Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolandje

Berichten: 14288
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:36

wat een prachtig veulen, van harte gefeliciteerd , gaat goed bij jullie :)

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:39

Het is idd een fewspot, kan alleen gefokt worden uit twee appaloosa ouders.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 10:10

Kanniet dream is inderdaad fewspot, dus het veulen zou sowieso 100% een appaloosa worden. Clever heeft 1 gen, dus 50% kans die door te geven en dus voor een fewspot te zorgen bij een veulen van dream :-)

Ebonny heeft 1 gen, clever heeft 1 gen. Dus kans op:
Eenkleurig
Stippen, shabrak of alleen kenmerken
Fewspot

Eenkleurig en fewspot beide evenveel kans en iets meer kans op stippen, shabrak of alleen kenmerken.

De basiskleur bruin is het enige wat ik zeker weet dat kan, of zwart kan hangt ervanaf of Clever 1 of twee 2 bruingenen heeft, draagt hij er 2 dan kan er nooit een zwart veulen komen. En vos hangt ervanaf of Ebbony een vosgen draagt of niet, als ze dat niet draagt kan er nooit een vosveulen komen, ook niet met een voshengst.

Spannend dus!

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:24

Wauw wat een knappert zeg.

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:35

Ha bedankt voor de uitleg! Ik vond het al gek dat hij dan dubbelappeloosa was, maar er wel zo wit uit kwam :P maar dat heeft dus met dat fewspot te maken..
En eenkleurig, dat is gewoon dat ie bijv helemaal wit zou zijn zonder stippen, vlekjes of andere kleurtjes toch?

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:57

Gefeliciteerd! Wat een mooi veulentje!

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:00

Gefeliciteerd hij is echt prachtig!!!
Nee mijn jaarling is echt geen fewspot en helemaal niet als ik het veulen en zijn mama zie nee kan die van mij geen appie zijn denk...
Ik heb haar gekocht was ze spier wit en op haar hoofd wat kleur palomino/heel licht vos en in haar flank ook de zelfde kleur heel erg licht viel bij de koop nieteens op haha ze heeft een heel klein beetje rode staart en dat ook echt alleen op de dekharen zeg maar van haar staart. Ze heeft wat sproeten op haar bolletje en in haar flank maar geen stippen zoals bij een appie en ze heeft spier witte benen. Ze heeft verder niet echt appie kenmerken alleen wat wit in het oog.

Ik krijg de foto's er niet op grr weet niet hoe ik ze moet verkleinen maar als je even je email adres even in een pb zet dan kan ik ze wel even naar je mailen ben wel heel benieuwd wat jij als appie kenner er van zegt :D ...
Afbeelding
Het is gelukt er 1 foto op te zetten maar hier is ze niet echt schoon haha ze hoort dus spier wit te zijn op haar lijf en benen alleen kleur op haar hoofd oren en heel klein beetje in haar flank en haar staart...

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:03

Afbeelding
en haar hoofd met blauwe oog <3 zoals te zien is is de kleur echt heel erg licht en haar oren aan de binnenkant veel donkerder...

melissav1992
Berichten: 49
Geregistreerd: 06-04-14

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:06

wauw wat apart!

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 10:50

haar huid op de neus is op de eerste foto gevlekt, dat is een appie kenmerk. is de huid bij haar uier of onder de staart ookn gevlekt?

suleikabia
Berichten: 11
Geregistreerd: 12-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 18:17

Wat super leuk !!!!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-14 20:23

Saintelette schreef:
Ha bedankt voor de uitleg! Ik vond het al gek dat hij dan dubbelappeloosa was, maar er wel zo wit uit kwam :P maar dat heeft dus met dat fewspot te maken..
En eenkleurig, dat is gewoon dat ie bijv helemaal wit zou zijn zonder stippen, vlekjes of andere kleurtjes toch?


Eenkleurig is alle kleuren maar dan zonder appaloosa gen :D (bruin, vos, zwart, valk, palomino, enz enz). Bijna helemaal wit is bij appies juist het tegenovergestelde van eenkleurig omdat dat duidt op dubbel appaloosa gen :), nou ja, bij de geboorte wel altijd wat kleur op de extremiteiten dan. Er zijn eigenlijk geen paarden die helemaal spierwit geboren worden (of ze zijn heel minimaal bont of de dodelijk variant van een dubbelovero gen maar dat zijn weer andere genen waar we in de appaloosa wereld eigenlijk niets mee te maken hebben)

De foto hieronder is Highlight, het eerst geboren veulen in dit topic, hij is eenkleurig (bruin) want heeft nog geen appaloosa kenmerken :). Maar het is bij nakomelingen van appaloosa's altijd nog afwachten of eenkleurig toch niet stiekem een appaloosagen heeft meegekregen, is dit wel zo dan kleuren de jonge dieren in de loop der jaren toch nog door naar appaloosa. Zo had ik vorig jaar een eenkleurig vos merrieveulen van Clever, die heeft nu een jaar later toch appaloosakenmerken gekregen en zal waarschijnlijk als drie jarige bij de stamboekopname toch omgezet worden als vos appaloosa (die heeft gestreepte hoefjes gekregen, appaloosa ogen en er beginnen wat stippen op de kont te verschijnen).

Afbeelding

Kappiegirl ik reageer later op je berichtje! Druk druk haha

Anoniem

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:27

Best interessant zo!

Het blijven geweldige toverballen <3

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 20:49

Ik zal straks eens even kijken heb ik eigenlijk nog niet eerder op gelet uier en onder de staart. Laat het straks na het voeren horen :D
Dank je Manda ik ben benieuwd :D

Saintelette

Berichten: 3183
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 21:32

Bedankt voor de uitleg Manda! +:)+

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 20:41

kappiegirl als ik zo de foto's zie denk ik sowieso aan een bontvorm en appaloosa en heel misschien ook schimmel, bont omdat ze zo duidelijk spierwit is met kleurige vlekken (hoofdje duidelijke strakke lijn te zien van gekleurd naar wit) en een blauw oog past ook bij een bont paard. Als appaloosa's doorkleuren worden gekleurde vlakken witter. En op haar hoofd in het gekleurde deel zie ik toch ook echt stippen en daardoor denk ik dat de gemarmerde neus door appaloosa komt. Als je niks van haar ouders weet kan schimmel niet worden uitgesloten, omdat ze zo weinig gekleurde vacht heeft en appaloosa's ook doorkleuren is het moeilijk te zien of ze nou wel of geen schimmel is, dit kan je wel laten testen ;)
Dus mijn gok bij deze is dat het een pintaloosa is :D (dus appaloosa en bont)

Dit is mijn andere hengstje, die is palomino panterbont en zie je hoe weinig en piepkleine stipjes hij heeft, net zulke kleine stipjes zoals de jouwe op het hoofdje onder het oog heeft.

Afbeelding

kappiegirl
Berichten: 1827
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:09

Dank je wel voor de uitleg *\o/*
dus misschien toch een appie :D leuk leuk leuk! Dan misschien toch eens laten testen na de zomer.
Ze heeft ook echt alleen op haar hoofd een paar van die mini stippels en zag vanavond op haar kont naast haar staart ook2 van die mini stapels... ben benieuwd of er meerdere stippels gaan komen. Wat is dat hengst je onwijs gaaf!

Anoniem

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:25

Wauw ik zie je veulens nu pas :oo , die 2de is echt mega mooi <3

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 19:44

De merrie Eclise die nu in Frankrijk woont is ook bevallen (op 10 april al)! Hier had ik het meest van verwacht qua kleuren omdat de moeder een zilverappaloosa is, maar het is voor zover we kunnen zien 'gewoon' een bruin merrieveulen.
Dit jaar dus twee bruine veulens en een fewspot dus dan moet het stippenveulen wel voor het laatst bewaard zijn haha. Of het is dit jaar van de fewspots en eenkleurigen want vorig jaar hadden we al bijna allemaal panterbonten :D. Uiteraard zijn we ook trots op dit veulen, ze ziet er mooi gebouwd uit en is gelukkig sterk en gezond wat op de eerste plaats het belangrijkst is *\o/* *\o/*

Afbeelding

Nu nog wachten op het laatste veulen van dit jaar, dan kan ik ook eindelijk op kraambezoek bij alle veulens en baby's <3 <3
Laatst bijgewerkt door Manda op 17-04-14 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke555

Berichten: 4933
Geregistreerd: 16-05-13

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:47

Wat schattig! Misschien komen de stippies nog :P

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:50

Mooi veulentje, en idd, alles gezond en vrolijk is het belangrijkste.

Nu nog wachten op nummer vier, Ugly, het zwarte hengstveulen }> . We wachten vol spanning af.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:02

Een zwart hengstveulen is wel weer eens wat anders :D, en zoals ik al zei, ik wacht eigenlijk nog op een zwart veulen bij een merrie met zwarte basiskleur omdat ik dan gelijk weet hoe Clever genetisch in elkaar zit qua agouti gen (bruingen, of hij heterozygoot of homozygoot daarvoor is).

Ik gok op een bruin panterbont of schabrak merrieveulen, aangezien bruin de kleur van dit jaar lijkt te zijn moet deze ook wel bruin worden haha, maar wel met stippen (of schabrak) en een merrie!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Vier Clever toppertjes op komst (maart en mei)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:07

Ebonny is volgens mij donkerbruin. Die krijgt vast het mooist gestipte veulen!

kanniet
Berichten: 1071
Geregistreerd: 09-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:07

Nog even afwachten dus :-). Abby eet nog goed en de "melk" heeft nog niet de juiste kleur. Ik gok op een paasveulen, morgen nog werken en dan heb ik tot donderdag vrij. Als het in die tijd geboren wordt zou voor mij gunstig zijn. Tsja, Anke, wat moet ik zeggen. Ik gun onszelf wel een prachtig gestipt merrieveulen :j .

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 20:19

Doe eens een veulenfoto van Ebbony, dacht dat die zwart was haha, maar een zwart veulen bij een donkerbruine merrie is ook goed, alleen minder kans op een zwart veulen dan (als Clever heterozygoot is anders nooit een zwart veulen natuurlijk)

Ga je het veulentje sowieso houden kanniet of weet je dat nog niet?