Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:40

Gefeliciteerd! Wat een mooi hoofdje <3

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 15:52

goldenarrow schreef:
Jij hebt dezelfde vloek als wij _O- We hebben op meer dan 10 jaar tijd 3 merries gefokt, waarvan toevallig 2 in dit jaar. En we fokken wel meerdere veulens per jaar.

Ga je nu terugdekken voor een merrie?


Ik weet algemeen nog niet of ik haar dit jaar weer ga dekken en ik heb ook nog een andere dekking gekocht, dus daar moet ik allemaal nog over nadenken. Ook even kijken hoe deze kleine man ontwikkelt de komende weken.

Set_Elkol schreef:
Gefeliciteerd! Prachtig blesje! Heb je nog hengsten namen over? :P


Nee, niet echt :+ Het wordt elke keer moeilijker om nog een leuke hengstennaam te kiezen.

Kabayo schreef:
Arme jij :(:) hier juist alleen maar merries. Vorig jaar onze eerste hengst gefokt :+


Kunnen we niet eens een jaar ruilen? :x

Nog 2 foto's van vanochtend, 1 uur oud.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas gaat het nog niet helemaal soepel, hij drinkt helaas nog niet. Uiteraard wel al meerdere keren de fles gehad, inmiddels weet hij ook waar hij moet zoeken, heeft een paar keer de speen vast gehad, maar de rest snapt hij nog niet goed. Ik moet Aleeyah ook sowieso vasthouden als hij een poging wil doen, anders blijft ze rondjes rennen.

Ik had gehoopt dat het bij haar tweede veulen beter zou gaan, maar ze reageert eigenlijk precies zo als bij haar eerste.

xelodi

Berichten: 521
Geregistreerd: 02-06-18
Woonplaats: Gelderland

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 15:59

Gefeliciteerd! Ik hoop dat ze een beetje tot rust kan komen.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:26

Van welke hengst heb je een dekking gekocht?

Vervelend dat hij nog niet gedronken heeft, heb je de merrie gemolken voor de fles? Het kan namelijk ook zijn dat het haar pijn doet als hij probeert te drinken.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 16:44

Ja hij heeft melk van de merrie gehad. Maar merrie vind het pijnlijk als hij tegen haar buik aan komt. Hij heeft net wel een aantal slokken gedronken toen ik haar vast had, dus hopelijk gaat hij het snel snappen. Vorige keer heeft het een ruime week geduurd voordat de merrie hem op stal zelfstandig liet drinken.

Ik heb een dekking van Hanine Al Shahania (Al Adeed Al Shaqab x Shomos Al Nasser by Imperial Mahzeer).

Afbeelding

Afbeelding

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 16:59

Heb even een filmpje opgezocht, maar die heeft een hele behoorlijke draf erop zitten, zeker voor een SE! Zie je niet heel vaak in die lijnen.

Als het een dekking met vers sperma is zou je eens kunnen kijken of je FillyPlus kan gebruiken. Dat wordt nu in Amerika gebruikt en schijnt een 75% kans op een merrietje te geven. De kliniek waar wij naartoe gaan heeft het vorig jaar voor het eerst gebruikt en de wacht nu nog de veulens af, dus hij kan nog niet heel veel over het beloofde resultaat zeggen, maar zeker als je (net zoals wij) bijna alleen maar hengsten fokt zou je eens kunnen kijken wat het doet. Wij hebben het nu voor het eerst gebruikt, dus ben heel benieuwd of het ook het gewenste resultaat oplevert.

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:17

Ahw wat een knap koppie <3 ook hier gefeliciteerd!
Hopen dat drinken snel zelfstandig gaat :j

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:35

goldenarrow schreef:
Heb even een filmpje opgezocht, maar die heeft een hele behoorlijke draf erop zitten, zeker voor een SE! Zie je niet heel vaak in die lijnen.


Ja hè? Dat is ook 1 van de redenen dat ik hem uitgezocht heb, zelfde als bij Mansour eigenlijk. Ze gaan Hanine in de endurance uitbrengen, doel is 160km.

goldenarrow schreef:
Als het een dekking met vers sperma is zou je eens kunnen kijken of je FillyPlus kan gebruiken. Dat wordt nu in Amerika gebruikt en schijnt een 75% kans op een merrietje te geven. De kliniek waar wij naartoe gaan heeft het vorig jaar voor het eerst gebruikt en de wacht nu nog de veulens af, dus hij kan nog niet heel veel over het beloofde resultaat zeggen, maar zeker als je (net zoals wij) bijna alleen maar hengsten fokt zou je eens kunnen kijken wat het doet. Wij hebben het nu voor het eerst gebruikt, dus ben heel benieuwd of het ook het gewenste resultaat oplevert.


Wat houdt het precies in?

Balou_lover schreef:
Ahw wat een knap koppie <3 ook hier gefeliciteerd!
Hopen dat drinken snel zelfstandig gaat :j


Inmiddels is de DA langs geweest om Aleeyah te verdoven, toen heeft hij zijn buikje vol gedronken <3 De keer erna ging het drinken ook goed, als ik er maar bij stond. Nu even kijken hoe het zo meteen gaat als de verdoving helemaal uitgewerkt is. Voor nu blijf ik iig op stal.

Mando

Berichten: 15692
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:37

Succes.

goldenarrow

Berichten: 8660
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:53

https://www.emlabgenetics.com/horseagents

Hier staat meer info. Zoals ik het lees verbetert het de vruchtbaarheid van de X-zaadjes, terwijl het die van de Y-zaadjes verslechtert. Hierdoor is de kans dat het ei door een X-zaadje bevrucht wordt groter. Je hebt ook ColtPlus, dat werkt precies andersom. Het schijnt niet zo goed te werken bij diepvries (ook al zegt de website van wel).

Volgens mij is de kliniek waar wij nu komen momenteel de enige die het nu gebruikt in Nederland, maar die zijn niet te flauw met informatie geven. Maar zoals ik al zei, ze hebben het vorig jaar voor het eerst gebruikt, dus de resultaten zijn nog niet bekend.

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 23:15

Interessant! Ik ga het morgen eens rustig doorlezen, ik ben wel heel benieuwd naar de resultaten! Ik ben best bereid om naar de andere kant van Nederland af te reizen als dat mijn kans op een merrie aanzienlijk vergroot. Ik wil graag van beide merries een opvolger en dan is het fokken daarna voor mij even klaar en kan ik me richten op andere dingen met ze.

Ik ben net even geweest, moet Aleeyah alleen even stil zetten zodat hij eronder kan duiken en dan is het goed. Meneer weet het ook al, want als ik de stal in komt hinnikt hij en zodra Aleeyah goed staat duikt hij eronder :')

Morgen maar eens gaan kijken hoe de knappe man gaat heten, mijn hengsten-namen-lijstje raakt wel een beetje uitgeput inmiddels _O- En dan wil ik ook altijd iets wat echt bij de persoonlijkheid van het veulen past, dus best lastig.

Deze moet ik toch ook nog even delen <3

Afbeelding

Anoniem

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 06:33

Wat een lieve foto!
Hij is echt prachtig <3

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 08:34

Ik heb hem net 2x zelfstandig zien drinken *\o/* *\o/* *\o/* Zo blij :) Kan ik aankomende nacht misschien weer in mijn eigen bed slapen.

Afbeelding

Wel jammer dat er qua weer niks aan is vandaag, maar later vandaag toch maar even kijken of we hem 2x even buiten kunnen doen. Gelukkig heb ik 1 stuk waar ze grotendeels uit de wind zouden moeten staan.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 10:21

Dat zijn goede berichten al 2x zelfstandig staan drinken.

Balou_lover

Berichten: 4018
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Delft

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 16:37

Ahw wat fijn om te lezen! _/-\o_

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 18:56

Oh wat goed dat hij zelfstandig ging drinken!
Mamma staat er ook relaxed bij.
Hopelijk blijft dat doorzetten.

jolandje

Berichten: 14286
Geregistreerd: 30-03-09
Woonplaats: huisje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 19:41

gefeliciteerd met je prachtige veulentje <3 <3 <3

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 21:49

Helaas hebben we nog niet alles gehad, drinken gaat nu heel goed gelukkig, maar de kleine, grote man zijn buigpezen zijn te kort. Daardoor staat hij dus op zijn teentjes en met zijn ene voetje kiept hij er regelmatig overheen. Ik kan gelukkig zijn beentje stretchen als hij slaapt, dus dat proberen we in ieder geval meerdere keren per dag te doen, zodat het iets oprekt.
Kans is dat hij morgen een infuus moet om de pezen tijdelijk te ontspannen, zodat hij er beter op gaat staan. Leuk zo'n groot veulen uit een niet zo'n grote merrie, heeft natuurlijk helemaal opgepropt gelegen daarbinnen.

Verder vind ik hem echt gaaf! <3
Ondanks dat hij nu nog niet helemaal lekker loopt door dat voetje, zie je heel duidelijk hoeveel bewegingsvrijheid hij in zijn lijf heeft. Ben heel benieuwd als hij straks goed staat, volgens mij gaat hij dan echt mega bewegen!

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-21 22:37

Hier even een paar foto's van vandaag buiten, naam komt ook morgen eindelijk hoop ik :+ Nu eerst mijn bed in :z

Trotse mama <3

Afbeelding

En mijn knappe ventje <3

Afbeelding

Afbeelding

Beetje onscherp, maar zie die moves :):)
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En Nadjarah is helemaal verliefd op hem, maar die zal nog even moeten wachten op haar eigen baby :D

Afbeelding

xoranlover

Berichten: 6588
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Limboland

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-21 22:55

Hij is echt groot joh. Wat een knap mannetje <3

Muronia

Berichten: 19545
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 00:26

Wat een bekkie! <3 knap veulen en een hele trotse mams. Mooi!

Anoniem

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 04:03

Ik vind hem fantastisch <3

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 07:03

<3
Fijn dat het drinken goed gaat.

Komt het helemaal goed met zijn benen?
Buigpezen te kort ken ik niet.
Is het toeval een groot veulen of is de vader een stukje groter?

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-21 08:16

Linnie050 schreef:
<3
Fijn dat het drinken goed gaat.

Komt het helemaal goed met zijn benen?
Buigpezen te kort ken ik niet.
Is het toeval een groot veulen of is de vader een stukje groter?


Ik ga er vanuit dat het helemaal goed gaat komen. De eerste dagen trekt alles sowieso nog veel bij.

De vader is dezelfde grote als mams ongeveer, maar het is wel een mega groot veulen. De merrie geeft tot nu toe gewoon hele grote veulens. Ik vermoed dat het uit de bloedlijnen van de merrie komt. Ik zou het fijner vinden als ze iets kleiner geboren zouden worden en daarna flink zouden gaan groeien, zou de merrie een hoop pijn schelen, maar goed daar doe je niks aan.

Arianne

Berichten: 1749
Geregistreerd: 12-10-01

Re: Na regen komt zonneschijn? Arabische veulentjes verwacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 16:14

Wat een plaatje zeg! Had je echt een merrie gegund, maar in elk geval een heerlijk uitzicht in de wei Hopelijk snel alles in orde.