Mijn merrie voor het eerst drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 22:33

Afbeelding
Mijn 18 jarige merrie is voor het eerst drachtig! Ze is eind maart uitgerekend.
Ze is zelf springgefokt, met wat 'oud bloed' (heb ik me laten vertellen), Lennard x Makelaar.
We hebben haar gedekt met Jayson, een jonge hengst van Johnson x Negro.
We wilden iets meer front fokken en een achterhand die wat meer kan ondertreden, wat dressuurbloed erin dus. Verder vooral een topkarakter. Mijn merrie zelf heeft een fantastisch werkwillend karakter, die vroeger wat heet kon reageren. Dat is nu ze wat ouder wordt een stuk minder, maar ze blijft altijd die drive om mee te denken hebben. Heerlijk dier.

We vinden het heel erg spannend, maar tot nu toe doet ze het super! Ze groeit heel goed.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:36

Wat een mooie merrie!
Maak je borst maar nat, ik ben bang dat je heel bokt over je heen krijgt omdat je met een 18 jarige merrie gaat fokken (eerste veulen).
Ik hoop voor je dat de dracht voorspoedig verloopt!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 22:42

Oh...maar dat mag. Er is heel goed over nagedacht en allemaal in goed overleg gegaan met mensen die er verstand van hebben. En mijn taak is nu om mijn merrie goed in conditie te houden, zoals ze altijd al is geweest, dus daar doe ik mijn best voor.

paardje2013
Berichten: 1856
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:46

Wat een prachtige merrie ben benieuwd wat voor veulen er uit komt. Lennard is volgens mij een zuidhorn, ik heb zelf een zuidhorn merrie die op haar 16de haar eerste veulen heeft gehad inmiddels 3 gezonde veulens verder en drachtig van nummer 4

Radiostilte
Berichten: 986
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:00

Wat leuk (en spannend)! Veel succes de komende tijd. En geniet ervan.

En een gezond en fit paard zegt meer dan leeftijd toch.
Ik ben ook met een oudere merrie gaan fokken. Juist omdat ze zo top karakter had. Top braaf maar niet sloom, wel met drive/go. En ik graag een nakomeling wilde om haar op te volgen. Inmiddels heeft ze mij er zelfs 2 gegeven. Eerste geboren op het moment dat de merrie 19 was (dus ook 18 met insemineren) en de ander het jaar erop.
Moet wel eerlijk bij zeggen. Ik heb haar op 16 jarige leeftijd ook al eens drachtig gehad maar dat heeft niet geresulteerd in een gezond veulen. Maar dat lag niet aan de leeftijd van de merrie. En misschien heeft ze wel ooit een veulen gehad. Maar dat is niet bij ons of vorige eigenaren bekend.

Ik zit er zelfs aan te denken om haar aankomend voorjaar weer te laten insemineren. Had het laatst bij de dierenarts aangekaart of ze niet vonden dat ze dan te oud zou zijn. Ze zei als ze er in het voorjaar nog zo uit ziet als nu zou het helemaal geen probleem moeten zijn. Ze ziet er niet ‘oud’ uit. Is niet mager, doorgezakte rug of sloom of wat dan ook. Dus hun zouden het wel aandurven. Of ik het ga doen weet ik nog niet.

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 23:06

Nou ja, Daantj_, dat bedoel ik dus. En hoe het gaat lopen weet niemand voordien, maar ik vond dit mijn kans om een opvolger van mijn once-in-a-lifetime-paard te fokken. Dus ik ben alleen maar dankbaar dat het in 1x is gelukt, en kan alleen maar hopen dat het goed blijft gaan en we over een paar maandjes een prachtig veulen van haar in de wei hebben lopen!

Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:09

Mooi oud bloed voert je merrie! Ik volg je graag, ben benieuwd naar het veulen.

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 23:46

Leuk dat je wilt volgen, Muronia! Ik probeer hier af en toe te updaten (en wellicht wat vragen te stellen naarmate de dracht vordert).

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:50

Prachtig paard! Veel geluk met de dracht! Ik volg

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:14

Leuk, Nikysa90!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:15

Dit is trouwens de hengst Jayson. Iemand hier die al een veulen van hem heeft? Afbeelding

Parisse
Berichten: 90
Geregistreerd: 14-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:20

Knappe hengst ook!

Leuk hé om de dracht helemaal te volgen! Ik heb dit jaar ook voor het eerst mijn eigen veulen in de maak, zo anders als het helemaal van jezelf is! (Heb al veel drachtige merries gezien, gevolgd etc)

MallyBelly

Berichten: 3544
Geregistreerd: 23-12-08

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:27

Lekker in conditie houden en dan komt het vast goed! Ik heb voor het eerst gefokt met een merrie van 19 n daarna op haar 21 ste nog n keer. Beide keren ging ze fluitend door de dracht heen.

Knappe combi!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:31

Nou...gelukkig zijn hier ook mensen die me geruststellen dat mijn besluit wel gewoon kan..hoewel ik dat wel wist omdat ik mijn paardje ken.

En het is een spannend, maar prachtig traject, vanaf het insemineren, de echo's tot nu deze relatief rustige tijd waarin ze zo mooi groeit.

We zijn ook heel content met de combi, hopelijk komt er een prachtig veulentje uit!

Cynthia82

Berichten: 9326
Geregistreerd: 03-07-07
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:34

Ik denk niet dat je heel Bokt over je heen krijgt. Fokken met een oudere merrie kan prima. Het enige is dat als je met een 18 jarige voor het eerst fokt, de kans groter is dat ze niet drachtig wordt. Maar ze is mooi drachtig, dus dat heb je al gehad :)

Prachtige hengst ook! <3

Er is ook een algemeen topic voor mensen die hun merrie drachtig hebben voor 2021. Daar kan je ook gezellig mee kletsen en alles vragen wat je maar wil :)
[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 18-11-20 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:37

Wat leuk! Onze merrie(17 jaar) heeft dit jaar ook haar eerste veulen gekregen. Wel overwogen en in overleg met dierenarts. Natuurlijk ontzettend spannend! Wij hebben ervoor gekozen om haar naar een geboortekliniek te brengen, ook omdat het voor ons het eerste veulen was. Alles is precies gegaan zoals zou moeten(vlotte bevalling en snel drinken enz.) Het is verbazingwekkend hoe de natuur in elkaar zit, merrie was vanaf het begin een goede moeder <3 . En inderdaad goed in conditie houden en het juiste voer en huisvesting.

Heel veel plezier met het aftellen van de maanden en dagen! Ik heb het als heel bijzonder ervaren.

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 12:39

Oh dank je, ik ga dat andere topic ook ff opzoeken! Leuk!

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:44

De veulens zijn vaak wel wat kleiner.

Phéline was echt een klein popje!Afbeelding

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 13:52

Geeft niks. Wij zijn ook niet zo groot! Het is wel een droppie trouwens, die Phéline

Melvern
Berichten: 4414
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:57

Wat een leuke combi. Ben heel benieuwd naar je veulentje.

Mijn merrie is ook voor het eerst drachtig en "ouder" met haar bijna 13 jaar.

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:13

Luutje schreef:
Geeft niks. Wij zijn ook niet zo groot! Het is wel een droppie trouwens, die Phéline


Zo ziet ze er inderdaad uit maar ze ontpopt zich tot een monstertje }>

Amber3

Berichten: 240
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Heelweg

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:25

Ik bedoelde trouwens kleiner bij de geboorte. Volgens mij wil dat nog niet zeggen dat ze kleiner blijven, de schofthoogte van hengst en merrie en de lijn waaruit ze komen, spelen een veel grotere rol dan dat een merrie een klein veulen krijgt omdat ze op late leeftijd een eerste veulen krijgt. De tijd zal het leren. Ik ben ook maar een kleintje en vind compacte, kleinere paarden persoonlijk mooier. Al wil men tegenwoordig liever langgelijnde paarden. Maar Phéline is voor mezelf en ik ben heel blij met haar!

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:32

Wat leuk! Mijn springmerrie is ook voor het eerst drachtig, ook een dressuurhengst gebruikt.

Vind het ook wel spannend allemaal! De mijne is door de hormonen wel een pak rustiger geworden }>

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-20 16:04

@Amber3: dat heb ik idd vaker gehoord. Mijn merrie is niet zo groot, maar 1.65 en omdat het 1e dracht is ook gekozen om er niet direct een knoeperd van een hengst op te zetten. Jayson is 1.71 geloof ik. Nou...als het veulen daar ergens tussenin wordt, is het helemaal prima!

En @Lioony: mijn merrie is idd ook heel lief nu ze drachtig is. Zacht en makkelijk, maar nog altijd de baas in de wei. Fantastisch!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 10:40

Op welke termijn kan ik het veulen van de buitenkant zien bewegen? Zou dat nu al kunnen, ze zit op 7 maanden bijna?