Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annebet_

Berichten: 887
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Rillaar

Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:26

Nu we de helft van de dracht overschreden zijn, wordt het stilaan wel eens tijd om een topicje te starten. :)

Na heel wat tegenslag, eerste veulentje verliezen op bijna 8 maanden dracht, daarna niet meer drachtig geraken, ... is het dan eindelijk gelukt, onze knappe Lona gaat mama worden en nog wel van onze eigenste Stip.

Ik stel jullie graag mama en papa voor! :)

Mama Stal Heijden Velvetbucks Halona is 1ste premie NMPRS merrie die ook succesvol geshowd is in het AMHA circuit.
Afbeelding

Halona zelf als veulentje
Afbeelding

Halona is ook AMHA en AMHR en met o.a. Libertymeres Velvet Buckeroo als vader, heeft ze mooie bloedlijnen.

Afbeelding


Papa is mijn Stipje, oftewel STP Eros Starfire, met een 1ste premie goedgekeurd bij het NMPRS. Daarnaast is hij ook AMHA /AMHR.

Stip heb ik als veulentje gekocht en is sindsdien nooit meer uit mijn hart gegaan. Hij is mijn "grote" vriend.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft kleurtjes gaan we hier niet meteen de speciale richting uit :P
75.00% - Bay Tobiano
25.00% - Black Tobiano

Halona is uitgerekend op 3 april 2015 ( 320 dagen dracht ) maar we beginnen al te waken vanaf 13 maart.

Halona vandaag, helemaal niet meer het opgeblinkte showpaardje van enkele jaren geleden :+

Afbeelding

Binnenkort gaat de camera in de stal aan, en misschien plaats ik de link hier wel.
Wie wil, mag altijd een gokje wagen ;)

:wave:

Zamora
Berichten: 8255
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: Kampen

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 00:13

Dat zijn 2 hele knappe ouders! :9 Na zo'n tijd wachten zal je wel heel erg naar dit veulen uitkijken :D

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 02:28

Ze zijn beide super knap! Ik gok een merrie en het zal zo maar eens een kopietje van haar moeder kunnen worden. En ik zet hem in op 31 maart!

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:22

Twee erg knappe ouders. Ik ben zeer benieuwd wat eruit komt. :D

Annebet_

Berichten: 887
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: Rillaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 16:23

Dankjewel dames! :D

Romy, van mij mag jouw gokje helemaal correct zijn :P

Maak een lijstje :D
Citaat:
Ymor - 31 maart - zwartbonte (?) merrie


Het zou trouwens wel eens kunnen dat er nog een tweede Stippelbaby op komst is. :o

Hoewel ik eigenlijk niet ( meer ) wil fokken met paardjes zonder papieren, met maar halve papieren, ... heb ik Stip ook Ips laten dekken, weliswaar met een reden.

Toen Stip Halona mocht beginnen dekken, snapte hij er niets van. Hij wou wel, maar bij het minste geluidje van Halona verschoot hij en was de zin over, daarnaast is Halona toch wel wat groter dan Stip. Met andere woorden, het lukte hem niet, zelfs niet als we hem probeerden te helpen.

We hadden al wel in de gaten dat Ips, een klein en ervaren merrietje, heel gewillig was naar Stip toe, door de draad van de weide. Daardoor ontstond het idee van Stip Ips te laten proefdekken, zodat hij wist waar hij aan toe was. Het idee op zich leek ons goed, maar dan hebben we een veulen waarvan vader en moeder op papier staan, alsook de hele afstamming langs vaderskant, maar niet langs moederskant. Met andere woorden een veulen dat niet bijbrengt aan onze fokkerij, maar dat ik ook niet graag de markt zie op gaan.
Gelukkig heb ik gouden ouders, met een groot hart voor paarden en veel plaats ( ruim 2,5 hectare weiland waar nu 2 rijpaarden en 2 shetlanders opstaan ) en zij willen een eventueel veulentje uit deze combi graag een thuis geven.

Het blijkt een goed idee geweest te zijn, want Ips dekken ging heel goed en meteen daarna heeft hij ook Halona zonder problemen kunnen dekken, met resultaat!

Of Ips drachtig is, weten we niet. Het scannen ging niet goed, waardoor de dierenarts niet zeker is.
Misschien laat ik haar binnenkort nog eens uitwendig scannen, maar misschien ook niet. Het zou helemaal niet erg zijn moest ze niet drachtig zijn. Moest ze wel drachtig zijn, dan is ze op hetzelfde moment uitgerekend als Halona. ;)

Ook bij Ips geen spannende kleurencombinaties mogelijk: :P

82.03% - Bay Tobiano
12.50% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano
5.47% - Black Tobiano

Ips is een ervaren moedertje dat gemakkelijk veulent en heel goed voor haar kinders zorgt. Halona is een maiden merrie, dus dat is spannender!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 17:23

Mooie combi Annebet! Met 2 knappe ouders moet daar vast een knap veulen uit komen.
Ik heb 2 halfzusjes van Halona lopen :)

Ymor

Berichten: 7974
Geregistreerd: 18-12-11
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 22:24

Wat spannend! En wat lief van je ouders dat ze het eventuele veulen wel willen hebben!

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:21

Oh, ben heel benieuwd naar Stip zijn eerste nakomelingen. Ben fan van het mannetje. Leuke combi ook.

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:25

wat leuk ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:47

Ik ga Halona (en Ips) ook volgen! Mooie combi, ben benieuwd naar wat het gaat opleveren ;p

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 23:49

Wat een leuke paardjes, ik ken dit ras eigenlijk helemaal niet :o
(Maar zit ook nog niet zo lang tussen de paarden hihi)

stal_HD
Berichten: 3089
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: kerkenveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:07

Ik denk dat Annebet voorlopig nog even niet reageert. Daarom zal ik even reageren.

Helaas heeft Halona haar veulentje verloren. Momenteel wordt er onderzocht wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Annebet en Halona moeten dit verlies samen gaan verwerken en het heeft een behoorlijke impact op haar.

Annebet nogmaals heel veel sterkte gewenst. Ik weet zeker dat een veulentje van Halona jou nog wel gegund wordt. Dikke knuffel :(:) en verlies de moed niet.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:41

Wat sneu ;( en erg jammer, heel veel sterkte met het verlies. Ik hoop dat ze achter de oorzaak komen dat er bij een eventuele volgende keer wat aan gedaan kan worden.

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:11

Ik wilde er niet over beginnen maar Annebet, veel sterkte meis, voor de tweede keer op rij.....kan me voorstellen dat de moed je nu eventjes ontbreekt.

Sterkte meis. XXX

Sappos
Berichten: 10087
Geregistreerd: 25-09-05

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:32

Ach ik zie ineens dit topic voorbij komen ;( Wat is het toch onwijs sneu en confronterend om dit te zien.

Weet je al of Ips drachtig is? Want het zou toch onwijs leuk zijn als Ips jou een gezond Stip babytje geeft.

_Milo

Berichten: 631
Geregistreerd: 08-01-15
Woonplaats: Oosterwolde

Re: Kleine Stippelona in de maak! ( AMHA/R - NMPRS )

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:49

Ach wat sneu. Sterkte!