Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 19 [ 471 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mini Rebel in de maak (juni 2021)

 
Profiel   

Een bijzondere mijlpaal komt eraan, dus ik vond het tijd om een volg topic te maken!

In 2015 kreeg ik op mijn verjaardag te horen dat ik de keuze moest maken om mijn prachtige merrie te opereren of in te laten slapen... Door toedoen van derden heeft ze een blessure opgelopen, waardoor ze enkel door een operatie nog een kans op een leven had.

Na een jaar druk bezig te zijn geweest met revalideren, waarin ze heel vaak aan een zijden draadje heeft gehangen, was ze eindelijk buiten de levensbedreigende zone aangekomen. 5 jaar heb ik geprobeerd om haar weer goed op de rit te krijgen, waarna ik afgelopen februari besloten heb om haar op haar 11-jarige leeftijd vervroegd op pensioen te zetten. In ieder geval voor nu... Want elke keer de klap in mijn gezicht dat ze toch weer onregelmatig liep was ik even zat.

En aangezien ik toch wel erg graag nog een nakomeling van mijn topper wilde hebben, heb ik besloten om een veulentje te fokken. Ik weet namelijk dat Ellie enorm graag nog wil werken, maar dat haar lichaam gewoon even niet meewerkt. Ik hoop dan ook dat ze enorm kan gaan genieten van het moederschap van aankomend jaar!

Helaas had Ellie een beetje moeite met aarde op haar nieuwe plek, waardoor ze geen goede cyclus leek te krijgen. Na veel wikken en wegen, toch nog een keer verhuisd waar ze meer kennis hadden van zaken. Dit leek de juiste keuze, want binnen 2 dagen kwam ze uit haar vacht en binnen 2 weken had ze haar cyclus.

De tweede cyclus bleek een succes en is ze drachtig gescand van Komme Casall! Op de 26 dagen heb ik een enorm klein kloppend hartje mogen zien. <3

[ img ]

Op 2 juni verwacht ik dus een Komme Casall x Namelus R x Quasimodo Z

Ellie heeft altijd enorm veel moeite gehad om op gewicht te blijven, maar de hormonen lijken haar veel goeds te doen!

Het eerste overzicht van 0,1,2 en 3 maanden! En op dierendag vieren we de 100 dagen dracht (ook al is ze dan 99 dagen officieel). *\o/*

[ img ]



Laatst bijgewerkt door C_arola op 05-10-20 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaartal aangepast op verzoek

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-10-20 14:45 



 
Profiel   

Voordat Ellie drachtig was, heb ik nooit haar buik van voren echt kunnen zien. Dat is nu zeg maar wel wat anders. :+

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 09:37 



 
Profiel   

Wat fijn dat ze toch drachtig geworden is, fijne uitstraling heeft je merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 09:39 



 
Profiel   

Dankjewel!

Vandaag op 99 dagen nog even geprobeerd om haar glans goed op de foto te krijgen *\o/*
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-20 19:03 



 
Profiel   

Ik vind dat volle buikje wel iets mooier staan :o
Heb je ook een foto van de hengst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 12:08 



 
Profiel   

Helemaal met je eens hoor! Dat probeer ik dus in die 7 jaar dat ik haar heb al voor elkaar te krijgen, maar het lukte dus gewoon niet. Hopelijk blijft ze wat voller wanneer het veulen er is.

Had al veel eerder er een baby in moeten stoppen! 8)7
Je kunt merken dat dit m'n eerste volgtopic is... Ik zet 2020 ipv 2021 neer, en ik zet er niet eens foto's van paps bij.

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-10-20 13:17 



 
Profiel   

Wauw mooie combi! Ik kom mee volgen! *\o/* wat zijn je plannen met het veulen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 06:58 



 
Profiel   

Leuk, welkom babslovertje! Plannen zijn in principe om het te houden, zowel hengst als merrie. Uiteindelijk hoop ik een merrie te krijgen omdat ik het lijntje van mijn merrie graag voort wil zetten. Maar het eerste plan is om een opvolger in de sport te fokken. Ze heeft zelf echt bijzondere kwaliteiten, maar wegens de blessure zijn we enkel tot de L gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 11:08 



 
Profiel   

Leuk erg spannend! interessante hengst ook! mooi compact gebouwd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 11:31 



