Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38486
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:42

Je kunt ook gewoon zeggen dat het stro wat je gekocht hebt voor jouw paard is en niet voor de buurman/vrouw. Wanneer hij dan zegt dat je de laatste tijd meer van zijn stro gebruikt hebt, zal hij zeker doen dan kun je dat eenvoudig pareren door aan te geven dat hij dat net zo snel weer verwijderde en je nu quitte staat en vanaf nu het stro dat je erbij doet ook in de box blijft.

ElCid

Berichten: 9248
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:43

Gewoon confronteren en zeggen dat je het gezien hebt via de camera en vragen waarom ze het doen; als jullie echt zo'n goede band hebben moet dat kunnen anders is die band er alleen omdat het hun goed uitkomt.....?!.
Als je dat niet wil doen kan je natuurlijk ook een ander soort bodembedekking er bij doen, die ze er niet zo makkelijk uit kunnen halen. Rubbermatten zijn een pittige investering maar wel een optie maar strokorrels zijn ook heel fijn; wij gebruiken die sinds een klein jaar. Nemen veel vocht op, geven een zachte ondergrond en omdat het als gehakseld stro uit elkaar valt is het ook niet even naar een andere stal over te hevelen en als dan; zie je meteen dat het ook ergens anders ligt. https://equibedding-1.jimdosite.com/voo ... uibedding/

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:46

Kan me HEEL goed voorstellen dat je pissig bent. Was hij gewoon "een pensionhouder" dan was het nog wat anders dan iemand waar je kind aan huis bent en alles voor doet. En het is wel jouw drachtige merrie, niet dat hij stiekem zachter toiletpapier omwisselt op de dames WC.

Je hebt een goede reden je merrie op meer stro te zetten, en al helemaal omdat je het zelf betaald. En nee, al heeft hij in zijn ogen een 'goede reden' om het weg te halen, dan zou hij het aan je moeten vertellen. Hij weet dat je als enige het stro zelf betaald, dan kun je het niet in de stal van andere pensionpaarden leggen. Straks betaal je stro voor de hele stalling.

Het dilemma is ook duidelijk, want de merrie bouwt antistoffen op voor de omgeving die via de biest aan het veulen doorgegeven wordt. De rubbermatten en die korrels vind ik een heel goed idee als tussenoplossing. En dan straks als het veulen oud genoeg is, de groeten. Voor mij zou de vertrouwensrelatie weg zijn. Het was niet een paar keer, maar continue.
Laatst bijgewerkt door Rivano op 18-04-19 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:46

Ik zou er dan juist weer niet omheen gaan draaien met goh het valt me op dat en of hij een oogje in het zeil wil houden.
Daardoor geef je hem de mogelijkheid om te liegen en bv te zeggen dat je merrie nu de bevalling aankomt viezer is of meer stro eet en dan heb je nog niks opgelost.
Dan wordt het nog moeilijker aan te kaarten.
Aangeven dat je wegens de aankomende bevalling veel op de camera kijkt en je hem jouw stro zag weghalen en in een andere stal doen. Reden zou niet eens uit moeten maken, jouw stro niet dat van hem.

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:48

Allereerst: wat een vervelende situatie! Ik zou ook koken van binnen, maar het ontzettend moeilijk vinden om dit te bespreken. Ik houd ook niet van confrontaties.

Juist omdat je er verder kind aan huis bent, zou ik het wel bespreken en proberen om de situatie te verbeteren. Dit buiten het gegeven dat het ook geen geschikte tijd is om te vertrekken, gezien de dracht van je merrie.

Kelly_ann geeft fijne tips voor het gesprek. Probeer je niet te druk te maken over alles wat mis zou kunnen gaan of welke vervelende weerwoorden je zou kunnen krijgen. Dat is van latere zorg.

Je kunt ervoor kiezen om nog één stapje terug te doen qua confrontatieniveau. Dan geef je bij je stalhouder aan dat je een goede bodembedekking heel belangrijk vindt (zéker voor (drachtige) merrie en veulen), dat je je best doet om dit te realiseren door bij te strooien met eigen stro, maar dat je merkt dat er toch te weinig in de stal ligt... Of hij een idee heeft hoe je dit kunt oplossen? Zo beschuldig je niemand en kun je aan de hand van het antwoord bedenken hoe het verder moet. Het is echter wel zo indirect dat je excuses/smoesjes/leugens in de hand werkt.

Ik zou (op een neutrale manier) aangeven dat je op de camera hebt gezien dat er stro uit de stal van de merrie wordt gehaald en dat je je afvraagt waarom dat gebeurde, omdat je het juist zo belangrijk vindt om een goede laag strooisel in de stal te hebben liggen voor merrie en veulen. Hij weet dan meteen dat het door jou is gezien en hij krijgt netjes de mogelijkheid om er een goede verklaring voor te gevevn (of zijn excuses aan te bieden). :)

Veel succes!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:50

Ik vind dat niet persé eromheen draaien hoor Nuscaniels. Je geeft hem hier nog een kans het op te lossen zonder conflict. En dat is wat TS graag wil voor nu.

Je kán daarna altijd nog op de man af zeggen dat hij schuldig is aan diefstal.

Pippaa

Berichten: 1618
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:51

Als je in gesprek gaat gewoon eerlijk zeggen dat je het moeilijk vindt om aan te kaarten aangezien jij en je paard er verder gelukkig zijn (of iets in die richting). Eerlijk zeggen hoe je je voelt om dit gesprek te moeten doen. Dan stel je je kwetsbaar op en geeft ruimte voor een gesprek en gooi je niet vooraf de deur al dicht.

Kijk ook vooral wat handig is voor de toekomst van je merrie en veulen, maar natuurlijk moet je je ook fijn op stal je voelen.
Laatst bijgewerkt door Pippaa op 18-04-19 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:52

nuscaniels schreef:
Ik zou er dan juist weer niet omheen gaan draaien met goh het valt me op dat en of hij een oogje in het zeil wil houden.
Daardoor geef je hem de mogelijkheid om te liegen en bv te zeggen dat je merrie nu de bevalling aankomt viezer is of meer stro eet en dan heb je nog niks opgelost.
Dan wordt het nog moeilijker aan te kaarten.
Aangeven dat je wegens de aankomende bevalling veel op de camera kijkt en je hem jouw stro zag weghalen en in een andere stal doen. Reden zou niet eens uit moeten maken, jouw stro niet dat van hem.

Exact dit.

Ik zou er ook niet om heen draaien.
Door het subtiel in te pakken wordt het echt niet makkelijker. Maar laat alleen maar meer ruimte voor discussie.

Gewoon zeggen dat je vanmorgen even op de camera keek en zag dat jouw stro uit de stal werd gehaald. Of hij dat voortaan wil laten liggen.

BigOne
Berichten: 38486
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:55

Waarschijnlijk is de pensionhouder een oudere boer en die zijn niet zo zachtzinnig en vinden veel zaken al snel onzin. Maar je grote voordeel is dat je ook voor hun veel doet dus zal hij wel twee keer nadenken voor hij je eruit schopt. Dat kan toch niet meteen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:55

daantjuhhh schreef:
Gewoon zeggen dat je vanmorgen even op de camera keek en zag dat jouw stro uit de stal werd gehaald. Of hij dat voortaan wil laten liggen.



Dit kan je ook best doen, maar denk wel dat je dan stevig in je schoenen moet staan om de toon van het gesprek verder normaal te houden.

Er zit namelijk een belangrijk sociaal aspect in dit verhaal.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 14:56

Dames en misschien heren (dat weet ik niet). :D

Bedankt allemaal voor de fijne oplossingen.

Ik wil er inderdaad niet omheen gaan draaien want ik ben bang dat ik mijn emotiegevoel blijf vast houden omdat ik het dan ook niet duidelijk heb uitgesproken dat ik dit gezien heb of weet.

Ik ga inderdaad mijn gevoel aangeven dat ik er moeite mee heb dit aan te geven aan hem. Maar ik ga wel eerlijk zijn en zeggen hoe ik mij erbij voel en waarom ik het belangrijk vindt dat ze een lekker bedje heeft in de stal. En ik het niet leuk vind dat het eruit gehaald wordt.

Paardenfann4
Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:57

Ik denk niet dat je dit op een nette manier op kan lossen. Die stalhouder gaat woest zijn omdat hij zich bekeken voelt vermoed ik en omdat hij betrapt is. Maar ik zelf zou niet eens een paard willen hebben bij iemand die het stro wat je zelf koopt bij je paard uit de stal haalt. Wat voor idioterie is dat? Beest is drachtig dus logisch dat die een goed bed moet hebben, dat betaal je dan ook nog zelf en dat jat hij van jou? Ik zou echt laaiend zijn. Waarom wil je je paard bij zulke mensen op stal houden? Er zijn toch wel betere plekken te vinden?

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:00

Success hoor!! Hoe het ook loopt je hebt het goed voor met je paard en je bent een klant die nu bestolen wordt. Je staat in je recht om daar wat van te zeggen!

imaudy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:03

Zijn vrouw helpt mee met dit bedrog. Dat maakt het niet beter. Ik zou meteen verhuizen met het paard, merrie en veulen verdienen een goed strobed om te bevallen! Dit gaat echt niet verbeteren hoor.

upendo

Berichten: 22310
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:06

Wat een onwijs rare situatie.. -O-

Ik heb alleen de berichten van TS gelezen, maar mocht de tip nog niet gegeven zijn: neem iemand mee als je het gesprek aangaat. Anders wordt het straks zijn woord tegen het jouwe, zou ook niet handig zijn!

_Lorette_

Berichten: 12117
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:10

Het staat op camera, dus het is moeilijk om te beweren dat het niet is gebeurd. Ik zou juist bij een dergelijke relatie/situatie proberen om het zoveel mogelijk zelf te doen, niet om er meteen 'versterking' bij te halen. Dit kan later eventueel, mocht dat toch nodig blijken te zijn.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:10

Ik snap altijd wel waarom dit soort mensen als de stalhouder bestaan, als je zo'n topic leest is zeker 50% denk om allerlei redenen niet in staat hier een gesprek over aan te gaan. Raar eigenlijk.

Ts: gewoon duidelijk zijn. Ik heb een camera opgehangen en daarop zag ik dat je stro uit de stal van mijn paard haalde en daar heb ik voor betaald. Zou je daar mee willen stoppen?
Dikke kans dat hij zich betrapt voelt en gaat zeuren over jou camera.
Daar zou ik dan ook niet ingewikkeld over doen en zeggen dat je dat ding weg zal halen als hij dat wil, maar of hij dan wel zo vriendelijk wil zijn van je spullen af te blijven.

En ik zou persoonlijk naar een andere stal gaan kijken, ik heb niets met achterbakse types en gun die zeker geen geld van mij.

imaudy
Berichten: 5089
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:15

Sunnda schreef:
Ik snap altijd wel waarom dit soort mensen als de stalhouder bestaan, als je zo'n topic leest is zeker 50% denk om allerlei redenen niet in staat hier een gesprek over aan te gaan. Raar eigenlijk.

Ts: gewoon duidelijk zijn. Ik heb een camera opgehangen en daarop zag ik dat je stro uit de stal van mijn paard haalde en daar heb ik voor betaald. Zou je daar mee willen stoppen?
Dikke kans dat hij zich betrapt voelt en gaat zeuren over jou camera.
Daar zou ik dan ook niet ingewikkeld over doen en zeggen dat je dat ding weg zal halen als hij dat wil, maar of hij dan wel zo vriendelijk wil zijn van je spullen af te blijven.

En ik zou persoonlijk naar een andere stal gaan kijken, ik heb niets met achterbakse types en gun die zeker geen geld van mij.

Dat vind ik niet zo vreemd. Mensen pikken het van een stalhouder :( Als TS er toch over wil praten, dan gewoon de feiten noemen zonder verwijten.

Origineel

Berichten: 5278
Geregistreerd: 07-07-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:16

Wat naar zeg!
Je kan ook hem vragen of hij even mee wil kijken en dan de beelden laten zien. Dan kun je hem confronteren en aangeven dat jij dit niet accepteert.

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:24

Misschien is het al voldoende om ook aan te geven dat je camerabeelden opgeslagen hebt staan en dat je vaak meekijkt.
Nog niet eens zeggen dat je weet wat hij gedaan heeft en alleen dat stukje hebt opgenomen, maar dat hij weet dat jij de mogelijkheid hebt om de beelden terug te halen en dat je dat van plan bent te doen als het stro niet blijft liggen.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:24

Wat een onzin Imaudy en Sunnda... Niemand zal dit lang pikken en iedereen heeft zijn eigen manier om daarmee om te gaan.

De inhoud van je boodschap is niet het enige aspect van een gesprek.

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:26

Als jij op de camera kijkt hoe t met je merrie is en toevallig zie je hem dat ook doen, dan is dat toch niet bewust bespieden??
Jij wil je merrie in de gaten houden, hij weet dat je dat doet. Beetje dom dat hij dit soort dingen gaat doen, wetende dat er een camera hangt waarmee in de stal gekeken kan worden..

cursebreaker

Berichten: 11557
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:31

corientjuhh schreef:
Als jij op de camera kijkt hoe t met je merrie is en toevallig zie je hem dat ook doen, dan is dat toch niet bewust bespieden??
Jij wil je merrie in de gaten houden, hij weet dat je dat doet. Beetje dom dat hij dit soort dingen gaat doen, wetende dat er een camera hangt waarmee in de stal gekeken kan worden..


Dit. En ook zo vreemd dat ze idd bewust de camera draaien - dat impliceert eigenlijk dat ze wel weten dat de kans dus groot is dat jij het ziet en dat ze het dan gewoon Alsnog allemaal doen en dat vind ik echt bizar gezien de relatie die je idd hebt met de staleigenaar en zijn vrouw.

Ik zou idd aangeven van goh ik zag op de camera, toen ik keek hoe het met mijn merrie was - want daar heb je de camera ook voor hangen; zodat je je drachtige merrie in de gaten kunt houden - dat je mijn stro in andere boxen deed en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Het is idd echt een rotsituatie zo, want het vertrouwen lijkt mij nu wel ver weg te zijn maar om met een hoogdrachtige merrie te verhuizen en haar extra stress te bezorgen op dit moment is ook eigenlijk geen optie of het moet echt volledig uit de hand lopen met de 'relatie' die je (nog) hebt met de staleigenaar.

Heel veel succes met het gesprek en ik hoop dat jullie eruit komen.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 18-04-19 15:32, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:31

succes vanavond!!

wat een rottige situatie zeg, heel erg balen dit. Hoop dat het is opgelost voor je merrie gaat bevallen

anjali
Berichten: 15210
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 15:54

Zunzuncito schreef:
Ik snap dat je de situatie wilde de-escaleren door je eigen stro te gaan gebruiken, omdat je dacht dat hij misschien vond dat je teveel van zijn stro gebruikte zonder dat direct te durven zeggen en nu heb je ipv een goede oplossing een pensionhouder die JOUW stro meeneemt. Idd helaas en zeker een mindere stap aan zijn kant.

Hij heeft waarschijnlijk gemerkt dat je eerst van zijn stro bijpakte. En nu gaat hij van jouw stro pakken. het treurige van de situatie is dat de drachtige merrie inderdaad een zacht bedje moet hebben en geen stress vlak voor de geboorte. Ik zou het nu op dit moment zeker niet laten escaleren!Als je straks een mooi veulen hebt is de situatie weer anders.Ik heb op veel stallen gestaan en er is altijd wat. Inderdaad ook diefstal van eigengekocht speciaal voedsel,wortels in mijn geval die mijn pony om medische reden moest hebben en die gewoon gepikt werden. Maar niet door de stalhouder,maar door andere mensen op stal.