ICE ice baby

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

ICE ice baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 23:34

Bij deze wil ik jullie graag voorstellen aan ICE, mijn 15jarige merrie.

Afbeelding


ICE is het eerste zelf gefokte veulen (dit onder toezicht van mijn mama) van mij als als 15 jarige. Ze heeft haar naam echter niet gestolen:
In Case of Emergency, maar ook ijs ijskoud, van niets onder de indruk (wat positief is, maar ook negatief).

Afbeelding

Ik heb haar weg gegeven als 19-20 jarige aan een toen super thuis, dit wegens dat ze te klein is gebleven voor mij en ik was gestopt met de paardensport.
Echter toen mijn mama de kans kreeg haar 3 jaar terug naar huis te halen (mensen verhuisde en ze moest weg), is ze terug gekomen.

Afbeelding

Na lang wikken en wegen besloten we in 2022 om toch 1 veulen te fokken, echter kregen we haar absoluut niet vol. 31/10/2023 is mijn mama overleden en had ik besloten om de paarden op een laag vuurtje te zetten, ze stonden vol pension, had 3 top verzorgsters. Dus maanden niet naar omgekeken. Geen interesse meer in, want herinneringen aan mama die ik niet kon dragen.

Afbeelding

Echter kwam toen een vriendin die dit jaar een goedgekeurde dekhengst gekocht had met de vraag of ik een draagmerrie wist staan. “Je mag mijne wel proberen” was mijn antwoord. Echter was mijn vriend het daar niet echt mee eens. Wetende van de pogingen die ik met mama gedaan had en wetende dat ik spijt zou krijgen als ik er niet mee verder ging. Dus vele discussies en overwegingen later de beslissing genomen: 1 poging, meer niet.
En ja hoor direct raak op 17/06/2023

Afbeelding

Een beslissing waar ik absoluut geen spijt van heb. De hengst is enorm zacht kwa karakter, fokken blijft gokken, zeker omdat het zijn eerste jaar is. Maar zelf is hij iets groter, heeft een betere galop met meer afdruk, en is momenteel iets meer opwaarts gebouwd als mijn merrie en is verfijnder. Dus als hij dit doorgeeft verbetert hij dat wat ik belangrijk vond. En vrij van bloed (grootste gok, daar toen ik ja zei de afstamming aan moederskant niet wist van de merrie. Aangezien mama de papieren nooit aangevraagd had en ik in de periode na haar geboorte niet zo super ging. Vandaar In Case of Emergency)

Afbeelding

Gokjes zijn welkom
17/06 geïnsemineerd door:
Mysterious Prince R (van Het Banes)
Milky Way GF x Rahidaza martaloc 7
Wffs en Scid vrij
kleurcode: CrCr Ee AA


Afbeelding

Afbeelding


Naam suggesties zijn zeker ook welkom
zelf zit ik heel fel met Xirius (variant op Sirius, helderste ster aan de hemel) in mijn hoofd. Al van voor de dracht 22/12 nogmaals bevestigd is. (Wij zijn dus 75% zeker van het geslacht hierdoor). Echter moet voor het bwp de naam beginnen met een B

tips en adviezen zijn zeker welkom, dit is het eerste veulen wat ik alleen fok zonder begeleiding of hulp van mijn mama.
Leuk weetje: ik ben 4/5 jarig, mama was 5/5 jarig, mijn meter 1/5, mijn oma en opa 8/5, Harley (1 van mijn andere paarden) ook 5/5
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 31-01-24 00:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Leen_Evers
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:43

Zo benieuwd naar de combinatie! Kan niet wachten op de veulens

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 23:57

Bright Star, als het met een B moet beginnen ;)

Succes met de dracht. Lees je goed in en zorg voor ervaren mensen waar je kan op terugvallen indien nodig.

Je merrie is 15 jaar oud, voor een eerste veulen is dit misschien een verhoogd risico op complicaties. Laat haar opvolgen door een goede DA en bij twijfel liever een keer teveel bellen dan afwachten.

Ben benieuwd naar de kleurkansen voor het veulen!

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-24 00:09

Leen_Evers schreef:
Zo benieuwd naar de combinatie! Kan niet wachten op de veulens


Jij zal het wel als eerste weten :j


Thomas5 schreef:
Bright Star, als het met een B moet beginnen ;)

Succes met de dracht. Lees je goed in en zorg voor ervaren mensen waar je kan op terugvallen indien nodig.

Je merrie is 15 jaar oud, voor een eerste veulen is dit misschien een verhoogd risico op complicaties. Laat haar opvolgen door een goede DA en bij twijfel liever een keer teveel bellen dan afwachten.

Ben benieuwd naar de kleurkansen voor het veulen!


De theorie ken ik (gelukkig) van binnen en van buiten, deel van de praktijk ook. Ik heb gewoon altijd een mama gehad met zoveel meer ervaring waar ik op terug kon vallen. Waardoor dit voor mij (vooral tussen de oren) enger is. In praktijk ook redelijk wat ervaren mensen in de buurt die me bijstaan waar ze kunnen. Echter sta ik wel open voor alle adviezen :j

ICE staat verder ook onder toezicht bij Equitom, origineel zijn we daar geweest voor een algemene controle van alle paarden bij de verhuis naar eigen beheer ipv pension stalling waar we stonden.
Echter bleek het veulen voor te lopen in de groei. We hebben alle tekenen gekregen waar we op moeten letten ivm welzijn merrie. Maar ook met welke tekenen we moeten/nog kunnen opladen en wanneer da uit de buurt moet komen.
Ze verwachten wel dat er geen verdere complicaties optreden, gezonde merrie zonder duidelijke fysieke problemen, gezonde bloedwaarde, de gezondheid en leeftijd van de merrie zou dus geen probleem mogen zijn. Wat wel een opluchting was.
Wel zijn we op zoek naar een GOEDE da in de buurt. Mijn vertrouwen is geschaad in de arts die ik had en die ons origineel begeleide.

Wij zijn 75% zeker van het geslacht, maar word nog niet meegedeeld. De kleur kan alleen valk of palomino zijn :j

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Re: ICE ice baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-24 01:04

Be xirius.

Spannend! En hopelijk loopt er in mei een gezond veulen naast je merrie.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re: ICE ice baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 07:59

Wat een mooie combinatie zeg. En wat spannend en bijzonder tegelijk.
Helemaal met het verhaal er achter.

Kan niet anders dan dat het een uniek veulen wordt.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:03

Is de hengst gekeurd voor BWP dan dat je BWP kan inschrijven? Geen kritiek he, gewoon een nieuwsgierige vraag omdat het wel tof zou zijn als een afstammeling van Mily Way BWP gekeurd zou zijn.

Mijn merrie is een BWP merrie met een B (zie mijn forumnaam), dat betekent dat ze dus dit jaar het alfabet rond is.
Baileys zou ook een naamoptie kunnen schrijven, link met Ice (als in Ijs dan) en met de grootvader van de de vader Milky Way.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 14:59

Balte schreef:
Is de hengst gekeurd voor BWP dan dat je BWP kan inschrijven? Geen kritiek he, gewoon een nieuwsgierige vraag omdat het wel tof zou zijn als een afstammeling van Mily Way BWP gekeurd zou zijn.

Mijn merrie is een BWP merrie met een B (zie mijn forumnaam), dat betekent dat ze dus dit jaar het alfabet rond is.
Baileys zou ook een naamoptie kunnen schrijven, link met Ice (als in Ijs dan) en met de grootvader van de de vader Milky Way.


Hier kan Leen beter zelf even op antwoorden aangezien het haar hengst is :j
Zij weet hoe het exact zit :j
Ik weet wel dat het afhangt of ik de papieren van mijn merrie op tijd in orde krijg
En dat is met een traag Bwp zeker de vraag

Leen_Evers
Berichten: 4
Geregistreerd: 09-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 15:00

Balte schreef:
Is de hengst gekeurd voor BWP dan dat je BWP kan inschrijven? Geen kritiek he, gewoon een nieuwsgierige vraag omdat het wel tof zou zijn als een afstammeling van Mily Way BWP gekeurd zou zijn.

Mijn merrie is een BWP merrie met een B (zie mijn forumnaam), dat betekent dat ze dus dit jaar het alfabet rond is.
Baileys zou ook een naamoptie kunnen schrijven, link met Ice (als in Ijs dan) en met de grootvader van de de vader Milky Way.


Prince is erkend door BWP. Dus zijn veulens krijgen, mits de merrie voldoet aan de eisen van BWP gewoon een klasse 1 papier. Hij is ook BWP certified dit wil zeggen dat hij erkend is en aan de gezondheidseisen van bwp voldoet.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 16:37

Ah zo jammer dan dat mijn Balte dit jaar al 23 wordt, anders wist ik het wel <3

Moest het zijn dat je de papieren niet in orde krijgt, dan kan je het veulen ook inschrijven bij RBP (Royal Belgian Palomino stamboek). Ik heb daar een 14 jaar geleden mijn veulen ingeschreven uit een vos merrie zonder papieren. RBP is een erkend stamboek. Het was zelfs zo dat als ik de papieren van de ouders van Ushi (de merrie) kon voorleggen dat het veulen een papier met volledige afstamming erop kreeg. Spijtig genoeg is het niet gelukt om die papieren vast te krijgen hoewel een goede vriendin de fokker van Ushi wel gevonden had. RBP werkt ook met letters maar ik weet niet waar ze nu zitten.

Maar, allemaal niet belangrijk, als je het voor BWP in orde krijgt, lijkt me dat een stuk interessanter.

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: ICE ice baby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 17:15

Vandaar ook de keuze BWP :j
ICE zelf is oldenburger x bwp
De volle zus van de moeder presteer(de) goed in de sport, iCE zelf en de moeder hebben de aanleg, alleen nooit de kansen gehad.

RBP is prince ook goedgekeurd als ik me niet vergis. Dus dit is Idd de logische volgende stap moest BWP toch niet lukken (op tijd dan)

GUSTIxBILL

Berichten: 1984
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-24 13:03

Nog 4 weken en 4 dagen tot uitgerekende datum <3


Afbeelding

Lalladidoo
Berichten: 71
Geregistreerd: 06-03-24

Re: ICE ice baby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-24 15:39

Spannend! :):) :):)