 
Profiel   

Inderdaad, en aangezien die van mij enorm veel lengte heeft en wat moeite heeft om daarin te sluiten leek me dit een goede match.
Daarbij is die van mij nogal moeilijk in de mond, en deze hengst heeft extreem goede punten voor de rijbaarheid, dus hoop stiekem dat hij dat een beetje door gaat geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-20 20:30 



 
Profiel   

Ze lijkt haar wintervacht wat aan te gaan maken. Ben benieuwd of ze er echt dik in gaat komen, of dat ik haar toch ga ondersteunen met een dunnen deken.
[ img ]

Het kriebelt toch om binnenkort eens er weer op te stappen en ohz een rondje te stappen buiten. Denk dat ze het zelf ook wel fijn vindt om er een keertje op uit te trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-20 21:37 



 
Profiel   

Ze ziet er echt wel goed uit! ondersteunen met een deken is nooit slecht. Vooral als ze 's nachts stil op stal staat. :) en ze zal gedurende haar dracht veel aan het veulen gaan geven, als ze zich dan ook nog op eigen kracht warm moet houden, zal dat niet bevorderend zijn voor haar gewicht. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-20 08:31 



 
Profiel   

Knap, glimmend dier <3
Die hengst is ook echt prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-20 08:51 



 
Profiel   

Ja babslovertje, ze bloeit echt op momenteel, zo fijn om te zien. <3 Juist als ze op stal staat heeft ze hem minder nodig dan buiten. Ze staan namelijk best wel in een open weide. Ze lijkt beetje bij beetje haar vacht wel aan te gaan maken nu, dus ik wacht het even af! Ik heb namelijk geen flauw idee met wat voor draken ze in de kudde staat, en of die er wel vanaf gaan blijven. :+

Ja Cynthia, ben zo benieuwd wat eruit komt! Stiekem hoop ik op een koffievos, maar ik heb geen flauw idee of Ellie een vosgen draagt... Wil dat nog wel een keer laten testen zodat ik meer weet over de kleurkansen, ook al kies ik een hengst daar niet op uit...

[ img ]
Vandaag op 120 dagen en we groeien gestaag door! Vandaag was ze zo enorm druk met het wandelen, dat ze ongeveer in passage naast me stond. Ze liep voor m'n idee goed, dus ik dacht... gooi haar even aan de longeerlijn. Wat was ze daar blij mee! En ze liep helemaal rad! :):)
Er is dus toch nog hoop.... *\%/*

Moet zeggen dat ze dat longeren niet helpt om er flatteus uit te zien, jezus wat is ze dan bol voor het aantal dagen dat ze draagt... :') [ img ]


Ik ga het even aftasten, maar zit eraan te denken om zo nu en dan voor de conditie haar aan de dubbele lijnen te pakken. Even kijken wat ze aangeeft!
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 20:45 



 
Profiel   

Ooooooo ik zou zeker testen, ik zou heel graag willen weten wat mijn kleurkansen zijn. Ik heb Fi toen ze drie was laten testen op homo- of heterozygoot agouti, aangezien haar beide ouders heterozygoot zijn. Ik hoopte dat ze heterozygoot was (meer kleurkansen) en jawel hoor *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 21:09 



 
Profiel   

Hoe regel je dat eigenlijk? Ik heb dat namelijk nog nooit gedaan, en ben er ook nog nooit bewust naar op zoek gegaan. Gewoon via de DA of DNA naar iets anders sturen?

Ik vrees dat het een saaie bruine gaat worden... Ik lees dat Namelus vosfactor vrij is... De moeder van Ellie heeft helaas maar 2 nakomelingen. Verder in de bloedlijn eigenlijk alles bruin. Zie er 1 vos tussen staan. Dan moet het wel heel toevallig zijn dat Ellie E/e heeft. Niks is onmogelijk toch. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-20 21:48 



 
Profiel   

Ik heb het bij VHL Genetics gedaan in Nederland. Veel mensen sturen het op naar Amerika, dat is goedkoper (moet je even in het DBT vragen waar precies), maar ik vind NL gewoon makkelijker :)
Niet via de DA in ieder geval.

Het kan zeker! Er bestaan zelfs raszuivere Friezen die vos zijn. Een enkele Fries draagt het vosgen (heel weinig maar, maar toch) en als toevallig dan twee Friezen met het vosgen gekruist worden, komt er wel eens een vosje uit. Het bewijs dat niets onmogelijk is :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:34 



 
Profiel   

https://vgl.ucdavis.edu/resources/horse-coat-color

via UC Davis :)

Ik kom ook volgen, mooie combinatie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-20 10:59 



 
Profiel   

Ik heb nog een gezocht Cynthia, en kom erachter dat de oma sowieso het vosgen moet dragen. Zij heeft 2 vosse nakomelingen. Daarna bedacht ik me ineens dat ik ooit met de fokker van Ellie gesproken heb en dat zij mij een foto hebben opgestuurd van een (achter)neefje van haar. Moet die mail eens terug opzoeken als ik nog in dat mailadres kan...

Je moet wel even door het hoofdstel heen kijken :+ Maar ik zou hier ook wel akkoord mee gaan... De kleur van papa en de looks van moeders.
[ img ]

Oh top, merci! Zie dat daar inderdaad de mogelijkheid bestaat om zowel vos als agouti in een keer te testen. En natuurlijk welkom Nynkster, leuk dat je ook komt volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 14:31 



 
Profiel   

Dat achterneefje gaat je niet verder brengen.
Oma droeg vos, dat weet je nu. Nu is de vraag of oma haar vosgen door heeft gegeven aan de moeder van Ellie en die weer aan Ellie. Je komt er echt alleen achter met een test helaas.

Dat is een prachtige kleur inderdaad!!

Waar bedoel je dat je op vos en agouti kan testen? Bij VHL, of bij de link die Nynkster gaf?
Bij VHL kan het sowieso :) Denk bij die andere ook hoor. Geen idee wat het prijsverschil is.

Edit: even opgezocht. Als ik goed heb gekeken kost het bij VHL €103,25 en bij UC Davis €67,60 (dit is wel een aanbieding nu en hier komen dan nog wel wat verzendkosten bij). Dat scheelt wel veel ja. Maar hoe lang duurt het voordat het vanuit Nederland binnen is bij UC Davis? En ook daar zit vos en agouti erbij inderdaad.
Aan de andere kant, wat maakt het uit als je er een maand (of twee) op moet wachten?

Als Fi volgend jaar een bleekscheet krijgt, moet ik ook gaan testen, anders weet ik nooit zeker of het een Cremello, Smokey Cream of Perlino is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 17:12 



 
Profiel   

Nee, klopt dat het me verder niet veel gaat brengen. Enkel dus wel dat inderdaad oma het vos gen dus wel draagt. Dus dat is al dichterbij dan de vos die in de moederlijn zichtbaar is.

En ook al wordt ik er met die van mezelf niet wijzer van, vind ik het leuk om wat hoop te hebben. Heb dus even in de KWPN database en Horsetelex alle combinatie van Komme Casall x Namelus R opgezocht (zijn er 4) waarvan er 1 dus goudvos is, met pas wat verder in de lijn een vos.

Het maakt mij niet zoveel uit hoe lang ik erop moet wachten eigenlijk. Zelfs als ik het pas weet nadat de kleine geboren is en deze dus bruin blijkt te zijn, dan is het nog steeds interessant voor komende jaargangen van veulens uit Ellie.

Ik zag dat ik bij VHL de mogelijkheid had om agouti en vos los van elkaar te testen en dan betaal is voor enkel vos 50,- . Bij UC Davis geven dit als combinatie voor 40 dollar (exclusief verzenden etc) van wat ik kan vinden. Opzich wel interessant om ook agouti dan meteen te weten. Ik ga er nog even rustig over nadenken. Heb nu eerst even als prioriteit om nieuwe veiligheidsbeugels met beugelriemen te kopen. En net nieuwe rijlaarzen gekocht. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:36 



 
Profiel   

O ja, dat is nog beter. Alleen vos en agouti zijn interessant (straks eventueel voor mij ook). Scheelt weer kosten met de complete test.

Nou, opsturen die handel! Nu wil ik weten ook hoeveel procent kans je hebt op welke kleur :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 18:55 



 
Profiel   

Ohw selente ik vind jouw merrie zo mooi! Geweldige combi ook! Ik volg ook lekker mee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-20 21:19 



 
Profiel   

Ik ben zo'n ei.... Zet ik er gewoon ook bij, vandaag 120 dagen mezelf niet ervan bewust dat dat dus de 4 maanden is. :')

Okeoke, ik ga even kijken waar het naartoe moet etc. Keep you posted!

Gezellig Balou_lover! Zoals Cynthia ook al vroeg in haar topic, waar blijft jouw volgtopic?! :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 10:59 



 
Profiel   

Hahahaha!!! Dus straks de 4 maandenfoto *\o/*
En een mooie hè
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-20 11:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 19 [ 471 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 19  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen