Hengst of merrie
Hengst 37%  37%  [ 46 ]
Merrie 62%  62%  [ 77 ]
Totaal aantal stemmen : 123

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 12 [ 298 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mevrouw is een verrassing!

 
Profiel   

Muchacho1 schreef
Weet iemand de meest voorkomende voortekenen van bevalling? Lees overal zoveel verschillende dingen. Ze staat nu heel erg onrustig rondjes draaien, staan en liggen en bijten naar haar buik.

Als de uiers meer gevuld zijn en ze gaat kegelen dus wax bolletjes aan haar tepels heeft hangen dan is het er doorgaans vrij snel.

Op de foto’s van de uiers vind ik deze nog vrij leeg om eerlijk te zijn.
En dat mega dik worden van de merrie zelf is altijd de laatste maand of 2 maanden.
Geef je haar wel genoeg Merrie brok nu zodat ze genoeg voedingsstoffen binnen krijgt en dus ook melk kan aan maken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:47 



 
Profiel   

Elke merrie veulent met net andere tekenen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:50 



 
Profiel   

Als ze het netjes volgens het boekje doen dan

* Goed vol uier
* Banden los
* Staart schuren
* Kling open, los (flubber)
* Hars
* Veel veel mesten
* Melk lekken (kegelen)

Let wel dat is volgens het boekje, dus geen garantie dat ze het ook zo doen.
Zo zijn er bv ook merries die pas uier aanmaken tijdens of net na de bevalling.
De staart niet geheel op de rug kan leggen.

Als je zelf echt 0 ervaring hebt met de geboorte van veulens of niemand die je erbij kan helpen als het zo ver is. Dan is het misschien raadzaam om d'r elders te stallen. Vele da's doen dat of naar een stalling waar je ze stallen hiervoor.
Lees je goed in over bevallingen, maar ook over wat te doen als het niet goed gaat. Hoe moet je bv handelen bij een red bag.

Heel veel succes de komende tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 08:57 



 
Profiel   

Dat is idd raadzaam om ze elders te stallen als je er geen verstand van hebt maar dan had de merrie al zeker een maand voor de uitgerekende datum daarheen gemoeten om te wennen aan dat stal klimaat en de benodigde bacteriën e.d daar.

Ik ga er zelf altijd van uit dat de natuur zijn werk doet maar er gebeuren nog vaak zat van die stomme dingen waardoor veulens het niet haalden en die voorkomen hadden kunnen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:04 



 
Profiel   

Vannacht tot 3 uur wakker gebleven en op de camera gekeken. Ze was erg onrustig.
Rondjes lopen, liggen en weer staan, plat liggen, staart schuren en schrapen. Rond 2/half 3 wou ik naar stal maar ging mevrouw gewoon weer staan eten en daarna is ze gaan slapen. Ze maakt het wel spannend _/-\o_



[/quote]
Jij hebt dus echt nul komma nul verstand en benul hoe een bevalling verloopt. Ik mag hopen dat je iemand in de buurt hebt die er wel kijk op heeft. Succes en ik hoop dat het allemaal gladjes verloopt.[/quote]

Klopt. Ik heb haar drachtig gekocht, zal ik haar dan maar weer verkopen?? Ik heb de dierenarts erbij mocht er iets zijn. Maar ook als de merrie echt aan het bevallen is zal ze komen. Maar ik de dierenarts nou élk half uur in de nacht te bellen van wat ze precies doet…


kiki1976 schreef
Als ze het netjes volgens het boekje doen dan

* Goed vol uier
* Banden los
* Staart schuren
* Kling open, los (flubber)
* Hars
* Veel veel mesten
* Melk lekken (kegelen)

Let wel dat is volgens het boekje, dus geen garantie dat ze het ook zo doen.
Zo zijn er bv ook merries die pas uier aanmaken tijdens of net na de bevalling.
De staart niet geheel op de rug kan leggen.

Als je zelf echt 0 ervaring hebt met de geboorte van veulens of niemand die je erbij kan helpen als het zo ver is. Dan is het misschien raadzaam om d'r elders te stallen. Vele da's doen dat of naar een stalling waar je ze stallen hiervoor.
Lees je goed in over bevallingen, maar ook over wat te doen als het niet goed gaat. Hoe moet je bv handelen bij een red bag.

Heel veel succes de komende tijd.


Uiers zijn alleen nog niet gevult. Kegelen deed ze gisteren middag, staart kan op de rug. Vannacht tot 3 uur gekeken. Ging tekens liggen en staan, schrapen en staart schuren. Precies toen ik naar stal wou gaan, ging ze liggen slapen en daarna is er niks meer gebeurt. Ik heb de dierenarts erbij als ze daadwerkelijk gaat bevallen. Heb me idd ook ingelezen als er iets fout gaat bedankt voor de tips.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:10 



 
Profiel   

Dierenarts erbij is goed. Fijn dat je dat hebt kunnen afspreken. Het is geen schande om ergens geen verstand van te hebben.
Succes, want is toch wel spannend allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:26 



 
Profiel   

LaPluche schreef
@pillow, zure ochtend???
Ze heeft pony drachtig gekocht zonder dat ze het wist. Ze doet erg haar best en ze zal vast de dierenarts bellen als er wat is.

Ik zeg helemaal niet dat TS er wat aan kan doen dat het dier drachtig is of dat ze er geen verstand van heeft. Maar constateer dat ze er totaal geen kijk op heeft. Raad vragen hier op Bokt heeft ook weinig waarde want iedereen zegt iets anders. Daarom zeg ik ook dat ik hoop dat ze er iemand bij haalt die er verstand van heeft. En dat hoeft helemaal niet een dierenarts te zijn die er op het moment van bevallen bij is. Er zijn ook vast wel mensen in de buurt die even dagelijks kunnen kijken hoe het er bij staat. En erbij is als het moment daar is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:37 



 
Profiel   

pillow schreef
LaPluche schreef
@pillow, zure ochtend???
Ze heeft pony drachtig gekocht zonder dat ze het wist. Ze doet erg haar best en ze zal vast de dierenarts bellen als er wat is.

Ik zeg helemaal niet dat TS er wat aan kan doen dat het dier drachtig is of dat ze er geen verstand van heeft. Maar constateer dat ze er totaal geen kijk op heeft. Raad vragen hier op Bokt heeft ook weinig waarde want iedereen zegt iets anders. Daarom zeg ik ook dat ik hoop dat ze er iemand bij haalt die er verstand van heeft. En dat hoeft helemaal niet een dierenarts te zijn die er op het moment van bevallen bij is. Er zijn ook vast wel mensen in de buurt die even dagelijks kunnen kijken hoe het er bij staat. En erbij is als het moment daar is.


Zo klinkt het in mijn oren een stuk aardiger dan je voorgaande bericht. Maar je hebt gelijk, het is verstandig om er iemand bij te hebben. Maar dat gaat Ts al doen :)
Idd, iedereen heeft een andere mening. Maar soms is dat waar je naar opzoek bent toch? Om even te weten wat anderen vinden, ook als dat allemaal verschillend is. Soms helpt juist dat.

Ik kan niet wachten tot we de verassing kunnen zien :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:41 



 
Profiel   

Muchacho1, fijn dat de dierenarts komt als het zo ver is.
Kan ook best zijn dat het veulen gedraaid is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 09:42 



 
Profiel   

pillow schreef
Ik zeg helemaal niet dat TS er wat aan kan doen dat het dier drachtig is of dat ze er geen verstand van heeft. ....

pillow schreef
Jij hebt dus echt nul komma nul verstand en benul hoe een bevalling verloopt. ....

:')


Heel veel succes TS! Ik volgde het topic tot nu toe stilletjes, maar ik ben erg benieuwd wat er uit komt en goed dat de dierenarts er bij komt! Denk dat dit juist een leerzame ervaring is :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:03 



 
Profiel   

Leuk paardje en benieuwd wat eruit gaat komen.
Hier ooit een shetveulen gefokt. En dag voor dat ie geboren is geen enkele voortekenen en smorgens werd ik gebeld dat er acht benen in de wei stonden ipv vier. Dus ook zo kan het gaan.
Heel veel succes met de bevalling van je paardje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:19 



 
Profiel   

Lunameyza schreef
pillow schreef
Ik zeg helemaal niet dat TS er wat aan kan doen dat het dier drachtig is of dat ze er geen verstand van heeft. ....

pillow schreef
Jij hebt dus echt nul komma nul verstand en benul hoe een bevalling verloopt. ....

:')


Heel veel succes TS! Ik volgde het topic tot nu toe stilletjes, maar ik ben erg benieuwd wat er uit komt en goed dat de dierenarts er bij komt! Denk dat dit juist een leerzame ervaring is :)

Het is maar hoe je het wilt lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:22 



 
Profiel   

Wat een spannende tijd. Oef en al die voortekenen maken het allemaal nog spannender.
Je geeft aan dat de uier nog niet gevuld is. Op de foto's is te zien dat er zucht (vocht) voor de uier opbouwt. Dit zie je vaak voordat de uier vult.
Wat vaak ook gebeurt, een paar dagen/ weken voor de bevalling, is dat het veulen in positie gaat liggen. Hierdoor hebben merries vaak voor weeën en krijgen ze wel eens kegels/ of hars aan de uier, ze zijn onrustig en dragen de staart af.

Heel veel succes met je merrie en de bevalling. Wij hebben dit jaar voor het eerst in 15jaar weer eens gehad dat een merrie ons voor de gek hield en er twee weken voor de datum ineens een flinke hoop poep in stal lag, was een beetje moeilijk te zien op de camera die nog niet van de nacht naar de dag stand was gegaan met slaperige oogjes. Alleen deze "hoop poep" had een kolletje :'). Resultaat een gezond merrieveulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 11:24 



 
Profiel   

LaPluche schreef
@pillow, zure ochtend???
Ze heeft pony drachtig gekocht zonder dat ze het wist. Ze doet erg haar best en ze zal vast de dierenarts bellen als er wat is.


Niet alleen een zure ochtend. Ik heb Pillow nog niet vaak iets vriendelijks zien schrijven, ook in andere topics niet. Trek je er niets van aan TS! Fijn dat je dierenarts je bijstaat.

Succes met de laatste loodjes! Ik duim met je mee voor een voorspoedige bevalling en een knap verrassingsveulen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 13:26 



 
Profiel   

pillow schreef
LaPluche schreef
@pillow, zure ochtend???
Ze heeft pony drachtig gekocht zonder dat ze het wist. Ze doet erg haar best en ze zal vast de dierenarts bellen als er wat is.

Ik zeg helemaal niet dat TS er wat aan kan doen dat het dier drachtig is of dat ze er geen verstand van heeft. Maar constateer dat ze er totaal geen kijk op heeft. Raad vragen hier op Bokt heeft ook weinig waarde want iedereen zegt iets anders. Daarom zeg ik ook dat ik hoop dat ze er iemand bij haalt die er verstand van heeft. En dat hoeft helemaal niet een dierenarts te zijn die er op het moment van bevallen bij is. Er zijn ook vast wel mensen in de buurt die even dagelijks kunnen kijken hoe het er bij staat. En erbij is als het moment daar is.

Logisch, merrie's kunnen niet lezen. Ze doen dus niet aan standaard. Niet kwa tijd, niet kwa "voortekenen". Heb er nu twee gehad die bevallen zijn en beide hebben kwa gehele dracht een totaal verschillend verloop gehad. En als ik er 20 gehad had. Dan had ik waarschijnlijk 20 verschillende scenario's gezien.

Het grootste nadeel dat TS heeft is dat ze de merrie nog niet goed kent en dus kwa gedrag niet echt iets kan "concluderen".

Ik hoop dat alles goed verloopt TS. Klinkt alsof je verstandig en bewust om gaat met de bevalling! :) Succes! Ben benieuwd naar het kleintje! :+:

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 13:43 



 
Profiel   

Rox87 schreef
LaPluche schreef
@pillow, zure ochtend???
Ze heeft pony drachtig gekocht zonder dat ze het wist. Ze doet erg haar best en ze zal vast de dierenarts bellen als er wat is.


Niet alleen een zure ochtend. Ik heb Pillow nog niet vaak iets vriendelijks zien schrijven, ook in andere topics niet. Trek je er niets van aan TS! Fijn dat je dierenarts je bijstaat.

Succes met de laatste loodjes! Ik duim met je mee voor een voorspoedige bevalling en een knap verrassingsveulen.

Nou dank je wel voor deze opmerking, voegt het iets toe?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:50 



 

Ik ben ook erg benieuwd wat hier uit zal komen! Succes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 16:59 



 
Profiel   

Spannend en wat een leuke verrassing voor je! Twee voor de prijs van 1. Je leest het wel regelmatig dat paarden uit Ierland gedekt blijken te zijn. Ik stip je even aan, ben heel benieuwd wat voor verrassing je gaat krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:10 



 
Profiel   

Ik lees ook nog snel mee! Heel veel succes TS en niks aantrekken van Pillow hoor. Je doet het hartstikke goed +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:30 



 
Profiel   

Succes TS, je wist ook niet dat dit je zou overkomen.

Lees je goed in en neem wijze raad aan van de fokkers op bokt. In het Dikke Buiken topic kan je ook van alles vragen mocht je daar behoefte aan hebben.
[KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:41 



 
Profiel   

Ik wens je een gezond veulen en een vlotte bevalling en dan maakt het niet uit of het een merrie of hengst word!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 18:57 



 
Profiel   

Goedemorgen, is de verassing er al??? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:27 



 
Profiel   

LaPluche schreef
Goedemorgen, is de verassing er al??? :)


Helaas niet!
Zaterdagnacht hele nacht gekeken, had alle tekenen. Liggen opstaan, draaien, schrapen en flemen maar rond 3 uur is ze gaan slapen.

Gisteren was ze heel knuffelig en had zoals afgelopen dagen standaard is nergens zin in.

Vannacht was ze erg rustig, veel liggen slapen en weinig beweging te zien. Wel draagt ze haar staart sinds 3 uur vannacht ver van d’r af, kan zo 1 vuist tussen en dan heb je nog lucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:31 



 
Profiel   

Oooh, goed in de gaten houden dan maar!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:33 



 
Profiel   

Spannend en leuk.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 11:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 12 [ 298 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen