[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shadow33
Berichten: 147
Geregistreerd: 03-04-11
Woonplaats: Nijeholtpade

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:26

2x gefeliciteerd cp! *\o/*

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:27

Cioccolato schreef:
Gefeliciteerd

Als je geen singel en halster met t birth alarm wil zul je een ander alarm moeten nemen :+
Zijn nog wel opties. Of fulltime waken..


Ze krijgt nu snachts en als we weg zijn gewoon de singel maar om.
In het begin vind ze het niet leuk maar als ze hem eenmaal ff om heeft is het wel te doen.

Het is sws het paard van mijn moeder dus uiteindelijk bepaald zij het ik geen alleen maar opties etc.

Edit, het staat me bij dat ook iemand eens wat in de manen had gevlochten? Weet alleen niet meer zo goed of dat hier was of niet.

Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:30

Leuke naam, Brienne! Als mede-GOT liefhebber kan ik die waarderen. ;-)

Kabayo

Berichten: 14034
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:32

Dubbel gefeliciteerd CP112!

Hier een halster alarm. Wel een veiligheidshalster die knapt bij druk

Qua halster omdoen ook vaak dag 2 of 3. Ja het is eerst een gevecht. Wordt vanzelf minder :+

JoannevZ
Berichten: 503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Ruurlo

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:36

Wat leuk, een veulen op je verjaardag. Van harte gefeliciteerd!

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 12:42


Janinevv

Berichten: 13244
Geregistreerd: 12-01-16

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:12

Dubbele gefeliciteerd cp112!

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:56

Dubbel gefeliciteerd cp!
En de anderen met veulentjes. Die van gisteren (?) is ook snel verkocht zeg :)
Janine wat zuur dat ze niet meer drachtig is. Dubbel jammer aangezien het de 2e keer is Day je geen veulentje hebt van der. Welke hengst had je er bij?
Scan jij ook altijd nog voor de gust verklaring of niet?

Hier birth alarm singel. Eerste 2 jaren alleen met camera, maar dat vonden wij niet heel prettig.

Hier halstertje gedaan toen hij 6 dagen oud was. Heerlijk karakter, kan 'm zo om & af doen. Zelfs de eerste keer. <3
Laatst bijgewerkt door Meya_ op 19-04-24 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 14:56

Dubbel gefeliciteerd CP!

TJ_Stables schreef:
Ik fok enkel maar met levend veulen garantie.

Je betaalt dan enkel als je dan een levend veulen hebt.


Ik bied mijn hengsten niet meer aan met levend veulen garantie. Taak van mijn hengst en ik is om de merrie drachtig te krijgen. Als de merrie verwerpt door een of andere infectie of (al voorgehad) veulen wordt dood geboren omdat de eigenaar er niet bij was (wat natuurlijk niet altijd uit laksheid is), is dat niet iets waar ik aan kan doen.

Of als de merrie geen dracht kan uitdragen door een of ander probleem, niet drachtig geraakt meerdere seizoenen of de combinatie is niet goed… wat valt er dan te garanderen? Wat als je je hengst wil verkopen?

Ik doe nu betalen volledig dekgeld. Als ze niet drachtig zijn einde seizoen, krijg je dekgeld minus de stalkosten terug. En dan is iedereen vrij het jaar erop te doen wat ie wil.

Maar ik lees dat je enkel betaald als het veulen levend geboren is? Daar had ik nog niet van gehoord. Maar ik ben dan een doemdenker en denk dat er mensen gaan profiteren en niet meer betalen terwijl er wel een veulen loopt.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:39

Zangersheide heeft ook levens veulen garantie geloof ik..

Maar, als je overlegt met een hengstenhoudee is er vaak ook nog wel een dekking of korting als het wel mis gaat. Ik vind dat wel net zo netjes en goede service als het wel eens door moeder natuur mis gaat.

Maar ja, de rotte appels heb je er altijs tussen helaas. Net als mensen die wel laks zijn en het daardoor fout gaat.

Het heeft beetje twee kanten..

Edit
Heb ik wel te maken met hengstenhouders met meedere hengsten. Sperma van wel 1000 euro, als het al niet meer is. Dus ja, ik verwacht dan wel een bepaalde service.. net als ik van mezelf een bepaalde inzet verwacht hoor
Laatst bijgewerkt door Cioccolato op 19-04-24 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Knolselder

Berichten: 4325
Geregistreerd: 28-12-10

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:40

Zo is dat Cio, maar dat kan je dan weer geval per geval eventueel bekijken.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:49

Knolselder schreef:
Dubbel gefeliciteerd CP!

TJ_Stables schreef:
Ik fok enkel maar met levend veulen garantie.

Je betaalt dan enkel als je dan een levend veulen hebt.


Ik bied mijn hengsten niet meer aan met levend veulen garantie. Taak van mijn hengst en ik is om de merrie drachtig te krijgen. Als de merrie verwerpt door een of andere infectie of (al voorgehad) veulen wordt dood geboren omdat de eigenaar er niet bij was (wat natuurlijk niet altijd uit laksheid is), is dat niet iets waar ik aan kan doen.

Of als de merrie geen dracht kan uitdragen door een of ander probleem, niet drachtig geraakt meerdere seizoenen of de combinatie is niet goed… wat valt er dan te garanderen? Wat als je je hengst wil verkopen?

Ik doe nu betalen volledig dekgeld. Als ze niet drachtig zijn einde seizoen, krijg je dekgeld minus de stalkosten terug. En dan is iedereen vrij het jaar erop te doen wat ie wil.

Maar ik lees dat je enkel betaald als het veulen levend geboren is? Daar had ik nog niet van gehoord. Maar ik ben dan een doemdenker en denk dat er mensen gaan profiteren en niet meer betalen terwijl er wel een veulen loopt.

Bij de arabieren zie ik dat ook wel vaker, alleen praat je dan doorgaans ook best wel over een bedrag.
Precies om bovengenoemde reden doe ik inderdaad ook geen levend veulen garantie omdat ik toch regelmatig zie dat niet iedereen er evenveel zorg aan besteed.
Zeker in het buitenland is de merriebegeleiding ed echt niet allemaal hetzelfde als hier.
Overigens is er wel altijd wat te regelen doorgaans.

Goed buiten dat onderwerp, bij Treasure vanmorgen een beetje hars aan de uier maar naar mijn idee meer van de druk. Haar uier is zo propvol dat ze tijdens het liggen wat eruit drukt. Voor de rest eigenlijk geen verandering. Haar lijf is er echt helemaal compleet klaar voor. Is echt kwestie van afwachten helaas. Echt ik kan het er voort uitkijken/duwen/trekken hihi.
Laatst bijgewerkt door kyrkelover op 19-04-24 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Annash
Blogger

Berichten: 26546
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Achterhoek

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 15:50

Tijd voor een wortel aan de achterkant! :P
Maar een mini beetje hars lijkt me toch een goed teken?

cp112

Berichten: 14736
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:09

Als ik al die verhalen zo lees ben ik heel blij dat wij een paar jaar geleden hebben gezegd dat we geheel geen dekkingen meer doen van buitenaf :Y). Het kan best een gedoe zijn en zeker met de koudbloeden zijn er helaas veel mensen die gewoon niet de juiste begeleiding hebben en denken dat alles wel goed gaat.

Ik was het op een gegeven moment zo zat. Sindsdien dekken onze hengsten alleen nog eigen merries. Wat een rust haha.


Kleine Brienne is echt mega! Veel groter dan haar zusje van vorige week. En ook echt zware gewrichten al. Ik ben er blij mee :D


Afbeelding
Afbeelding

TJ_Stables

Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-24

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:11

Ja ik heb een hengst genomen onder levend veulen garantie, dekgeld is voor mij ook 1800€ exclusief 21% btw, dus ja je wilt niet tegen de 2100€ betalen om enkel maar je merrie drachtig te krijgen, zeer commerciële nakomelingen op veilingen (niet dat we de onze zouden verkopen) dus ja voor zo'n budget neem je toch liever een levend veulen garantie _/-\o_

Nuja rotte appels heb je altijd hoor, zowel tussen de hengstenhouders als tussen de merrie houders

En de keuze of je wel voor levend veulen garantie gaat of niet is iets persoonlijks, ik ga er nu wel voor omdat ik amper een dekgeld heb die onder de 1000€ ligt exc btw.

kyrkelover
Blogger

Berichten: 9339
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:35

In dat geval snap ik het inderdaad volkomen. En inderdaad aan beide kanten heb je genoeg rotte appels.

jennyk
Berichten: 3615
Geregistreerd: 05-02-06

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 16:39

CP: gefeliciteerd met je verjaardag en het veulen. Wat een ideale tijd voor de geboorte! Ze is idd echt groot!

Ik weet eigenlijk niet of ik levend veulen garantie heb :o
Het was wel zo dat ik korting op de volgende dekking had toen 2 jaar geleden de merrie een miskraam had.

kiko

Berichten: 769
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:18

CP gefeliciteerd met je verjaardag en je veulen! Mooier cadeau kun je niet krijgen op zon luxe tijdstip.

Phileine als het mij lukt dan probeer ik hem inderdaad in de hoek te krijgen en dan arm om hem heen en als hij is rustig is halster om en dan is er ook niks meer aan de hand maar voordat je daar bent..

Happy_hippie het is zeker lastig maar we houden gewoon vol. Vandaag een handje veulenbrok aangemengd met warm water en wat vlozaad erdoor gedaan. Heeft niet alles op maar werkte wel. Dan maar zo.
Heb je niet iemand die voor je kan waken die bijvoorbeeld in de nacht werkt of iemand aan de andere kant van de wereld woont. Zo heb ik het gedaan.

Cioccolato het is nu inderdaad als je hem uiteindelijk hebt in de houtgreep en dan halster omdoen. Daarna is er dus niks aan de hand en als ik gewoon wil kriebelen doet hij ook niks maar zodra hij het halster ziet is hij weg.
Ik kan hem al poetsen en overal aanraken en voetje kort optillen.

Cynthia dat is al een mooie uier. Die gaat geen maand meer wachten denk ik.

Jennyk ze zullen je vast wel korting geven. Had je het veulen verzekerd? want dan heb je je dekgeld tenminste terug.

Wat een dramaweer vandaag. Hele dag merrie met veulen binnen buiten binnen buiten. Werd er gek van. Soms kreeg hij toch een bui op zich. Hij heeft behoorlijk lopen stuiteren buiten en met steigeren onderuit gegaan zo voor mijn neus. Het is me er eentje!Maar hij kan ook enorm genieten van kriebelen en komt soms echt hinnikend op mij af draven dus dat maakt veel goed.

Cioccolato

Berichten: 6620
Geregistreerd: 13-12-11

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:21

Ze zijn zo slim :))

kiko

Berichten: 769
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:26

Zeg dat wel ja. Achter moeder schuilen is hij ook goed in. Soms kan ik er ook wel weer om lachen. Zolang hij mij maar niet trapt.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:47

kiko, Wij werken allemaal nachten maar ik bijvoorbeeld kan niet vaak kijken omdat er geen telefoon gebuikt mag worden en we gewoon druk bezig zijn.
Dus we kijken sowieso wanneer we kunnen maar met een beetje geluk is dan eens in het uur.

kiko

Berichten: 769
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Bennekom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 17:57

Dan is het lastig ja. Maar elk uur is al fijn. Meestal zie je toch wel voortekenen. Hopelijk hoef je het niet te missen en kan je erbij zijn!

Jaydee_WP

Berichten: 205
Geregistreerd: 17-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 18:54

Gefeliciteerd CP! *\o/* Dat is wel een heel mooi cadeautje zo op je verjaardag! <3

Muronia

Berichten: 19578
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:04

Ik vind het wel link als je maar 1x per uur kan kijken, er kan een boel mis gaan in een uur. Maar je hebt wel geregeld dat er iemand ter plaatse kan zijn bij de bevalling als je er zelf niet bent denk ik?

Veroons uier is nu weer veel voller, maar ze heeft niet veel beweging gehad door het prutweer van vandaag dus ik ben bang dat het daardoor komt en niet betrouwbaar is. Maar ik hou haar weer in de gaten vannacht.

Dag 338:
Afbeelding
Afbeelding

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:25

Cynthia82 Dat scheelt idd niet zoveel. Noortje haar uier is ook zo vol als die van Fi, misschien nog wat voller zelfs. De dames hebben haast :D

Janinevv Maakt ze wel genoeg hormonen aan om de zwangerschap in stand te houden? Toevallig dat ik hier een merrie heb waarbij ik een zelfde soort issue heb. Alleen zij heeft al 2 veulens van onze hengst gehad wat goed ging dus ik weet dat het kan. Nu de laatste 2x verwerpt ze ergens tussen 30 en 100 dagen. Ik vermoed dat ze niet genoeg hormonen aanmaakt maar ik moet het hier nog over hebben met de veearts. Wellicht ook interessant voor jou?

Sabbuh De uier zit goed vol zo te zien. Zal niet meer lang duren gok ik.

Kiko Wat ik wel eens doe als ze echt het halster stom vinden, is alles doen met het halster in mijn hand. Dus bv telkens kriebelen terwijl ik het halster vast heb..en zelfs kriebelen met dezelfde hand als waar ik het halster vast heb. Zo leren ze dat het niet erg is allemaal. Maar vaak doen ik het zoals cioccolato en dan even doorbijten ondanks de rodeo haha :')

Izzy loopt mij ook zo overal achterna in de stal, Super leuk maar heel afleidend :+

Happy_hippie Balen dat ze zo moet wennen aan de singel. Ik zou idd doorzetten en misschien alleen omdoen als je haar niet in de gaten kan houden.

Romy_L1998 Hier leren ze binnen een paar dagen het halster , overal aaien, voetjes oppakken enz. En dan vanaf een maand ong ook vast staan en poetsen.

Sanet Ik temperatuur niet tenzij er aanleiding voor is.

Cp112 Wat een bonk van een veulen *D . Heeft ze ook een maanoogje?

Imani_abby Misschien had ze gelegen en daardoor de druppel eruit gedrukt? Maar inderdaad goed in de gaten houden.

Muronia Hopelijk blijft de uier toch vol als ze buiten staat.

Hier schieten de 2 die over datum zijn niet op en degene die nog niet veilig is schiet te hard op :')
Luna (356 dagen) kan nog steeds geen ph testen >;)
Afbeelding

Missy ( 343 dagen ) heeft ook geen haast.
Afbeelding

Noortje ( 298 dagen) heeft wel haast, zij is ons trekpaard merrie. De uier ziet er btw heel vol uit maar kan nog veel en veel voller. Is ook nog best veel zucht. Veearts heeft er naar gekeken en was geen reden tot zorgen maar wss bevalt ze wel eerder als uitgerekende datum :+
Afbeelding


Lijst veilige merries. Stuur mij een pb als je op de lijst wil
Pony's vanaf 300 dagen, paarden vanaf 320 dagen
Xsurfdairy - Fenna - 358 dagen
Nieky1993 - Luna - 356 dagen
Elsa91 - Amy - 349 dagen
Thioro - Nita - 347 dagen.
Cp112 - Elsa - 345 dagen
Nieky1993 - Missy - 343 dagen
Kyrkelover - Treasure - 341 dagen
Muronia - Veronia - 338 dagen
Pradadaan - Giverny - 336 dagen
Luna2006 - Maylin - 333 dagen
SparkYY_8 - Zilverling Mirna - 330 dagen
Moner - Fardau - 329 dagen
Sanet - Lyr - 329 dagen
Calice - Poow - 328 dagen
Happy_hippie - Jade- 328 dagen
Cheytjuh - Noalynn WFTM - 328 dagen
Annash - Vogelenzang's Carlijn - 327 dagen
Shadow33 - Her Highness - 327 dagen
Luna2006 - Muis - 325 dagen
Goldenarrow - Madrona - 324 dagen
Cheytjuh - Charlotte - 324 dagen
Cheytjuh - Phoebe WFTM- 324 dagen
JoannevZ - Enchanted Gift - 323 dagen
Imani_Abby - Toffee - 323 dagen
Ladygiroc - Fenna - 318 dagen
Ciara_lady - Felicia- 316 dagen
Korbakimmy8 - Cookie - 316 dagen
Korbakimmy8 - Cupcake - 316 dagen
Knolselder - Peach - 315 dagen