Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:46

jeetje echt bizar... is wel een lastige situatie want jij doet super veel voor de pensionhouder. het is dus noodzaak dat dit netjes gebracht wordt want het zou natuurlijk zonde zijn als deze ''relatie'' zo moet eindigen.

wel bizar dat er zo geheimzinnig gedaan wordt over stro..... als hij er zo'n moeite mee zou hebben dan had die dat toch kunnen bespreken met jou ipv het zo op te lossen? ik zou het wel bespreken.... en gewoon vanuit je gevoel praten want op die manier maak je geen verwijten/beschuldigingen. zelf ben ik er ook niet altijd even goed in hahah! maar gewoon van: goh het is mij opgevallen dat..... en gewoon aangeven dat je netjes samen een oplossing wil zoeken. dus niet vol in de aanval of verdediging schieten. succes TS!

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:46

Weet je, wanneer je nu eens een keer flink bijstrooit en wanneer hij de stallen gaat doen(neem aan dat je de tijd ongeveer weet) dan ben jij plots ook weer op stal. En dan heel verbaasd , verdorie had er toch een flinke laag ingelegd, hoe kan dat. Maar mijn eerste optie, rechtstreeks aanspreken is beter.

Independence
Berichten: 1384
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:49

Ik vraag me af waarom je het niet eerder ter sprake hebt gebracht? Nu zit je al zover in je frustratie en ben ik bang dat het een 'aanval' gaat worden.
Ik had al veel eerder gevraagd waarom hij dat doet, misschien heeft hij er een goede reden voor of misschien doet hij het zonder goed nadenken.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 13:49

Dat mijn camera er hangt, weet hij al vanaf het begin.
Hij heeft er nog even bij gestaan bij het installeren.

Ik wil me niet gaan verlagen tot een niveau waar hij nu mee bezig is.
Niet eerlijk tegen me zijn, jatten en achterbaks de camera van hun wegdraaien zodat ik niks zou kunnen zien van het jatten.

Ik ben een eerlijk persoon en wil er niet omheen gaan draaien.

Ik ben ook meer de type, rustig/verlegen meid die op dit moment niet weet hoe ik de stap moet gaan nemen om het aan te kaarten. :') :')

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:50

Als je een beetje je rust kan bewaren kan je je gesprek best wel sturen zodat het geen verwijten en boos tegen boos dingetje wordt.

Begin met vertellen waarom je zo graag een goede laag stro wilt. En dat je daarom ook je eigen stro hebt aangeschaft.
Zeg dan dat je weet (zeg niet hoe...) dat er stro verdwijnt uit je stal. En zeg hoe je daarvan baalt. Houdt het bij jezelf, gebruik het woord 'ik'.

Vraag of de stalhouder je kan helpen. Of hij een oogje in het zeil wil houden. (en passant kan je even melden dat je zelf ook wel eens meekijkt op je camera.). En of hij desnoods wat bij wil strooien als hij ziet dat je merrie kaal staat.


Stalhouder weet natuurlijk wel hoe het zit als hij 'dader' is. Hij kan boos worden, ontkennen, doen of hij van niks weet, of mekkeren over verwennerij etc. Gewoon even laten kletsen. Niet of in ieder geval niet teveel op in gaan.

Dan nogmaals zeggen hoe je ervan baalt. Desnoods als een grammofoonplaat herhalen wat je eerder hebt gezegd. En dat je wel verwacht dat het beter wordt. Omdat je overweegt een andere stalling te kiezen als het zo doorgaat.

Als jij kalm maar standvastig kan zijn, het bij jezelf kan houden. Blijft bij hoe je baalt, waarom je het belangrijk vindt en op het belang dat dit wordt opgelost. Dan verwacht ik eigenlijk wel dat stalhouder natte voeten voelt en hopelijk eieren voor zijn geld kiest.

Van wat ik lees ben je namelijk een fijne klant die ze niet willen missen. En ik lees dat jij eigenlijk ook wel graag wil blijven.

Kwaad worden kan je dan als het niet beter.

Imre

Berichten: 14221
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:50

Hoe laat ben jij op stal en hoe laat wordt er uitgemest/opgestrooid door de pensionhouder?

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:50

xPenny schreef:
Dat mijn camera er hangt, weet hij al vanaf het begin.
Hij heeft er nog even bij gestaan bij het installeren.

Ik wil me niet gaan verlagen tot een niveau waar hij nu mee bezig is.
Niet eerlijk tegen me zijn, jatten en achterbaks de camera van hun wegdraaien zodat ik niks zou kunnen zien van het jatten.

Ik ben een eerlijk persoon en wil er niet omheen gaan draaien.

Ik ben ook meer de type, rustig/verlegen meid die op dit moment niet weet hoe ik de stap moet gaan nemen om het aan te kaarten. :') :')

En daar word dankbaar misbruik van gemaakt, gewoon aanpakken die hap. Het is jouw paard , jouw stro en zeker straks jouw veulen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 13:53

Kelly_ann schreef:
Als je een beetje je rust kan bewaren kan je je gesprek best wel sturen zodat het geen verwijten en boos tegen boos dingetje wordt.

Begin met vertellen waarom je zo graag een goede laag stro wilt. En dat je daarom ook je eigen stro hebt aangeschaft.
Zeg dan dat je weet (zeg niet hoe...) dat er stro verdwijnt uit je stal. En zeg hoe je daarvan baalt. Houdt het bij jezelf, gebruik het woord 'ik'.

Vraag of de stalhouder je kan helpen. Of hij een oogje in het zeil wil houden. (en passant kan je even melden dat je zelf ook wel eens meekijkt op je camera.). En of hij desnoods wat bij wil strooien als hij ziet dat je merrie kaal staat.


Stalhouder weet natuurlijk wel hoe het zit als hij 'dader' is. Hij kan boos worden, ontkennen, doen of hij van niks weet, of mekkeren over verwennerij etc. Gewoon even laten kletsen. Niet of in ieder geval niet teveel op in gaan.

Dan nogmaals zeggen hoe je ervan baalt. Desnoods als een grammofoonplaat herhalen wat je eerder hebt gezegd. En dat je wel verwacht dat het beter wordt. Omdat je overweegt een andere stalling te kiezen als het zo doorgaat.

Als jij kalm maar standvastig kan zijn, het bij jezelf kan houden. Blijft bij hoe je baalt, waarom je het belangrijk vindt en op het belang dat dit wordt opgelost. Dan verwacht ik eigenlijk wel dat stalhouder natte voeten voelt en hopelijk eieren voor zijn geld kiest.

Van wat ik lees ben je namelijk een fijne klant die ze niet willen missen. En ik lees dat jij eigenlijk ook wel graag wil blijven.

Kwaad worden kan je dan als het niet beter.



We hebben gewoon een fijne band samen.
Ik ben een soort kind in huis daar. Maar daarom juist voel ik me best wel in de zeik genomen..

Rustig blijven ben ik wel goed in. Het is alleen moeilijk om te zorgen dat er geen ''ja maar'' gaan komen.

Imre schreef:
Hoe laat ben jij op stal en hoe laat wordt er uitgemest/opgestrooid door de pensionhouder?

Ik ben er elke avond om 20:00 tot 22:00.

's morgens ben ik er niet aangezien de paarden om 09:00 de wei opgaan tot 19:00u.
Rond 09:15/09:30 begint hij met mesten.
Paarden staan dan lekker buiten.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-04-19 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Kaitlyn

Berichten: 9738
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 13:57

Als je een "ja maar" krijgt dan laat je toch je opgenomen filmpje zien? Dan zeg je dat het de laatste tijd opviel dat er zoveel stro uit haar stal was, en dat je dit toevallig zag gebeuren.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:01

Ja dat is heel moeilijk, want het is erg verleidelijk om in je emotie te gaan zitten. Zeker als een ander dat uitlokt. Als je er meer over wilt weten, de Roos van Leary even Googlen!


Maar in feite hoef je maar vier dingen te zeggen: 1, Ik vind het belangrijk omdat:.... 2, Ik weet dat er weggehaald wordt 3, Ik baal daar flink van en 4, Ik wil dat dat vanaf nu anders gaat.

Laat het wie in het midden. En zeg verder niet teveel. Herhaal de 4 dingen gewoon, met andere woorden desnoods. En laat de ander sudderen in zijn of haar emotie.

Denk dat je dat filmpje niet eens hoeft te laten zien. Als ik de relatie onderling zo lees. Dan weet pensionhouder denk ik wel hoelaat het is.

En als dat zo is dan is er gelijk verbetering lijkt me. Dus als je de dag erna filmbeelden hebt... Huppakee, laten zien!

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:03

Ik vind het, juist omdat je daar kind aan huis bent en voor de hele bedoening zorgt wanneer ze weg zijn een ontzettende smerige rotstreek. Een persoon die voor je paard zorgt zou je moeten kunnen vertrouwen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:05

Je pensionhouder weet toch niet dat jouw camera niet 24/7 op kan nemen? Gewoon bluffen. :o

Confronteren zou ik niet doen, tenzij je bereid bent het risico te nemen nu nog je merrie te moeten verhuizen.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:06

Je bent kind in huis. Zelfs al zou hij nu ophouden met dit te doen, dan nog heb jij vraagtekens over wat je hebt gezien. Ik zou de gifbeker leegdrinken; liever iemand in de ogen kunnen kijken dan je afvragen of je het verkeerd hebt gezien en elke ochtend via de cam blijven controleren.
Ik vind het overigens een groot verschil of je zelf merkt dat er iets vreemds gebeurd, wat je gaat controleren, of dat je wil gaan kijken omdat het kan.
De post van Kelly_ann beschrijft wel goed hoe je het netjes aan kan pakken.

RSDICBS

Berichten: 1005
Geregistreerd: 08-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:14

Om heel simpel je merrie een fijne kraam box te geven en geen stress vlak voor de bevalling.
Leg rubber matten in de box en daarboven op een laagje stro.
Veilig, kan niet gejat worden, en warm voor je veulen (ipv koud beton)


Wat betreft je pensionhouder, bij mij zou het vertrouwen weg zijn. Zeker omdat hij jou je eigen stro nota bene laat kopen en het vervolgens nog uit je stal haalt.
Maar misschien heeft hij daar een goede reden voor die wij niet weten..? :o?

Nicky1963

Berichten: 1991
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:15

Wat een naar probleem.
Weet je wanneer hij uitmest en dus jouw stro wegpakt? Is het mogelijk om hem op heterdaad te betrappen? Zorgen dat je ('toevallig') plotseling verschijnt als hij dit doet?

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:18

RSDICBS schreef:
Om heel simpel je merrie een fijne kraam box te geven en geen stress vlak voor de bevalling.
Leg rubber matten in de box en daarboven op een laagje stro.
Veilig, kan niet gejat worden, en warm voor je veulen (ipv koud beton)


Wat betreft je pensionhouder, bij mij zou het vertrouwen weg zijn. Zeker omdat hij jou je eigen stro nota bene laat kopen en het vervolgens nog uit je stal haalt.
Maar misschien heeft hij daar een goede reden voor die wij niet weten..? :o?


Welke reden zou hij daarvoor moeten hebben?
Terwijl dit jatten van andermans spullen is.
Daar is voor mij géén reden voor te bedenken.

Dan zou hij het stro wat hij eruit haalt, bij mijn balen stro moeten leggen.
Maar niet tegelijkertijd bij een ander in de stal duwen.

Die mensen betalen ook netjes hun stalling elke maand.
En dan wordt mijn gekocht stro daar in die stal voor gebruikt?


Heb jij ook rubbere matten? Zou je me de site daar eens van kunnen doorsturen? :D

BigOne
Berichten: 38494
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:20

Zo, je word al wat pissiger, nu je beschroomde houding nog laten varen en hem vertellen wat je hebt gezien. En dat je dat niet goed vind, het feit dat ze de camera al wegdraaien bij het uitmesten was voor mij al een rode lap geweest en je constateert al langer dat de bodem net bedekt is.

Independence
Berichten: 1384
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:23

Dat zou je hem dus moeten vrágen, waarom hij dat doet. Maargoed, ik vind dat je veel eerder het gesprek aan had moeten gaan en vind het niet terecht om hem nu terecht te wijzen terwijl je er nog nooit over bent begonnen

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:24

bigone schreef:
Zo, je word al wat pissiger, nu je beschroomde houding nog laten varen en hem vertellen wat je hebt gezien. En dat je dat niet goed vind, het feit dat ze de camera al wegdraaien bij het uitmesten was voor mij al een rode lap geweest en je constateert al langer dat de bodem net bedekt is.


Dan is je relatie en sfeer ook verpest, is het ws nu toch wel.(te merken aan de antwoorden van de TS)
Maar bedenk wel dat je daar niet meer fijn staat dan. Tenminste, als je vertrouwen nu al zo geschaad is, kan ik me niet voorstellen dat je er nog met een fijn gevoel naar toe gaat.
En wat er dan ook gebeurt , zal je altijd in je achterhoofd dit houden.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:25

Ik ga mijn moed bijeen rapen om vanavond dit netjes te gaan uitleggen hoe ik erover denk.
En inderdaad vooral met de ''ik'' vorm confronteren zodat hij zich niet aangevallen gaat voelen.

To be continued :o

Natuurlijk ben ik pissig van binnen. Wie zou dat niet zijn?

Maar daarin tegen ben ik mij wel bewust dat dit op een nette manier opgelost kan worden.

Independence schreef:
Dat zou je hem dus moeten vrágen, waarom hij dat doet. Maargoed, ik vind dat je veel eerder het gesprek aan had moeten gaan en vind het niet terecht om hem nu terecht te wijzen terwijl je er nog nooit over bent begonnen


Ik heb dit van mijn eigen aangekochte stro pas sinds 2 dagen aan het volgen.
Het is dus niet zo dat ik dit al langer wist. Ik dacht dat hij wel van mijn stro zou afblijven.

Ik had ervoor gekozen om het niet te zeggen (toen ik nog stro van hun gebruikte en mijn eigen stro nog niet had), omdat ik de rust wou bewaren en het met eigen stro zou gaan proberen. Dan waren de problemen opgelost zonder dat er een confrontatie zou zijn geweest.

Dat had ik gehoopt in ieder geval. Maar helaas...

Maar nu ik sinds 2 nachten weet dat hij mijn eigen stro eruit haalt, wil ik er nu wél wat van zeggen.
Dit is mijn eigen stro en niet van hem. :)
Laatst bijgewerkt door C_arola op 18-04-19 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:30

oe jees snap dat je pissig bent maar ook bang voor wat gaat gebeuren als je het aankaart.
Kun je niet aan hem vragen of het een beetje lukt met het stro nu je er meer in legt. Of hij er nu veel meer werk aan heeft of dat het wat jij hoopt wel mee valt (beetje inspelen op geweten) En dan is kijken wat hij zegt?

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:33

xPenny schreef:
Natuurlijk ben ik pissig van binnen. Wie zou dat niet zijn?

Maar daarin tegen ben ik mij wel bewust dat dit op een nette manier opgelost kan worden.


Dat hoop ik oprecht voor je.
En begrijp je ook heel goed (het gaat nu ook niet over wel of geen gelijk hebben, want dat heb je wel degelijk), maar je snapt zelf ook wel dat je vertrouwen geschaad is en je nooit meer met hetzelfde gevoel (iig voorlopig) naar stal gaat?
En wat als hij in de verdediging schiet en of boos wordt? Die kans zit er ook in, of hij nu gelijk heeft of niet. Hoop gewoon dat je het goed op kan lossen.

Zunzuncito

Berichten: 1574
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:34

Ik snap dat je de situatie wilde de-escaleren door je eigen stro te gaan gebruiken, omdat je dacht dat hij misschien vond dat je teveel van zijn stro gebruikte zonder dat direct te durven zeggen en nu heb je ipv een goede oplossing een pensionhouder die JOUW stro meeneemt. Idd helaas en zeker een mindere stap aan zijn kant.

pol013

Berichten: 9019
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:36

Wat willen de mensen hier precies met 'confronteren' en 'pissig worden' bereiken? TSis overduidelijke (en om goede redenen) niet van plan om te vertrekken. En een gespannen sfeer zit je nu ook niet op te wachten. Met camera beelden gaan zwaaien zal al helemaal geen positief effect hebben.

De tips van Kelly An lijken mij voor nu het meest handig. Je kaart het evengoed aan zonder de directe aanval te kiezen.

Als het vertrouwen daadwerkelijk zo beschadigd is dat er geen toekomst in zit kun je altijd nog later op je strepen gaan staan als de daadwerkelijk bereid bent om te vertrekken.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:36

olijf schreef:
xPenny schreef:
Natuurlijk ben ik pissig van binnen. Wie zou dat niet zijn?

Maar daarin tegen ben ik mij wel bewust dat dit op een nette manier opgelost kan worden.


Dat hoop ik oprecht voor je.
En begrijp je ook heel goed (het gaat nu ook niet over wel of geen gelijk hebben, want dat heb je wel degelijk), maar je snapt zelf ook wel dat je vertrouwen geschaad is en je nooit meer met hetzelfde gevoel (iig voorlopig) naar stal gaat?
En wat als hij in de verdediging schiet en of boos wordt? Die kans zit er ook in, of hij nu gelijk heeft of niet. Hoop gewoon dat je het goed op kan lossen.

Precies hoe ik erover denk en daar ben ik inderdaad bang voor.

Al zou ik het op een hele nette manier aangeven aan hem. Hoe gaat hij dit opvatten?
Ik wil geen ruzie gaan zaaien, maar hoop wel na het gesprek dat ik hem in ieder geval weer kan gaan vertrouwen. Of in die zin, het vertrouwen erin hebben dat hij dit niet weer flikt.