Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 16:00

anjali schreef:
Zunzuncito schreef:
Ik snap dat je de situatie wilde de-escaleren door je eigen stro te gaan gebruiken, omdat je dacht dat hij misschien vond dat je teveel van zijn stro gebruikte zonder dat direct te durven zeggen en nu heb je ipv een goede oplossing een pensionhouder die JOUW stro meeneemt. Idd helaas en zeker een mindere stap aan zijn kant.

Hij heeft waarschijnlijk gemerkt dat je eerst van zijn stro bijpakte. En nu gaat hij van jouw stro pakken. het treurige van de situatie is dat de drachtige merrie inderdaad een zacht bedje moet hebben en geen stress vlak voor de geboorte. Ik zou het nu op dit moment zeker niet laten escaleren!Als je straks een mooi veulen hebt is de situatie weer anders.Ik heb op veel stallen gestaan en er is altijd wat. Inderdaad ook diefstal van eigengekocht speciaal voedsel,wortels in mijn geval die mijn pony om medische reden moest hebben en die gewoon gepikt werden. Maar niet door de stalhouder,maar door andere mensen op stal.



Hij wist dat ik eerst van zijn stro bijpakte en vond dit goed. Mits er niet te veel werd gepakt.
Hij had hier nooit over geklaagd.

Maar ipv dan eerlijk te zijn, pakte hij het achter mijn rug om alsnog eruit.

Meerdere pensionklanten pakken een beetje bij het s avonds om erin te doen.
Maar ze staan ook letterlijk op het beton.
Dus veel verbruikt hij kwa stro niet.
We spreken hier echt van extreem bezuinigen.


En daarbij betaal ik de volle mep, dus ook voor stro, dat hij niet meer hoeft te gebruiken van zichzelf. Al had ik wel verwacht dat hij als eerlijk persoon ook s morgens die van mij een beetje bijstrooid van zijn eigen stro omdat ik er immers ook voor betaal.
Maar goed, dat verwachte ik niet aangezien ik weet hoe hij is kwa opstrooien. Maar dat er dan ook nog mijn eigen stro eruit wordt gehaald...
Laatst bijgewerkt door xPenny op 18-04-19 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:06

Het schijnt dat stro momenteel heel duur is vanwege de droge zomer vorig jaar. Ik snap ts heel erg goed hoor,ik heb me ook vaak genoeg geergerd aan dit soort dingen.Maar met een hoogzwangere merrie is het niet het juiste moment om op je strepen te gaan staan.

Cowgirl

Berichten: 23765
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:08

anjali schreef:
Het schijnt dat stro momenteel heel duur is vanwege de droge zomer vorig jaar. Ik snap ts heel erg goed hoor,ik heb me ook vaak genoeg geergerd aan dit soort dingen.Maar met een hoogzwangere merrie is het niet het juiste moment om op je strepen te gaan staan.



of juist wel als je niet wilt dat je net geboren veulen op het beton komt te liggen.

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-19 16:10

anjali schreef:
Het schijnt dat stro momenteel heel duur is vanwege de droge zomer vorig jaar. Ik snap ts heel erg goed hoor,ik heb me ook vaak genoeg geergerd aan dit soort dingen.Maar met een hoogzwangere merrie is het niet het juiste moment om op je strepen te gaan staan.

Dat klopt.
Maar om er niks van te zeggen vindt ik ook niks.

Ik ben maar stro aan het bij kopen. Betaal de volle mep stalling, gebruik geen stro van hem maar hij wel van mij.

Dus ik betaal dubbel op.
Volle stalling en voorzie hem van stro.
Klopt niet vindt ik.

Als ik nu korting had gekregen op de stal, Oke. Kon ik er nog even mee leven. Maar ben nu meer aan het betalen dan hoeft en in zijn voordeel. En ik zit ermee.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:14

Ja ik had de beelden dus gewoon onder z'n neus afgespeeld en een verklaring gevraagd waarom hij stro steelt uit een stal tijdens het mesten.

Dit is gewoon jatten. En geen goed woord voor te verzinnen. Denk omwille van de gezondheid van het veulen ik de merrie toch wel elders had laten bevallen. Stress is niet goed. Maar een ziek veulen wil je al helemaal niet. Ze zijn al zo kwetsbaar als ze er net uitgekomen zijn...

9jinte9

Berichten: 505
Geregistreerd: 09-05-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:26

TS ik heb een vrijwel vergelijkbare situatie meegemaakt.

Ik stond op stalling bij een oom. Omdat ik maar 1 plak stro per dag mocht strooien (wat uiteraard bij verre niet toereikend was) kocht ik al jaren mijn eigen stro. Ik betaalde dus inclusief wat uiteindelijk exclusief stro werd. Maar de prijs bleef gelijk.

Na enkele jaren kwam een tweede pensionklant. Deze betaalde minder dan ik, echter wel inclusief alles.

Het vreemde was dat al het stro wat er op de hooizolder lag van mij was aangezien mijn oom helemaal geen vee meer had.
Toen ik twee weken later iemand in de buurt tegen kwam die net stro had gekocht en ik vroeg waar ze het vandaan had (wie weet een goed nieuw adres voor inkoop), bleek dat ze het stro bij mijn oom kocht. Ofwel opnieuw mijn stro aangezien hij nog steeds geen eigen stro had of van plan was te kopen.

Ik kan je zeggen dat het vertrouwen niet meer goed komt. Je zult altijd achterdochtig blijven en daarnaast pissig om wat er tot nu toe al is gebeurd.

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een nieuwe stalling en ondertussen het gesprek aangaan. Wees duidelijk en draai er niet omheen. Hou het inderdaad bij jezelf, maar geef hierin wel duidelijk je grenzen aan. Dus wat je verwacht (niet meer het door jou aangekochte stro in een andere box doen).

AmyJamess

Berichten: 2127
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:28

Wat vervelend, lastige situatie.
Ben je op dit moment niet zelf in de gelegenheid om de stal uit te mesten en op te strooien?
Je geeft al aan dat je merrie een nette stal heeft en het dus niet veel werk kan zijn. Misschien kun je me de stal eigenaar de afspraak maken dat je de komende tijd in ieder geval tot het veulen er is zelf de stal uitmest. Dan heeft de stal eigenaar in ieder geval niets meer te zoeken bij jou merries stal.

senna21

Berichten: 11907
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Pensioneigenaar haalt eigen gekochte stro uit stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:37

Verstandig om het snel te bespreken. Als dit ongezegd blijft, gaat het alleen maar stapelen qua irritatie.

rien10
Berichten: 14803
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:37

Delphi schreef:
Gypsy schreef:
Heel onschuldig melden dat je ivm de op handen zijnde bevalling vanaf nu alles opneemt en terugkijkt omdat je op de hoogte wil zijn van eventuele gedragsveranderingen. Zoiets?


Zoiets zou ook kunnen met de vermelding dat je bang bent dat de merrie je nieuwe stro erg lekker vindt en dit opeet. Dat de stal steeds erg leeg is en je via de camera ook dit wilt observeren.

Maar dan nog als hij de camera wegdraait tijdens het mesten en stro weghalen, dan heb je nog nikt. En daarnaast ben ik, ondanks dat ik het soms erg moeilijk vind zoiets te bespreken, toch meer van de directe en eerlijke aanpak (in de zin van eerlijk zeggen dat je dit gezien hebt via de camera).

Nee hoor. Niet de waarheid verdraaien. Waarom zou je.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:47

Het is allemaal erg vervelend.
Maar het is allemaal fout gegaan toen TS zonder te vragen elke avond stro pakte van de staleigenaar ipv van overleggen of ze dat mocht doen.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:47

het kan best zijn dat de pensionhouder bij de geboorte van het veulen extra werk gaat krijgen,bijv. als de geboorte s'nachts of onverwacht zou plaatshebben. daarom zou ik nu echt niet ruzie gaan zoeken. je kunt wel wat zeggen van het verdwenen stro natuurlijk. maar niet zo dat je acuut weg zou moeten. Dat lijkt me niet goed voor je merrie.O.k.maar dit is mijn ervaring. Dan kun je later het probleem goed doorspreken en eventueel een andere stal zoeken. Maar je zegt dat je merrie daar gelukkig is.Misschien is dit met het stro maar een tijdelijk en oplosbaar probleem.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:47

cam schreef:
Het is allemaal erg vervelend.
Maar het is allemaal fout gegaan toen TS zonder te vragen elke avond stro pakte van de staleigenaar ipv van overleggen of ze dat mocht doen.

Ze heeft het gevraagd.
Jij maakt er een ander verhaal van >;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:52

rien10 schreef:
Nee hoor. Niet de waarheid overdraaien. Waarom zou je.


Om escalatie te voorkomen. De kans is echt klein dat deze man ts gelijk gaat geven en belooft het niet meer te doen en daarna leuk en gezellig blijft. Grote kans dat er juist ruzie en gedoe van komt, waardoor ts zich niet meer veilig voelt op stal en op het laatste moment een hoogdrachtige merrie kan verhuizen.

Ik zou het dus in het belang vd merrie tactisch aanpakken.

cam
Berichten: 3019
Geregistreerd: 09-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:54

daantjuhhh schreef:
cam schreef:
Het is allemaal erg vervelend.
Maar het is allemaal fout gegaan toen TS zonder te vragen elke avond stro pakte van de staleigenaar ipv van overleggen of ze dat mocht doen.

Ze heeft het gevraagd.
Jij maakt er een ander verhaal van >;)


Er staat nergens dat ze dat heeft gevraagd in de OP
Dan heb ik dat verkeerd begrepen.

daantjuhhh

Berichten: 26917
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:56

cam schreef:
Er staat nergens dat ze dat heeft gevraagd in de OP
Dan heb ik dat verkeerd begrepen.


Citaat:
Hij wist dat ik eerst van zijn stro bijpakte en vond dit goed. Mits er niet te veel werd gepakt
Hij had hier nooit over geklaagd.

meggiemeg

Berichten: 12252
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 16:59

xPenny schreef:
Ik ben maar stro aan het bij kopen. Betaal de volle mep stalling, gebruik geen stro van hem maar hij wel van mij.
Dus ik betaal dubbel op.
Volle stalling en voorzie hem van stro.
Klopt niet vindt ik.
Als ik nu korting had gekregen op de stal, Oke. Kon ik er nog even mee leven. Maar ben nu meer aan het betalen dan hoeft en in zijn voordeel. En ik zit ermee.


Ook al kreeg je korting omdat je je eigen stro aanschaft dan nog is het niet goed van hem om aan JOUW stro te komen. Je hebt het netjes overlegd en nu gaat het zo, daar zou ik ook een vieze smaak van in mijn mond krijgen.
Geef gewoon aan dat je de laatste vaak op de camera kijkt hoe het met je merrie gaat, dat je dan dingen ziet die je liever niet ziet en laat hem dan maar eens praten, blijft hij dan dommetje spelen geef dan aan dat het nu toch echt om jou eigen stro gaat wat nu onterecht wordt weg gepakt en dat je dat niet prettig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:02

Ik zou gewoon eerlijk zijn, niet omheen draaien, niet onnodig bitchy zijn. Gewoon zeggen hé ik zag toevallig via de camera dat je stro uit mijn stal haalde en dat bij de volgende box strooide, zou je dat niet weer willen doen? Ik heb het zelf betaald en ik wil graag dat ze zoveel stro heeft en houd als dat ik er in gooi. Dan is het aan hem hoe hij daar op reageert.

rien10
Berichten: 14803
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:03

dees_daan schreef:
Ik zou gewoon eerlijk zijn, niet omheen draaien, niet onnodig bitchy zijn. Gewoon zeggen hé ik zag toevallig via de camera dat je stro uit mijn stal haalde en dat bij de volgende box strooide, zou je dat niet weer willen doen? Ik heb het zelf betaald en ik wil graag dat ze zoveel stro heeft en houd als dat ik er in gooi. Dan is het aan hem hoe hij daar op reageert.

Precies.

Kendra

Berichten: 8760
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:07

Ik zou me vooral zorgen maken om de merrie. Een hoogdrachtig paard hoort dik in het stro en niet op beton. Ook niet op rubbermatten, dat is tijdens de bevalling veel te glad (vruchtwater stroomt er dan overheen). Misschien kun je die insteek kiezen?
Ik snap trouwens helemaal dat je erg teleurgesteld bent - zeker als je daar kind aan huis bent. Ik ken het wel een beetje, mijn vader (ook een oude boer) mest wel eens bij ons uit en dan moet ik ook altijd enorm bijstrooien.... hij vindt het maar overdreven, zo'n hele stal vol stro :) . Maar als ik hem uitleg dat een drachtige merrie extra moet en dat daar ook nooit alle mest uit mag (we maken altijd een stevig bed) doet hij het wel zoals wij het willen.
Dus misschien helpt het als je dat gesprek gaat voeren?

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:07

dees_daan schreef:
Ik zou gewoon eerlijk zijn, niet omheen draaien, niet onnodig bitchy zijn. Gewoon zeggen hé ik zag toevallig via de camera dat je stro uit mijn stal haalde en dat bij de volgende box strooide, zou je dat niet weer willen doen? Ik heb het zelf betaald en ik wil graag dat ze zoveel stro heeft en houd als dat ik er in gooi. Dan is het aan hem hoe hij daar op reageert.


Dit inderdaad. Gewoon to the point en duidelijk.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:21

Kelly_ann schreef:
Ik vind dat niet persé eromheen draaien hoor Nuscaniels. Je geeft hem hier nog een kans het op te lossen zonder conflict. En dat is wat TS graag wil voor nu.

Je kán daarna altijd nog op de man af zeggen dat hij schuldig is aan diefstal.

Laat je vooral niet opnaaien door (eerlijk) te gaan zijn. Gebruik de tips van lorette en kelly-an. Als het escaleert kan je dadelijk nog over zijn kop vertrekken met je drachtige paard. Daar sta je niet op te wachten. Niemand laat zich van diefstal beschuldigen zeker een dief niet.
Rubber matten met een dunnere laag stro is ook handig als dat een oplossing voor je kan zijn.

anjali
Berichten: 15215
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:23

Kendra schreef:
Ik zou me vooral zorgen maken om de merrie. Een hoogdrachtig paard hoort dik in het stro en niet op beton. Ook niet op rubbermatten, dat is tijdens de bevalling veel te glad (vruchtwater stroomt er dan overheen). Misschien kun je die insteek kiezen?
Ik snap trouwens helemaal dat je erg teleurgesteld bent - zeker als je daar kind aan huis bent. Ik ken het wel een beetje, mijn vader (ook een oude boer) mest wel eens bij ons uit en dan moet ik ook altijd enorm bijstrooien.... hij vindt het maar overdreven, zo'n hele stal vol stro :) . Maar als ik hem uitleg dat een drachtige merrie extra moet en dat daar ook nooit alle mest uit mag (we maken altijd een stevig bed) doet hij het wel zoals wij het willen.
Dus misschien helpt het als je dat gesprek gaat voeren?

Ik vind ook dat de merrie nu het belangrijkste is.

Mirranda

Berichten: 1719
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:28

@Kendra: Inderdaad en niet alleen voor merrie belangrijk, maar ik zou absoluut niet willen dat een veulen met zin nog kwetsbare navelstreng fijn de bacterie van de kale vloer via die weg kan opnemen met alle mogelijke gevolgen.

TS, ik zou het absoluut aankaarten door het op jezelf te betrekken (dus niet vingerwijzen, maar wel duidelijk en to the point). Dit kan gewoon niet.
Er is nog wel een andere oplossing: zaagsel of vlasbed maken met stro daar overheen. Is voor staleigenaar ook meteen wat lastiger weg te halen.

Daarnaast zou ik ueberhaupt niet accepteren dat mijn paard zowat op beton staat. Iets met piephak/schieffel of wonden die daardoor kunnen ontstaan. Je betaald voor een bodembedekker, dus dan hoort de bodem ook fatsoenlijk bedekt te zijn. Als het stro op een bepaald moment te duur is, dan kan hij een tijdelijk extra bijdrage vragen aan zijn klanten als oplossing.

Succes vanavond!!

Marocje
Berichten: 5625
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:33

Kan me heel goed vinden in de aanpak van Kelly-ann. Zou eerlijk zijn en het bij jezelf houden. Je weet niet waarom hij dit doet en dat maakt niks uit.

Vertel dat jouw merrie hoogdrachtig is, en jij het dus belangrijk vindt dat er een goede laag stro in de stal ligt. Voor de gezondheid van merrie en vooral veulen. Je snapt dat je dit niet op zijn kosten kan doen en dus heb je je eigen stro gekocht. Dit stro heb je dus voor jouw paard gehaald, het is niet de bedoeling dat er andere stallen mee opgestrooid worden.

Misschien hoef je niet verder te gaan. Snapt hij het zo ook wel. Misschien gaat ie wel in de verdediging dat hij niks doet, kan je altijd nog zeggen dat je dit zelf gezien hebt.

Hou het bij jezelf. Laat het open of ie het toegeeft of niet: jij weet het dus daar is geen discussie over. Je hoeft niks te bewijzen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 17:40

Extra optie: voortaan vlas oid kopen en een excl. stro prijs gaan betalen. Dat kan hij niet zomaar jatten.