Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Heel misschien drachtig…of ook niet. Uier foto’s?

 
Profiel   

Sinds een dikke week twijfelen we of ons shetje mss drachtig is. We hebben haar nog geen vol jaar en weten niet van waar ze komt want hebben haar op stal bij ons gekocht en dat is een handelaar.
We waren meteen verliefd op haar. Haar afstamming is ook onbekend.

Nu wordt ze al een hele tijd dikker en we geven steeds minder eten.
Sinds kort hangt haar buik meer door en zie je haar tepels hangen als ze wandelt. Sinds kort wil ze amper nog gepoetst worden en je mag niet naar haar uier kijken, zelfs als je nog maar in de buurt komt trapt ze. Ze kijkt soms zelf naar haar buik en stampt met 1 been en zwiept met haar staart. Er kwam ook wat slijm uit haar vulva.

Ik heb onze dierenarts gevraagd een dracht diagnose te doen maar dat liet onze pony niet toe, eerste dierenarts dus gelukkig goede reflex. Hij dacht niet drachtig maar kon het niet voelen wegens dat ze bokte. Tweede dierenarts wou het niet proberen wegens zijn leven niet beu, omdat hij dan haast op zijn knieën moet gaan zitten. We hebben zelfs geen gesprek gehad over onze bezorgdheden. Niks. Hij was op stal ook voor anderen en liet ons staan, ik voelde me zo onnozel en stom.

Dus, daar staan we dan. Ze heeft twee dagen op stal gestaan. Ze was moe dat zag ik, en ze was er blij om. Gisteren reed ik langs de wei en lag ze neer, iets wat ik zelden zie.

Ik had eigenlijk een bloedonderzoek gewild maar ik word niet serieus genomen.
De tweede gaf als uitleg dat als het wel zo is het ten vroegste binnen twee weken was. We moeten haar observeren…ziezo.

Iemand een foto van een uier van een Shetlander die 100% zeker niet drachtig is?

[ img ]


[ img ]

We hebben ook een welsh en die heeft maar een verschrompeld theezakje met twee piepkleine tepels. En die is 30cm groter…ons shetje heeft nu tepels van 1,5-2cm.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 10:51 



 
Profiel   

Bloedonderzoek om dracht te bevestigen kan niet meer zo laat in de dracht, dat kan maar tot een maand of 4-5 dracht.

Als de Shet al eens eerder een veulen heeft gehad kan het uier er ook zo uitzien, dus ook daar kan je weinig van zeggen. En bij sommige merries schiet het uier pas vol na de bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:07 



 
Profiel   

Misschien foto van de hele pony bijvoegen? Misschien dat daar meer uit valt te halen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:09 



 
Profiel   

We hebben dus totaal geen idee of ze ooit een veulen had. Ze is net 7 geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:10 



 
Profiel   

ziet er niet uit als een uier van een drachtige pony eerlijk gezegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:11 



 
Profiel   

[ img ]

Fotootje van Lucie

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:11 



 
Profiel   

sevke schreef
ziet er niet uit als een uier van een drachtige pony eerlijk gezegd.


Maar hoe ziet een gewone uier eruit? Die van onze andere pony ziet er anders uit. Helemaal anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:13 



 
Profiel   

meer een foto van opzij en achterkant

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:14 



 
Profiel   

Misschien kan je advies vragen of foto’s kijken in het dikke buiken topic op bokt? Daar zijn ook redelijk wat mensen met shetjes of kleine ponies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:25 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Misschien kan je advies vragen of foto’s kijken in het dikke buiken topic op bokt? Daar zijn ook redelijk wat mensen met shetjes of kleine ponies.


Ja, en zoals de dierenarts ook zegt, gewoon afwachten maar niet zo simpel want we zien gedragsveranderingen hè.

We hebben haar gekocht op 1 juli. Wel weet ik dat ze bij ons op stal nog twee dagen samen heeft gelopen met een iets grotere pony, maar die was onlangs geruind nadat hij 22 of 23 jaar hengst was geweest. En dat was toch al een maand of 5 geleden. Dus in principe kan dat alvast niet als hij goed geruind was.

De onze wordt niet hengstig ook al springt de hengst bijna uit de stal. Ze snuffelt eraan en wandelt weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:29 



 
Profiel   

Puur op het uier afgaand zeg ik; wel drachtig. Ze heeft meer uier dan mijn merrie drie weken voor de bevalling. Ook de veranderingen in gedrag zijn bijzonder te noemen, wanneer het eerder een lief dier was en nu narrig wordt in de buurt van het uier.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:33 



 
Profiel   

Pas op dat je dingen niet te graag wil gaan zien.

Hoe moeilijk het ook is, je kunt nu niets anders doen dan wachten, en even terugrekenen wanneer ze voor het laatst gedekt zou kunnen zijn. Tel daar maar een jaar bij op voor de zekerheid, veel merries lopen uit dit jaar.
Aan de foto's kun je niets zeggen als je niets weet over het verleden.

Als de ruin al 5 maanden ruin was, is dat geen optie. Dat gaat echt niet. Ze kunnen best nog even vruchtbaar blijven, maar geen 5 maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:34 



 
Profiel   

Dan zou ze nu hoogdrachtig moeten zijn en zo ziet ze er echt niet uit. Dat lijkt mij de uier van een pony die al eens een veulen gehad heeft. Deze uier is gewoon leeg, nog niks gevuld en dat zou je bij een pony die 10 maanden drachtig is toch verwachten.
Een uier bij een pony is als borsten bij een mens. Ze zijn allemaal verschillend. Maar deze ziet er voor mij (en ik zie er dagelijks :D ) geen drachtige uier uit. Ook de buik vind ik niet lijken op een 10 maanden drachtige pony.
Bij de hierboven geposte foto zie ik duidelijk wel een drachtige uier. Je ziet dat de uier vult. Dat zie ik bij de shet niet. In uitzonderlijke gevallen vult de uier pas op het laatste moment, of zelfs na de bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:37 



 
Profiel   

Dat is het rotte, ik heb afgelopen maand een shet gehad die deze uiers had tot 5 minuten voor de bevalling. Geen peil op te trekken. Kwam niets uit, waren dit formaat. En om middernacht gaat ze kalven, raar beest.

De buik was echter wel veel ronder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:39 



 
Profiel   

Utixo schreef
Pas op dat je dingen niet te graag wil gaan zien.

Hoe moeilijk het ook is, je kunt nu niets anders doen dan wachten, en even terugrekenen wanneer ze voor het laatst gedekt zou kunnen zijn. Tel daar maar een jaar bij op voor de zekerheid, veel merries lopen uit dit jaar.
Aan de foto's kun je niets zeggen als je niets weet over het verleden.

Als de ruin al 5 maanden ruin was, is dat geen optie. Dat gaat echt niet. Ze kunnen best nog even vruchtbaar blijven, maar geen 5 maanden.


Ja klopt, maar daarvoor was ze uiteraard niet bij ons op stal. Dus geen idee waar ze gelopen heeft en mss kan het wel dat ze ooit een veulen had. We zouden ze liefst niet drachtig zien want echt eenvoudiger wordt het er dan niet op. Er komt net een 2,5 jarig paard op de wei binnenkort. We hebben dus 4 exemplaren en een ongeplande 5de zou niet simpel zijn :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:41 



 
Profiel   

Ieder jaar zijn er wel een paar topics over de vraag wel/niet drachtig. Meestal zijn ze leeg, soms schijndracht, soms toch een verrassingsveulen.
Op basis van de foto's denk ik niet dat ze draagt, maar alleen de pony weet het antwoord.
Ik zou haar in de komende tijd in de gaten houden, maar verder geen zorgen maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 11:53 



 
Profiel   

Misschien is het een optie om haar in een opvoelbox te zetten? Indien dit kan uiteraard.
Ik vindt haar niet drachtig ogen, maar die shetten geven wel vaker verassingen idd.
Maar hoelang heb je haar inmiddels? En het valt vaak terug te rekenen. Tenzij de handelaar ook een aantal hengsten had staan, dan zou het goed kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:18 



 
Profiel   

sevke schreef
Dan zou ze nu hoogdrachtig moeten zijn en zo ziet ze er echt niet uit. Dat lijkt mij de uier van een pony die al eens een veulen gehad heeft. Deze uier is gewoon leeg, nog niks gevuld en dat zou je bij een pony die 10 maanden drachtig is toch verwachten.
Een uier bij een pony is als borsten bij een mens. Ze zijn allemaal verschillend. Maar deze ziet er voor mij (en ik zie er dagelijks :D ) geen drachtige uier uit. Ook de buik vind ik niet lijken op een 10 maanden drachtige pony.
Bij de hierboven geposte foto zie ik duidelijk wel een drachtige uier. Je ziet dat de uier vult. Dat zie ik bij de shet niet. In uitzonderlijke gevallen vult de uier pas op het laatste moment, of zelfs na de bevalling.

Ik heb hier een hoogdrachtige merrie staan (recent nog laten opvoelen om zeker te zijn.) waarvan je het ook niet zou zeggen. :') Dus op het zicht zou ik niet meer zo snel af gaan na deze merrie eerlijk gezegd.

Weet niet of ze zo'n kleintj kunnen opvoelen maar anders laten opvoelen?

En als dat niet kan zal het toch echt afwachten zijn. Reken even uit hoe lang je haar hebt. Dan heb je al een vaag ide van hoe lang het nog zou kunnen duren als ze drachtig zou zijn. (als je haar bij wijze van spreken 10 maanden hebt dan gaat ze geen drie maanden meer dragen normaal gesproken.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:31 



 
Profiel   

Dan zou ze nu 10 maanden zijn. De eerste dierenarts heeft inderdaad geprobeerd om wel op te voelen maar dat lukte dus niet. Ze heeft dus heel de week met haar billen tegen de staldeuren gestaan als ze aangebonden stond. Ze kon er niet mee lachen alleszins. :D

We wachten af…en proberen om niet te veel naar haar te kijken want op de duur ook vervelend voor haar. Het is duidelijk dat ze het allemaal niet fijn vindt die aandacht, maar ja ze loopt niet alleen op die wei en voor ons draait het dus ook om veiligheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:43 



 
Profiel   

In dat geval zal je dus nog max een 8tal weken in spanning zitten. Als er dan nog helemaal niets veranderd is dat duidelijk op dracht wijst denk ik dat je stilaan er van uit kan gaan dat ze gewoon dik is. ;)
Er zijn wel merrie's die lang over dragen maar over het algemeen begin je dan echt wel duidelijke tekenen te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 12:57 



 
Profiel   

Zet eens een foto neer van opzij.
Vaak is een driehoek buik en een naar beneden gaand kruis aanwijzingen voor een dracht/bevalling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-05-21 13:13 



 
Profiel   

Wanneer je uitwendig laat scannen , weet je het zeker of ze drachtig is. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 05:46 



 
Profiel   

TS ongeacht of er sprake is van dracht, laat je pony tekenen van ongemak zien bij de flank. Dat alleen lijkt mij voldoende reden om er toch nog eens een da bij te halen... Wellicht kan het juist ook een teken van hengstigheid zijn, maar dan neemt het vanzelf ook weer af. Hoe lang je dat wil aanzien is aan jou, en of haar symptomen veranderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-05-21 06:31 



 
Profiel   

Ze blijft dikker worden en nu zie ik rond de tepels verdikking.

Ik ging het los laten maar dat is moeilijk omdat ze zo bitsig doet de laatste tijd …


[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 20:36 



 
Profiel   

Ze lijken idd wel wat voller zo van de foto. Kan je niet kijken of er melk in zit en testen ofzo? Ik zie altijd bokkers met die test strips
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-05-21 21:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 118 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen