Mijn merrie voor het eerst drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19620
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 10:55

Vanaf 180 dagen kun je gaan opletten of je iets voelt of ziet. Eerst onder de buik, vlak voor het uier en later bij de flanken. Ik heb bij de mijne nu voor het eerst iets gemerkt op 199 dagen onder bij de flank.

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-20 11:02

Oh thnx, muronia, dan zou ik dus al zo ongeveer wat moeten kunnen zien/voelen <3 ! Grappig!

Radiostilte
Berichten: 986
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:08

Luutje schreef:
Op welke termijn kan ik het veulen van de buitenkant zien bewegen? Zou dat nu al kunnen, ze zit op 7 maanden bijna?



Het zou kunnen. Eerste veulen van mijn merrie kon ik met die tijd al duidelijk zien en voelen bewegen. 2de veulen pas veel later en minder goed en vaak. Beiden zijn gezond etc dus waar dat verschil in zat geen idee. Maar bij 7 maanden zag en voelde ik ook wat alleen dan veel subtieler. Ik zag het vooral in de flanken. Daar waar de haren in tegen gestelde richting op gaan (kan het even niet zo snel makkelijker uit leggen. Dus ik hoop dat je mij begrijpt). En onder de buik, voor het uier kon ik het ook goed voelen. Vooral als het veulen wat gaat draaien, voelde ik echt het ruggetje.
Laatst bijgewerkt door Radiostilte op 13-07-23 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 19:32

Jemig! Wat een druktemaker! :P

Ik denk dat ik vandaag een klein plopje voelde, idd in de flank, waar jij beschrijft. Zo leuk! <3

Oh ja...en nog iets...hoe kan ik meerdere foto's tegelijkertijd plaatsen? Ik kan ze uploaden en saven, maar dan niet in het bericht slepen.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:35

Ik volg mee :)

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 19:35

xelodi schreef:
Ik volg mee :)


Leuk!

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:38

Mooie combi hoor!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 21:45

Balou_lover schreef:
Mooie combi hoor!


Thnx!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33841
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 21:50

Hier moet wel een knap veulen uitkomen! <3

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-20 22:12

MarlindeRooz schreef:
Hier moet wel een knap veulen uitkomen! <3


<3

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 22:47

Vandaag een heerlijk buitenrit gemaakt met mijn actieve merrie! Die hoef ik echt nog niet op zwangerschapsverlof te zetten, jeetje, wat heeft ze genoten! Oortjes erop en gaan :D !
Prachtige herfstkleuren, gezellig gezelschap en fijne bospaden in een wijds natuurgebied. Heerlijk!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-20 22:53

Lu zit vandaag op 222 dagen! Ze krijgt een prachtig buikje waar af en toe wat beweging in te zien is... <3 Afbeelding

Lioony
Berichten: 2818
Geregistreerd: 14-07-10

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 14:35

Mooi buikje hoor! <3

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:15

Ze ziet er goed uit!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-20 23:29

Vandaag na het rijden bij wisselen van zweetdeken naar outdoordeken een heel druk veulentje gevoeld en gezien *\o/* <3 ! Fantastisch gevoel!

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 12:15

Maar weer eens een update plaatsen hier. Lu groeit goed. Ziet er super uit en voelt zich prima. Wel merk ik dat ze iets rustiger aan doet nu.
Momenteel zit ze op 275 dagen, dus het begint echt op te schieten! Ik vind het superspannend! Lees in het dikke buiken topic mee, en steek daar veel van op. Heel fijne tips en dingetjes waar je op moet letten!
Ik heb een paar foto's gemaakt, iedere maand vanaf oktober, dan zie je haar heel mooi groeien.

Afbeelding
18 oktober

Afbeelding
18 november

Afbeelding
18 december

Afbeelding
18 januari

Mooie groei, toch?
Veulen is heel actief, blijft mooi om mijn hand op die buik te leggen en zo een beetje kennis te maken met hem of haar! <3

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 12:46

Heb ik geen volgers meer? :o

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:16

Hier een nieuwe volgster en ik zal je dan ook maar een positieve noot er bij gooien. Heb mijn E pony als 17 jarige voor het eerst laten dekken, na 1 keer drachtig en heeft een dracht en bevalling volledig volgens het boekje gehad. Dier beviel ruim 3 weken te laat en zonder er een druppel bij te zweten. Afgelopen jaar als 22 jarige opnieuw laten dekken, was na de eerste cyclus drachtig maar genoot nogal van haar hot date dus bleef gewillig... Na 5 keer dekken in 10 dagen heeft de dierenarts maar even gekeken en was dat ei echt wel weg... Ze moet eind april bevallen, loopt nog heerlijk vlotte buitenritten met de oortjes er op en ik hoop dan ook dat ze ook de bevalling weer net zo makkelijk doorstaat als bij haar eerste. Je merrie is een plaatje en de hengst ook, zo leuk om zelf je opvolger te kunnen fokken, grootbrengen en opvoeden.

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 14:09

@dblijham, wat een heerlijk positief verhaal! En wat fijn dat het nu ook weer zo goed gaat!

Heb je foto's van je paardje?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58009
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:13

Wildgirl schreef:
Wat een mooie merrie!
Maak je borst maar nat, ik ben bang dat je heel bokt over je heen krijgt omdat je met een 18 jarige merrie gaat fokken (eerste veulen).
Ik hoop voor je dat de dracht voorspoedig verloopt!

Nu onderschat je bokt toch enigszins. Mijn merrie was ook 17 met het eerste veulen. Als je het verstandig aan pakt (een dierenarts laten kijken of het nog verstandig is om te beginnen.) doet bokt daar heus niet zo moeilijk om. Je moet er op die leeftijd geen stunten meer mee gaan uithalen om ze perse drachtig te krijgen als het niet lukt in mijn mening. Maar als ze van de 1e keer gewoon mooi drachtig worden dan is het echt niet zo'n issue. Zeker niet als ze verder gewoon fit en gezond zijn.

Je zit al flink dicht tegen de datum TS! Spannend! :)
In mijn ervaring duren die laatste twee maanden langer dan de overige 9. _O-

LaDonna75

Berichten: 2179
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:29

Ik volg ook hoor, leuk! Hoewel ik zelf inmiddels meer in de pony's ben, vind ik mooie paarden nog steeds leuk ;)

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: Belgiƫ

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:37

Ik volg ook vanonder mijn meeleessteen!

thequeensmum
Berichten: 3562
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:39

Ik volg! Onwijs leuk en vooral ook ontroerend die bewegende veulentjes.

Luutje
Berichten: 63
Geregistreerd: 17-11-20

Re: Mijn merrie voor het eerst drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 15:29

Ach superleuk, mensen!

En van die laatste 2 maanden duren het langst....idd...dat herken ik heel erg! :))

dblijham
Berichten: 1804
Geregistreerd: 25-10-05
Woonplaats: Blijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:49

Afbeelding

Geen geweldige foto maar deze kon ik zo snel even vinden. Dit is september 2019 en hier had ze net haar maatje opgesloten in de box door met haar kont de grendel dicht te schuiven. Geen toeval, dit flikt ze vaker als de schimmel naar binnen mag om te eten.
Pomme is ondertussen alweer een stukje ronder, ze krijgt niet zozeer een hele dikke buik maar verdeelt het bijgekomen gewicht mooi gelijkmatig over haar gehele lijf en hals. Staat haar goed.