Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Heel misschien drachtig…of ook niet. Uier foto’s?

 
Profiel   

Als ze dit weekend wat rustig is en aangebonden op stal staat en we met twee of drie kunnen kijken dan ga ik eens voelen. Als je je hand uitsteekt dan gaat haar been al omhoog. Mijn ene dochter heeft er al schrik van…
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 22:05 



 
Profiel   

Als ze nog zo leeg zijn krijg je er niets uit.

Wat niet wegneemt dat het bijzonder handig zou zijn als de merrie het gewoon accepteert als je haar spenen aanraakt. Ook die moeten wel eens gesopt worden, of hebben wel eens een veearts nodig.
Met poetsen even meenemen dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 06:22 



 
Profiel   

hoe meer je er nu aankomt des te sjaggie wordt ze, des te meer verzet, dreiging en echt uithalen... kost je ook vertrouwen, je zegt het al kids gaan al schrik krijgen.....

merrie gaat steeds eerder dreigen nu is het bij aanraken buik straks als je in de buurt gaat komen al...

nu gewoon nemen zoals het is, afwachten van afstand en wanneer deze periode voorbij is, heel langzaam aan vertrouwen winnen en er op gaan trainen, dat heeft nu echt even geen zin meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 08:40 



 
Profiel   

Goh echt drachtig durf ik niet zeggen.

Heb jaren geleden toen ik mijn allereerste eigen pony had naast een wei gestaan waar een fries en shetlander stonden. Van die shetlander dachten we ook die is zeker weten drachtig. Ze was tonnetje rond en haar uier was gevuld. Echter maanden verder nog altijd geen veulen. Ben er het hele jaar mee bezig geweest met kijken en observeren... Geen veulen.
Heb er anderhalf jaar gestaan en kwam elke week op de wei.

Dit was ze
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 08:51 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Goh echt drachtig durf ik niet zeggen.

Heb jaren geleden toen ik mijn allereerste eigen pony had naast een wei gestaan waar een fries en shetlander stonden. Van die shetlander dachten we ook die is zeker weten drachtig. Ze was tonnetje rond en haar uier was gevuld. Echter maanden verder nog altijd geen veulen. Ben er het hele jaar mee bezig geweest met kijken en observeren... Geen veulen.
Heb er anderhalf jaar gestaan en kwam elke week op de wei.

Dit was ze
[ [url=m/LIHQFt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Als die niet drachtig was is dit imo gewoon dierenmishandeling. Is toch wachten tot het beestje dood gaat aan hoefbevangenheid, benauwd wordt, of ten onder gaat aan gewrichtsproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 09:42 



 
Profiel   

Astara schreef
Dan zou ze nu 10 maanden zijn. De eerste dierenarts heeft inderdaad geprobeerd om wel op te voelen maar dat lukte dus niet. Ze heeft dus heel de week met haar billen tegen de staldeuren gestaan als ze aangebonden stond. Ze kon er niet mee lachen alleszins. :D

We wachten af…en proberen om niet te veel naar haar te kijken want op de duur ook vervelend voor haar. Het is duidelijk dat ze het allemaal niet fijn vindt die aandacht, maar ja ze loopt niet alleen op die wei en voor ons draait het dus ook om veiligheid.


Hoe bedoel je veiligheid? Voor het veulenen? Wij laten onze merrie juist in de kudde veulenen. Het eerste jaar haalden we haar in de nachten naar stal om haar in de gaten te houden. Die stond dus echt met de billen samen geknepen tegen een paal aan en zodra ze overdag weer bij de kudde stond gooide ze het veulen er uit. Ze heeft het echt bewust tegen gehouden. Tweede dus maar gewoon bij de kudde gelaten en ging perfect. Veulen gelijk opgenomen in de groep hij werd gelijk perfect beschermd tegen alles wat niet normaal was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 10:09 



 
Profiel   

lizy29 schreef
Astara schreef
Dan zou ze nu 10 maanden zijn. De eerste dierenarts heeft inderdaad geprobeerd om wel op te voelen maar dat lukte dus niet. Ze heeft dus heel de week met haar billen tegen de staldeuren gestaan als ze aangebonden stond. Ze kon er niet mee lachen alleszins. :D

We wachten af…en proberen om niet te veel naar haar te kijken want op de duur ook vervelend voor haar. Het is duidelijk dat ze het allemaal niet fijn vindt die aandacht, maar ja ze loopt niet alleen op die wei en voor ons draait het dus ook om veiligheid.


Hoe bedoel je veiligheid? Voor het veulenen? Wij laten onze merrie juist in de kudde veulenen. Het eerste jaar haalden we haar in de nachten naar stal om haar in de gaten te houden. Die stond dus echt met de billen samen geknepen tegen een paal aan en zodra ze overdag weer bij de kudde stond gooide ze het veulen er uit. Ze heeft het echt bewust tegen gehouden. Tweede dus maar gewoon bij de kudde gelaten en ging perfect. Veulen gelijk opgenomen in de groep hij werd gelijk perfect beschermd tegen alles wat niet normaal was.


Mja twee paarden waarvan 1 2,5y en een welsh…
Staat ze bij jou in een kudde met shetjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 11:23 



 
Profiel   

Wij hebben een kudde van 1 welsh A, 3 KWPN-ers, 1 Merens en een Breton (trekpaard, de merrie in kwestie)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 11:34 



 
Profiel   

lizy29 schreef
Wij hebben een kudde van 1 welsh A, 3 KWPN-ers, 1 Merens en een Breton (trekpaard, de merrie in kwestie)


Super, ben ik al minder bezorgd. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 11:49 



 
Profiel   

speurneusc schreef
hoe meer je er nu aankomt des te sjaggie wordt ze, des te meer verzet, dreiging en echt uithalen... kost je ook vertrouwen, je zegt het al kids gaan al schrik krijgen.....

merrie gaat steeds eerder dreigen nu is het bij aanraken buik straks als je in de buurt gaat komen al...

nu gewoon nemen zoals het is, afwachten van afstand en wanneer deze periode voorbij is, heel langzaam aan vertrouwen winnen en er op gaan trainen, dat heeft nu echt even geen zin meer.


Inderdaad en dat vertrouwen van haar heeft ons dus veel moeite gekost, dagen in de wei met een wortel gezeten...dus gerust laten is eigenlijk inderdaad de boodschap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 11:52 



 
Profiel   

Foto’s van vandaag…ik denk wel dat ze drachtig is.
[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 20:04 



 
Profiel   

Wellicht kan je met de DA overleggen om een uitwendige echo te maken? Dan heb je zekerheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 20:06 



 
Profiel   

suffie schreef
Wellicht kan je met de DA overleggen om een uitwendige echo te maken? Dan heb je zekerheid.


Ik heb inderdaad maandag een derde dierenarts gebeld en die wou dat niet doen. Gaat dat echt? Dan bel ik gewoon terug naar dierenarts nr 1…

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 20:19 



 
Profiel   

Het is ook geen schande om een roesje te gebruiken om te controleren of ze drachtig zijn. Maar als deze een maand of 10 drachtig zou moeten zijn(dus dat ze eigenlijk zou mogen bevallen) dan vind ik haar nog erg "rank" tenzij ze van de achterkant gekeken eruit ziet alsof ze een skippybal heeft ingeslikt...

Edit: ook zou je het aan trappen van veulen etc. best moeten kunnen zien, zeker zo ver in de dracht.
Wanneer heb je haar gekocht/aan huis?

Ik lees nu 1 juli, dat betekend 1 juni uitgerekend. Nu dragen volgens mij bijna alle merrie's over dit jaar.
Maar het zou betekenen dat ze op 10 maand plus 3 weken zit(Minimaal!)
Natuurlijk kan het, maar dan heeft ze echt onwijs weinig buik. Uier kan je niets zinnigs over zeggen, zeker niet als het nog niet écht vol loopt oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 20:21 



 
Profiel   

Ze is aan 1 kant wel dikker. We voelen wel iets als we duwen in de buik bij de uier, dan is er reactie. Als ze eet zie je daar best wel wat bewegen. En ze stampt dan vaak met 1 beentje en zwiept haar staart. Gisteren was ze ontzettend druk, hinniken omdat ik met Noortje de andere pony ging wandelen en dan had iemand van op stal haar in de longeercirkel gezet en ze hinnikte en bokte, ze deed echt zot. Ik dacht hengstig maar ze reageerde niet op het hengstje dat er nu staat, ze beet en wandelde weg.

We wachten nog wat af en houden haar nauwlettend in de gaten.

Tov hoe ze was is ze wel verdubbeld hoor, ze was zeer slank in het begin.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-21 20:53 



 
Profiel   

[ img ]

Hier ben ik weer. Deze week wou ons Lucie rollen en geraakte daarna nog amper recht. Ik probeer het filmpje te posten zo meteen. Hierboven ingezoomd op de buik omdat er toch wel precies afdrukken van hoefjes zijn…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:08 



 
Profiel   

https://youtu.be/1-kyKq-1kjM

Filmpje. Of ze heeft bakstenen in haar buik of ze is toch wel drachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:10 



 
Profiel   

Verandert het uier nog?

Ik denk niet dat je ooit echt afdrukken van hoefjes zou kunnen zien. Maar mss best toch nog eens laten controleren? Ze nou nu dan volgende week 11 maanden zijn toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:11 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Verandert het uier nog?

Ik denk niet dat je ooit echt afdrukken van hoefjes zou kunnen zien. Maar mss best toch nog eens laten controleren? Ze nou nu dan volgende week 11 maanden zijn toch?


Daarnet zei er iemand dat geitjes wel uitwendig gescand worden. Dus moet dat voor een pony ook gaan toch. Maar had naar dierenarts gebeld en die wou dat niet doen. Kan natuurlijk een andere contacteren weer…

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:30 



 
Profiel   

Goh ja misschien wel. Of een maand wachten en dan weet je het antwoord ook.

Op basis van het filmpje durf ik niet veel zeggen. Ze is zeker dik en kan best dat er iets in zit. Maar ik ken enkele ruinen waarvan ik zowat hetzelfde filmpje zou kunnen maken. Dusja... zou dan eerder op uier af gaan, maar ook dat is niet eenduidig natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 13:54 



 
Profiel   

Je kunt haar een halve dag geen water geven. Dan een emmer koud water voorzetten, als ze dan gaat drinken zie je het veulen vaak wel bewegen. Of proberen er met je lichaam of bovenbenen tegen aan te gaan staan en afwachten of je iets voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 14:53 



 
Profiel   

En vervolgens gaat de pony heel snel koud water drinken omdat ie dorst heeft en zit je met een pony met koliek.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 15:27 



 
Profiel   

Zo snel hebben ze niet dat ze gulzig worden als ze halve dag geen water krijgen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 15:54 



 
Profiel   

Persoonlijk zou ik het risico niet willen lopen alleen om te weten of een dier drachtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 16:01 



 
Profiel   

Risico? Pfff lekker opgeblazen ze zijn niet van suiker. Haha
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-21 16:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen