Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het avontuur naar een mini veulentje voor Perry!

 
Profiel   

Jaaa, we mogen dit jaar weer een veulentje verwelkomen *\o/*

En het lijkt mij gezellig dat veulen avontuur weer samen met jullie te delen. Het blijft altijd zo’n geweldig iets om mee te maken. Dit zal het 13e veulentje zijn dat bij ons geboren gaat worden maar nog altijd is het even spannend en kan ik niet wachten tot het geboren is!
Maak kennis met de mama in spé:

Perfecto Paris ‘K ’v.d. Locht
[ img ]

(In dagelijks leven Perry genaamd)
Perfectas El Marco x Osvaldo v. stal Fortuna
Vos bont (vermoedelijk splah overo) met 1 donker blauw oog

Perry is een ontzettend zachtaardige merrie, de grootste clown die je altijd laat lachen, gek op aandacht, doet alles voor eten en echt alles wat je je kan wensen in een pony vriendinnetje.
Ik heb Perry als veulentje gekocht en ondertussen is ze uitgegroeid tot een prachtige 5 jarige dame. We hebben meerdere pony’s, maar Perry is toch stiekem veruit mijn favoriet. Ik vind het dan ook best spannend om met haar dit avontuur aan te gaan, want er zijn natuurlijk altijd risico’s aan verbonden. Ook al hebben we de afgelopen jaren gelukkig allemaal gezonde veulentjes zonder complicaties op de wereld mogen helpen. En daar gaan we dit jaar gewoon weer voor :j

[ img ]

[ img ]

Perry mocht gaan logeren bij deze geweldig knappe man:

Cash-O
[ img ]
Sam van ’t Gildeland x Butterfly Effect x Greulke’s Black Boy
Bruin roan schabrakbont ( vos factor vrij)
1.11m
Op de Nas keuring 2017 heeft hij een 1e premie gehaald en was de beste hengst nieuwe jaargang. In 2018 mocht hij zich uitroepen tot kampioen kleine maat en algemeen kampioen. In de opvolgende jaren mocht hij wederom steeds een 1e premie in ontvangst nemen op de keuringen.
Hij heeft een goede stap, ruime draf met veel kracht, afdruk en souplesse. De galop is ruim met veel zelfhouding en een goed ondertredend achterbeen.
[ img ]

Perry heeft zich laten dekken van 26 juli t/m 3 augustus. Ze heeft zich prima vermaakt op haar logeeradres waar super voor haar werd gezorgd. Toch was ik erg blij toen ze weer thuis was. En dan het wachten tot de scan.. Met het verlossende antwoord: Drachtig! *\o/*
[ img ]

Uitgerekende datum:
Mini’s zijn met 300 veilig om te bevallen. Gemiddeld bevallen ze ook eerder dan grote paarden. Als ik kijk naar alle veulens die hier geboren zijn klopt dat inderdaad dat dat rond de 320 dagen ligt. Maar het is natuurlijk het eerste veulen van Perry, dus ik heb ook geen vergelijking met andere jaren van haar. De dierenarts gokte op 1 augustus op de bevruchting, dus die datum neem ik voor het gemak als datum om mee te rekenen :)
Veilig 300 dagen: 28 mei
320 dagen: 17 juni
340 dagen: 7 juli

Kleurkansen:
[ img ]


Ik zou het super gezellig vinden als jullie met ons mee kijken en kletsen tijdens de voorbereidingen, de updates en natuurlijk het eindresultaat *D

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 12:24 



 
Profiel   

Wat leuk een eerste veulentje voor haar! Ben erg benieuwd naar de kleur, er kan echt van alles uitkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 12:36 



 
Profiel   

Gezellig dat je volgt Plop1997 :) Je mag altijd een gokje doen qua datum/geslacht/kleur!

Er is wel 1 ding dat ik al weet op voorhand en dat is dat het feest gaat worden met het birth alarm. Perry is namelijk een ultieme plat slaper :+ Die zie ik zo vaak languit liggen snurken, dat gaat nog leuk worden haha
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 19:48 



 
Profiel   

Ik volg ook, bij veel topics voor stilletjes. Kan veulen ook zoveel wit krijgen of verminderd dat altijd met dekken met een niet bonte of ander witpatroon hengst?

En je zwarte welshje <3 wordt ze 3 dit jaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 05:54 



 
Profiel   

Ow wat is Perry een geweldige pony <3 heel erg benieuwd naar het veulen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 07:38 



 
Profiel   

Leuke pony! Ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 07:54 



 
Profiel   

Wat een leuke pony <3 ik volg mee! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 07:59 



 
Profiel   

Wat gezellig, nog meer volgers! Welkom :)

StalMelyn schreef
Ik volg ook, bij veel topics voor stilletjes. Kan veulen ook zoveel wit krijgen of verminderd dat altijd met dekken met een niet bonte of ander witpatroon hengst?

En je zwarte welshje <3 wordt ze 3 dit jaar?

Het veulen kan inderdaad ook zoveel wit krijgen als Perry, dat is echt iets dat zij dan meegeeft. Juist qua combinatie is een hengst die ook overo draagt niet aan te raden omdat je dan kans krijgt op afwijkingen/niet levensvatbaar. En het welshje Sarah :D Ja klopt, die word dit jaar al weer 3 jaar!


Ik heb eens even de meeste recente foto's met de camera er bij gezocht, 13 februari :+
Hoog tijd dat ik deze week maar eens nieuwe maak!
[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 21:02 



 
Profiel   

Ik ben toch zo ontzettend nieuwsgierig naar haar veulen :):) Maar we moeten nog even braaf geduld hebben.
Gisteren even snel een voor/achter/zij aanzicht foto van Perry gemaakt *-:)
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 20:47 



 
Profiel   

Veeeeeel te schattig dit! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 07:25 



 
Profiel   

Ik ben weer begonnen met de checklist afwerken. Het geeft mij rust alles ruim op tijd klaar te hebben en mocht iets dan tegen zitten heb ik nog tijd om dat op te lossen. Per onderdeel zal ik als ik daar mee bezig ben vertellen wat dat voor mij inhoud :)

o Stal schoonmaken + vlas/stro halen
o Wormenkuur + merriemuesli dierenarts regelen
o Geboortekistje aanvullen met ontbrekende spullen
o Geboortemap weer doorlezen
o Geboorte alarm checken
o Stal camera instellen
o Bevallingskastje klaarmaken
o Invullijst maken ph-waardes/temperatuur


We willen waarschijnlijk volgende week Perry in de nachten op stal gaan zetten. Zo heeft ze ruim te tijd om te wennen aan het ritme van de nacht op stal en overdag gewoon buiten. Normaal staat ze 24/7 buiten met toegang tot de weide, paddock en schuilstal met onbeperkt hooi toegang. In de nacht hebben ze alleen geen toegang tot de weide omdat ik dat niet fijn vind. Perry staat altijd gezellig samen in een groepje van nog 4 mini merries en een a welshje.

Wat mij ook opviel is dat Perry al verandering in haar uier heeft. Dat is wel iets wat ik even in de gaten blijf houden, want ik vind het wel erg vroeg. Ik heb nog nooit een maiden of al eerder drachtige merrie gehad die zo vroeg verandering toonde. Iemand daar toevallig ervaring mee? Het hoeft natuurlijk niks te zijn, maar als het sterk zou blijven vorderen zou je wel alert moeten zijn dat het bv geen placentitis zou zijn. Ze zou nu ongeveer 243 dagen drachtig zijn, dus moet ze nog ruim 57 dagen voor ze veilig is met 300 dagen en dat is dan natuurlijk nog niet de uitgerekende datum.
Het is geen mega spannende uier hoor maar toch voldoende dat het mij echt zomaar opviel..
[ img ]

Natuurlijk hebben we ook gebruik gemaakt van het lekkere weer door haar eindelijk weer te wassen. Uhu, ja dat werd in dank afgenomen zodra ze weer op de wei kwam haha :') En haar staart, die is niet wit te krijgen want er zitten namelijk vos haren doorheen :+
[ img ]

[ img ]


Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 21:24 



 
Profiel   

Wat een leuke merrie heb je!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-04-21 19:30 



 
Profiel   

Leuk! Wat een dotje <3 ik volg vanaf nu ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-04-21 12:19 



 
Profiel   

Nog een maandje en dan is het veulen in ieder geval veilig om geboren te worden! :) De buik van Perry groeit ook aardig door.
[ img ]

[ img ]

Ze staat nu al een tijd in de nacht binnen op stal maar laat ik eerlijk zijn, dat was niet echt een succes. Ze vond het verschrikkelijk om alleen op stal te staan wat zich uitte in niet willen eten, rondjes in de stal rennen, hinniken en echt heel zenuwachtig doen. Ik heb het twee nachten aangekeken omdat het misschien iets is waar ze gewoon doorheen moet. Maar ook in de nacht hoorde ik haar maar zenuwachtig herrie maken, iets wat me ook niet heel bevorderlijk lijkt voor het veulen en ook niet voor de mensen die willen slapen dus was het tijd voor een ander plan. De overige stallen staan op het moment vol met hooiopslag en verbouwing spullen dus daar een pony in zetten gaat ook helaas even niet. Dan maar ons wondermiddel; Engeltje :D Dat is onze inimini pony van zo'n 70cm en echt geweldig is in zulke gevallen. Op de proef haar maar eens in de stal er bij gezet en tada! Perry is dolgelukkig, eet, slaapt en vooral gewoon weer rustig. Voorlopig laten we het maar even zo, tegen de tijd dat het veulen komt kijken we wel weer verder. Wellicht laten we zo gewoon tot aan de geboorte samen staan en op het moment van de bevalling zetten we Engeltje gewoon weer buiten bij de rest van de pony's. Met veulen zal ze vast en zeker wel rustig staan zonder Engeltje omdat ze dan daar dan alle aandacht voor heeft.
[ img ]

[ img ]
Als je denkt met z'n tweeën in een stal hebben ze wel genoeg ruimte? De stal is ruim 4 x 6 en zelfs nu gebruiken ze maar de helft en kunnen ze allebei languit liggen :j Voor nu ligt er vlas in 1 helft, maar tegen het einde zal de hele stal gevuld worden met vlas en daaroverheen een lekkere laag stro. Nu hebben we 1 camera er creatief op gezet, straks zullen dit er 2 zijn uit betere hoeken.


Gezellig wat nieuwe volgers, welkom! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-04-21 15:01 



 
Profiel   

Merrie of hengst? Wat denken jullie :D
[ img ]

[ img ]

Perry begint het nu toch wel zat te worden kan ik merken aan haar gedrag. Ze staat veel te slapen, meer alleen en is gewoon heel afwezig. Nog ongeveer zo'n 2 weekjes en dan is ze in ieder geval veilig om te bevallen. De tijd gaat toch zo langzaam en snel tegelijk! Haar uier veranderd heel langzaam ook iedere keer wat maar daar is nog niks spannends mee voorlopig :+
[ img ]


Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 17:34 



 
Profiel   

Ik denk een merrie! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 18:37 



 
Profiel   

Ik volg ook, wat een mooie merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 19:25 



 
Profiel   

Ik hoop stiekem ook wel een merrie :D Zo gek, ik kan me echt totaal geen voorstelling van het veulen maken. Misschien omdat Perry nog nooit een veulen heeft gehad en ik dat beeld dus ook niet voor me kan halen?

De laatste dagen is het veulen erg actief, heb het regelmatig zien en voelen schoppen! Voor het eerst, want eerder hebben we niks kunnen opmerken op dat gebied. Geeft toch een fijn gevoel dat het nog helemaal levend en wel goed zit *\o/* Perry is het wel helemaal zat, je ziet echt dat ze moe is. Ze gaat zelfs zelf apart in de paddock staan als de rest op de wei staat. Ook is ze heel afwezig. Vanaf volgende week is het veulentje in ieder geval veilig om geboren te worden :D

[ img ]

[ img ]


Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 12:34 



 
Profiel   

Ik volg ook mee. Altijd spannend een veulentje

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-21 13:11 



 
Profiel   

Het komt steeds dichter bij *\o/* Het begint nu toch wel 'spannend' te worden.
Het is natuurlijk het eerste veulentje voor Perry dus wat voor tekenen gaat ze wel of niet geven, draagt ze kort of lang? En hoe zal ze het vinden om dan opeens een veulentje te hebben? Maar het komt allemaal goed! :j We zitten er toch wel redelijk bovenop omdat we het uiteraard niet willen missen en natuurlijk geen vergelijking hebben. Dus ze heeft 's nachts toch voor de zekerheid het alarm al om, die slaap minder moet ik maar voor lief nemen. Ik wilde immers een veulentje, dus dan moet ik ook daar de verantwoording voor nemen ;) En overdag staat ze in het zicht vanuit het huis en de tuin. Er is hier eigenlijk altijd iemand thuis, dus dat komt nu wel fijn uit.
Dan kijk je dus tegen deze dikke dame aan :D
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Perry vind zon heerlijk dus in plaats van in de schuilstal uit de zon te gaan staan ligt ze graag in de paddock en bakt ze deze dagen haar veulentje goed af :+
[ img ]

Haar uier gaat langzaam iedere keer iets vooruit.
[ img ]

Ze staat nog steeds gezellig met Engeltje op stal, alleen werkt niet voor haar. Zo lief gezicht als ze dan lekker samen liggen te slapen.
Heb nu aan beide kanten van de stal een camera hangen, zo lan ik alle hoeken goed zien :)
[ img ]

Zelf heb ik toch een gokje; Een klein zwart bont merrietje met een klein kolletje op 14 juni. Dat is niet precies wat ik het gaafste/wens is dat er uit zou kunnen komen maar gewoon een gevoel haha :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-21 21:47 



 
Profiel   

We wachten nog (geduldig :+ ) af. Het begint langzaam wel wat te rommelen hebben we het idee.
Het uier doet netjes rustig aan iedere keer een klein stapje vooruit. Kon wel van het weekend voor het eerst heel makkelijk testen de ph testen, maar dat is nog niet spannend.
[ img ]

Ik zat eens terug te kijken naar alle veulentjes die bij ons geboren zijn, dan kan ik echt niet meer wachten hoor :D Misschien wel leuk om even te laten zien om vast in de veulensfeer te komen!

[ img ]
[ img ]



Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-21 06:47 



 
Profiel   

Volg! Gave combi, ik had Faramir al bij de dekhengsten zien staan van de NAS, hele mooie hengst! En in combinatie met mama moet er wel wat moois uitkomen.

Pandakaas schreef
We wachten nog (geduldig :+ ) af. Het begint langzaam wel wat te rommelen hebben we het idee.
Het uier doet netjes rustig aan iedere keer een klein stapje vooruit. Kon wel van het weekend voor het eerst heel makkelijk testen de ph testen, maar dat is nog niet spannend.
[ [url=m/P9D9SO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zat eens terug te kijken naar alle veulentjes die bij ons geboren zijn, dan kan ik echt niet meer wachten hoor :D Misschien wel leuk om even te laten zien om vast in de veulensfeer te komen!

[ [url=m/poq95B.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/me4Zh3.jpg]Afbeelding[/url] ]





Wilde Mirre gespot <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-06-21 06:45 



 
Profiel   

Arme Perry heeft het zwaar met dit weer. Ze is ook niet echt vriendelijk meer naar haar vriendinnetjes :(:) Maar het is ook niet niks, met dit weer en zo'n buik.

[ img ]

[ img ]

Ze krijgt wel persoonlijke controle van de hond of alles nog wel goed gaat :+

[ img ]

[ img ]

welmoedz schreef
Wilde Mirre gespot <3
Leuk dat je ook volgt! Jaa, ze is ook echt 1 van de mooiste veulentjes die we gehad hebben <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-06-21 14:07 



 
Profiel   

Ik weet niet of er nog echt mensen volgen? Ach, in ieder geval doe ik toch nog even updaten omdat ik het altijd fijn vind om zelf later terug te kunnen lezen in een overzicht :)

We zijn in ieder geval haar uitgerekende datum op de 320 dagen van de mini's voorbij. Dus we tellen gewoon door ;) Perry heeft het zwaar gehad met het warme weer van de afgelopen dagen. Maar het lijkt wel of haar humeur weer iets verbeterd is, ze jaagt niet meer continu boos andere pony's weg. Qua vooruitgang heeft ze toch wel een tijd stil gestaan. Vanochtend was voor het eerst haar uier weer wat voller. Kan altijd nog meer maar dat kan natuurlijk snel gaan. Alleen haar banden die worden nog niet echt losser. Iemand ervaring met hoe snel dat kan gaan of juist niet?
[ img ]
We kunnen ook niet zeggen dat het veulen niet is afgebakken met dit weer... :+ En ja echt waar, ze had schaduw mogelijkheid genoeg. Ik smeer niks voor niks iedere ochtend braaf haar witte neusje dik in met zonnebrand.
[ img ]
Laten we ergens ook maar blij zijn dat het veulen afgelopen week niet is geboren, was veel te warm voor zo'n kleintje. Het weer van komende week (oke uitgezonderd de regen-dag morgen) is daarin tegen perfect! En goede hoop, de kans dat het geboren word is steeds groter haha.
En dan hebben we ook een nieuwe uitdaging, zoek je veulen in de wei :') Het gras staat hoog zat!

[ img ]

[ img ]

Laten we er maar voor gaan dat er snel veulenfoto's geplaatst kunnen worden! :D


Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:52 



 
Profiel   

O ik vind haar zo knap <3 ben heel benieuwd naar het veulen! *\%/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 17:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen