Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-14 23:58

Wellicht roept het topic titel al vragen op, en ik ben bereid al deze vragen een voor een op een rustige manier te beantwoorden.

Mila is een appaloosa kruising van 1,25 stokmaat en robuust van bouw, haar karakter alleen is goud waard. De merrie is goudeerlijk, vriendelijk, sociaal en werkwillig.
Haar bouw is verre van ideaal, grove voeten, erg korte benen, korte rug, korte nek en een groot hoofd. Wat moet hier aan verbeterd worden, in ieder geval qua bouw voor een rijtypisch paard vrij veel. Wel heeft de merrie een hard beenderstelsel en loopt als een zonnetje.

Cabballo is een Arabische dekhengst van 1,49m en in 2012 voor het BABS goedgekeurd en SCID vrij, vader van Caballo is de alom bekende IBN Estasha.

Twee zeer verschillende paarden en ik ben van mening dat dit of zeer goed of een stuk minder goed kan uitpakken. Met een beetje geluk wordt het veulen langer in de rug en benen, krijgt een fijner hoofd en een langere hals en zal het ook wat betreft stokmaat een stuk groter zijn. De dekking gebeurt op natuurlijke basis aan de hand bij de hengstenhouder.

De merrie is vandaag gebracht en liet zich gewillig dekken het wordt dus duimen dat het aanslaat en dat we over zo'n 335 dagen een veulentje naast. Een vroeg veulen maar dat hoeft geen belemmering te zijn natuurlijk.

Overigens is alles in overleg gegaan met de hengstenhouder en zal de merrie uiteraard onder begeleiding staan. Het veulen zal de eigenaar houden en is niet voor de verkoop bedoeld. Uiteraard kan men niet in de toekomst kijken, maar als men zo dacht kan men nergens meer aan beginnen.
De merrie is dus niet van mij, het veulen ook niet.

Ik ben uiteraard heel erg benieuwd wat er uit deze combinatie komt, wat denken jullie?

De merrie:
Afbeelding

Afbeelding

De hengst:
Afbeelding

Danielleeee_
Berichten: 3178
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:02

Ahh wat een leuke merrie!
Ik denk dat er een heel apart maar wel heel leuk en mooi veulen uit zal komen. :)

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:02

Jemig, toen ik grote voeten las bij de merrie wist ik niet wat ik me erbij moest voorstellen, maar de foto verklaart een boel := Ik weet niet wat ik ervan moet vinden dat je met deze merrie een veulen wil fokken, al kan er misschien iets leuks uit komen. En waarom nu al een topic? Er valt nog weinig te kijken. Succes met de bevruchting, ik ben erg benieuwd wat er uit zal komen.
Van wie is ze dan, kennissen van jou?

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 00:04

set_elkol schreef:
Jemig, toen ik grote voeten las bij de merrie wist ik niet wat ik me erbij moest voorstellen, maar de foto verklaart een boel := Ik weet niet wat ik ervan moet vinden dat je met deze merrie een veulen wil fokken, al kan er misschien iets leuks uit komen. En waarom nu al een topic? Er valt nog weinig te kijken. Succes met de bevruchting, ik ben erg benieuwd wat er uit zal komen.
Van wie is ze dan, kennissen van jou?


Ze is van Olivia hier op bokt, een vriendin en stalgenoot van mij! :j

Ik had al eerder een topic geopend over de ruiter en merrie in combinatie, (dochter van olivia).
Nu al een topic, dat maakt dat ik alles hier bij kan houden. Als verrassing wil ik namelijk een foto/dagboek als cadeau doen als het veulen ongeveer een half jaar oud is. Met verslagen en dergelijke er in. Zij heeft al eerder een veulen gekregen overigens toen zij 4 was bij de vorige eigenaar, Mila wordt dit jaar 8 jaar.

Toffeltje

Berichten: 527
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 00:06

Ik ben heel benieuwd hoe dit veulen eruit komt te zien, merrie en hengst verschillen natuurlijk wel veel van elkaar. Wat heeft de merrie trouwens een leuke uitstraling!

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 00:08

Toffeltje schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe dit veulen eruit komt te zien, merrie en hengst verschillen natuurlijk wel veel van elkaar. Wat heeft de merrie trouwens een leuke uitstraling!


Vandaar mijn bericht, of dit pakt geweldig uit of dit pakt een stuk minder uit. Het is een erg lief ding ja.

kasi
Berichten: 117
Geregistreerd: 15-03-11
Woonplaats: Duitsland, Biendorf

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 11:11

Wat een super stoere merrie om te zien <3 daar kan best wel eens een leuke verassing uitkomen! Ben heel erg benieuwd!

Henrike5

Berichten: 779
Geregistreerd: 26-02-13

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 16:38

ik denk dat er een heel lief veulen uitkomt maar verder zou ik het niet weten. Ik ben benieuwt :D

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 17:03

Citaat:
Twee zeer verschillende paarden en ik ben van mening dat dit of zeer goed of een stuk minder goed kan uitpakken. Met een beetje geluk wordt het veulen langer in de rug en

Met dit al in het achterhoofd begrijp ik niet dat de gok genomen wordt. Wel dapper dat je het op bokt plaatst, er zal wel een discussie over f(g)okken komen en daar kan ik het eigenlijk eens zijn.

Wel een leuk kleurtje.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:02

De keuze is gemaakt door de eigenaar uiteraard, in de hoop een groter en langer dier te fokken.

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 15:17

Spannend! Knappe arabier ook!

Denken jullie dat er een rijpaardje uitkomt voor Olivia en haar dochter?
Want veulen kan kleiner uitvallen als verwacht,als ik zo die combinatie zie doet me dat denken aan de ouders van onze pony Jinah van 1.35

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-14 16:17

Ja dat is wel de hoop die er achter zit, dit omdat dochter te groot/zwaar voor Mila is geworden!

Maar de dochter van Jinah is wel groter geworden natuurlijk!

Het is natuurlijk een verrassing, en niet iedereen zal het hier mee eens zijn maar het is uitvoerig besproken met de hengsten houder. Het is een grotere maar fijne hengst.

CaVaLaPhoto

Berichten: 1618
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: Heythuysen

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-14 16:21

Ben benieuwd naar het veulen dat, als alles goed gaat, volgend jaar bij jullie de boel onveilig gaat maken.
Dus ik ga dit topic gewoon volgen :P

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 19:08

valt me nog mee met de reacties, ik had hevige reacties verwacht :) ik ben hoe dan ook erg nieuwsgierig naar het resultaat.

Is ze meerdere keren gedekt? En wordt ze ook gescand komende maand of gaan ze gewoon afwachten.

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 21:09

Ze is gedekt tot de laatste dag, vandaag pas! Morgen word ze opgehaald en dan inderdaad gescand op drachtigere en tweeling dracht natuurlijk!

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:35

Wat ik me afvraag is waarom er met deze merrie gefokt wordt als er zoveel aan "mankeert". Ik vind dat je met sommige dieren beter niet kan fokken. Verwacht niet dat hier een arabier uit gaat komen, misschien worden de negatieve punten iets verbeterd maar het kan ook helemaal anders uitpakken

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110738
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:37

Ik had hier ook nooit mee gefokt. Je moet realistisch naar je dieren kunnen kijken en kunnen besluiten waarom het geen verstandig idee is.

4ever2day
Berichten: 268
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 20:28

Cayenne schreef:
Ik had hier ook nooit mee gefokt. Je moet realistisch naar je dieren kunnen kijken en kunnen besluiten waarom het geen verstandig idee is.


Ik ben het hier mee eens. Er wordt tot in de treure toe gefokt wat nooit goed kan zijn.
Al dan niet ben ik heel blij voor je en hoop ik met je mee dat er wat moois uitkomt!

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:41

Ik ben toch wel heel benieuwd, inderdaad een heel gewaagde combi!

Anoniem

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:44

Dit is geen fokken maar vermeerderen. Snap de keuze niet, kruisingen zijn inderdaad leuk maar de merrie voegt duidelijk niet veel positiefs toe. Deze combi kan ook werkelijk alle kanten op gaan... Maar goed, wel leuk voor je inderdaad, hoop dat er een mooi gezond veulentje uit komt :)

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:50

Heel eerlijk vind ik het niet echt een goede combinatie, ook qua kleur begrijp ik je keuze niet, appaloosa x schimmel kan ook een appaloosa met schimmelfactor geven en dat is niet echt gewenst bij het appaloosa.
Ik weet niet of je merrie papieren heeft maar ik neem aan dat je het veulen bij het NRPS inschrijft ivm de hengst?

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:22

Ik ben ook heel benieuwd naar wat er uit komt, jammer dat toch veel mensen niet werkelijk lezen wat er staat. Namelijk dat ik NIET de eigenaresse ben. :)

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:29

En als de mensen nu gewoon een lief paardje willen met hetzelfde karakter als de gouden merrie, maar iets groter. Wat houdt hun dan tegen? Hoe het paardje er ook uit gaat ziet, ik ben er ongetwijfeld zeker van dat het diertje met veel liefde zal opgroeien.

Luna2006

Berichten: 3163
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Gewaagde combinatie voor 2015, Cabballo x Mila

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:30

Ik volg, vind de hengst zelf geweldig dus ben benieuwd naar wat eruit komt!

Balou_k

Berichten: 14070
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:31

Aan dat laatste twijfel ik inderdaad echt niet.. Ook wil ik nogmaals benadrukken dat dit in overleg met dierenarts en hengstenhouder is. Tevens heeft Mila bij de vorige eigenaar al een groter veulen gehad (deze was 2 toen en al rond de 1,40, dit was twee jaar terug) het is dus geen eerste veulen en de merrie staat onder controle.

Qua kleur en/of stamboek weet ik niet, is het mogelijk het dier bij het NRPS te laten inschrijven dan? Mila heeft geen papier namelijk.