Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shaddy82

Berichten: 1842
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Hardinxveld

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 16:30

Wat een plaatje, gefeliciteerd !

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:16

Oh wauw!
Droog is hij nog veel mooier *\o/*

Echt geweldig. Ben benieuwd naar de naam die je gaat kiezen.

nienke555

Berichten: 4924
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 17:25

Van harte gefeliciteerd met hem!
Vooral zijn benen vind ik erg gaaf!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-23 18:54

Dit mannetje is echt onweerstaanbaar knap zeg <3 maar dat zal iedereen wel over hun veulen zeggen haha _O-

Het is wel echt een mannetje met een pittig karakter...doordat de kwaliteit van de biest helaas niet goed genoeg was, hebben we vandaag een liter biest moeten bijgeven via sonde en meneer was echt amper te houden door 2 personen :')

Dankzij de input van NotYourLine hebben mijn man en ik besloten dat dit knappe ventje de naam Olivio RB gaat dragen <3

Melzazu
Berichten: 1767
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:01

Ow ach maar zoiets is ook niet echt leuk als je pas net op de wereld bent :(

Ja ik denk ook dat iedereen dat over zijn of haar veulen zegt maarrrrr dat moet eigenlijk ook denk ik :D

Wat een leuke naam voor hem!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 19:22

Ohhhh wat knaaaaaap! Gefeliciteerd!

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:03

Wat een schattig ding, hopelijk komen er snel meer foto's!

fannetje

Berichten: 3548
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 20:49

Knap veulen zeg!
Als naam O so handsome ?

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-23 22:11

Opgedroogd is ie ook prachtig, gefeliciteerd met deze knappe aanwinst! En mooie naam heb je gekozen!

Freekieee

Berichten: 1758
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 08:00

Snadrem schreef:
Opgedroogd is ie ook prachtig, gefeliciteerd met deze knappe aanwinst! En mooie naam heb je gekozen!


Ik las dat opgedroogd ook een prachtige naam was. :')

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 15:58

Is het ook. Wel een beetje een droge naam :')

DDDara
Berichten: 969
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 17:57

Wat is hij gaaf zeg!!!

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 20:47

kim_1990 schreef:
Shoeby is vanavond 5 juni bevallen van een onwijs knap en enorm groot few spot hengstveulen.

Ik had veel verwacht, ik had een hengst verwacht, egaal, half gestipt, helemaal gestipt, doorkleuren...maar few spot was wel het allerlaatste wat ik verwacht had :+

Ik ben verliefd op mijn onwijs knappe witte mannetje...mijn god wat een luidruchtig maar absoluut dapper mannetje is dit zeg.

Nu nog een naam verzinnen beginnend met een O, iemand suggesties?

[ [url=m/BF3qha.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ECVouf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd

Appaloosa x Appaloosa geeft toch altijd fewspot aangezien je dan een homozygoot fokt, of heb ik het verkeerd?

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:03

Daphara schreef:
kim_1990 schreef:
Shoeby is vanavond 5 juni bevallen van een onwijs knap en enorm groot few spot hengstveulen.

Ik had veel verwacht, ik had een hengst verwacht, egaal, half gestipt, helemaal gestipt, doorkleuren...maar few spot was wel het allerlaatste wat ik verwacht had :+

Ik ben verliefd op mijn onwijs knappe witte mannetje...mijn god wat een luidruchtig maar absoluut dapper mannetje is dit zeg.

Nu nog een naam verzinnen beginnend met een O, iemand suggesties?

[ [url=m/BF3qha.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ECVouf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Gefeliciteerd

Appaloosa x Appaloosa geeft toch altijd fewspot aangezien je dan een homozygoot fokt, of heb ik het verkeerd?


Als je een heterozygote appaloosa kruist met een heterozygote appaloosa heb je 25% kans op effen, 50% kans op heterozygoot, en 25% kans op fewspot (homozygoot)

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 21:20

Eef_Bam schreef:
Daphara schreef:

Gefeliciteerd

Appaloosa x Appaloosa geeft toch altijd fewspot aangezien je dan een homozygoot fokt, of heb ik het verkeerd?


Als je een heterozygote appaloosa kruist met een heterozygote appaloosa heb je 25% kans op effen, 50% kans op heterozygoot, en 25% kans op fewspot (homozygoot)


Natuurlijk!

Ik dacht verkeerd om, fewspot heeft altijd twee appie ouders, maar twee appie ouders hoeven natuurlijk niet per definitie een fewspot (homozygoot) te geven.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 00:06

Klopt helemaal...en aangezien shoeby er soms nog wel eens een handje van heeft om gewoon geen stippen te geven (ze heeft bijvoorbeeld 2 egale nakomelingen met Axioma's Casanova C welke ook een echte appaloosa is, volle broer en zus en zijn egaal zwart en egaal bruin geworden) in combi met andere appie hengsten...

Ik vond het echt retespannend en had echt veel verwacht...maar absoluut niet deze jackpot :')
Hoewel de kans officieel gezien 25% is, achte ik de kans echt maar 5% in omdat shoeby gewoon echt al meer veulens gegeven heeft die egaal waren of gestipt waren dankzij een (homozygote) vader...wat dus in houd dat shoeby haar LP gen niet doorgegeven heeft.

Zowel Shoeby als Oquido zijn heterozygoot LP, shoeby draagt ook PATN1 en Oquido draagt geen PATN1...
Zodoende weet ik dat onze Olivio homozygoot LP en heterozygoot PATN1 is.
Aan Olivio zijn kleur te zien, is hij bruin few spot. Het enige wat ik niet weet, is of hij toevallig een vos-drager is of niet, ik ga hem hier overigens niet speciaal kleur op testen, ik zie het vanzelf als meneer ooit een vos veulentje brengt _O-

Voor nu weet ik in ieder geval dat hij LP/LP en PATN1/N is... *\%/*

Ik twijfel nog enorm of hij blijft of niet...maar ben me stiekem al wel aan het orienteren op een eventuele hengstenopfok hahaha _O-

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-23 09:20

Mijn droom is om zelf nog eens een appie te fokken uit mijn effen merrie. Dus daar moet sowieso een fewspot Appaloosa op. Ik ben expres naar de NAS hengstenkeuring geweest om een paar few spots te bekijken, mijn voorkeur was Swarovski en dat bleek op de keuring wel de juiste keuze te zijn (hij heeft gewonnen), een kleinzoon van jouw merrie geloof ik.

Wat meer keuze in few spots is voor ons effen paarden eigenaren, die zeker weten een appie veulen willen, wel zo handig! Dus ik vind het een heel goed idee dat je hem misschien wil houden.

Heb je al droog foto’s?

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-23 11:41

Daphara schreef:
Mijn droom is om zelf nog eens een appie te fokken uit mijn effen merrie. Dus daar moet sowieso een fewspot Appaloosa op. Ik ben expres naar de NAS hengstenkeuring geweest om een paar few spots te bekijken, mijn voorkeur was Swarovski en dat bleek op de keuring wel de juiste keuze te zijn (hij heeft gewonnen), een kleinzoon van jouw merrie geloof ik.

Wat meer keuze in few spots is voor ons effen paarden eigenaren, die zeker weten een appie veulen willen, wel zo handig! Dus ik vind het een heel goed idee dat je hem misschien wil houden.

Heb je al droog foto’s?


Er zijn naast Sarowski nog 2 few spot hengsten welke Meander van de heimeriete en Peru's first class zijn.
Hoewel ik wel denk dat Sarowski de betere van de 3 is.
Ik heb nu zelf uit mijn effen sandreo merrie een prachtig merrieveulen van Sarowski gekregen (welke ook bij ons blijft wonen)

Afbeelding

dit veulen is in beweging aanzienlijk verbeterd terwijl de moeder echt wel heel goed kan lopen. Ook de karakters van Sarowski nakomelingen zijn een dikke vermelding waard want die zijn echt meer dan uitmuntend...ook Sarowski zelf beschikt over een uitmuntend karakter, ik ken weinig hengsten die makkelijker zijn dan Sarowski is.

Sarowski is inderdaad een kleinzoon van onze Shoeby, Sarowski zijn vader is Peru's Yismerai, een quotenkonig zoon uit onze Shoeby.

Ik vroeg me vanochtend wel eventjes af waarom ik ook alweer zo blij was met een few spot :Y) :')
Afbeelding

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 18:50

Olivio ging vandaag voor het eerst de wei op, gister heb ik hem al samen gehad met 1 van de andere merries met een veulen zodat hij snapt dat er meer paarden op de wereld lopen dan alleen hij en zijn mama...grote ogen had hij gister hahaha maar het ging hardstikke goed ondanks een paar chagrijnige blikken van mams naar het andere veulen.

Vandaag de beide dames en kids op de wei gezet wat super goed ging...toen 1 oudje wat echt de vriendin van Shoeby is erbij gezet...dit ging enorm goed...en voor ik het wist, stond de gehele kudde samen :')

Shoeby had het er even druk mee want de oudste van het stel en de jongste van het stel (buiten de veulens om) waren erg opdringerig om bij Olivio te komen dus die heeft shoeby even op een iets andere wijze dan een boze blik op hun plek gezet.

Het is verder de gehele dag super verlopen *\o/*

Onze Teddy wilde graag kennis maken met Olivio, echter vond oma Shoeby dit helemaal geen goed plan...maarja, het blijven kinderen he, die luisteren soms wat slecht...dus toch stiekem dat Teddy en Olly eventjes een blik met elkaar kruiste en toen dacht Olly HELLUP wat ben jij groot _O- weg wastie, weer verscholen achter mama

Teddy (gestipte veulen) is overigens op 3 april geboren en komt uit Sarowski (1.70m) en Garola (1.72m) dus dat is ook oprecht al een enorm groot veulen met haar nog geen 2,5 maand oud.

Het bruine veulen op de foto's is onze Glenfiddich VDL x solitair veulentje van 25 februari, dus die is inmiddels 3,5 maand en al verkocht naar Zweden voor de geboorte al.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ElfBeau_067

Berichten: 1991
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:05

Ben ik er nou echt nog niet helemaal bij of heeft je Appaloosa nog steeds geen naam. Sorry als ik onder een steen lig

Coco4life
Berichten: 1215
Geregistreerd: 03-11-22
Woonplaats: Naast de buurman

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 19:14

Volgens mij heet ie Olivio

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 20:01

TS, ten eerste gefeliciteerd!
Ik hou helemaal niet van de Appaloosa maar ik vind deze veulens toch wel erg goed geslaagd hoor :))
Prachtig!

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-23 22:04

ElfBeau_067 schreef:
Ben ik er nou echt nog niet helemaal bij of heeft je Appaloosa nog steeds geen naam. Sorry als ik onder een steen lig


Ik zal je steen even afhalen haha :))

Onze kleine man heet Olivio RB, roepnaam Olly, zijn nichtje (de stippel) heet Tender Love Fuga RB, roepnaam Teddy en de bruine heet Tennessee RB, roepnaam (little miss) T (heeft de eigenaar in zweden bedacht :') )

ElfBeau_067

Berichten: 1991
Geregistreerd: 03-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 22:07

kim_1990 schreef:
ElfBeau_067 schreef:
Ben ik er nou echt nog niet helemaal bij of heeft je Appaloosa nog steeds geen naam. Sorry als ik onder een steen lig


Ik zal je steen even afhalen haha :))

Onze kleine man heet Olivio RB, roepnaam Olly, zijn nichtje (de stippel) heet Tender Love Fuga RB, roepnaam Teddy en de bruine heet Tennessee RB, roepnaam (little miss) T (heeft de eigenaar in zweden bedacht :') )


Dankjewel voor de informatie! Fijn dat ik nu eindelijk tussen al die pissebedden vandaan ben ;)

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Appaloosa in de maak, stippen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-23 23:01

Hij is echt geweldig. Dat zijn ze allemaal bij je!