bij de hengst gestaan en in 1x drachtig. Helaas tweeling dracht en helaas het 2e vruchtje ook verloren na wegknijpen van een ander vruchtje.
2e keer wel gescand op ei (da kwam thuis scannen omdat ze hartstikke braaf is) en heen en weer naar de hengst en gelijk drachtig

Ki is veiliger maar vond het voor mijn merrie wel veel belastender. Steeds maar weer met de trailer naar de kliniek om te scannen op ei. Insemineren, weer scannnen.
3e ronde pas drachtig. Overigens lag dat niet aan de hengst want genoeg merries die wel in 1x drachtig van hem waren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 13:47 



 
Profiel   

Mac schreef
Ook gastmerries, tengeltje?


Neen, stabiele kudde die 24/7 samen leeft, gastmerrie brengt te veel onrust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:32 



 
Profiel   

Mijn hengst dekt natuurlijk. De (gast) merrie staat bij hem in de wei en hij dekt alleen als ze goed hengstig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:44 



 

Als ik het aan mijn merries vraag stemmen ze unaniem voor natuurlijk dekken. De dierenarts vinden ze gewoon niet zo aantrekkelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:45 



 
Profiel   

Hier in het verleden mijn merrie wel laten dekken, aan de hand. Nu alleen nog maar insemineren. Naast veiligheid voor merrie en hengst, vind ik het voor mijn merrie's fijner om gewoon op stal te kunnen blijven, in vertrouwde omgeving. Zeker als ze nog een veulen hebben.

Wegbrengen was rondjes draaien in de nieuwe stal, hinneken, vaak ingevallen terug komen. En bij geen dracht dan nog eens terug moeten.
Nu staan ze gewoon te eten tijdens het opvoelen en insemineren. Maargoed, mijn merrie's zijn beide echt heel ontspannen bij opvoelen. Zelfs gewoon in de wei, geen opvoelbox oid nodig.. Zou ik een merrie hebben die daar wel moeite mee heeft, dan zou ik voor die merrie dekking aan de hand doen


In de wei los zou ik nooit doen. Kijk, als je zelf een hengst hebt die in een kudde loopt, prachtig. Maar echt niet dat mijn merrie los bij een vreemde hengst in komt :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:58 



 
Profiel   

Natuurlijk dekken alleen als ze samen in de wei kunnen staan en er recente testen op CEM zijn.

Aan de hand is vaak pure verkrachting, dan is insemineren toch echt een stuk vriendelijker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 14:59 



 
Profiel   

Hier een merrie aan de hand natuurlijk laten dekken. :) hengst was heel netjes en beleefd. Ging eerst even neuzen en zachte geluidjes maken die beantwoord werden terwijl ze de achterbenen spontaan wijder zette voor hem. :+ Hij nam zijn tijd om te flirten en kroelde zelfs nog even haar schoft. Ik heb zelden een paard zo voorzichtig zien om gaan met een ander paard. Ook toen hij op haar sprong... Ik denk als je je hand tussen haar kont en zijn buik gestoken had dat je je geen pijn gedaan zou hebben. Zo rustig sprong hij op haar. En hij schoof even voorzichtig en rustig van haar af. Ik ben niet zeker of ik er een filmpje van heb of enkel foto's. Beide paarden (ook de merrie) waren overigens eerst getest in de kliniek. :)

Dan vind ik insemineren meer verkrachting dan wat ik gezien heb met natuurlijk dekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 15:54 



 
Profiel   

Hier alle hengsten eerst als rietjes daarna natuurlijk laten springen. Kan je zeggen dat drachtigheid 9 op 10 na eerste sprong was. Overigen na 2de sprong. Inseminatie...pfff wat een bak ellende en geld. Daar was ik snel vanaf gestapt. Merries vooraf laten testen was hier wel verplicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:03 



 
Profiel   

Hier dekken we alleen maar op natuurlijke wijze aan de hand. Ik heb de hengst vast en de merrie wordt vast gehouden door iemand anders. Eerst schouwen we aan de box of de merrie goed hengstig is. En erna pas halen we de merrie uit de box en mag de hengst dekken. Van verkrachting is absoluut geen sprake. Als je dat doet ben je verkeerd bezig. Je hengst moet opgevoed zijn, luisteren naar de begeleider en respect hebben voor de merrie. Anders kun je beter de ballen er onderuit halen als ze zich niet netjes gedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:05 



 
Profiel   

Ja zou kunnen hoor, dit was nog voor de tijd van de KI. Merries werden gekluisterd. Was echt niet leuk om te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:18 



 
Profiel   

Er wordt op stal waar ik sta regelmatig uit de hand gedekt (koudbloeden), ik heb nog nooit stress gezien erbij. Dat heeft mijn eigen mening erover dan ook veranderd.
Is altijd savonds als er bijna niemand meer is, de merrie wordt naast het luik aangebonden en als ze duidelijk wel in is voor een nieuw veulen haalt de hengstenhouder hem doodgemoedelijk zonder poespas uit zijn box (gewoon alles in zijn eentje zonder hulp). Hij maakt een hoop kabaal maar is verschrikkelijk goed opgevoed. Dat bestijgen gaat altijd heel rustig. Eerst flank aan flank en dan komt hij rustig omhoog.
Als er een veulen bij hoort dan loopt deze meestal gewoon een beetje zelf heen en weer over het erf ondertussen. Dat zou ik zelf niet snel doen maar tegelijkertijd heb ik nog geen enkele keer stress gezien van moeder of kind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:27 



 
Profiel   

Aan de hand dekken is alleen verkrachting als je geen idee hebt waar je mee bezig bent.

Ik heb zelf als hengstenhouder ruim 25 jaar ervaring met veel verschillende natuurlijk dekkende hengsten en daarvoor ook vaak zat geholpen met merrie of veulen vasthouden als de hengstenhouder met de hengst langs kwam.

Alles komt neer op goed schouwen.
In al die jaren is er hier echt nog nooit gedoe geweest. Niet met aan de hand dekken en niet met de hengst in de wei met merries en veulens.
Als er iets natuurlijk is, is het wel voortplanting.

Kluisteren gebruiken om maar lekker snel te dekken en niet goed te schouwen, ja dat geeft ellende.
Ik zei vroeger al toen de hengstenhouder na een lange dag nog de hengst van de vrachtwagen afhaalde om te dekken, geef de merrie gewoon even meer tijd en dan is het niet nodig.
Wil een hengstenhouder wel kluisteren om de hengst te beschermen (ik heb ook met mijn merries buiten de deur gedekt) dan is dat ook prima, na goed schouwen.
Dan doet een lusje om 1 achterbeen ook weinig want een goed hengstige merrie slaat niet. Als er goed genoeg geschouwd is.

Qua resultaat gaf natuurlijke dekking hier een duidelijk hoger drachtigheidspercentage dan KI.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 16:54 



 
Profiel   

Ik heb het vaker gezien en ging eigenlijk elke keer prima. De merries waren allemaal gewillig genoeg en de hengsten beleefd en goed opgevoed. Buiten wat gebrul was het verder ook niet onrustig of spannend.

In de wei is natuurlijk het allermooist, liefst een hengst bij de kudde. Maar dat kan natuurlijk niet altijd en bij iedereen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 19:24 



 
Profiel   

De hengst waarbij mijn merrie is geweest kwam aan als een echte hengst die goed wist wat ee ging gebeuren. Maar bleef zeer netjes en voorzichtig naar mijn merrie.
Mijn merrie stond gewoon los.

Verkrachtig zeer zeker niet.
Al kreeg ik dat van de ene da op de kliniek wel dat gevoel. Oude rot in het vak, grote handen en armen en wat minder geduld. Hop arm erin en merrie niet zeuren.
Gelukkig hadden we voornamelijk andere da's die wat voorzichtiger waren

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:24 



 
Profiel   

Ik heb een keer een merrie de hengst dood zien slaan bij een poging tot natuurlijk dekken en sindsdien ben ik daar geen fan meer van.

Laat de hengst maar mooi op de dekbok springen, dat is uiteindelijk ook veel duurzamer voor de hengst. Uit één zaadlozing op de dekbok kun je namelijk meerdere merries bevruchten en bij een gewilde hengst hoeft hij dan minder vaak op de bok. Dat kost hem minder energie én de kans dat de merrie hem wat aandoet is ook een stuk kleiner.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 22:33 



 
Profiel   

HopeMyDay schreef
Ik heb een keer een merrie de hengst dood zien slaan bij een poging tot natuurlijk dekken en sindsdien ben ik daar geen fan meer van.

Laat de hengst maar mooi op de dekbok springen, dat is uiteindelijk ook veel duurzamer voor de hengst. Uit één zaadlozing op de dekbok kun je namelijk meerdere merries bevruchten en bij een gewilde hengst hoeft hij dan minder vaak op de bok. Dat kost hem minder energie én de kans dat de merrie hem wat aandoet is ook een stuk kleiner.

Maar ze zijn ook minder snel drachtig daardoor.
Een hengst die dood geslagen wordt is de handelaar zijn of haar schuld. Dan gaat het gewoon mis bij het schouwen.


kiki1976 schreef
De hengst waarbij mijn merrie is geweest kwam aan als een echte hengst die goed wist wat ee ging gebeuren. Maar bleef zeer netjes en voorzichtig naar mijn merrie.
Mijn merrie stond gewoon los.

Verkrachtig zeer zeker niet.
Al kreeg ik dat van de ene da op de kliniek wel dat gevoel. Oude rot in het vak, grote handen en armen en wat minder geduld. Hop arm erin en merrie niet zeuren.
Gelukkig hadden we voornamelijk andere da's die wat voorzichtiger waren

Hier hetzelfde. De eerste inseminatie wilde ik echt kappen…. Was en ben me echt af aan het vragen of ik haar dat nog eens aan wil doen ondanks dat ze een hele goede moeder was en ook heel happy met haar kleintje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 23:00 



 
Profiel   

hier zeker geen voorstander van Natuurlijk dekken.
Ok... bij kleine shetjes of welshjes is het nog wel te doen, maar grotere ponys en paarden zeker niet.

Als je ook eens wist hoeveel vuiligheid je wegzeeft na een sprong KI. Deze vuiligheid krijg je anders zo in de baarmoeder van de merrie ! En dan nog te bedenken dat natuurlijk dekkende hengsten vaak ook hun geslachtsdeel minder vaak schoongemaakt wordt en er ook nog Soa's aan kunnen "kleven" brrrr

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 23:13 



 
Profiel   

marjolein88 schreef
hier zeker geen voorstander van Natuurlijk dekken.
Ok... bij kleine shetjes of welshjes is het nog wel te doen, maar grotere ponys en paarden zeker niet.

Als je ook eens wist hoeveel vuiligheid je wegzeeft na een sprong KI. Deze vuiligheid krijg je anders zo in de baarmoeder van de merrie ! En dan nog te bedenken dat natuurlijk dekkende hengsten vaak ook hun geslachtsdeel minder vaak schoongemaakt wordt en er ook nog Soa's aan kunnen "kleven" brrrr

Dan heb je gewoon een beroerde fokker. Waar mijn merrie natuurlijk gedekt werd, werd de hengst zijn geslachtsdeel goed onderhouden. Waarom zou dat minder onderhouden worden dan bij KI dekkende hengsten? :?

En is dat bij kleine pony’s magischer wijs minder dan?

De SOA’s worden op getest bij serieuze fokkers. Bovendien kunnen die ook via KI verspreid worden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-06-23 23:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 89 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen