Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 56 [ 1396 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 56  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Arabisch crabbet veulentje verwacht in 2020!

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Leuk dat je dit topic opent en even mee komt kijken, wie weet zelfs om ons mee te volgen tot volgend jaar april 2020.. :j

Voor degene die mij en mijn lieveling nog niet kennen, mijn naam is Michelle, 29 jaar en beoefende tot 3,5 jaar geleden fanatiek de endurance sport met mijn merrie Jetje. Helaas belandde ze dat jaar in de omheining na een blikseminslag en haalde haar been daarmee letterlijk van boven naar onderen open.. mijn wereld stortte in, een onzekere tijd brak aan en zo ook mijn droom om met haar internationaal endurance te gaan rijden. Ik had besloten een veulentje te fokken dat jaar, ze was 3 maanden drachtig toen dit ongeluk gebeurde maar wonder boven wonder werd er in 2017 een gezond en prachtig hengstveulentje geboren die wij nog steeds in bezit hebben en hopelijk mijn endurance dromen alsnog waar gaat maken. *D

In 2014 had Jet al eens eerdere een veulentje gehad, een merrietje genaamd Magiya, zij werd gefokt uit mijn merrie (lease) voor iemand anders. Ik bleek een enorme klik te hebben met haar, maar had niet de mogelijkheid om haar te kopen waar ik erg veel moeite mee had.. tot vorig jaar, ik kon haar kopen en hoefde hier niet over na te denken. <3 Magiya werd van mij, mijn droommerrie, inmiddels 4 jaar oud, dus leuke plannen konden gemaakt worden.

Omdat ik mijn merrietje van Jet had, werd Jet opnieuw verleased voor een veulentje voor iemand anders. De dracht verliep voorspoedig. Ik ging lekker met Magiya aan de slag en we maakten onze eerste buitenritjes, helaas liep mijn droom totaal anders. Tijdens een wandeling trok zij zich los en rende ervandoor.. ik ging er vanuit dat zij richting huis zou rennen maar helaas rende zij in blinde paniek de weg naar huis voorbij. Waarschijnlijk is zij verderop op haar touw gaan staan en daarmee gelanceerd, in de kliniek bleek haar schouder gebroken en moest ik de zware keuze maken om haar te laten gaan. Mijn droommerrie uit mijn Jetje.. ik ben nog altijd gebroken van verdriet en mis haar in alles. ;(

6 dagen later beviel Jetje van een merrie veulentje, schimmeltje.. t voelde allemaal ontzettend dubbel. Mijn plan was om na dit veulen weer hopelijk de sport in te gaan met Jet, ik wilde het proberen.. endurance, dat wat zij ook juist zo leuk vond. Maar na de dood van Magiya heb ik mijn plannen bijgesteld en toch besloten om alsnog een veulentje te fokken van haar, ik heb natuurlijk haar hengstveulentje nog steeds, maar hoop stiekem nog steeds op een merrie veulentje van haar.. de gok blijft 50/50, dat besef ik.. maar toch. :')

Jet is een Arabisch volbloed merrie, gefokt uit de oude Arabische bloedvoering genaamd de crabbet lijnen, de crabbetfokkerij was de allereerste fokkerij in Europa dat Arabische volbloed paarden van woestijn bedoeïenen kochtte en importeerde. Deze paarden werden geselecteerd op bruikbaarheid, type en karakter. Vanuit daar werden door Europa deze crabbet arabieren verder verspreid. Later kwamen daar andere bloedvoeringen bij en tegenwoordig zijn de volle crabbet arabieren zeldzaam geworden, de crabbet arabieren zijn vaak groffer gebouwd, minder typisch Arabier en daardoor tegenwoordig helaas minder geliefd omdat ze niet altijd mee komen in de showwereld van nu.. Maar.. wel enorm uitblinken in de (endurance) sport en daarom daar juist wel geliefd zijn!

Jet blijkt een vd weinige merries te zijn in NL met dit laatste crabbet bloed met meer dan 75%, daarom ging ik op zoek naar een crabbet hengst dat bij haar zou passen en kwam zo terecht bij de enige crabbet hengst nog in NL genaamd Sirel (86% crabbet) :))

Maandag was ‘de dag’ en zouden we dan weten of ze na de eerste keer drachtig zou zijn, en ja hoor! In 1x raak! Ik ben zo ontzettend blij, na alle ellende kijk ik enorm uit naar dit veulentje. Vandaag zit ze nog maar op 25 dagen dracht, nog een lange weg te gaan.. Maar ik neem jullie graag mee! :)F

De scan (gemaakt op 20 dagen dracht)

[ img ]


Jetje met 3 van haar veulens:

[ img ]

Tot hoe 2 van deze veulens zijn uitgegroeid:
Magiya (2014) & Yah'ri (2017)

[ img ]


En de combi van nu + bloedlijnen voor de kenners:


[ img ]
[ img ]
[ img ]


Hoe lang nog wachten..
[ img ]


Ik duim voor een voorspoedige dracht, zonder gekke dingen en een mooi gezond Arabisch volbloed crabbet veulentje. Volg je mee? *\o/*
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 08:39 



 
Profiel   

Ja ik volg mee, het is je gegund na alle ellende en zal heel hard duimen voor een merrie veulentje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 09:20 



 
Profiel   

Cool, crabbet. Gezonde Arabieren ;)

Heftig verhaal. Ik duim voor een gezond merrieveulen in 2020

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 10:12 



 
Profiel   

Ik volg! Mijn paard is als alles goed is (moet nog op kloppend hartje gescand worden) ook in april uitgerekend dus we kunnen samen aftellen :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 10:29 



 
Profiel   

Natuurlijk volg ik ook dit prachtige veulenkind van jullie. We duimen idd voor een gezonde dracht zonder nare dingen en ellende. Positief blijven en het komt goed. Jet ( deels toch mijn naamgenoot) kan dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 10:49 



 
Profiel   

Wat een bijzonder verhaal. Ik volg mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-19 12:56 



 
Profiel   

Fijn een volgtopic Michelle, ik ben erg benieuwd! Het is je zo gegund een merrie veulen na alle pech :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 20:04 



 
Profiel   

Ik volg ook <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 20:14 



 
Profiel   

Ahh wat super leuk dat er al zoveel volgers zijn!

Vandaag genoten vh weer en nog ff een leuk fotootje genomen van Jet naast haar zoon in de weide

[ img ]

Zo blij met hoe ze er uit ziet, normaal viel ze gemakkelijk in met een veulen aan de voet maar nu we de paarden aan huis hebben en dus alles zelf kunnen managen ziet ze er fantastisch uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-19 22:44 



 
Profiel   

Ik was aan het zoeken op crabbet en kwam dit topic tegen.
Wat gaaf dat je een veulen van Sirel krijgt.
Erg mooie hengst!
Mijn stalhouder heeft er een zoon van staan.
Ben benieuwd wat voor moois je merrie er van maakt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-19 18:18 



 
Profiel   

@ellepel: wat super leuk om te horen! Ik ben erg benieuwd om welke nakomeling t gaat :)

Vandaag hebben we Jet weer laten scannen, ze zit nu op 32 dagen dracht en konden heel mooi de hartslag zien van het veulentje.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-19 22:15 



 
Profiel   

Even een leuk fotootje van Jet met haar veulentje vandaag in de wei, op 44 dagen dracht.

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 11:50 



 
Profiel   

Ik volg. Mijn drachtige merrie zit nu op 45 dagen dus lopen gelijk op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 13:11 



 
Profiel   

pien26 schreef
Ik volg. Mijn drachtige merrie zit nu op 45 dagen dus lopen gelijk op.


Hé wat leuk Pien, komt er ook een volg topic voor jou merrie? :) kunnen we tegen die tijd gezellig samen waken hahaha

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 21:56 



 
Profiel   

Ik heb een welsh nwr dus ook veel Arabisch bloed. En ook schimmel!

Wil wel een volgtopic maken maar vond het nu nog te vroeg. Er kan de eerste maanden zoveel gebeuren nog.

Vorige dracht liep mijn merrie 2 volle weken over, en doe van jou?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 07:57 



 
Profiel   

Wat leuk! Ben benieuwd!

Die van mij loopt eigenlijk vrij precies, 2017 was ze 1 dag te laat, dit had 3 dagen te vroeg ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-19 08:16 



 
Profiel   

He, ik had je topic nog niet eens gezien! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 17:50 



 
Profiel   

Bonjoy schreef
He, ik had je topic nog niet eens gezien! :D


Haha slecht!! :Y) leuk dat je mee komt volgen!


[ img ]
Jet op 57 dagen dracht. Normaal viel Jet met veulen aan de voet enorm af, nu zit er zelfs een veulen in én aan de voet en ze ziet er fantastisch uit!

Scheelt natuurlijk ook dat ze lekker aan huis staan en elke dag op t gras kunnen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-19 23:30 



 
Profiel   

Hoe gaat het met jet? Wanneer ga jij voor het laatste scannen ivm eventuele gustverklaring?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-19 15:04 



 
Profiel   

pien26 schreef
Hoe gaat het met jet? Wanneer ga jij voor het laatste scannen ivm eventuele gustverklaring?


Hier super, en die moet ik nog even plannen.. En jij?

Spam hier nog even wat mooie foto's van Jetje, gemaakt door Reindert Jansen <3


[ img ]

[ img ]


[ img ]
en met haar beide kinders, Yah'ri (2017) en Shanti's Thurayya (2019)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-19 21:39 



 
Profiel   

Tussen de 80 en 100 dagen plan ik die een keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-07-19 22:31 



 
Profiel   

Oki! Jet zit nu op 71 dagen dracht :) leuk dat onze merries vrijwel gelijk lopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 07:41 



 
Profiel   

Die van mij op 72 nu. Van hoeveel dagen dracht ga je uit? Ik 340 dagen maar kan er wel 2 weken bij optellen gok ik zo...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 08:13 



 
Profiel   

Ik reken altijd 11 maanden, dus 7 mei 2019 gedekt = 7 april 2020 veulen. Hahaha hoop ik dan. Geen idee hoeveel dagen t zijn. Zou eens moeten zien hoeveel dagen ze de vorige twee droeg.

In 2017 was ze 16 mei 2016 gedekt - 17 april 2017 veulen. Draagt vrij precies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 13:04 



 
Profiel   

De dekdatum van vorige keer weet ik echt niet meer haha.
Het overdragen zit wel in de bloedlijn (Als het erfelijk is). Eerste veulen 2 weken na uitgerekende datum en haar halfzus 3 weken over tijd. Moeder droeg ook altijd langer. Dus ik ga er dit keer ook weer vanuit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-19 14:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 56 [ 1396 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 56  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen