[Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

[Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-15 16:20

Hoi allemaal!

Ook wij verwachten dit jaar een veulen van onze pony.
En aangezien de uitgerekende datum steeds dichterbij komt werd het wel eens tijd om een topic te maken.

Onze knappe dame:
Afbeelding
(de zwarte pony)

En ze is gedekt door Søndergårds Mac:
http://www.hengstenhouderijkramp.nl/pagina49aa.html

Esmee is inmiddels alweer 267 dagen drachtig, en is uitgerekend op 9 juli.
Heeft er hier toevallig iemand verstand van kleurkansen? Ik verwacht (aangezien beide ouders zwart zijn) dat het veulen zwart zal zijn.

Uiteraard zou het leuk zijn als jullie mee gokken wat de datum,geslacht en kleur.

Volgen jullie mee?

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: [Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 10:56

Wat leuk! Knappe mams en paps heeft het veulen in ieder geval.
De kans is het grootst dat het veulen zwart wordt, echter kan het wel zo zijn dat beide ouders een vos-gen dragen en dat, als ze die beide doorgeven, het veulen voskleurig kan worden.

Denk dat de kans héél klein is dat papa een vos-gen draagt. Voor zover ik terug heb kunnen zoeken is alles in zijn afstamming zwart. Ik weet niet of je ergens kan zien welke kleuren zijn nakomelingen hadden? Of dat je weet of hij een voskleurige nakomeling gehad heeft?

BCKS
Berichten: 28
Geregistreerd: 28-04-15

Re: [Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:02

Spannend hoor! Mooie ouders. Ik heb helaas geen kennis van kleurkansen, maar hoop dat je merrie een fijne dracht heeft en een gezond veulentje geeft.

Irisx

Berichten: 2744
Geregistreerd: 16-02-08
Woonplaats: Velserbroek

Re: [Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-15 11:39

Technisch gezien zou je, als BEIDE ouders het vos-gen dragen, 50% kans hebben op zwart en 50% kans op vos.
Als één van de ouders twee zwarte genen heeft en de ander één vos-gen en één zwart-gen, dan krijg je al een zwart veulen.

Of de ouders een vos-gen dragen, dat kan je alleen zien aan de nakomelingen (dan moet er een nakomeling voskleurig zijn), of dat moet aangetoond zijn via een genentest.

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Re: [Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:10

Leuk. Mijn merrie krijgt in juni een veulen van Mac! Ben erg benieuwd hoe die van jou (en die van mij) er uit gaan zien! Er zitten schimmels achter de vader van Mac maar ik weet niet of die vos of zwart geboren zijn. Ik volg!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:25

xIirtJj schreef:
Technisch gezien zou je, als BEIDE ouders het vos-gen dragen, 50% kans hebben op zwart en 50% kans op vos.
Als één van de ouders twee zwarte genen heeft en de ander één vos-gen en één zwart-gen, dan krijg je al een zwart veulen.

Of de ouders een vos-gen dragen, dat kan je alleen zien aan de nakomelingen (dan moet er een nakomeling voskleurig zijn), of dat moet aangetoond zijn via een genentest.


25%

Ee x Ee =
EE (zwart) 25%
Ee (zwart) 50%
ee (vos) 25%

PoekieX
Berichten: 169
Geregistreerd: 24-04-15
Woonplaats: Ik ben overal waar jij ook bent...

Re: [Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 15:02

Ik heb niet zoveel verstand van kleuren maar ik ben wel heel goed in hopen xD Ik hoop voor je op een voskleurig veulentje, want dan heb je een zwarte pony, een bonte(zie ik dat wel goed met die deken?) En een voskleurige. Op naar wit dan maar?(nadat de mrrrie bevallen is en het veulen is afgespeend, en de merrie goed is bijgekomen natuurlijk!)

amaniblauw

Berichten: 228
Geregistreerd: 17-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 20:59

Hoe gaat het met je pony?

kaylee

Berichten: 594
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gelderland

Re: [Volgtopic] Esmee v. stal Giessenland x Søndergårds Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 09:49

Het gaat goed, zal van de week even foto's maken