Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 27 [ 674 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

 
Profiel   

Ik weet niet of ik het goed heb gezet, anders kan het veranderd worden. :D

Even vanaf het begin;

Mijn merrie is op dit moment 328 dagen drachtig, hoogdrachtig dus en kan elk moment beginnen.

Ik sta bij een boer gestald waar ze elke dag buiten op de weide komen.
In de prijs zit dan ook het buiten-binnen zetten van de paarden, mesten, opstrooien en hooi bij.
Brok moet zelf aangeschaft worden maar ook dit wordt door de eigenaar gegeven.

De paarden staan bij ons niet ''flink'' in het stro, wat ik ook niet erg vond toen mijn paard nog niet dragend was. Ze lopen immers toch de hele dag buiten op 6 hac.

Nu ze dus echt op het einde loopt, deed ik tot 2 maanden terug 's avonds de stal bijhouden en een beetje bij strooien van het stro van de eigenaar.
De stal was vaak maar voor de helft gevuld.
En wat gevuld was, was enkel een strobedje van maar enkelhoogte hoog, niet veel dus!
Dus ik deed elke avond een beetje vooraan in de stal bij strooien zodat ze niet op het beton stond.

Ik heb mij toen de app geïnstalleerd en verbinding gemaakt met de Camera die van hun ophing bij mijn stal. Ik kon dus mijn stal zien maar tegelijkertijd konden hun mij ook zien wanneer ik natuurlijk bij mijn paard was.

Vanaf toen begon mijn irritatie eigenlijk.
Elke keer dat ik weg ging het 's avonds, zag ik op de camera de pensionhouder mijn stal openmaken en weer alles eruit halen.
Er is zelf een paar keer geweest dat ik op de camera keek. De pensionhouder kwam de stal in, camera werd ineens door zijn vrouw naar de muur gestuurd zodat ik niks meer kon zien. De lampen gingen uit en ineens ging de camera weer goed staan zoals hij altijd stond.... Raar he?! Heel achterbaks en vies vond ik dat op dat moment.


Ik had dan ook echt niet veel nieuw stro erin gedaan. Het ging misschien om 1/4 deel van een plak van een 100kg baal. Ook nog eens Gerstestro wat al helemaal lossig stro is.

Hier baalde ik echt van. Maar heb hem toen niet verteld dat ik dat gezien had.
Ik had met hem overlegd of het goed is als eigen stro aankoop, zodat ik haar daar 's avonds een schoon bedje van kan geven.
Pensionhouder gaf nog een opmerking; Nee hoor dat is goed! Strobalen kun je daar neerleggen. Ik blijf er vanaf! (niet wetend dat ik wist dat hij het stro wat ik van hem pakte, altijd eruit haalde).
Pensionhouder had ook nooit aangegeven dat ik dat niet mocht doen en wist hiervan!!

Ik had er nog over nagedacht om hem bijvoorbeeld 20/25 euro extra te gaan betalen per maand, maar nadat ik dit gezien had durfde ik dit niet aan. Het is alsnog niet je eigen stro en dat gaf me een naar gevoel. Je bent dan toch nog afhankelijk van anderen.

Dus gekozen voor eigen stro te kopen, met goedkeuring van de pensionhouder.

Dus ik mijn eigen stro inmiddels aangekocht en strooide hier ook zelf van op.

Mijn merrie is erg zuinig in haar stal. Poept haar hopen op elkaar en plast op dezelfde plek.
Pensionhouder hoeft dus alleen haar mest eruit te halen, dat ook nog eens altijd netjes op dezelfde plek ligt. Voor de rest is zij altijd schoon.

Ik heb geen korting op de stal, betaal gewoon nog de volle mep.

Ik had zo iets van; strooi 1 keer goed op, dan hoef je de aankomende 2/3 dagen wat minder erbij te gooien.
Maar elke keer, de dag erna, was mijn stal weer een heel stuk leger. Dat ik dacht; waar gaat dat stro toch naartoe?

Ik heb toen zelf een dure camera aangeschaft en deze geïnstalleerd bij de stal.

Paar dagen liggen kijken op de camera het 's avonds en 's morgens. Maar paard stond altijd te slapen of netjes aan haar hooi te knabbelen.

Nu ben ik sinds 3 ochtenden op de camera aan het kijken hoe hij mijn stal uitmest en er vervolgens 2 a 3 flinke hopen stro uit haalt en het in de stal naast mij doet.
(sorry, het is stalken maar goed wat moest ik anders? :') )

Nu ben ik dus echt pissig.

Ik doe altijd alles voor de pensionhouder. Slaap in hun huis wanneer hun 3 keer per jaar op vakantie gaan....
Zorg altijd voor nieuwe pensionklanten, mocht er een stal vrijkomen.
Geef de paarden 's avonds nog een ronde hooi zodat hij op de bank kan blijven zitten.
En nog van alles....
En dan krijg je dit?

Pensionhouder gaf altijd aan dat hij eerlijke mensen wilt en het haat als er mensen zijn die spullen jatten van anderen.
Sorry hoor, maar hij is nu precies zelf zo??


Ik wil hem er vanavond mee confronteren.
Op een toon van;

Zouden we het ergens over kunnen hebben?
Haal jij stro uit mijn stal?

Dan wil ik hem de vraag geven zodat hij mij moet gaan antwoorden.
Ik wil gewoon weten of hij gaat ontkennen en liegen of dat hij eerlijk tegen mij gaat zijn.

Ik vind dit namelijk niet echt kunnen en wil het liefst ook naar een andere stalling omdat dit gewoon een vertrouwenskwestie is.
Maar wat wil je op dit moment met een merrie die hoogdragend is?


Trouwens; heb bewijs. Heb het opgenomen terwijl hij het stro uit mijn stal haalt.

Hoe zouden jullie reageren/aanpakken in mijn situatie?

Sorry voor het lange verhaal, hoop dat het een beetje te volgen is. :o :o
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:13 



 
Profiel   

Wauw bizar. Ik moet zeggen dat ik niet altijd heel tactisch ben in zulke situaties, meer recht voor zn raap op een nette manier.
Ik ben benieuwd hoe hij reageert

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:18 



 
Profiel   

Jeetje wat een vervelende situatie! Ik zou gewoon eerlijk zijn en aangeven dat je veel op de camera kijkt i.v.m. je merrie die bijna gaat bevallen en dat het je opvalt dat er dagelijks stro uit de stal van je merrie gehaald wordt en in de stal er naast gegooid wordt. Aangeven dat dit jouw eigen aangekochte stro is en vragen waarom dit gebeurt. Er is ook niets mis mee om aan te geven dat je het erg vervelend en moeilijk vindt om dit aan te snijden, maar dat je graag open en eerlijk wilt zijn.
Ik denk echt dat dit de enige manier is. Ik snap dat dit erg rot moet voelen, helemaal omdat je eigenlijk zo'n goede band met elkaar hebt. Maar dit rotgevoel kun je waarschijnlijk niet eerder naast je neer leggen dan nadat je het besproken hebt.


Laatst bijgewerkt door Vayo op 18-04-19 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:20 



 
Profiel   

Klopt,
Ik wil dit ook op een nette manier aan de orde brengen.
Enkel maak ik me druk om de reactie van hem.

Ik wil geen welles-nietes spelletje krijgen.

Ik vind dit gewoon jatten van anderen. En dat vindt ik niet netjes.

Delphi schreef
Jeetje wat een vervelende situatie! Ik zou gewoon eerlijk zijn en aangeven dat je veel op de camera kijkt i.v.m. je merrie die bijna gaat bevallen en dat het je opvalt dat er dagelijks stro uit de stal van je merrie gehaald wordt en in de stal er naast gegooid wordt. Aangeven dat dit jouw eigen aangekochte stro is en vragen waarom dit gebeurt. Er is ook niets mis mee om aan te geven dat je het erg vervelend en moeilijk vindt om dit aan te snijden, maar dat je graag open en eerlijk wilt zijn.
Ik denk echt dat dit de enige manier is. Ik snap dat dit erg rot moet voelen, helemaal omdat je eigenlijk zo'n goede band met elkaar hebt. Maar dit rotgevoel kun je waarschijnlijk niet eerder naast je neer leggen dan nadat je het besproken hebt.


Ik wil ook helemaal geen ruzie gaan zaaien oid maar daar ben ik inderdaad wel bang voor wanneer ik dit aan de orde ga brengen.
Het vreet echt aan me en dit moet uitgesproken worden.

Ik dacht dat we elkaar konden vertrouwen, maar dat vertrouwen is nu totaal weggevreten bij mij....



Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-04-19 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop


Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:22 



 
Profiel   

Wat een rotsituatie. Als ze niet zo ver in de dracht was geweest zou ik hem er zeker op hebben aangesproken, maar nu zou ik het risico niet willen lopen dat je zo kort voor de bevalling plotseling moet verhuizen. Aan de andere kant wil je natuurlijk ook gewoon een goed strobed. Ze mogen in hun handen knijpen met een pensionklant die zo veel voor ze doet. Misschien moet je daar als 'tegenprestatie' ook maar eens mee stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:25 



 
Profiel   

Ik ben ook niet tactische haha zou in mijn auto stappen erheen rijden en het meteen aankaarten. of pissig bellen. Weet niet of het de beste oplossing is maar ik zou hier dus echt pissig om zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:27 



 
Profiel   

Imre schreef
Wat een rotsituatie. Als ze niet zo ver in de dracht was geweest zou ik hem er zeker op hebben aangesproken, maar nu zou ik het risico niet willen lopen dat je zo kort voor de bevalling plotseling moet verhuizen. Aan de andere kant wil je natuurlijk ook gewoon een goed strobed. Ze mogen in hun handen knijpen met een pensionklant die zo veel voor ze doet. Misschien moet je daar als 'tegenprestatie' ook maar eens mee stoppen.


Klopt, daar ben ik ook bang voor...
Paard staat daar echt op haar plek, ik heb een heel gelukkig paard.

Maar om dit niet aan te gaan kaarten en er vervolgens elke dag mijn gekochte stro eruit gehaald wordt wil ik ook niet langer meer laten duren. Het is van mij en daar hoort hij af van te blijven.

Maar het zou toch raar zijn. Dat ik moet vertrekken, terwijl ik niks fout heb gedaan en hij in zijn schuld staat??

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:28 



 
Profiel   

Als je zeker geen welles nietes wil hebben: film dan wat je op de camera ziet met je telefoon. Dan heb je bewijs.
Zou hem er idd wel mee confronteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:29 



 
Profiel   

Vooropgesteld, ik zou laaiend zijn :D

Maar op dit moment kun je niets met het bewijs, sterker nog, jij bent strafbaar want je hebt niet aangegeven dat de camera ook opneemt. Dat moet je eerst doen. Eerst aangeven aan de stalhouder dat de nieuwe camera ook geluid opneemt en de beelden opneemt en dat je ze terug kunt kijken. Daarna kun je pas als het weer gebeurd actie ondernemen.

( Goed ik weet niet als ik pissed off ben het bovenstaande riedeltje netjes zou volgen :D Maar jij zit met een drachtige merrie, dus het op de spits drijven is nu ff niet handig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:30 



 
Profiel   

Breng het anders gewoon heel open, als een misverstand ofzo. Dat je het fijn vindt als je merrie echt een dik strobed hebt en dat het wel 'klopt' dat er naar zijn mening misschien teveel in ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:31 



 
Profiel   

Aangeven dat je het op de camera hebt gezien, film dit met je eigen mobiel. Wat ik gek vind is dat de ene camera wordt weggedraaid en je eigen camera dus blijkbaar niet gezien is?

En desnoods de stal zelf in beheer nemen en hem er niet meer aan laten komen qua mesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:32 



 
Profiel   

xPenny schreef
Klopt,
Ik wil dit ook op een nette manier aan de orde brengen.
Enkel maak ik me druk om de reactie van hem.

Ik wil geen welles-nietes spelletje krijgen.

Ik vind dit gewoon jatten van anderen. En dat vindt ik niet netjes.


Joh dat zou ik ook hebben. Ik zou eerlijk gezegd echt met buikpijn van de zenuwen naar zo iemand toe stappen. Ik vind dat soort confrontaties aangaan helaas erg moeilijk. Hoe zijn reactie gaat zijn zal moeilijk te voorspellen zijn. Jij kent hem en wij natuurlijk niet en dan nog kan zijn reactie totaal anders zijn dan dat je verwacht.

Dit is inderdaad ook gewoon jatten. Juist om gedoe te voorkomen koop je het zelf aan. En dan krijg je dit. Om een welles-nietes spelletje te voorkomen zou ik eerlijk zijn dat je dit steeds ziet op de camera en dat je momenteel veel op de camera kijkt i.v.m. je dragende merrie.
Daarbij kan hij er eigenlijk niet mee onderuit. Het kan alleen wel zijn dat hij zich betrapt en aangevallen voelt en aanstuurt op dat je hem bespied o.i.d.

Wat Imre zegt, daar zit ook wat in. Wat als het gedoe oplevert zo kort voor de bevalling? Zo moeilijk want je wilt dit ook niet langer laten duren. En ook als je merrie en veulen straks naar buiten gaan en je stroverbruik minder wordt, blijf je hier waarschijnlijk toch aan terug denken. Ik kan me voorstellen dat je toch iets anders naar iemand gaat kijken en juist daarom het toch uit wilt spreken.

Als je voorzichtig vraagt of je merrie wel erg veel stro verbruikt, omdat de stal steeds eind van de dag een stuk leger is, zal hij misschien gewoon liegen een aangeven dat dit klopt. Dat hij het ook niet weet en ze wellicht wat stro eet. Dan kun je eigenlijk ook niet verder meer in het gesprek. Om dan nog aan te gaan geven dat je gezien hebt dat hij het weghaalt zou ik dan niet doen.
Ik denk dat ik zelf gewoon ''luchtig'' zou vragen waarom hij het stro er steeds uithaalt en vragen of hij het er in wilt laten liggen, omdat dit het stro is dat je zelf gekocht hebt. Dat je je merrie goed in de gaten houdt via de camera en dat dit je opvalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:34 



 
Profiel   

Maar echt, veel stro ligt niet in de stal.
Hij is overal heel zuinig op en paarden staan bij ons echt bijna op het beton de laatste tijd.

Mijn paard heeft gewoon een klein normaal bedje zodat wanneer ze wilt liggen, niet haar spronggewicht open maakt zoals dat voorheen wel altijd gebeurde!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:34 



 
Profiel   

TS, ik heb iets soortgelijks mee gemaakt. Ze bleven ontkennen, maar zodra ik weg was werd het stro gewoon uit de stal gehaald. Mijn paard kreeg daardoor wonden op zijn knieën omdat hij steeds op beton lag!
En uit mijn voertonnen werd biks en muesli gehaald waarna ik dat bij hun paarden terug in de stal vond.

Ik ben weg gegaan. We konden er lang en breed over discussïeren maar het vertrouwen was weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:35 



 
Profiel   

Heel onschuldig melden dat je ivm de op handen zijnde bevalling vanaf nu alles opneemt en terugkijkt omdat je op de hoogte wil zijn van eventuele gedragsveranderingen. Zoiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:35 



 
Profiel   

Gypsy schreef
Heel onschuldig melden dat je ivm de op handen zijnde bevalling vanaf nu alles opneemt en terugkijkt omdat je op de hoogte wil zijn van eventuele gedragsveranderingen. Zoiets?


Zoiets zou ook kunnen met de vermelding dat je bang bent dat de merrie je nieuwe stro erg lekker vindt en dit opeet. Dat de stal steeds erg leeg is en je via de camera ook dit wilt observeren.

Maar dan nog als hij de camera wegdraait tijdens het mesten en stro weghalen, dan heb je nog nikt. En daarnaast ben ik, ondanks dat ik het soms erg moeilijk vind zoiets te bespreken, toch meer van de directe en eerlijke aanpak (in de zin van eerlijk zeggen dat je dit gezien hebt via de camera).

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:39 



 
Profiel   

Gewoon met hem het gesprek aangaan, zeg duidelijk en niet op een verontschuldigende manier zoals wij vrouwen vaak doen, dat je voor de naderende bevalling je merrie op camera hebt je meerdere keren hebt geconstateerd dat hij jouw stro in een andere box gooit. Even goede vrienden maar dat was niet de bedoeling en moet ook niet weer gebeuren, punt uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:40 



 
Profiel   

Caesar schreef
Aangeven dat je het op de camera hebt gezien, film dit met je eigen mobiel. Wat ik gek vind is dat de ene camera wordt weggedraaid en je eigen camera dus blijkbaar niet gezien is?

En desnoods de stal zelf in beheer nemen en hem er niet meer aan laten komen qua mesten.


De camera van hun hing al op.
Daar had ik mij op aangemeld en toen ben ik erachter gekomen.
De meeste dagen draaide die vrouw de camera weg, zodat ik niet kon zien dat hij het stro eruit haalde. Soms vergat ze het en kon ik dus wel mee kijken.

Daarna heb ik pas mijn eigen camera opgehangen en dit wisten hun ook vanaf het begin.
Camera neemt niet op. Ik kan wel op opnemen duwen wanneer ik op de camera kijk.
Dit heb ik dus vanmorgen gedaan, soort van bewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:40 



 
Profiel   

Prima, dan heb je wettig bewijs maar daar schiet je nu niets mee op. Gewoon heel duidelijk zijn, hij moet van jou gekochte stro afblijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:41 



 
Profiel   

Delphi schreef
Gypsy schreef
Heel onschuldig melden dat je ivm de op handen zijnde bevalling vanaf nu alles opneemt en terugkijkt omdat je op de hoogte wil zijn van eventuele gedragsveranderingen. Zoiets?


Zoiets zou ook kunnen met de vermelding dat je bang bent dat de merrie je nieuwe stro erg lekker vindt en dit opeet. Dat de stal steeds erg leeg is en je via de camera ook dit wilt observeren.

Maar dan nog als hij de camera wegdraait tijdens het mesten en stro weghalen, dan heb je nog nikt. En daarnaast ben ik, ondanks dat ik het soms erg moeilijk vind zoiets te bespreken, toch meer van de directe en eerlijke aanpak (in de zin van eerlijk zeggen dat je dit gezien hebt via de camera).


Er hangen twee camera's op.
1 van hun, waar ik ook nog altijd op aangemeld ben.

En mijn eigen sinds kort. Daar kunnen hun niet op komen en dus ook niet wegdraaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:42 



 
Profiel   

ik zou hem vertellen dat je een eigen camera ophangt vanwege aankomende bevalling....
kijken wat hij dan zegt en doet

dus nou niet hem ` aanvallen ` op zijn gedrag dan heb je kans dat hij je weg stuurt vanwege bespieden

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:43 



 
Profiel   

bigone schreef
Prima, dan heb je wettig bewijs maar daar schiet je nu niets mee op. Gewoon heel duidelijk zijn, hij moet van jou gekochte stro afblijven.


Ik doe ook niks met de beelden hoor.
Maar ik wil mezelf niet in twijfel brengen.

Beelden laat ik niet zien aan de pensioneigenaar. :)
Maar nu weet ik wel dat ik mezelf niet voor de gek houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:43 



 
Profiel   

Tricky.... je wilt niet opzoek naar een andere stal zo vlak voor de bevalling, maar blijkbaar ken je hem ook niet goed genoeg om te weten wat zijn reactie gaat zijn als je hem confronteert.
Misschien kan je beginnen met zeggen dat je een camera hebt opgehangen om je paard te volgen ivm de bevalling en dat je haar zo super goed in de gaten kan houden als je er niet bent.
Misschien heeft ie dat nu niet door, of weet hij dat de camera er hangt?
En misschien beter terloops laten vallen dat je het vreemd vind dat er nog steeds zo weinig stro in de box ligt als je aankomt en of hij misschien ziet dat de merrie ineens veel is gaan eten....
Zo laat je wel doorschemeren dat je iets doorhebt en dat je nu meekijkt op de camera.
Maar dan kan hij zich wel nog bedenken in het weghalen van jou stro zonder dat er een directe confrontatie ontstaat. Zeker omdat je aangeeft daar te willen blijven, ook na het veulen.
Snap heel goed dat je hem het liefst de waarheid ff zegt, maar weet niet hoe hij hierop gaat reageren. Dan zou ik goed nadenken over het risico dat je loopt ivm de sfeer en eventueel een nieuwe stal moeten zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:44 



 
Profiel   

Ik zou het gewoon aankaarten, je mag toch zelf weten hoeveel stro je in de stal gooit? Als jij vind dat jouw paard op een meter stro moet liggen (bij wijze van) heeft hij daar niks over te zeggen lijkt me...

Ik zou gewoon vragen waarom hij dat doet en of ze daar dan mee op kunnen houden. Je betaalt er zelf voor dus eigenlijk zou hij blij moeten zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:45 



 
Profiel   

Ik weet dat het stalken en bespieden niet goed is.

Maar goed, wie zou dit niet controleren als je van mening bent dat dit gebeurd??
Ik hoor niet te bespieden maar hij hoort niet te jatten.

Als hij niet jat, hoef ik ook niet te bespieden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-04-19 13:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 27 [ 674 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 27  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen