Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 22 [ 530 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Volgtopic: De Doniahoeve - Een kijkje in ons fokkers leven!

 
Profiel   

Aangezien ik al aardig wat jaartjes mee draai op bokt, voornamelijk in de DBT en dressuurfokkers topics, dacht ik, laat ik eens een topic opzetten over ons (op)fok bedrijf! :j

Dit ben ik: [ img ]

Moeder van 3 jongens, van 8, 6 en 3 jaar oud. Getrouwd met Wietse met wie ik het bedrijf samen run.

Wij fokken voornamelijk dressuurpaarden, met een enkel uitstapje naar de springers. Alhoewel mijn man, Wietse, de springrichting ook erg interessant vindt, en hij wellicht in de toekomst daarin nog wil uitbreiden. Verder hebben we een aantal gastmerries staan, welke bij ons komen voor merriebegeleiding.

Ik wil proberen hier het reilen en zeilen van ons fokbedrijf bij te houden, van inseminatie tot afspenen, van onze eigen merries.
Vele bokkers kennen mij denk ik wel, mede ook van het bekende veulen ontworm schema. Maar, bijna niemand kent onze paarden. Althans, zeker niet allemaal :D

Onze stalnaam is Le Donia voor hengsten en La Donia voor merries. Wietse is gek van MotoGP, dus we proberen elk jaar een aantal MotoGP coureur namen aan de veulens te geven.

Natuurlijk hebben we zelf ook een aantal paarden in eigen opfok lopen, maar in dit topic vertel ik alleen over de fokmerries.

Als eerste, de drachtige merries van dit jaar:
Uriante La Donia.

[ img ]

Uriante is een STER SPORT ZZL dressuur merrie van Numero Uno x Legaat
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... e-la-donia

Uriante is ondertussen bevallen van een prachtig, pienter, klein beetje brutaal. hengstje, genaamd Rossi Le Donia, met als vader Fürst Dior.
Ondertussen is Uriante in de veulenhengstigheid gedekt door Vaderland.

**

Als 2de uitgerekend dit jaar is Handsome.

[ img ]

Handsome wordt ingezet als draagmerrie. Ze is vandaag 5 dagen over tijd, uitgerekend op 21 Maart. Ze heeft melk aan de spenen, en is er helemaal klaar voor.

Handsome is drachtig van Negro en Dolly Parton:

**

Dolly Parton

[ img ]

Dolly komt uit een Duitse lijn met veel sport. Ze stamt af van Don Frederico x Weltruhm.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lly-parton

Zelf draagt Dolly een veulen van Jameson RS2, uitgerekend op 12 Mei.

Ze is een beetje ons zorgenkindje.. Ze is herstellende van straalkanker en is blind aan 1 oog.


**

1 van mijn persoonlijke favorieten, Zieoxstrona La Donia.

[ img ]

Zieox is een STER SPORT ZZL D-OC merrie v. Jazz x Jetset D
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... a-la-donia

Zieoxstrona hebben we nog 2 nakomelingen van in bezit en voor dit jaar is ze drachtig van Fynch Hatton, uitgerekend op 8 Mei.

**

Onze super lieve, brave Tanita:

[ img ]

Tanita is een ELITE SPORT PROK Z2 merrie v. Metall x Volckmar.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/96152/tanita

Ze is voor dit jaar drachtig van Jameson RS2, uitgerekend op 29 Mei..

**

En dan hebben we World Star

[ img ]

Een super karkater, beweging en een mooie, vrije bloedlijn: White Star x Eklatant.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... ld-star-et

World Star is 31 Mei uitgerkend van Fontaine TN

**

Rivanna, onze hengstenmoeder <3

[ img ]

Moeder van o.a. Superio, een ggk hengst en presterend op PSG niveau en Nirvana, welke voor 3 April 2021 aangewezen is voor de hengstenkeuring.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 56/rivanna
Rivanna is het het boegbeeld van braaf. Zelden heb ik zo'n lief paard mee gemaakt...

Ze is drachtig voor 13 Juni van Raven.

Daarnaast draagt Bijoux een veulen van Rivanna en Bordeaux, uitgerekend op 3 Mei.

Bijoux, onze top draagmerrie:
[ img ]


**

Wirosa La Donia, onze springmerrie :D

[ img ]

Wirosa was op de merriekeuring Kampioen van haar jaargang en werd uitgenodigd voor het NMK. Ze is Voorlopig keur en PROK. Ze is helaas nooit in de sport uitgebracht, maar altijd ingezet voor de fokkerij..
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... a-la-donia

Wirosa is gedekt voor 2022 door Panenka de Kalverie.

**

Randy-Star, wie kent haar niet... Tenminste, zo lijkt het toch echt soms..

[ img ]

Randy-Star is ELITE SPORT PROK v. Lancet x Chronos.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... randy-star
Randy liep lichte tour en op het WK. Een ontzettend talentvol paard.

We gaan Randy dit jaar inzetten via embryotransplantatie. Te beginnen met een dekking met Fynch Hatton.

**

Geen embryotransplantatie zonder draagmerries! Hierboven heb ik al 2 genoemd. Natuurlijk mogen onze andere 2 draagmerries niet ontbreken:

Cherise aka Kees, bekend van bokker Tiwi.

[ img ]

En Lara, bekend van bokker Suffie

[ img ]

Beide zelf ook niet ongeschikt voor de fokkerij, dus wellicht na hun draagmoeder carrière, mogen ze zelf nog een veulentje krijgen :)

**

De drachten voor 2021 op een rijtje:

Uriante - Fürst Dior x Numero Uno - geboren ROSSI Le Donia
21 Maart - Handsome - Negro x Don Frederico (ET)
3 Mei - Bijoux - Bordeaux x Rheingau (ET)
8 Mei - Zieoxstrona - Funch Hatton x Jazz
12 Mei - Dolly Parton - Jameson RS2 x Don Frederico
29 Mei - Tanita - Jameson RS2 x Metall
31 Mei - World Star - Fontaine x White Star
13 Juni - Rivanna - Raven x Rheingau

Ik hoop dat jullie het leuk vinden te volgen!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:26 



 
Profiel   

Wat interessant om eens een kijkje te nemen op jullie bedrijf zo. Ik volg al heel stil jaren het dikke buiken topic. Maar ik heb zelf geen paard. Wat een gave paarden! Wat is de reden dat jullie met ET werken? Vanwege de sport?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:39 



 
Profiel   

Mooi topic Vulina, ik ga natuurlijk volgen.

Wat leuk dat je Kees ook even voorstelt ondanks de vervlogen droom, een lege buik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:40 



 
Profiel   

Leuk Gea! De afstammingen zeggen me dan weer niet zoveel, ben daar buiten de Arabieren niet in thuis haha. Maar erg leuk om te volgen en te zien hoe het er op jullie bedrijf aan toe gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:40 



 
Profiel   

Super leuk topic, en leuk om te lezen wie er achter de naam zit

Mooie merrie’s en hengstenkeuze benieuwd naar alle kleintjes straks

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:43 



 
Profiel   

Heel interessant om eens in zo'n overzicht te zien hoe je fokkerij in elkaar steekt. Je hebt een mooi koppel merries lopen. Toch ook wel hele verschillende types.

Wat ik me persoonlijk afvraag... Donia... komt die naam ook uit een merrielijn en zo ja welke? Of is het toevallig zo. Het is geen verrassing dat ik in de -onia's zit zelf :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:45 



 
Profiel   

Leuk topic *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:48 



 
Profiel   

Wat leuk, deze enthousiaste reacties :D :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:50 



 
Profiel   

Ik volg jou al jaren hoor, vind je een inspirerende bokker! Leuk dit topic!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:52 



 
Profiel   

xoranlover schreef
Wat interessant om eens een kijkje te nemen op jullie bedrijf zo. Ik volg al heel stil jaren het dikke buiken topic. Maar ik heb zelf geen paard. Wat een gave paarden! Wat is de reden dat jullie met ET werken? Vanwege de sport?


Al onze fokmerries zijn puur voor de fokkerij. Ze worden niet (meer) gereden.
Sommige fokmerries zetten we in om simpelweg een extra nakomeling van te kunnen krijgen. Maar bv Randy-Star is zelf te oud om te dragen, en op deze manier kan ze toch nog een (aantal) nakomelingen brengen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:52 



 
Profiel   

Muronia schreef
Heel interessant om eens in zo'n overzicht te zien hoe je fokkerij in elkaar steekt. Je hebt een mooi koppel merries lopen. Toch ook wel hele verschillende types.

Wat ik me persoonlijk afvraag... Donia... komt die naam ook uit een merrielijn en zo ja welke? Of is het toevallig zo. Het is geen verrassing dat ik in de -onia's zit zelf :)


Onze boerderij heette al de Doniahoeve, voor we hier kwamen wonen. Onze buren hun boerderij is de Doniastate. We hebben de naam dus eigenlijk gewoon behouden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:53 



 
Profiel   

ruitje schreef
Ik volg jou al jaren hoor, vind je een inspirerende bokker! Leuk dit topic!


Dankje :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 22:54 



 
Profiel   

Handsome staat nu al een aantal dagen met zo nu en dan een drupje melk.. Sinds vandaag blijft het drupje constant hangen, ook na schoonmaken. De PH is rond de 6.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 23:02 



 
Profiel   

Wat een mooie groep drachtige merries. Ik volg graag mee :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 23:23 



 
Profiel   

Super leuk. Stipje hier al lees ik meer mee dan ik reageer de laatsten tijd op bokt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-21 23:36 



 
Profiel   

Leuk!!! Ik volg ook al jaren (denk echt al 14 ofzo) het dbt en van jou erg veel geleerd.

Ik volg hier ook zeker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 06:45 



 
Profiel   

wat leuk om te zien
ik ken de boerderij!
ik heb vroeger in Wanswerd gewoond en reed er altijd langs met het paard op buitenrit.
alleen toen was het nog gewoon een melkveebedrijf, dat is wel meer dan 20 jaar geleden.

wonen jullie er eigenlijk al lang?
weet nog wel dat er op een gegeven moment inderdaad veulenopfok in kwam, vriendin van me had toen ook nog een daar staan en ben wel eens wezen kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 07:48 



 
Profiel   

Ik volg je graag, leer veel van je opmerkingen. Ook al ben ik vaak een stille volger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 07:50 



 
Profiel   

Leuk om eens te zien waar je allemaal mee fokt! Aansprekende merries en bloedlijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 08:35 



 
Profiel   

Interessant en vooral ook leuk om te zien.

Ik ga je (topic) volgen, vind jou (ook) een inspirerende bokker

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 08:43 



 
Profiel   

Vulina schreef
Handsome staat nu al een aantal dagen met zo nu en dan een drupje melk.. Sinds vandaag blijft het drupje constant hangen, ook na schoonmaken. De PH is rond de 6.

[ [url=m/UbEv1I.jpg]Afbeelding[/url] ]


Test je met phstrips vanaf dat de uier zelf gaat druppen of knijp je soms een druppel uit ook?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 08:52 



 
Profiel   

hey wat leuk, een Donia volgtopic!!! ik kijk en lees mee. Veel succes komend veulenseizoen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 08:53 



 
Profiel   

Super leuk topic Gea!
Ik mis alleen de super knappe hengst die bij het NRPS laatst op de keuring was, hij is aangewezen voor de hengstenshow toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 09:24 



 
Profiel   

Leuk als stille meelezer in het dbt topic ga ik hier ook meelezen. Vind het erg leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 10:04 



 
Profiel   

Hier ook een volger, ik hoop zo dat Lara jullie nog heel veel mooie veulens mag geven!
Mooie fokkerij met een duidelijk visie, ik houd ervan <3
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-21 10:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 22 [ 530 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 22  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen