Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 9 [ 202 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fell pony's met stippels of valk kleur in de maak?

 
Profiel   

Heel erg op de valreep toch maar een topic gemaakt :+
Ik leef altijd erg mee met alle dikke buiken topics, dus nu toch ook maar eentje van onze eigen merrie's. <3

Wij verwachten dit jaar 2 veulens. <3 Meestal is bij ons alleen de datum en geslacht spannend, maar dit jaar hebben we een extra twist. Een van onze Fell pony merrie's was te groot voor het Fell pony stamboek, dus kozen we drie jaar geleden ervoor om buiten het Fell pony stamboek een hengst te kiezen. Het veulen wat we toen kregen is ons zo goed bevallen, dat we vorig jaar gekozen hebben om weer buiten het Fell pony ras te kijken en hebben weer twee super knappe passende hengsten kunnen vinden. Deze hengsten hebben ook nog eens een 'bijzonder' kleurtje, dus we zijn heel benieuwd wat de dames ervan gaan bakken. :D

Combinatie 1:
Fell pony merrie Flint's Zyva x NAS hengst Amazing Skyler
1,36 m x 1,35 m
Zyva is een 2de premie merrie, was tijdens de stamboek opname nog wel erg jeugdig, dus we willen nog wel voor een herkansing gaan.
Zyva is niet ingereden, ze wordt gebruikt als fokmerrie en als therapie- en wandelpony voor de cliënten op onze zorgboerderij. Ze is echt een heerlijke merrie.

[ img ]

[ img ]

Hier met haar zoon Flint's Ebony van 2 jaar geleden.

En dit is de papa in spe <3 We hebben gekozen voor Skyler omdat wij vinden dat hij kwa bouw mooi bij Zyva past. En we hopen natuurlijk op stippels. O:) We hopen zo een super leuke sportieve kinderpony te fokken.

[ img ]

Vader en moeder van Zyva hebben we beide in bezit. Dus ik dacht misschien leuk om ook even te laten zien. Vader is 1ste premie/ster hengst en tweevoudig dagkampioen Wellbrow Tommy.

[ img ]

Moeder is ster kroon en dagkampioen merrie Jane fan Skasterlân.

[ img ]

De kleurkansen, ik weet niet of Zyva bruin draagt. Vader en moeder zijn dus zwart, maar er zit wel bruin in de lijn van mama. Ik zit niet genoeg in de genetica om er iets zinnigs van te zeggen, dus ik heb Color Coat Calculator geraadpleegd haha :D

46.88% - Black
46.88% - Black Appaloosa
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel)
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Appaloosa

Zyva is uitgerekend op 1 april, dus schiet al heel erg op! *\o/* Ze droeg bij het vorige veulen bijna 2 weken over, hopelijk doet ze dat niet weer -O- Haar banden zijn al heel slap, haar kling laat ook al veranderingen zien, haar uier doet alleen nog niet zo heel veel. 8-) We doen geen melk testen, ze staan wel al beide onder de camera. Zyva in de grote box, de andere merrie Quinta in een normale box. Mocht de ander gaan voordringen, dan ruilen we ze wel gauw om haha! 8-)

[ img ]

[ img ]

Zo staat ze er nu bij.

En dan combinatie 2:
Fell pony merrie Swallowflight Quicksilver (Quinta) x Welsh Cob Flowergirls Towy
1,44 m x 1,50 m
Quinta is dus te groot om opgenomen te worden in het Fell pony stamboek. Ze is een register merrie. 2 jaar geleden hebben we haar laten dekken door de welbekende Cassanova du Bois. Hier is een prachtig valk hengst veulen uit gekomen. Hij is nog in ons bezit en wat een super dier. De koelheid van de Fell pony met wat extra beweging van Cassanova, echt top! Nu hebben we gekozen voor de Welsh Cob Towy om wat meer hoogte en wat meer body te fokken. Liefst met een valk kleurtje O:) Quinta is inmiddels verkocht aan een vriendin, maar het toekomstige veulen is nog wel van ons. Dus ze is nu bij ons om te bevallen, daarna gaat ze naar onze vriendin en na het afspenen komt het veulen weer bij ons. Of wordt verkocht, dat weten we nog niet. Quinta is bereden onder het zadel, heeft zeer goede gangen. Ook een hele rustige zachtaardige merrie.

[ img ]

[ img ]
Quinta met haar vorige veulen van Cassanova du Bois, Flint's Camaro.

[ img ]
Camaro

[ img ]
Quinta in jongere jaren, dus kortere manen, maar geeft een beter beeld hoe ze er zonder buik uit ziet haha!

En dan de papa in spe, Towy <3

[ img ]

De kleurkansen volgens de color coat calculator.

35.16% - Buckskin
35.16% - Bay
11.72% - Black
11.72% - Smoky Black
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel)
3.13% - Palomino

Quinta is op 15 april uitgerekend. Ze is een ervaren fokmerrie en heeft al meerdere veulens gehad. Het laatste veulen besloot ze een week te vroeg op de wereld te zetten. Dus geen idee wat ze nu van plan is. 8-) Maar ze oogt nog fit, banden zijn ook nog niet heel slap en uier doet nog helemaal niks. Alleen grote spenen, maar dit krijg je na wat meer veulens. Maar iedere fokker weet, het zegt allemaal niet veel. :+

[ img ]

Zo staat ze er nu bij. Niet gepoetst voor de foto O:) (Er liggen rubber matten onder dit niet hele dikke laagje stro. Zodra bevalling dichterbij lijkt te komen, komt er uiteraard meer strooisel in de stal)

Wij zijn in ieder geval heel benieuwd! *\o/* Wie wil er een gokje wagen? Degene die het goed raadt, krijgt een leuke en lekkere verrassing!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-03-21 23:31 



 
Profiel   

Ik ga volgen! Benieuwd wat voor knapt eruit komt

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 05:48 



 
Profiel   

Wat een leuke paarden heb je!

Ben benieuwd!
Duim voor jullie voor de spikkels.
Ik volg ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 05:59 



 
Profiel   

Leuk om te volgen :D

Zelf sinds kort in bezit van een Fell pony, maar veel kom je er toch niet tegen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 06:27 



 
Profiel   

oh ik ben heel benieuwd, ik volg ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 06:56 



 
Profiel   

Ik volg :D maar bruin kan je van je lijstje schappen hoor. Een zwarte kan geen bruin dragen. Het bruin gen is namelijk dominant op zwart. Dan was ze dus bruin geweeat simpel gezegd :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 07:10 



 
Profiel   

cp112 schreef
Ik volg :D maar bruin kan je van je lijstje schappen hoor. Een zwarte kan geen bruin dragen. Het bruin gen is namelijk dominant op zwart. Dan was ze dus bruin geweeat simpel gezegd :j


Agouti (wat een zwart paard bruin maakt)+ zwart+crème is valk. Bruin kan dus van paps komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 07:35 



 
Profiel   

Ook ik ga volgen. Zo benieuwd wat hier uit komt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 07:40 



 
Profiel   

Ik denk wel dat je vos weg kan strepen.
Volgens mij zijn (bijna?) alle fell pony's homozygoot voor zwart en komen vossen niet voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 07:40 



 
Profiel   

Shae schreef
cp112 schreef
Ik volg :D maar bruin kan je van je lijstje schappen hoor. Een zwarte kan geen bruin dragen. Het bruin gen is namelijk dominant op zwart. Dan was ze dus bruin geweeat simpel gezegd :j


Agouti (wat een zwart paard bruin maakt)+ zwart+crème is valk. Bruin kan dus van paps komen.



Pa in de 1e combi is zwart zo te zien.

En omdat ts het had over bruin in de lijn van de merrie. Daar doelde ik meer op. De merrie draagt sowieso geen bruin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 08:11 



 
Profiel   

Dennis schreef
Ik denk wel dat je vos weg kan strepen.
Volgens mij zijn (bijna?) alle fell pony's homozygoot voor zwart en komen vossen niet voor.



Dat idd ook. En vos moet bij zowel pa als moe aanwezig zijn om er een vos veulen uit te kunnen krijgen.

1e combi zal denk ik dus wel zwart zijn. Ik hoop heel hard voor je op stipjes! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 08:15 



 
Profiel   

Leuk, ik hou van pony's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 08:29 



 
Profiel   

cp112 schreef
Shae schreef

Agouti (wat een zwart paard bruin maakt)+ zwart+crème is valk. Bruin kan dus van paps komen.



Pa in de 1e combi is zwart zo te zien.

En omdat ts het had over bruin in de lijn van de merrie. Daar doelde ik meer op. De merrie draagt sowieso geen bruin.


Ah zo, ja voor de eerste combi klopt dat :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 08:33 



 
Profiel   

Super leuke combinaties, ben heel benieuwd wat eruit komt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-21 08:33 



 
Profiel   

wat een toffe combi's! ik ben heel benieuwd wat voor leukerds er dit jaar uitkomen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 10:35 



 
Profiel   

Wat leuk zeg! Ik volg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 10:50 



 
Profiel   

Hele leuke combinaties, ik ben benieuwd naar de veulens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 10:58 



 
Profiel   

Oooh dat valkkleurige veulen <3

Ik ben erg benieuwd naar de veulens, hopelijk met leuke kleurtjes :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:15 



 
Profiel   

Ik volg ook :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:53 



 
Profiel   

Wat een leuke pony's heb je!! En zeker interessante combi's die je hebt gemaakt, ik ben ook erg nieuwsgierig naar "het resultaat". Blijf dus ook lekker volgen, succes met het wachten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 17:57 



 
Profiel   

Gave combinaties !
Zat zelf ook aan towy te denken voor mijn Friese merrie dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:00 



 
Profiel   

Och wat geweldig! Ik heb vroeger (als tiener) ook altijd op fell pony's gereden en nog zo veel liefde voor dit ras. Wat een leuke kruisingen! Ben echt zo benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 18:27 



 
Profiel   

Wat een leuke combinaties, ik volg ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 19:56 



 
Profiel   

Bedankt voor alle leuke reacties! <3

Cp112, Shae en Dennis, bedankt voor de wijsheid over de kleur genetica :j Vos komt inderdaad bijna niet voor. Net als bij de Friezen komt het heeeeel soms ineens langs, maar de kleur wordt niet erkend, dus het is aardig uitgestorven inmiddels. Dan worden de nieuwe kleurlijstjes dus dit. :D

Zyva:
50.00% - Black
50.00% - Black Appaloosa

Quinta:
37.50% - Bay
37.50% - Buckskin
12.50% - Black
12.50% - Smoky Black

Gerlindie, wat leuk dat je ook een Fell pony hebt! <3 Je ziet ze inderdaad niet heel vaak.

Janinevv, wat leuk dat jij ook aan Towy denkt! Het is echt een gave hengst, denk dat het met een Fries ook heel gaaf wordt <3

_Mars, wat leuk! De liefde voor een Fell pony gaat nooit weg haha! <3

Alle anderen, bedankt voor alle leuke reacties en super dat jullie volgen!

[ img ]

Zyva had het zwaar gisterochtend. Slecht eten, onrustig. Maar helaas, was vals alarm haha! Nu weer prima eten en geen tekenen. Uier ook nog geen vooruitgang. Dus we wachten het weer rustig af. Ze is vandaag uitgerekend, maar dat verwacht ik dus niet meer haha :D

[ img ]
Zo ligt ze er nu bij. Een rustige gestrande walvis haha!

[ img ]
En nog leuk om te delen. Dit is dus het valk veulen, Camaro, van Quinta. Niet een hele duidelijke foto, en hij is lekker vies. Maar het is een heerlijk bomproof dier, met al een mooie pak manen <3 Hij wordt in Juli 2 en is nog lekker hengst.

Zal ik ook gok lijstjes gaan maken?

Zyva:
Vernon - 6 april - stippel hengst

Quinta:
Vernon - 9 april - valk merrie

Ben zo benieuwd! :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 21:08 



 
Profiel   

Ik volg wat een mooie combinaties. lijkt me ook zeer gezonde en veelzijdige dieren aan na geslacht!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-21 21:13 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 9 [ 202 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen