Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:05

Gescand dus..

Eind oktober had ik een erg leuke Welsh A merrie gekocht om fijn mee te kunnen mennen deze zomer..
Toen we haar kochten was ze al best wel.... Eeeehm.... Toch wel dik.. :+
Maar volgens vorige eigenaar was t puur Hollands welvaren,want ze had nooit bij een hengst gestaan..
Prima.. Dat kan..

Van de winter is zij voor de kar beleerd en vandaag wilden we haar voor de vierde keer voor de wagen..
Het viel ons al langer op dat ze wel dik bleef, maargoed met 1x in de week werken,zet het afvallen ook geen zoden aan de dijk..

Vandaag zei een stalgenootje tegen me: Joh, weet je echt zeker dat ze niet drachtig is?
Jaja, ik weet t zeker.. Vorige eigenaar zei er is nooit een hengst bij geweest..

Omdat ik er toch niet gerust op was en de trailer toch aan de auto had hangen, hebben we de kliniek gebeld en gevraagd of we vandaag langs konden komen om toch voor de zekerheid te kijken of er niets in zat..

Vol goed vertrouwen kom ik op de kliniek.. Dierenarts komt.. "Joh, loop eens met haar langs de hengst.." Prima.. Gedaan.. Geen reactie van haar kant.. (Overigens wel een heftige van hengst z'n kant :') )
"Zet haar maar eens met haar kont voor de hengst.." Best..
Maar goed dat er een dikke deur tussen ze zat, want ze wilde m het licht uit de ogen slaan.. Ze werd behoorlijk fel..

Enfin.. Opvoelbox in.. (Ik was nog steeds vol overtuigd dat ze gewoon dik was..)
DA kijkt me aan.. Ik zeg: "dat meen, je niet.. Grapje he?"
"Nee, zegt ze.. Ze is echt drachtig.."

Ze kon helaas geen oogmeting doen, omdat t veulen niet goed lag, maar ze denkt dat t veulen er binnen nu en twee maanden is.. Maar wanneer precies, blijft dus de vraag..
Gelukkig met mams en veulie wel alles in orde, dus nu is t afwachten..


Heb ik dat.. -:(-
Pony nog geen drie jaar.. Ik heb geen idee wat erop heeft gezeten en als klap op de vuurpijl heb ik geen idee wanneer het veulen komt..

Daaaaag menplannen.. Daaaag uitzoeken van een goede, passende hengst..
Maargoed, stiekumpjus is een veulie ook wel weer leuk..

Mama is een Palomino Welsh A merrie genaamd: Horseland's Pearl, met afstamming: Uiterwaardens Prins Abdullah x Colne Heartsease..

Zou zou deze zomer eigenlijk gedekt worden door Wildwouds Nico van Stal Zwanehoef..
Maar dat gaat dus niet door.. Ze is te jong voor dit veulen, dus ik geef haar ruim de tijd om daarvan te herstellen en aan te sterken.. Dan kunnen we volgend jaar wel weer zien hoe en wat..

De merrie in kwestie: Horseland's Pearl (Ik heb even geen betere foto.. Ernaast is t 2 jarig tinkerruintje van mijn vriend)
Afbeelding


Ik zal morgen betere foto's maken van Parel en uiteraard uierfoto's plaatsen..

Iemand nog tips en tricks? Ze zijn altijd welkom.. :j

Oja en gokje: 26 april vos merrieveulen.. (En ja, ik roep maar wild iets in de rondte, ik heb namelijk geen flauw idee :') )

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:10

Nou lekker dan! Toch maar weer contact opnemen met de verkoper? Ze moet toch ergens bij hebben gelopen en het is wel fijn om te weten wat je kunt verwachten.
Maar goed, je hebt er nu wel 2 voor de prijs van één :P

Maar wat heeft jouw dierenarts een vreemde werkwijze :s

Froukje
Forever young

Berichten: 10842
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:11

Lekker dan.. :\ Ben je mooi klaar mee zo. Heb je de vorige eigenaar nog wat laten weten?

Gelukkig kun je er straks heel stiekem wel van genieten als alles gezond en wel in de wei systaat.

Anoniem

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:13

Mooi klaar mee -O- , jeetje wat een ontdekking

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:15

anneliesdj schreef:
Nou lekker dan! Toch maar weer contact opnemen met de verkoper? Ze moet toch ergens bij hebben gelopen en het is wel fijn om te weten wat je kunt verwachten.
Maar goed, je hebt er nu wel 2 voor de prijs van één :P

Maar wat heeft jouw dierenarts een vreemde werkwijze :s


Ze weet helaas nergens van..
Hoezo, als ik vragen mag? Ik heb er namelijk totaal geen ervaring mee.. :o
Ben bij DAP Bodegraven geweest.. Ben altijd heel erg tevreden over ze.. Nu eigenlijk ook.. Ze heeft heel veel vragen beantwoord en is heel rustig gebleven, terwijl ik bijna tegen t plafond vloog.. :))

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:16

Nja, het genieten komt wel als t inderdaad gezond en wel ernaast staat.. Nu ben ik alleen maar erg gestresst.. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:17

Die heeft idd een best veulenbuikkie.
Zou idd toch nogmaals met de verkoper kletsen. Had diegene haar al lang? Anders zou tie toch wel moeten weten welke hengst er mogelijk bij is geweest.. of hij moet helemaal geen hengst hebben?? Dan zou het heel bijzonder zijn. Wel zonde van je plannen en dat ze nog zo jong is maar nu het er toch van komt, wens ik je veel succes en plezier met voorbereiden en afwachten. Met jou juiste zorg komt ze hier vast goed uit!! +:)+

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:20

Dankjewel.. Heb verkoper gebeld.. Zij wist van niks.. Ze had haar wel bij een ander vrouwtje gestald zei ze, maar daar zou ze ook geen contact hebben gehad met een hengst.. Dus het hoe en wat blijft erg vaag allemaal..

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:21

Tjemig, wat een verhaal. Je bent vast reuze nieuwsgierig wat eruit gaat komen. Wie weet wel een hele knappe welsh! Hoe dan ook, hopelijk gaat alles goed en is jouw merrie gewoon een goede tienermoeder straks!

Leuk trouwens om Sneakers weer eens te zien, wat wordt hij leuk!!

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:29

Heel offtopic: sneakers gaat super!! Ken je hem? Het is zo'n lieverd.. Knuffelpoownie eerste klas..

Zeker ben ik nieiwsgierig wat eruit gaat komen.. Maar een vlotte bevalling en een gezonde merrie en veulen vind ik het belangrijkst..

chrisje20
Berichten: 562
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:36

Misschien hadden ze ergens wel een klophengst staan waarvan ze dachten die is ruin. Maar ben benieuwd wat er uit komt. Wel jong inderdaad.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:38

Ja zeg dat.. Maar helaas niets meer aan te doen.. Afwachten en hopen dat alles goed gaat.. :)
Dat was inderdaad ook mijn gedachte.. :j

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 01:41

Gezond is het aller belangrijkste, maar dromen mag best toch?

Sneakers ken ik van bij de fokker, heb nog wel foto's van hem bij zn mams :) Pb maar!

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 01:45

Als je ze wil sturen, graag!! Leuk.. :)

En dromen mag zeker..
Dan een mooi palomino merrieveulen met kleine oortjes en zo'n mooi welsh hoofdje met van die grote, heldere kijkers.. <3

Set_Elkol
Berichten: 14858
Geregistreerd: 06-06-06

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:49

Jeetje, arm jong merrietje! Maar wel spannend nu, ik hoop voor haar en jou dat het geen joekel van een hengst was.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:00

Da heeft gevoelde en zei dat t wel allemaal past, dus dat komt hopelijk helemaal goed..

fro

Berichten: 738
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:15

Toen ik mijn merrie beviel was ze ook nog net geen 3 jaar. En de verkoper zei toen ook dat het absoluut niet kon dat ze drachtig was. Maar het is wel goed gekomen ;).

Hoop dat het voor jullie ook allemaal goed uitpakt:)

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:16

Wat een bizarre situatie. Het kan nou eenmaal gebeuren maar vertel het dan eerlijk. Ik zou absoluut willen weten wat er op heeft gezeten. Als het een welsh hengst is zou je er nog een papier bij kunnen krijgen. Vergroot ook de kansen voor het veulen weer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:22

Heel vervelend maar... ze is nog geen 3 en staat al voor de wagen?

KirstenChes

Berichten: 1155
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:29

Gypsy schreef:
Heel vervelend maar... ze is nog geen 3 en staat al voor de wagen?


Dit is helemaal niet zo erg hoor. Ik rijd kwpn tuigpaarden en daar worden worden alle hengsten van 2 en half al voor de kar getraind. En voor de laatste bezichtiging is dit zelfs een verplicht onderdeel. Wel mogen ze pas met 4 jaar deelnemen aan concoursen.

Even ontopic: spannend zeg. Toch ook wel leuk zo'n veulen onverwachts. Maar snap dat je er niet op zat te wachten ook gezien haar leeftijd en een eigen hengstenkeuze.

SanneJas
Berichten: 345
Geregistreerd: 03-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:34

Gypsy schreef:
Heel vervelend maar... ze is nog geen 3 en staat al voor de wagen?


ik dacht hetzelfde....

Te jong voor een veulen EN te jong om al te 'werken'.

Toch veel succes met moeder en veulen, ik hoop dat alles goed gaat!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:37

Dat het gebeurd wil niet zeggen dat het goed is. We weten na studies al langer dat het niet goed is. Echter moet er nog een omslag in denken komen, veel mensen willen er niet aan. Maar ik zal er verder geen discussie van maken, succes ts!

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:38

nine1987 schreef:
anneliesdj schreef:
Nou lekker dan! Toch maar weer contact opnemen met de verkoper? Ze moet toch ergens bij hebben gelopen en het is wel fijn om te weten wat je kunt verwachten.
Maar goed, je hebt er nu wel 2 voor de prijs van één :P

Maar wat heeft jouw dierenarts een vreemde werkwijze :s


Ze weet helaas nergens van..
Hoezo, als ik vragen mag? Ik heb er namelijk totaal geen ervaring mee.. :o
Ben bij DAP Bodegraven geweest.. Ben altijd heel erg tevreden over ze.. Nu eigenlijk ook.. Ze heeft heel veel vragen beantwoord en is heel rustig gebleven, terwijl ik bijna tegen t plafond vloog.. :))


Ik heb er ook geen ervaring mee, maar is het altijd zo dat je voor een schouwhengst moet langslopen bij drachtigheidsonderzoek? Als een merrie toevallig gewoon niet hengstig is (en ook niet drachtig) zal ze toch hetzelfde reageren op de hengst?
Mijn merrie toont zelfs helemaal niet/nauwelijks hengstig en reageert vaker zuur op andere paarden (of dat nu merrie/ruin/hengst is).

Maargoed; van DAP Bodegraven mag je wel verwachten dat ze weten waar ze mee bezig zijn, idd.

Ik vind t wel een leuke pony! :j
Ben benieuwd wat voor veulen er uit komt.

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Vandaag is mijn nog geen 3 jarige merrie hoogdrachtig gescan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:45

Jeetje. aan de ene kant natuurlijk ontzettend balen, aan de andere kant ook wel weer leuk.

Succes met het wachten, ben benieuwd wat eruit komt.

nine1987

Berichten: 8344
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:48

Ik heb geen idee in hoeverre het normaal is om voor de hengst langs te lopen.. Vond t wel een beetje een sneue baan voor die hengst.. Mag altijd merries ruiken, maar er niks mee doen..


Gypsy ik begrijp je beredenering.. Maar als je een pony hebt die enorm dik is en alleen een dieet helpt niet, dan ga je toch beweging geven.. Had geen zin in een bevangen pony.. En voor de kar kon geen kwaad.. Ook daar vragen over gesteld bij dierenarts.. Ik mag aannemen dat zij weten waar ze het over hebben..