Mijn 2016 veulen. The story continues...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 09:30

Na mijn vorige topic over hoe mijn merrie Una bij mij terecht is gekomen ([KS-MK] Mijn 2015 veulen, een verhaal apart!), zij haar eerste dracht meemaakte en haar eerste veulentje gezond ter wereld bracht en deze voorstelde aan BOKT.nl ([KS-ITP] Hoe trots kun je zijn.... Fortuna!), is het tijd voor het vervolg!


Afbeelding


De dag na de geboorte... Ik was nog in alle staten. Wat was ik blij! Fortuna was alles wat ik ervan gehoopt had. Nou ja... niet helemaal... eerlijk is eerlijk, ik had een valkmerrie besteld. Maar aangezien Fortuna inprincipe voor mijzelf is als opvolger van mijn huidige eventingpaard, was de kleur niet het allerbelangrijkste. Ze moest goed in elkaar zitten, goed kunnen bewegen en vooral... DAPPER zijn!


Afbeelding


En dat leek allemaal wel te zijn gelukt!

Enige grote twijfel was de maat. Ze was zo klein. Zou het dan toch een pony blijven? In dat geval zal ze niet bij mij blijven. Ik kan gewoon niet alles aanhouden. Krap 1.60 zou genoeg zijn, maar het moest wel richting die maat en ze was toch zo piepklein :(

Nu was ze ook wel te vroeg geboren en een dierenarts die een paard kwam bekijken, gaf al aan dat dit langzaam nog bij zou kunnen trekken. Ook mijn buurvrouw vond dat ik haar maar wat tijd moest geven. Want Fortuna zat overduidelijk nog in de kreukels. Met de nodige twijfel belde ik de hengstenhouder, want ik wilde in de veulenhengstigheid gaan insemineren. Maar ja... als ze kleine veulens zou geven, moest ik er dan wel een dure hengst op gaan zetten. Dan was het wellicht wel zo praktisch om een van onze eigen pony hengsten te gebruiken. Die zouden ook wel passen namelijk.

Maar goed, om tocht maar vast de nodige voorbereidingen te treffen, toch maar de hengstenhouder gebeld en aangegeven dat ik wrsl 10 dagen later sperma nodig zou hebben. Ditzelfde besproken met de betreffende dierenarts die zou komen insemineren met wel het verhaal erbij dat Una een wilde merrie is, we momenteel geen opvoelbox hebben thuis en ik haar nog niet wilde transporteren met veulen erbij.

De dagen volgden... Twijfel sloeg toe... Iedere dag stond ik te kijken en te twijfelen wat ik zou doen. Maar na een paar dagen, ik meen een dag of 5, schoten ineens de vouwen bij Fortuna eruit en leek ze wel 5 centimeter groter dan de dag ervoor. Er was nog hoop! Daarnaast had ik zo'n zwak voor het paardje en vond ik haar zo goed gelukt, dat ik in geval van een ukkie, maar hoopte op een bijzonder goed springende rijpony. Worse case scenario.... We gingen toch de gok maar wagen! We zouden gaan insemineren. Als het zou lukken natuurlijk... niet een geheel onbelangrijk detail.

Donderdag was het dan zover... De hele dag gewacht op de dierenarts en einde van de middag zou ze dan daadwerkelijk komen. Vervolgens ging ik Una verblijden met het feit dat ze een romantisch onderonsje zou hebben met de arm van de dierenarts. Una voelde nattigheid en wilde eigenlijk niet meteen mee, maar ja... Fortuna lag nog op de grond te slapen. Ik keek Una aan en zei: "Ben jij nou een goede moeder? Loop je nu gewoon bij jouw slapende baby weg???", kennelijk dacht Una dat ook en ze draaide meteen terug zodat ik het halstertouw vast kon klikken. En gestaag wandelde ze met mij mee met een dartelende Fortuna naast zich die even alle paarden die buiten stonden gedag moest zeggen.

Eenmaal voor op het erf was Una heel rustig en relaxed. Fortuna is een heel makkelijk veulentje en Una heeft duidelijk meer rust met haar taak als moeder. Dus rustig stond ze naast mij te wachten op de komst van de dierenarts.

Eenmaal gearriveerd, heb ik Una maar in een stal met voerluik (soort veulenbox) geparkeerd, zodat we in ieder geval wat bescherming voor de dierenarts hadden. Ik gaf meteen aan dat Una gesedeerd moest worden. De dierenarts wilde dit niet meteen doen, maar ik was redelijk strikt daarin: "Jij gaat niet jouw arm hierin steken, als de merrie niet is gesedeerd"... Daar Una nu redelijk rustig leek, vertekende het, maar ik ken de merrie goed genoeg om te weten, dat ik dan een nieuwe dierenarts kan gaan bestellen.

Na even wat gediscussier of de praam niet zou voldoen, toch inderdaad gesedeerd en daarna de praam erbij op gezet (ik ken Una langer dan vandaag, alleen sedatie gaat haar ook niet helpen). Ik ook uitgelegd dat de merrie 'wild' is en zonder enige moeite door sedatie heenbreekt. Ik heb de verantwoording over dat paard, ik wil dat risico niet. Los van het feit dat ik liever nu wat rigoureus ben en met relatief weinig stress voor Una aan de slag kon, ipv dat we nu een hoop gedoe hebben, met een jong veulen ernaast en ik haar morgen helemaal niet meer kan benaderen.

zo gezegd, zo gedaan... Una werd gesedeerd en vrij vlot, in tegenstelling tot de eerste keer (zie vorig topic) ging haar lip hangen en liep het kwijl er al uit. Mijn vriendin die bij mij werkt, zei meteen al: "Kijk, het werkt nu wel". Mja... Ik vertrouwde het nog niet helemaal... Ik ken Una te goed. We hebben toch de praam erbij opgezet. Het zekere voor het onzekere, ze stond niet in een opvoelbox. Veiligheid boven alles.

Una was redelijk rustig, maar ze had een bepaalde blik in haar ogen, die ik redelijk goed ken, de "blijf-van-mijn-lijf-blik" ^)

Gelukkig een dierenarts met hele kleine handjes... Een drol uitpersen, zou meer pijn doen, zei ze. Una had wel wat stress, want die drol volgde dan ook vrijwel direct.

Toen was het zover... De dierenarts zou naar binnengaan om te scannen. Una leek rustig, maar niets was minder waar. De dierenarts stak haar arm er in en in een fractie van een seconde begon Una te grommen en KLABAAAAAMMMMM!!!! Vol uitgehaald naar achteren!

"Houston... we've got a problem..."

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:38

Jeminee, je maakt het meteen weer rete spannend! Keigoed geschreven ook. Ben benieuwd hoe het Una spektakel verder gaat. :)

Imre

Berichten: 14208
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:44

Wat vertel je het weer heerlijk! Ik hoop dat de DA nog heel is! :=

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:46

En ook ik volg maar weer...
Hoop dat de DA nog heel is

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:46

Dat kun je wel zeggen ! Super spannend weer !

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:50

Ah wat gemeen, niet te lang wachten met het vervolg verhaal hoor.

Hopen dat de da nog heel is

marley93

Berichten: 6039
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:54

Nee he, gaan we weer met de cliffhangers! :')
Ik volg weer! Leuk dat je het dit jaar ook weer spannend voor ons maakt. :D

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:54

Ow nee, dit wordt weer zo'n topic met constant een open eind.

PLEAS TELL US! :)

Hope2012

Berichten: 3136
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:55

Herkenbaar zon drakenmerrie.

Ven benieuwd hoe het verder gaat.
En of de dierenarts nog heel is .

Rosemarin

Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:00

Dacht ik weer even een leuk verhaal over Una te lezen, moet ik wachten op het vervolg :') Ik heb net even heel hard gelachen om het lamahoofd van Fortuna bij de boom _O- Heerlijk koppie heeft ze <3

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:00

Oh mijn hemel!!! Tell me more!!! Nee geen Clifhanger tot na de zomer.... -:(- :D

romysch22
Berichten: 98
Geregistreerd: 03-06-14
Woonplaats: Groningen

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:55

Spannend. Ik ga Una en je goede verhalen zeker weer volgen

Dido2316

Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-01-15
Woonplaats: Schiedam

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:01

Nee, dit ga je ons toch niet voor een tweede jaar aandoen?

MDJ

Berichten: 2778
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Heerenveen

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:10

Ik ga volgen, je maakt het wel spannend! :D

Maaikevdk
Berichten: 1585
Geregistreerd: 27-11-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:28

Alweer zo spannend ;(

Boyzone

Berichten: 621
Geregistreerd: 11-05-06
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:35

O daar gaan we weer...... vertel, vertel.

Maanlicht

Berichten: 6853
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:36

Yes, een nieuw topic!
Het is zooo spannend haha!

savieralover

Berichten: 1701
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:39

flikt ze het gewoon weer he met der cliffhangers :')

Lientjuhh22

Berichten: 407
Geregistreerd: 16-10-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:40

Te vroeg je topic gezien, nu moet ik (proberen) geduldig te wachten op de volgende posts :')

NWDynamite
Berichten: 2563
Geregistreerd: 03-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:43

Noouuu ga nou verdeeeer :( hahahaha

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:46

Oh nee.........dit wordt wederom volgen en wachten op updates.
Spannend Elise!

Melissaaxo
Berichten: 325
Geregistreerd: 24-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 12:49

Oeeh spannend weer, dacht meteen aan Una toen ik de titel zag.
Ik volg ook weer :))

Anoniem

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:45

Daar gaan we weer, deel 2 :') . Cliffhanger direct aan het begin :')

Anoniem

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:49

Oooh wat spannend haha. Net een verhaal. :+ Ik lees mee!

Frenka

Berichten: 2674
Geregistreerd: 15-09-06
Woonplaats: ergens in het Brabantse

Re: Mijn 2016 veulen. The story continues...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:55

je kunt altijd nog boeken gaan schrijven. Ik volg ook weer, wil hier niks van missen!