Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:03

Hallo allemaal :wave:

In dit topic wil ik graag de laatste loodjes van de dracht van onze lieve friese merrie neer zetten.

In 2013 is Wies gedekt door Tietse. Na meerder malen leeg te blijven opperde de dierenarts dat we haar misschien naar de hengst toe konden brengen. Hij suggereerde dat merries ooit wel eens reageerde op de toevoegingen aan het verse sperma en dat we konden proberen om het daar te laten doen.
Zo gezegd zo gedaan. Na overleg met de hengstenboer konden we de merrie brengen en is ze een week op vakantie geweest bij Tietse. Na 30 dagen hebben we haar laten scannen en wat bleek: ze was dragend na de eerste keer proberen op locatie.
Trots bereidde we ons voor op de tijd de komen ging. Toen ze in december 2013 hengstig leek te worden hebben we voor de zekerheid de dierenarts erbij gehaald en helaas werd ze leeg gescand. Ergens in de tussentijd heeft ze het vruchtje verloren of afgestoten.

Na overleg met de hengstenboer mochten we Wies voor een tweede maal laten proberen te dekken. Met het verhaal van vorig jaar in ons achterhoofd hebben we besloten om haar gelijk naar de hengstenboer te rijden. Dit maal zou ze blijven tot ze hengstig was gescand zodat, wanneer ze niet de eerste keer zou pakken, ze direct nogmaals gedekt zou kunnen worden. Ze bleek na de eerste keer gelijk dragend en toen is ze weer lekker naar huis gekomen.
Ondertussen zitten we op 288 dagen en begint het einde in zicht te komen. De merrie is niet meer hengstig geweest in tussen tijd en begint al mooi te tonen.

Hier een mooi overzichtje van de dracht van de merrie :)

Wies op 224 dagen dracht:
Afbeelding

Wies op 270 dagen dracht:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En vandaag op 288 dagen dracht:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Hier nog een foto van de hengst in kwestie:
Afbeelding
Afbeelding

LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 18:47

Spannend ! ben benieuwd wat voor moois eruit komt !

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:39

Dankjewel :D ik ben ook erg benieuwd naar het veulen!
Vanmorgen was ze aan het rollen en het blijft leuk om te zien hoe die buik dan opzet :D

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:47

Ik ben erg benieuwd naar de kleine Tietse

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:21

oh wat leuk !
ik zie daar Adel 357 staan , de moeder van mijn jonge hengst is ook een Adel 357 :)

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:25

Spannend.. Leuk.. Mare rollen met een dikke buik :D ze rolde zeker goed door

MaximeFlame
Berichten: 271
Geregistreerd: 19-05-12

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:44

Ik kom ook mee volgen! Word(t) hoe dan ook een onwijs knap veulen volgens mij! <3

Noukie123
Berichten: 696
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: België

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:59

Ik ga volgen

LadyKim

Berichten: 896
Geregistreerd: 09-02-15

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:30

en en ? hoe is het met haar ? :d

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:49

Crissy bedankt voor je reactie! Ken je Tietse? Ik heb hem nu een aantal keer in het echt gezien en hij blijft me verwonderen. Het is zo'n ontzettend lieve en prachtige hengst. Ik hoop heel erg dat hij zijn karakter doorgegeven geeft aan het veulen!
LiindseyV wat leuk! Onze merrie is echt een klein adeltje. Wordt er ook vaak eenvoudig uitgehaald door de kenners onder de friezen.
Kiddokids haha ja dat was echt grappig! Ze rolde niet echt meer over maar ze kreeg wel even een hele dikke buik :P
Dankje Maximeflame! Ik weet ook zeker dat het veulen een prachtig kind wordt :) Ze heeft prachtige ouders die beide een top karakter hebben. Hopen dat ze daar wat van overneemt :P

Sorry iedereen voor de late reacties! Ik was een week op wintersport en ben nu weer terug in Nederland :)
Om het goed te maken weer wat fotootjes gemaakt vanmiddag.
Haar buik begint meer te hangen nu en ook haar uier begint al mooi te vormen. Ben heel benieuwd hoelang ze nog draagt.
Ze is geen maiden meer, maar ze heeft bij ons nog nooit een veulen gehad, ik weet dus ook niet of ze een lange dracht aanhoudt of een wat kortere. Haar uitgerekende datum is vastgesteld op 11 april (340 dagen).
We wachten maar gewoon af.

Eerst de veelbelovende rolfoto. Erg leuk om te zien hoe ze hier het veulen naar voren drukt :P
Afbeelding

En dan de foto's van vandaag, een mooie bolle buik en het begin van een volle uier
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:54

Wat een leuke merrie en hengst!
Ga zeker volgen. :D

Wat zijn jullie doelen met het veulen?

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:55

Ik volg ook!
Leuke combinatie!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:56

Als de vader van het veulen Tietse is, wordt het een Tietse x Adel en niet andersom ;)

Maar ze heeft al een enorme buik zeg! Ben benieuwd! :D

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:59

Oh haha Martine_R foutje bedankt :Y) Nog niet zo bekend met afstammingen vermelden :P
Het veulen wordt voor eigen gebruik gefokt. Het mag dus lekker bij ons in de kudde (5 paarden) verblijven :)

chrisje20
Berichten: 562
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:00

Leuk hoor spannend! Ik ga ook mijn merrie laten dekken (natuurlijk) in april. Ik hoop dat t bij mij wel in een X raak is. Ben benieuwd naar dit veulen.

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 21:19

Vandaag dag 328.
Wies heeft er voort goed de balen in en ze is die dikke buik meer als zat.

Ze is sinds vandaag flink aan het harsen. Echt druppels vallen eruit. De hars is nog wel doorzichtig maar er komt Schot in. De pH van de hars/melk was vandaag 7 dus ook daar zit Schot in.

Haar temperatuur is al een week stabiel dus ik verwacht nog niks op zeer korte termijn. Ze staat er ook nog redelijk rustig bij dus ik denk dat we nog wel rustig kunnen slapen vannacht :+

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 18:09

Een kleine foto update:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tigear

Berichten: 183
Geregistreerd: 11-03-15

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:11

Dat ziet er goed uit, zal denk ik niet zo lang meer duren. :)
Ik gok dat het veulen een hengstje word. :o

Getty_Maan

Berichten: 2593
Geregistreerd: 14-04-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:32

Wat een buik heeft ze zeg!

Neskolay
Berichten: 6484
Geregistreerd: 26-04-02

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:44

Whoooeee dat duurt vast niet lang meer. Ik volg ook :D

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:50

Dan heb ik denk ik jouw merrie in real life gezien vorig jaar :D
Mijn vriend werkt daar & ik ben er elke zaterdag :)

Tietse is heel gaaf! En vooral heel lief <3
Ik heb een kleindochter van 7 maanden van hem rondlopen.

En ik val met m'n neus in de boter want ik zie dat het spannend wordt! Succes! *\o/*

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 19:36

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Ze staat nu lekker op stal een beetje te niksen. Haar eetlust is nog goed maar ik heb wel het idee dat ze haar staart niet helemaal prettig meer vindt. Nog niet echt onrustig ofzo, maar gewoon niet lekker. Ze draagt hem wat meer en hij draait over het algemeen wat meer in de rondte.

Haar temperatuur was heel lichtjes gezakt toen ze op stal kwam. Normaal in de avond (23.00) is haar temp tussen de 37.6 en 37.8 en nu was haar temperatuur (17.30) 37.4.
Nog geen reden tot paniek, maar wel iets om even in te gaten te houden :)

Haar melk was nog steeds kleurloos vandaag, maar ze drupt er nog aardig op los :P

Just_Sannee wat leuk! We hebben echt hele fijne ervaringen met die stal. Ze hebben ons heel fijn geholpen en eigenlijk niks was te veel. De ervaringen die ik met Tietse heb zijn ook uitstekend. Een echte hengst, maar wel een met manieren. Daarbij ben ik smoorverliefd op zijn uiterlijk <3 Prachtig hoofd en lekker veel behang. Helemaal mijn type <3 Nu hopen dat hij dat een beetje doorerft, want onze merrie heeft niet zo denderend veel behang :P

Gett echt he! Wij kijken ook af en toe echt van; waar haal je die bolle buik vandaan :P Er zit er toch echt maar eentje in, dus daar hoeven we ons gelukkig geen zorgen om te maken.

Verder iedereen bedankt voor de fijne reacties! We gaan weer een onrustige nacht in. Zou die dan echt op 1 april geboren worden :\ -O- _O-

Primavera

Berichten: 2803
Geregistreerd: 08-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 10:46

Ik snap helemaal niks van de muts.
Vannacht heeft ze me de hele nacht wakker gehouden. Ze had lichte weeën, was onrustiger als normaal, liep veel te stampen.
Daarbij opgeteld het harsen, de driekeer zo lange kling als normaal de drilpudding op haar billen en de temperatuur die licht gezakt was deed mij echt op een bevalling hopen.

En nu... nu staat ze weer op de wei alsof er niks aan de hand is. Heeel lichtjes onrustig maar niks extreem, geen weeën meer.
wel nog steeds harsen en drilpudding en een lange kling. Haar buik is ook hard, maar niks wijst nu op een spoedige bevalling.

Maar we wachten maar weer gewoon af :/

flamon
Berichten: 948
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 11:10

Haha leuk dat ik je hier ook tegen kom. Knappe mama wies. Benieuwd hoe de knappe baby wordt !!

Ben trouwens Fanny van Maura

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Fries wondertje in de maak Adel 357 x Tietse 428

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:06

Spannend! :):)