Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zwarte arabier in de maak

 
Profiel   

Jarenlang een meelezer geweest en nu kan ik zelf een topic openen. Het zat niet helemaal in de planning, maar de laatste jaren loopt niet alles hoe ik het had gedacht dus ja...

Even schetsen:
Ik was in het bezit van een appaloosa pony en een arabier merrie. Mijn merrie werd al een dagje ouder en ik was aan het nadenken of het niet handig zou zijn om al een opvolger aan te schaffen. Mijn droom was altijd al een zwarte arabier en dus begon de zoektocht.
Ik kocht een zwart merrie veulen van 7 maanden met 4 witte hoge benen. Ongelofelijk lief en heel koel.
Thuis had ik plek genoeg en ik besloot ze gewoon bij de rest te zetten. Ze kwam dagelijks wat in de hand, maar voor de rest stond ze heel de tijd op de wei. Alles ging goed , tot mijn andere merrie zich vreemd begon te gedragen. Ze werd echt gevaarlijk met het rijden en kon plotseling raar reageren naar de andere paarden. Allerlei onderzoeken brachten geen nieuws en voor ik het wist sloeg het noodlot toe.
Ik vond mijn jonge merrie op 3 benen in de wei, waarschijnlijk trap gehad van mijn andere merrie. Pees geraakt en de kliniek was heel duidelijk: direct opereren, maar kunnen geen 100% garanderen dat het goed komt. Operatie gedaan, lang revalideren en... Soms loopt ze goed, soms loopt ze stijf; soms trekt ze met het been. Verschillende dierenartsen gaven aan dat ze wel geschikt zou zijn voor af en toe een rustig ritje, maar ik besloot om ze niet zadelmak te laten maken en dat ze niet als rijpaard zou dienen.
Besloten om ze gewoon rust te blijven geven, veel beweging op de wei en dan zien we wel.
Mijn andere merrie begon slechter en slechter te worden, waardoor ze zelfs aanvallen kreeg waarbij ze plots omviel.
Onderzoeken brachten nog steeds niks aan het licht en ondertussen was ik al zeker dat al mijn dromen niet meer gingen uitkomen. Na lang overleg, slapeloze nachten besloot ik om mijn jonge merrie te laten dekken. Op dat moment was ik nog in de veronderstelling dat mijn andere merrie nog beter ging worden.
Helaas kwamen we er dan toch achter wat ze had: een hersentumor. Ze begon zichtbaar af te takelen en ik heb ze begin september laten inslapen op 20 jarige leeftijd.

Lang verhaal, maar hier de dame waarover het gaat:
Hahdes Ellouissa, roepnaam Gilly, 5 jaar.
vader: Ag Al Shatan
moeder: TH Farina, Borsalino K dochter.

Gedekt door EA Saheedi. Saheedi is een homozygoot zwarte goedgekeurde dekhengst. Is zeer lief en werkwillig.

In wintervacht is het moeilijk te zien , maar Gilly heeft normaal een witte buikvlek. Moeder Farina heeft witte haren in staart en zou roan zijn. Maar ik weet niet of ze getest is. Dus dat is nog even spannend.

Gilly is uitgerekend voor 25 april 2021


Laatst bijgewerkt door sylviel op 24-11-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:48 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:48 



 
Profiel   

Wat een leuke merrie! Ik ben benieuwd wat eruit komt!
Op de foto lijkt ze geschuurde manen en staart te hebben? Heeft ze eczeem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:50 



 
Profiel   

ze is allergisch aan dazenbeten en krijgt dan bulten in hals, waardoor ze dus gaat schuren langs haar hals. Met zalf en deken doet ze dit niet. Maar helaas viel mijn andere merrie( met de hersentumor) haar aan als ze een deken op had, zelfs als ze niet bij elkaar stonden. Hierdoor kon ik alleen maar zalf smeren en was dit dus niet effectief genoeg. Ik heb haar dan maar sportcoupe gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 09:56 



 
Profiel   

Ik denk bij een Arabier eerder aan sabino of rabicano in plaats van roan :D
Ik ben benieuwd naar je veulen! Spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:15 



 
Profiel   

Interessant! Sneu voor je merries. De ene een tumor, de ander een peesblessure.
Succes met de dracht, wordt vast een prachtig veulentje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 12:21 



 
Profiel   

@ set_elkol: ja, dat dacht ik eerst ook. afwachten maar ..

ja, ik hoop dat ik mijn portie pech al heb gehad en dat alles nu goed gaat. Het is haar eerste veulen en die van mij ook, dus extra spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-11-20 13:06 



 
Profiel   

Heb je nog een mooie foto van je zwarte beauty?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 18:52 



 
Profiel   

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 18:57 



 
Profiel   

de eerste foto is van oktober en de onderste is van juli.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 18:59 



 
Profiel   

Even de hengst opgezocht op Google; een zwarte Arabier spreekt ten slotte wel erg tot de verbeelding. Wat een prachtig dier, zeg!
Maar je merrie mag er ook wezen!

