Drachtige merrie en rhino op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lumi

Berichten: 4441
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:19

Heel veel succes de komende tijd grommie!
Ik ga voor je duimen dat alles goed komt met de merrie en het veulen :(:)

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 16:34

Oei, wel naar dat die laatste merrie haar veulen maar zo kort heeft mogen hebben. Nu duimen voor jou dat het bij de jouwe helemaal goed gaat en dat er straks een supergezond veulen naast staat!

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 10:04

Update:
Mijn vriendin heeft aangeboden om in overleg met de anderen mijn merrie bij haar op stal te plaatsen. Ze heeft weinig vertrouwen in de smethaard op stal. Ik vind het ontzettend lief van d'r. Vanavond weer ik meer. Ze staat daar dan bij twee pensioenpaarden en twee ruinen. Ze heeft daar vroeger gestaan. Ze is nu 320 dagen drachtig. De huidige stalbaas vindt het denk ik niks maar hij kan me niet tegen houden. Er komen het weekens 60 jonge dieren op een stuk land verderop bij. Ook zet hij daar ander spul tussen. In dat opzicht...

Murloc
Berichten: 334
Geregistreerd: 28-03-12

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:35

Wat een lastige situatie grommie.
Hoe gaat het met je merrie?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:08

grommie schreef:
Update:
Mijn vriendin heeft aangeboden om in overleg met de anderen mijn merrie bij haar op stal te plaatsen. Ze heeft weinig vertrouwen in de smethaard op stal. Ik vind het ontzettend lief van d'r. Vanavond weer ik meer. Ze staat daar dan bij twee pensioenpaarden en twee ruinen. Ze heeft daar vroeger gestaan. Ze is nu 320 dagen drachtig. De huidige stalbaas vindt het denk ik niks maar hij kan me niet tegen houden. Er komen het weekens 60 jonge dieren op een stuk land verderop bij. Ook zet hij daar ander spul tussen. In dat opzicht...


Ik vind het eigenlijk niet slim als je nu je paard verhuist. Stél dat je merrie nu drager van het virus is en het kan overbrengen, breng je het eigenlijk weer naar buiten.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 11:20

chevax schreef:
grommie schreef:
Update:
Mijn vriendin heeft aangeboden om in overleg met de anderen mijn merrie bij haar op stal te plaatsen. Ze heeft weinig vertrouwen in de smethaard op stal. Ik vind het ontzettend lief van d'r. Vanavond weer ik meer. Ze staat daar dan bij twee pensioenpaarden en twee ruinen. Ze heeft daar vroeger gestaan. Ze is nu 320 dagen drachtig. De huidige stalbaas vindt het denk ik niks maar hij kan me niet tegen houden. Er komen het weekens 60 jonge dieren op een stuk land verderop bij. Ook zet hij daar ander spul tussen. In dat opzicht...


Ik vind het eigenlijk niet slim als je nu je paard verhuist. Stél dat je merrie nu drager van het virus is en het kan overbrengen, breng je het eigenlijk weer naar buiten.


Dat kan niet als ze apart staat chevaux. Daarbij zijn er geen dragende merries daar. Dat zou inhouden dat je nooit meer je paard ergens kunt neerzetten terwijl bijna alle paarden in NL rond reizen met rhino...

Dus wij maken ons niet zo druk. Ik vind het niet slim om haar na alle inzet en moeite weer in een stal te zetten waar de buurboks van besmet was...Heb drie artsen gesproken. Het is makkelijk oordelen vd zijlijn. De vraag is wat jij zou doen...

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:22

[/quote]

Dat kan niet als ze apart staat chevaux. Daarbij zijn er geen dragende merries daar. Dat zou inhouden dat je nooit meer je paard ergens kunt neerzetten terwijl bijna alle paarden in NL rond reizen met rhino...

Dus wij maken ons niet zo druk. Ik vind het niet slim om haar na alle inzet en moeite weer in een stal te zetten waar de buurboks van besmet was...Heb drie artsen gesproken. Het is makkelijk oordelen vd zijlijn. De vraag is wat jij zou doen...[/quote]

Geen zijlijn hier hoor,weet er helaas erg veel van. Het was ook maar een opmerking, niet nodig om het persoonlijk te maken.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 11:24

chevax schreef:



Dat kan niet als ze apart staat chevaux. Daarbij zijn er geen dragende merries daar. Dat zou inhouden dat je nooit meer je paard ergens kunt neerzetten terwijl bijna alle paarden in NL rond reizen met rhino...

Dus wij maken ons niet zo druk. Ik vind het niet slim om haar na alle inzet en moeite weer in een stal te zetten waar de buurboks van besmet was...Heb drie artsen gesproken. Het is makkelijk oordelen vd zijlijn. De vraag is wat jij zou doen...[/quote]

Geen zijlijn hier hoor,weet er helaas erg veel van. Het was ook maar een opmerking, niet nodig om het persoonlijk te maken.[/quote]

Je reageert persoonlijk op mij dus ik mag dan reageren. Ik weer inmiddels ook meer dan me lief is...En de artsen zijn imo prima oordelers. Vind het een kadootje als het doorgaat. Gun ons een beetje geluk... :j

MarliesV

Berichten: 15240
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:44

Grommie vermoed dat je in emotie het bericht van Chevax wat negatiever leest dan het bedoelt is en ook wat persoonlijker. Logisch in deze situatie maar ze (ver)oordeelt je niet maar lijkt oprecht geïnteresseerd te zijn en bezorgd.

Wij kunnen de situatie vanaf hier niet inschatten. Met de informatie die jij deelt is het nog vrij wazig wat de situatie is op de huidige stal en of er een logische reden is om te verhuizen.
Jij kent de situatie en de merrie het beste.
Mijn eerste ingeving zou ook zijn: lijkt mij niet handig om nu te verhuizen.

Maar blijkbaar zijn er zwaarwegende redenen om haar toch te verhuizen.

Hoe je het ook wend of keert, iedereen inclusief mijzelf, hoopt maar 1 ding: dat je er straks een pracht van een veulen bij hebt lopen!

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:09

Ik zou er wel voor kiezen om van dit aanbod gebruik te maken.

Ze kent het daar dus zoveel stress zal ze er niet van hebben en je hebt er zelf een veel rustiger gevoel over.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 12:22

FennaK schreef:
Ik zou er wel voor kiezen om van dit aanbod gebruik te maken.

Ze kent het daar dus zoveel stress zal ze er niet van hebben en je hebt er zelf een veel rustiger gevoel over.


Dat klopt. Mijn vriendin is een paardenvrouw en heeft zelf in de fokkerij en op stallen gewerkt. Ze biedt het aan. Vanavond weet ik meer.

Voor wat betreft een emotionele reactie: Neuh...Ik stoor me aan de "niet slim" reactie omdat ik met drie goeie artsen heb gesproken. Verder is deze situatie vrijwel onmogelijk om het correct op te lossen. En dan is het makkelijk om vd zijlijn te reageren. Men staat niet in mijn schoenen. En het ia altijd persoonlijk als er wordt gereageerd toch..Zie t probleem niet zo.

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 16:51

Ik begrijp alleen nog steeds niet hoe drie artsen kunnen zeggen dat de abortusvariant en de neurologische variant twee verschillende Rhino-virussen zijn, overal lees je dat EHV-1 zowel verkoudheid, als abortus, als neurologische problemen kan geven. Overigens kan EHV-4 ook alle drie, maar daarbij komt ver verkoudheidsvorm veel vaker voor.

Ik snap je heel goed dat je van de huidige weide/stal weg wil en het is heel mooi dat je bij je vriendin terecht kan. Ik zou er wel voor zorgen dat jouw paard met geen enkel paard contact kan hebben en dat ook geen contact via bijvoorbeeld briezen of halsters, touwtjes, borstels of wat dan ook voorkomt. De kans is natuurlijk nog steeds aanwezig dat de jouwe het toch ook heeft opgepikt.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 18:37

Ze hebben niet gezegd dat het twee verschillende virussen zijn, ze hebben het hier onderzocht en uit ook uit de praktijk blijkt dat de neurologische versie niet aanwezig is. Dat is wat er is gezegd...En ik vertrouw hen, het zijn puike artsen.

Ik weet vanavond of mijn merrie verhuist. Het enige wat er nu toe doet is dat het veulen het haalt en ben ik ontzettend goed op de hoogte wanneer en hoe een ander paard besmet kan worden. Ik ben alles behalve naief op dit gebied.

Vandaag hebben we enorm genoten van het lekkere weer en heeft ze wat beweging gehad. Het veulen bewoog flink. Als het dat ook doet als het geboren wordt met dezelfde activiteit dan is er hoop!
Maar ik geloof het allemaal pas als het een week oud is en het blijft functioneren.

mariellev89
Berichten: 82
Geregistreerd: 23-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:25

Bij ons is naar alle waarschijnlijkheid wel de abortus variant omgeslagen in de neurologische variant. Beide EHV-1. Hoe het heeft kunnen gebeuren geen idee. Dat het puike artsen zijn daar twijfel ik niet aan. Maar dit is mijn ervaring afgelopen 2 maand en zijn nu 4 dagen koorts vrij nog 24 dagen aftellen, maar toch nog wel 3 paarden die moeten revalideren. Het brengt heel veel ellende.

Ook is er nog te weinig bekend over Rhino want zeker weten doe je het nooit met dit klote virus. Ik zou het risico niet nemen, hoe vervelend de situatie ook is op stal. Overweeg je het wel te doen laat je merrie dan testen, en na de test apart staan. Komt eruit dat ze het niet heeft dan zou ik verplaatsen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 22:37

Hoeveel tijd zat er tussen de varianten? Want als de artsen het mis hebben kan het wel eens heel fout uitpakken bij ons op stal...Mijn merrie blijft op t terrein trouwens. Ze hebben een schone plek en ik verzorg haar dan. Ik vind verhuizen toch ook wel stressvol. Dus dit is wen prima alternatief. Ik houd haar echter zo lang mogelijk buiten.

Marielle bedankt! Op basis van de tijd er tussen en het monster wat ze namen van t eerste dode veulen 5 weken geleden zijn ze erg zeker. Maar als ze dat niet waren had ik haar nooit willen verplaatsen. Ik wil geen dieren in gevaar brengen. Wat ik echter wel vind is dat men zich niet bewust is van het feit dat heel veel paarden in NL drager zijn. Er breekt pas paniek uit na uitbraak. Maar wie test zijn dier preventief?

mariellev89
Berichten: 82
Geregistreerd: 23-09-09

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:11

Bij ons zat er 2,5 week tussen abortus en de neurologische variant.

Wat wij begrepen hebben is dat als de weerstand laag wordt je de grootste kans hebt op besmetting. Dit kan gebeuren door stress, plotselinge omgevingsverandering, trainen van jonge paarden, nieuwe oefeningen leren aan het paard etc.

Klopt 30 tot 40 procent van de paarden is drager van dit virus, niemand test preventief, echter hoeft het niet naar buiten te komen. Je kan het vergelijken met een koortslip, zowel koortslip als Rhino zijn herpes virussen, kus jij met iemand die het heeft kan je het krijgen, maar dat hoeft niet.

Echter als het heerst, dus de uitingen zijn er, zijn de virusdeeltjes enorm hoog. De paarden moeten dan al hun weerstand gebruiken om dit tegen te gaan. Bij ons op stal zag je voornamelijk degene die als laatst op stal zijn gekomen het te pakken hebben gehad. Degene die het langst er staan zijn bijna allemaal gespaard gebleven. Dus ik denk zeker wel dat dat er iets mee te maken heeft. Is niet hard te maken maar je ziet zo wel een patroon.

Zo zien wij ook dat 16 maart was bij ons neurologische geval. 2,5 week dood veulen ervoor. En 4 dagen geleden het laatste (hopelijk blijft dat zo) koorts geval. Het enorm slopend is, zowel voor de ons stal eigenaar als voor de klanten. Je kan dan het bestte (wat ik ervaar) proberen zoveel mogelijk met de neuzen dezelfde kant op staan. Om je heen kijken welke paarden de grootste prioriteit hebben. Natuurlijk wil je dat jou paard enorm goed verzorgd wordt. En heeft die ook prioriteit. Ik heb het volgende gedaan:

Pension paard 16 maart zakte door haar benen, mijn paarden allemaal stil gezet.

5 nachten bij dat paard geslapen, doelstellingen gesteld voor dat paard (ja ja vandaag heeft de eigenaresse er voor het eerst opgezeten) ze mag belast stap werk doen(enorm trots)
Vervolgd met enorme intensieve verzorging.
Vervolgens in de weken erna tot nu 18 paarden met koorts gehad. 7 die een paar dagen tot een week slecht lopen. Wat prioriteit heeft, op de paarden die nog geen koorts hebben of verschijnselen vertonen.
Je monitort dagelijks en s'nachts elk paard 1,2,3,4,5 of vaker van wat jij denkt dat noodzakelijk is dit is per paard verschillend.

Wij merken dat hoe meer er meegewerkt wordt hoe prettiger de sfeer is op stal.

Als eigenaar ben je moe, vermoeid gestresst en bezorgt om elk paard. En ja ik heb ook wel eens kort af gereageerd op klanten, gewoonweg omdat ik moe was, je loopt op je tenen slaapt 2 uur per nacht als je geluk hebt. En iedere klant komt met eigen ideeën. Heel goed bedoeld,vaak niet haalbaar, maar wij hebben een plan gemaakt met de kliniek en zo hebben wij dat gecommuniceerd naar de klanten met een info avond.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 23:55

De openheid van communicatie richting klanten heb je goed aangepakt. In dat opzicht schort dat er bij ons wel aan. En hoe meer duidelijkheid, hoe beter. Hoe gaat het nu?

Ik vrees dat de mijne ook geen geen gezond veulen krijgt..De merrie hoest wat bij inspanning en heeft wat neusvloeiing. Maar het weer is ook veranderlijk en ze staat er 5 weken waarvan 2 op stal. Mbt jouw theorie zou ze wel eens de sjaak kunnen zijn. Ik druppel wel door.

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:56

grommie schreef:
Voor wat betreft een emotionele reactie: Neuh...Ik stoor me aan de "niet slim" reactie omdat ik met drie goeie artsen heb gesproken. Verder is deze situatie vrijwel onmogelijk om het correct op te lossen. En dan is het makkelijk om vd zijlijn te reageren. Men staat niet in mijn schoenen. En het ia altijd persoonlijk als er wordt gereageerd toch..Zie t probleem niet zo.


Het enige wat even belangrijk is als je nu verhuist, is dat je het veulen door een veearts een veulenspuit geeft als het geboren is. Omdat de merrie niet genoeg antistoffen heeft kunnen maken in de korte tijd ( Of ze moet nog 2 weken overdragen :D )

Verder zou ik deze beslissing ook hebben gemaakt als ik jou was, hoe vreselijk het ook is, dan maar een spuit erin ipv op zo'n stal blijven staan!

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 01:53

Marielle, :(:) zo'n enorm respect voor jullie, de openheid, hoe jullie alles aangepakt hebben en ook nu weer eerlijk en met respect kunnen reageren. Ik hoop dat 2017 jullie topjaar wordt. En natuurlijk dat het nu echt voorbij is met koorts en ellende.

Grommie, wat een dappere beslissing zo moeilijk. Niet wanhopen nog hoor, de veulenspuit doet niet veel zeker in nederland niet. Maar ik denk dat de veeartsen vast na de geboorte en 24 uur later bloed zullen testen of het veulen voldoende antistoffen via de biest heeft binnengekregen. Dit is simpel te testen ook bv als er getwijfeld wordt of er de eerste uren voldoende gedronken is. We blijven duimen voor jullie hoor.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 09:57

Jobamara, onwijs bedankt voor je steunende reacties. Erg lief. <3 Tsja..Het blijft een lastig euvel. Zo lang mijn merrie het maar redt.
Gisteren heeft ze nog wat beweging gehad.

grommie
Berichten: 79
Geregistreerd: 06-02-14

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 22:42

Pfff. Ze heeft een birth alarm om gekregen van een soort touw waarmwe je koeien vast bindt. Wat een rotspul. Als dr huid morgen stuk is gaat ie af. Ze heeft n dunne huid. Ik ga morgenochtend ff vroeg kijken. Die baas vindt dat t mijn risico is als veulen dan darmen met merrie er uit gooit. Lekker lomp. Misschien moet ik zelf een normaal ding huren. Weet iemand of die van divoza fijn zijn?

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:03

grommie schreef:
Pfff. Ze heeft een birth alarm om gekregen van een soort touw waarmwe je koeien vast bindt. Wat een rotspul. Als dr huid morgen stuk is gaat ie af. Ze heeft n dunne huid. Ik ga morgenochtend ff vroeg kijken. Die baas vindt dat t mijn risico is als veulen dan darmen met merrie er uit gooit. Lekker lomp. Misschien moet ik zelf een normaal ding huren. Weet iemand of die van divoza fijn zijn?


Jaa volgens mij kan je die daar gewoon huren! Wat een onaardige mensen zeg jeetje....

mariellev89
Berichten: 82
Geregistreerd: 23-09-09

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 23:29

Equinovum heeft een fijne

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:30

Grommie pffff ongelooflijk. Volgens mij zijn er alarmen die je of aan een losse goede dekensingel vastmaakt en halsteralarmen. De meeste in het dikke buiken topic vinden de halsteralarmen het fijnst omdat een singel met die dikke buiken niet echt fijn zijn. Als het wel een goed alarm is van hun zou je misschien een goede dekensingel kunnen kopen waar je hun alarm aan vast maakt. Blijft het ook je eigen singel nadien.

elfje72

Berichten: 1498
Geregistreerd: 30-07-09
Woonplaats: Provincie Groningen

Re: Meldingen van rhinopneumonie *update 7/04/2016*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 10:37

Ik heb een geboorte alarm met singel maar heb er een singel voor een veelzijdigheids/spingzadel aan met elastiek.