Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy16

Berichten: 4613
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 18:59

Ik volg, spannend!
Ook maar een gokje wagen:
Red dun appaloosa merrie op 5 maart(mijn verjaardag O:) )

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 21:48

Citaat:
Gokjes tot nu toe:
-Marith10 - 2 maart, Grullo appaloosa, hengst
-dyaco - 5 maart, panterbont bruin, hengst
-Happy16 - 5 maart, red dun appaloosa, merrie
-Chardy - 15 maart, Palomino Appaloosa, merrie
-Balou_lover - 15 maart, valkpanterbont, hengst
-Stippies - 16 maart, red dun, merrie
-spruitje12 - 21 maart Dunalino Appaloosa, hengst
-nontie - 24 maart, Palomino appaloosa
-Mignonne2403 - 24 maart, bay dun appaloosa, hengst
-Lisaterburg - 25 maart, Palomino, merrie
-Pimpelmees - 26 maart, Palomino appaloosa, hengst
-Suuskeee - 27 maart, Palomino Appaloosa, Merrie
-set_elkol - 28 maart, Red dun, merrie
-hooiveld - 28 maart, dunskin, merrie
-Robynn - 29 maart, Dunalino Appaloosa, merrie
-Interupted - 1 april, buckskin, hengst
-Manda - Palomino appaloosa merrie


Manda, wat een knapperd! In het echt nog mooier! Heb hem gezien toen ik op bezoek kwam hihi :D

Oniekje, Het hoeft helemaal geen problemen te geven, zoas Manda al zegt dat hengstje op de foto is ook uit een mini merrie, en ik dacht dat er ook meer mini's gedekt waren door Pjotr. En daarbij, het veulen kan nooit groter groeien dan dat de baarmoeder kan strekken, dus het word nooit groter dan de merrie aan kan. Dat gezegd ga ik natuurlijk wel waken, zoals ik al eerder vermeld heb, er is een dierenarts achter de hand, ik ga met melktest in de gaten houden wanneer ik precies moet gaan waken. Ze staat bij mensen aan huis waar ze altijd goed in de gaten gehouden kan worden mocht er wat gebeuren.

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:15

Ik heb helaas al anders meegemaakt met mijn mini's en kijk sindsdien goed wat kan of niet.

Anderzijds kun je wel een klein hengstje erop zetten die grotere voorouders heeft of simpelweg te grof is van gestel en dan heb je ook problemen. (helaas meegemaakt)

Pjotr is wel fijn gebouwd dus ik duim dat het een fijn veulentje wordt wat probleemloos geboren wordt! Zijn nakomelingen lijken allemaal wel van een fijn type dus dat is al positief.
Ikzelf zou het wel niet aandurven,zeker niet omdat het ook nog haar eerste veulentje wordt. Ze lijkt gelukkig wel vrij lang in haar rug,dus ze heeft wel wat plaats binnenin. :)

Goed dat je straks wel gaat waken en dat ze goed in de gaten gehouden zal worden! Bij problemen meteen de veearts erbij en dan kan vaak veel al opgelost worden!

rhett99
Berichten: 140
Geregistreerd: 15-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:22

ik volg mee. Ben erg benieuwd wat het wordt.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 10:39

pretty, Ja ik weet dat het ook fout zou kunnen gaan, maar het kan net zo goed fout gaan als ik haar had laten dekken door een hengst die even groot is als haar. Je hebt nooit garantie dat het echt goed gaat, maar de kans dat het echt helemaal fout gaat is echt heel klein. Ik heb ook van veel mensen met ervaring gehoord dat het echt geen probleem hoeft te zijn.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik haar niet in de gaten hou zoals ik al zei. Maar het blijft mijn ponykind en zal me dus altijd wel wat zorgen om haar(en de andere 2) maken :=

nonosb
Berichten: 93
Geregistreerd: 30-01-14
Woonplaats: Holten

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:43

Ikk volg mee! Ben erg blij voor je :D

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 10:44

Leuk dat jullie allemaal volgen!

nonosb, dankje! Ik ben ook echt dolgelukkig.

xCynthiaVos

Berichten: 1051
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: 't Harde.

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:44

Wauw Pjotr geeft wel mooi zijn nek door zeg o:

Ben zo benieuwd haha!

Chardy

Berichten: 1134
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:33

Oniekje schreef:
Leuke pony, vind wildkleur achtig altijd leuk bij paarden :)

alleen vind ik het best zielig voor haar, een hengst die wat pakweg 35cm groter is....
ikzelf zou dit nooit doen, te veel problemen geeft het straks bij de bevalling.



Nou een veulen past zich aan met de moeder, want anders zou een man van 2 m ook geen kinderen kunnen krijgen met een vrouw van 1.65 :')

Maar het veulen past zich aan bij de moeder en als het veueln geboren is kan het sneller groeien door de groote van de vader :D

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 18:35

Dat is inderdaad wat ik ook van alle kanten gehoord heb(en geleerd heb op school XD), Chardy :)

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:39

Wat een leuke combinatie, ik volg! :D

En over dat de hengst groter is dan de merrie... Het kán fout gaan, maar dat kan het toch altijd? Zelfs als de hengst kleiner is dan de merrie! Mijn jaarling is geboren uit een merrie van 90 cm en een vader van ongeveer 1.45 (wat een foutje was!). Dat is goed gegaan. De 'fokker' heeft toen raad bij de dierenarts gevraagd, maar ook die gaven aan dat een veulen zich aan de merrie aanpast.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 22:41


Chardy

Berichten: 1134
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 23:15


pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:59

Stille meelezen..

Tjah tis wat iemand wil hè ik heb het daarbij dus wel goed fout zien gaan omdat ze perse een grotere hengst er op wilde.

Maar blijft ieder zijn keuze

Ga snel weer onder mijn steen hihi

pretty

Berichten: 4111
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:51

Dat het veulen zich aanpast aan de baarmoeder is toch vooral bij mini's niet altijd zo dus daar zou ik nooit zomaar durven vanuitgaan. Ik zou de gok beter durven wagen met een merrie van +1 meter wel dan eentje zoals de mijne van 80-85 centimeter. Hoe kleiner hoe moeilijker het toch allemaal al is,zelfs zonder grotere hengst.

Set_Elkol
Berichten: 14861
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:28

Ik zou het zelf ook niet hebben aangedurfd, dat er altijd wat mis kan gaan vind ik een beetje een vaag argument. Je probeert toch het risico zo klein mogelijk te houden? Dus niet bewust meer risico creëren?
Ik zou bij mijn grotere pony's al op zo'n 15cm max verschil doen denk ik.
Maar de keuze is al gemaakt dus ik zal er niet verder meer op in gaan

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:07

Ik heb er zelf ook echt wel over nagedacht, maar ik heb van zo veel kanten (mensen die er ervaring en verstand van hebben) gehoord dat het kan en dat het niet perse meer risico geeft. Ik ben er van overtuigd dat het veulen zich aanpast aan de moeder en pas echt flink gaat groeien als het geboren is. Mini is nog best jong (word im mei 4) dus ook nog vrij "flexibel" (kan niet zo goed het passende woord vinden).
Maar zoals ik al een aantal keer heb gezegd word er erg goed op haar gelet en is er altijd een dierenarts in de buurt.
Ik heb bij Robyn melktesten besteld en ga haar erg nauwkeurig in de gaten houden, niet alleen qua melk waarde maar ook qua gedrag en uiterlijke signalen.
En ik blijf er toch bij dat het net zo goed mis kan gaan ook al heb je een hengst die even groot is als de merrie. Wat ik heb geleerd is dat als er iets mis gaat het meest voorkomende is dat het veulen verkeerd ligt en dat heeft niks te maken met hengst keuze.
Ik heb deze beslissing niet zonder erbij na te denken gemaakt in ieder geval :o

Maar alsnog, bedankt voor jullie zorgen, maar weet dat ik er alles aan doe om het zonder problemen te laten verlopen.

Siepie
Berichten: 5671
Geregistreerd: 28-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:08

De vraag is, is het écht een groter risico? Feit dat het al eens mis is gegaan met een groot hoogteverschil betekent niet dat dat ook de oorzaak was.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:10

@__Lauraa, inderdaad, dat is dus de vraag, want je hoort genoeg gevallen waar het niet 100% goed ging zonder hoogte verschillen. Dus wat nou echt de oorzaak is, dat is maar net de vraag.

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:27

Ik ga volgen vind dit wel leuke hengst voor mijn merrietje van 125cm.dat hengst groter is kan voor problemen zorgen maar meestal komt het gewoon goed.als eerste veulen had ik zelf misschien niet de gok genomen met een grotere.eerste veulen word meestal kwa stokmaat wat kleiner is mijn ervaring maar kan ook toeval zijn natuurlijk.heel veel plezier van je merrie met veulen

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:29

Ik ga ook volgen! :D

djinnie

Berichten: 2795
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:35

Leuke combi. Elke keer als ik een foto van Pjotr zie, vind ik zijn hoofd wel heel erg fijntjes voor zijn lijf. Maar ik blijf het een prachtig dier vinden. Vooral zijn hals. Mooi.

Ik denk zelf dat het veulen zich inderdaad aanpast aan de baarmoeder. Dus ik denk dat schofthoogte minder uitmaakt. Bouw lijkt me een belangrijker onderdeel. Een heel grove hengst, met een brede bouw, zou, denk ik, makkelijker problemen veroorzaken dan een smaller ranker dier. Tenzij de merrie ook wat breder van bouw is. De hoogte is geen probleem met bevallen (dat zijn allemaal stelten) er zijn lastigere delen uit te persen (schouders bijvoorbeeld). Als een veulen verkeerd ligt, kunnen lange stelten wel lastig zijn misschien, maar dan heb je toch al een gecompliceerde bevalling.
Pjotr ziet er rank uit. Dat lijkt me wel fijn in dit geval.

Scooby007

Berichten: 838
Geregistreerd: 29-11-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 14:53

Dat was ook wat bij mij de doorslag gaf om het wel te doen, hij heeft een mooie luxe slanke bouw en mijn Mini is in vergelijking toch wat breed in haar bouw.

cavallo_uomo
Berichten: 650
Geregistreerd: 19-11-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:13

Wauw, prachtige pony's! Mag ik ook een gokje wagen? 1 april - hengst vos appaloosa :D

_BlingBling_

Berichten: 981
Geregistreerd: 25-07-06
Woonplaats: Leusden

Re: Mini's eerste veulen, Mini X Pjotr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:14

Ik volg ook. Ben benieuwd!