Flower verwacht haar eerste veulen!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tinkerbellz

Berichten: 180
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-19 23:56

Saaams schreef:
Leuk Eline! Wij gaan ons mede rasgenootje wel volgen!
Erg nieuwsgierig naar de beeb, laat maar snel komen.


Ik ben niet Eline, maar Katinka ;)

Eline is de bijrijder van Flower en mijn vriendinnetje ;)

tinkerbellz

Berichten: 180
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 00:00

goeroe schreef:
Saaams schreef:
Leuk Eline! Wij gaan ons mede rasgenootje wel volgen!
Erg nieuwsgierig naar de beeb, laat maar snel komen.

Beter van niet, als de datum klopt moet ze echt nog minimaal een maandje. Eerlijk gezegd zou ik er niet gerust op zijn. Ik vind het al veel uier en zeker voor een eerste veulentje. Beter morgen de dierenarts even laten komen denk ik. Hopelijk valt het mee allemaal. Mooie merrie, een fijne uitstraling heeft ze.


Dankjewel :o
Ik hoop ook dat het nog even blijft doorbakken! Ik probeer me niet helemaal gek te maken, er zijn genoeg merries die zo 6 weken blijven staan zonder problemen, maar liever een keer te vaak gebeld dan 1 keer te weinig! Morgen staat een belletje naar de dierenarts op de planning ;)
Laatst bijgewerkt door tinkerbellz op 28-01-19 00:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Susanjansenn
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:01

Ooh leuk ik volg

Adrija

Berichten: 1896
Geregistreerd: 28-11-01

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:08

Ik volg, ben benieuwd een kleinkind van Djinn :*

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 00:11

Ow leuk, ik volg!

Ik vind het een supergave hengst (staat ook op mijn wishlist. Als ik mijn merrie ooit ga laten dekken O:) )

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 07:45

tinkerbellz schreef:
Saaams schreef:
Leuk Eline! Wij gaan ons mede rasgenootje wel volgen!
Erg nieuwsgierig naar de beeb, laat maar snel komen.


Ik ben niet Eline, maar Katinka ;)

Eline is de bijrijder van Flower en mijn vriendinnetje ;)


Oeps, sorry!

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:32

Wat een leuke combi! Ik ga ook even mee lezen!

tinkerbellz

Berichten: 180
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Zeist

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 11:54

Net even met de dierenarts gesproken over de ontwikkeling van Flower haar uier. Hij zegt niet dat ik me meteen zorgen moet gaan maken. Er zijn genoeg merries die weken zo rondlopen. Het is ook juist een goed teken dat de uier ontwikkeld en dat alles hormonaal werkt en zich voorbereid.
Wel moet ik iets meer waakzaam zijn en haar even dagelijks temperaturen, om zeker te zijn dat het geen placentitis is.
En als het dan toch eerder komt dan doe je daar niks aan, dan is dat het lot...

Maar, daar gaan we nog even niet van uit, de kleine frummel blijft gewoon nog even lekker waar hij zit en mama Flower is gewoon haar melkbar vast aan het voorbereiden op extra goede biest ;)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:08

Sorry dat ik het zeg, maar dan zou ik toch een andere dierenarts bellen, eentje die op zijn minst de moeite neemt om even te komen kijken. Dat is de enige manier om in te kunnen schatten of er iets aan de hand is. Een beginnende placentitis kan wel degelijk worden behandeld. De kans op succes is afhankelijk van de oorzaak, maar het kan echt het verschil van leven of dood maken, zowel voor het veulen als voor de merrie. In het dikke buikentopic zijn daar meerdere voorbeelden van geweest, ik vermoed dat je daar ook nog wel reacties zult krijgen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:33

Ik volg! Wij verwachten ook een veulentje van CJ. Merrie is een sorrel (vos) quarterhorse. Vorig jaar heeft ze ook een veulentje van CJ gehad, maar het was een bay. (bruin met zwarte manen). Hopelijk heeft ze dit jaar een champie gebakken :D

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:47

Helemaal mee eens. Zet het welzijn van je merrie voorop door een andere dierenarts erbij te halen om te kijken of alles nog in orde is zoals het hoort. Ik ga jullie volgen. Ik hoop stiekem dat het een cremello-kleurig veulen wordt <3

TinniieJarig

Berichten: 4685
Geregistreerd: 02-12-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:50

Idd, bij het vermoeden van placentitis komt de veearts normaal de dikte van de placenta scannen en kan er wel degelijk iets aan gedaan worden... temperaturen is idd wel een goed plan!
hopelijk is het niks en is ze gewoon heel vroeg... maar tis wel écht vroeg he.. ze zou nog minstens 30 dagen moeten om safe te zitten.

Maria1990 , cremello is niet mogelijk uit 2 ouders zonder crème ;)

Reina_Lucia
Berichten: 274
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Onder een steen

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:55

Ik volg!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:57

Hier 2 jaar geleden ook een merrie met eerste veulen die 7 weken voor de geboorte zo’n uier had. Niks aan de hand, veulen kwam er gezond, 2 dagen “te laat”, uit.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 12:58

Ik vind ook wel dat ze veel uier heeft voor een merrie die zolang nog moet, al verschilt het wel veel van paard tot paard. Is ze maiden?

tinkerbellz

Berichten: 180
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Zeist

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 13:26

Yes, maiden...

Ik waardeer het dat jullie meedenken, maar ik vertrouw ook volledig op mijn dierenarts. Als ik vind/voel dat hij moet komen dan doet hij dat meteen.
Ieder doet dit op zijn of haar eigen manier en ik hoop dat dat gerespecteerd wordt, net zoals ik ieders andere wegen ook respecteer ;)

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:31

Jammer dat je gelijk over respect begint, terwijl mensen niets anders doen dan jou vanuit hun eigen ervaring waarschuwen. Hier zijn ondertussen 7 veulens geboren uit 3 verschillende merries en in mijn beleving is het abnormaal wat je laat zien. Ik bel niet bij het minste of geringste de dierenarts, maar dit zou ik niet afwachten. In het eerder genoemde topic zijn helaas meerdere voorbeelden voorbijgekomen van placentitis die niet serieus genomen werd, soms zelfs niet door dierenartsen. Het gaan om een potentieel levensbedreigende aandoening. Ik begrijp niet dat je dat risico wilt lopen, terwijl het zo eenvoudig en tegen lage kosten te onderzoeken is. Dus ja, ik vind je reactie onverstandig en dat zeg ik niet om vervelend te doen, maar omdat ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. Meer zal ik er niet over zeggen.

Smee__

Berichten: 9274
Geregistreerd: 25-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:44

Adrija schreef:
Ik volg, ben benieuwd een kleinkind van Djinn :*

Hee wacht, ik lees Almere en Djinn. Djinn die op RSVA stond? Wat leuk, vond dat altijd wel een geinig paard :D

Spannend dat ze al zo vroeg uierontwikkeling heeft, maidens zijn met dat soort dingen toch meestal juist wat later dacht ik?

sharonsemme

Berichten: 584
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Voorhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:49

Wat een gave combi ts! Ik volg ook!
En je hebt helemaal gelijk, volg je eigen gevoel. Hier zien ze alleen foto's (niet negatief bedoeld uiteraard!!) Jij kent je merrie het beste.
Wij kregen vorig jaar ook ons eerste veulen, waar ik zelf normaal rustig weet te handelen was ik nu bizar snel ongerust. Maar door naar m'n merrie en vriend (tevens dierenarts) te luisteren is alles goed gekomen.

Ben heel benieuwd wat voor knaps eruit gaat komen!!

tinkerbellz

Berichten: 180
Geregistreerd: 26-07-07
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-19 02:32

Vandaag leek het weer wat minder dik en ook weer wat zachter, ook hingen dezelfde harde druppels als gister er nog aan. Ik hou haar goed in de smiezen, ze staat op de camera, ik temperatuur haar regelmatig en er komt ook nog een birth alarm aan :)
Als het zo blijft dan blijf ik liever van haar af. Ze is rustig, doet niet anders dan anders en ik heb nauw contact met de dierenarts. Ze haat het om gescand te worden, dus als het even niet hoeft, dan doe ik dat niet om de rust bij Flower te bewaren. Mocht er toch nog weer meer verandering in komen (dikker, harder of meer druppels) dan komt de DA een scan maken. Nogmaals, ik waardeer jullie adviezen en neem ze mee in gedachten.

Daarnaast heb ik deze week ook nog een andere uitdaging... Mijn oude pony van 25 kan niet meer, hij heeft artrose op de kroongewrichten in beide achterbeentjes, ik moet hem donderdag laten gaan |(

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101726
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 03:19

Oh wat triest!! Heel veel sterkte!

Bloemmeke

Berichten: 1129
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 10:42

Wat verdrietig dat je je oude pony in moet laten slapen. Heel veel sterkte!

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Flower verwacht haar eerste veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 11:18

Sterkte meid.. <3

Je hoeft van mij niks te plaatsen als er geen nieuws is, toch alleen maar onnodig gespam! (niet dat ik het érg vind, maar het hoeft dus niet)

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:07

maria1990 schreef:
Ik hoop stiekem dat het een cremello-kleurig veulen wordt

Dat zou wel heel bijzonder zijn ;-) Flower is naar alle waarschijnlijkheid bruin (+schimmel) en de hengst is een dun, champagne, dus beide geen creme gen ;-)

Er is sowieso 50% kans op een schimmel over de basiskleur heen. Maar goed met champagne en dun altijd wel kans op iets bijzonders :D

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 23:09

Smee__ schreef:
Adrija schreef:
Ik volg, ben benieuwd een kleinkind van Djinn :*

Hee wacht, ik lees Almere en Djinn. Djinn die op RSVA stond? Wat leuk, vond dat altijd wel een geinig paard :D


Jaaa Djinn van RSVA!