Als ze een buikvlekje heeft, heb je grote kans dat je merrie een Sabino patroon draagt. Je schrijft dat haar moeder witte haren in de staart heeft en dat doet me eerder denken aan Rabicano dan aan Roan (wat in Arabieren niet voor komt). Helaas heeft jouw merrie zo te zien (?) geen Rabicano patroon meegekregen van haar moeder, en kan zij het dus ook niet aan haar veulen doorgeven. Rabicano kan geen generatie overslaan (evenals Roan, trouwens).
Dus het veulen zal wss zwart zijn, met mss witte aftekeningen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 19:07 



 
Profiel   

[ img ]


Ja, vader is wel een plaatje <3

mijn merrie heeft witte haren op haar buik, echt een vlek zeg maar. In haar wintervacht zie je dit bijna niet.
ik zal eens kijken of ik een foto van haar moeder heb, dan is het misschien duidelijker.
Ik dacht ook aan Rabicano ipv roan. Maar weet niet of ze getest is..

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 19:12 



 
Profiel   

[ img ]
Hier is de moeder van mijn merrie
[ img ]
Hier de moeder met mijn merrie als veulen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 19:16 



 
Profiel   

Ziet er idd uit als Rabicano! Zie je hoe de witte haren zich concentreren bij de flank en vage witte streepjes vormen over de ribben? Het wit in de staart lijkt ook bij de aanzet te zitten. Dit kan ook een soort horizontale streepjes vormen in de staartaanzet bij meer uitgesproken gevallen van Rabicano en wordt 'Coon tail' (wasbeerstaart) genoemd. Is typisch Rabicano.
Rabicano komt ook wel vaker voor samen met witte aftekeningen (niet zelden ook zeer uitgebreide witte aftekeningen). Maar ik zie bij de moeder van je merrie alleen een wit achterbeentje.

Het lijkt erop dat jouw merrie niet de stekelharigheid (Rabicano) heeft meegekregen, maar wel de witte aftekeningen (inclusief 1 buikvlek dus). Dus de stekelharigheid kan zij helaas niet doorgeven aan het veulen. De witte aftekeningen kan ze zeker wel doorgeven! Ik ben benieuwd in welke mate!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 19:27 



 
Profiel   

wauw, bedankt voor de uitleg. Ken er zelf niet veel van, dus leuk om wat info te krijgen.

Ik ben wel heel benieuwd wat ze dan doorgeeft aan haar veulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 19:37 



 
Profiel   

Gave combi :j 2 prachtdieren!
De pennydroom van iedereen :Y)
Hoe loopt ze nu verder?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 20:27 



 
Profiel   

ze loopt nu eigenlijk best wel goed.
Mijn andere arabier gaf best wel veel stress en gedoe, merk ik nu op. Door haar hersentumor deed ze natuurlijk wel raar en liep ze soms de rest bijna ondersteboven als ze weer niet wist waar ze was. Dus in het begin van haar dracht liep ze weer ff niet goed, maar daar is weer niks van te merken.
Ze staan wel vele uren buiten, enkel 's nachts op stal. En dat scheelt ook wel veel, anders w ze stijf denk ik.
Mijn dierenarts zei paar weken geleden: ik zou gewoon met haar ad slag gaan, na het afspenen van haar veulen. Ze loopt weer goed.. tja, blijft toch een zwakke plek. Eerst maar eens zien of alles goed loopt met de dracht, bevalling enz.... dat is nu het belangrijkste

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 20:45 



 
Profiel   

Wat een mooie merrie! Ik ben benieuwd wat eruit komt rollen. :D

Ze heeft een zelfde snebje als mijn arabier. haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-20 21:10 



 
Profiel   

Mooie merrie heb je, ook een supermooie hengst uitgezocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-20 09:27 



 
Profiel   

[ img ]
[ img ]

Was dit topic al bijna vergeten. Mijn merrie doet het goed, alles gaat vlot.
Ze heeft ondertussen een nieuwe vriendin erbij gekregen, quarter merrie. Gelukkig klikt het goed en staan ze relax samen. Het begint stilaan dichterbij te komen, spannend....

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-21 10:38 



 
Profiel   

Ziet er goed uit!! Spannend hoor, ik droomde ook ooit van een zwarte arabier. Maar heb een zwarte shetlander :')
(En heb een bruine en vliegenschimmel arabier gehad)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-21 09:26 



 
Profiel   

[ img ]
186 dagen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-21 11:49 



 
Profiel   

Leuk, ik volg!! Benieuwd wat er uit komt rollen

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-21 12:14 



 
Profiel   

Wat tof, dit topic volg ik. Mijn merrie is een kind van Saheedi. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-21 12:18 



 
Profiel   

Vandaag 300 dagen drachtig!!

zelf is ze nogal in slaap-modus en wollig en volop aan het verharen. Ze had er niet veel zin in, maar toch een paar foto's gemaakt.

@ Sadira: leuk! heb je een foto?

[ img ]


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 11:35 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 45 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen