Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Champies volgtopic

 
Profiel   

De veulens van dit jaar zijn hier al geboren en ivm ziekte van mezelf had ik geen volgtopic aangemaakt (wilde wel genoeg kunnen plaatsen)
Maar een volgtopic werd toch wel gemist werd mij verteld. Dus bij dezen alsnog een volgtopic :D Gezien de droomveulens die we dit jaar hebben mogen verwelkomen en aanhouden, valt er ook genoeg te volgen! <3 <3
En uiteraard gaan we ook weer verder met de plannen voor 2022! *\o/*

De veulens van dit jaar:

Doux Ambrezia, geboren op 12 mei om half 3 snachts. Haar moeder is Auri en haar vader is El Maymoun
Voor haar hebben we de vlag uitgehangen, want ze heeft niet alleen een fantastisch karakter, maar blijkt ook nog eens homozygoot voor het champagne-gen, waar we al 4 jaar op hopen! *\o/*
[ img ]

[ img ]



Doux Doutzen, geboren op 13 juni rond half 11 's avonds. Een classic champagne merrie'tje uit mijn nrps merrie Rose en haar vader hebben we tot haar geboorte stil gehouden, dat is namelijk de Friese hengst Nuttert fan Dijkmaniastate. Dat maakt haar dus 50% Fries (en misschien wel een beetje extra, gezien ze op Fryske grond is geboren :)) ) en dus een 'gewaagde' combinatie.
Een perfectere uitkomst had ik echter niet durven dromen van deze combinatie! <3
[ img ]

[ img ]



Elissandro , geboren op 11 juni vijf voor 12 's nachts. Een super deluxe vos hengstveulentje die wellicht nog gaat (vliegen-)schimmelen. Zijn moeder is het gouden bokt-merrieveulen van 2017, Doux Dycharona en zijn vader is El Maymoun.
[ img ]

[ img ]


Alle drie dus boven verwachting prachtige veulens <3
Uiteraard zullen Ambrezia en Doutzen hier blijven, maar dat betekent helaas wel dat ik aan de andere kant ook moeilijke keuzes moet maken om weer een beetje in te krimpen. Ik heb gelukkig super goede hulp die het voor mij mogelijk maakt om dit allemaal te doen, want in mijn eentje is dat wbt gezondheid onmogelijk. Dus ik kan niet maar paarden blijven verzamelen :o
Voor Elissandro en Zennyatto (2020 hengstveulen van Rose) zal ik dus rustig op zoek gaan naar een nieuwe eigenaar en waarschijnlijk gaat er ook nog 1 van de merries verkocht worden.
Gelukkig blijft er wel de mogelijkheid om de fokkerij door te zetten, dus ben ik ook al even aan het nadenken voor de combinaties van volgend jaar. Rose wordt sowieso terug gedekt, ik denk met dezelfde hengst. Ik zou ook heel graag een champagne hengst voor haar willen, maar die zijn helaas niet meer vers beschikbaar en dat heb ik bij haar wel nodig.
Dycharona zit ik te twijfelen tussen een bewezen welsh hengst of opnieuw een champagne hengst.
Ben ook wel benieuwd naar jullie ideeën daarover :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-21 17:55 



 
Profiel   

Huh wat is dat nou??
Al een paar uur een volg topic van je knapperds, en helemaal geen reacties??

Ze zijn echt prachtig!
Ik reageer niet zo vaak in foto topics, want ik heb altijd weinig origineels te zeggen.
Maar ben echt fan van Doux Doutzen! Wat een knap ding!

Vanwaar de keuze voor een friese hengst?
Altijd al eens deze combi willen maken of viel je oog toevallig om hem en paste hij het beste bij Rose?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 01:03 



 
Profiel   

Jaa wat leuk, een volgtopic! Ik ben ontzettend benieuwd hoe ze allemaal uitgroeien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 07:26 



 
Profiel   

Oh wat een knapperds allemaal. Gefeliciteerd!

Ik ben extra benieuwd naar je combi met de Fries <3
Lijkt een heel mooi meisje zo op het eerste gezicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 07:59 



 
Profiel   

Bijzondere paardjes zo :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 08:25 



 
Profiel   

Wat zijn ze verschillend allemaal, prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:08 



 
Profiel   

Ik volg mee, vind de combi met de fries wel echt prachtig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 23:13 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal! _/-\o_
Ben ook super blij met hoe het dit jaar allemaal is uitgepakt :D

Dus voor Dycha en Rose beide besloten dezelfde combinaties nog een keer te proberen. :j
Gister even wezen scannen en aangezien Nuttert (vader van Doutzen) van mijn dierenarts is, vinden zij Doutzen ook wel heel erg bijzonder en wilden ze haar graag even zien bewegen en gelijk ook even filmpje van gemaakt :D <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:36 



 
Profiel   

Wauw, wat een bewegingen nu al. Plaatje hoor, die Doutzen <3
De rest ook, maar Doutzen vind ik toch wel echt heel gaaf gelukt. Kan me voorstellen dat je dat nog een keer gaat proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:40 



 
Profiel   

fleurtjeuh schreef
Vanwaar de keuze voor een friese hengst?
Altijd al eens deze combi willen maken of viel je oog toevallig om hem en paste hij het beste bij Rose?


Ik wil eigenlijk ook nog heel graag een keer een mooie champagne hengst op Rose, maar helaas zijn die niet (meer) vers beschikbaar en diepvries lukte de afgelopen jaren nooit met Rose. Gek genoeg was dat de 1e keer van Kharamel wel in 1 keer raak, maar de jaren erna van andere hengsten lukte het niet meer.
Nou had ik al een paar jaar via Facebook een fokker in mijn vriendenlijst die in Amerika ook champagne Friese kruisingen fokt en die zijn echt spectaculair mooi. <3
Omdat Rose een mooie maat heeft voor een champagne (ze is 1.63 en er zijn niet veel in maatje paard) is het natuurlijk heel interessant om grotere warmbloed champagnes proberen te fokken. Vandaar vorig jaar een veulen uit een Jazz hengst en speelde toen al een tijdje met het idee om wellicht ook eens met een mooie Friese hengst te kruisen, omdat de reacties op de champagne Friese kruisingen in Amerika heel positief waren en hier in Friesland hebben we natuurlijk keuze genoeg uit hele goede Friese hengsten. :D
Maar het was ook wel een gok natuurlijk, omdat het niet direct een combinatie is die je verwacht en die ook wel als heel controversieel kan worden gezien. Zeker met het fokken van kleurtjes is er altijd al veel commentaar dat er 'alleen op kleur wordt gefokt' en dus was ik wel wat huiverig voor reacties van mensen die zoiets zouden zeggen of mensen die van mening zijn dat je 'bij het ras moet blijven', die eigenlijk altijd wel minpunten kunnen vinden bij kruisingen.
Vandaar dat ik de combinatie ook stil heb gebouden tot Doutzen was geboren en had natuurlijk mega veel geluk dat ze zo perfect is gelukt. <3
Zelfs als ze geen extra kleurtje had gehad, was ze wbt exterieur en beweging ook meer dan mooi en goed genoeg! Dus vandaar dat ik dezelfde combinatie nu nog wel een keer aandurf :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:55 



 
Profiel   

Faline schreef
fleurtjeuh schreef
Vanwaar de keuze voor een friese hengst?
Altijd al eens deze combi willen maken of viel je oog toevallig om hem en paste hij het beste bij Rose?


Ik wil eigenlijk ook nog heel graag een keer een mooie champagne hengst op Rose, maar helaas zijn die niet (meer) vers beschikbaar en diepvries lukte de afgelopen jaren nooit met Rose. Gek genoeg was dat de 1e keer van Kharamel wel in 1 keer raak, maar de jaren erna van andere hengsten lukte het niet meer.
Nou had ik al een paar jaar via Facebook een fokker in mijn vriendenlijst die in Amerika ook champagne Friese kruisingen fokt en die zijn echt spectaculair mooi. <3
Omdat Rose een mooie maat heeft voor een champagne (ze is 1.63 en er zijn niet veel in maatje paard) is het natuurlijk heel interessant om grotere warmbloed champagnes proberen te fokken. Vandaar vorig jaar een veulen uit een Jazz hengst en speelde toen al een tijdje met het idee om wellicht ook eens met een mooie Friese hengst te kruisen, omdat de reacties op de champagne Friese kruisingen in Amerika heel positief waren en hier in Friesland hebben we natuurlijk keuze genoeg uit hele goede Friese hengsten. :D
Maar het was ook wel een gok natuurlijk, omdat het niet direct een combinatie is die je verwacht en die ook wel als heel controversieel kan worden gezien. Zeker met het fokken van kleurtjes is er altijd al veel commentaar dat er 'alleen op kleur wordt gefokt' en dus was ik wel wat huiverig voor reacties van mensen die zoiets zouden zeggen of mensen die van mening zijn dat je 'bij het ras moet blijven', die eigenlijk altijd wel minpunten kunnen vinden bij kruisingen.
Vandaar dat ik de combinatie ook stil heb gebouden tot Doutzen was geboren en had natuurlijk mega veel geluk dat ze zo perfect is gelukt. <3
Zelfs als ze geen extra kleurtje had gehad, was ze wbt exterieur en beweging ook meer dan mooi en goed genoeg! Dus vandaar dat ik dezelfde combinatie nu nog wel een keer aandurf :D

Tja, het vooroordeel van fokken met kleurtjes snap ik wel als je bijzondere kleurtjes hebt lopen. Dan halen mensen dat er al snel bij.
Fijn om te lezen dat dit een specifiek uitgekozen keuze is, en natuurlijk geweldig dat ze zo mooi is geworden!
Ik vind haar echt gaaf!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:58 



 
Profiel   

Ik volg, wat een knapperds weer dit jaar zeg!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 11:58 



 
Profiel   

Gaaf hoor. Doutzen is inderdaad goed gelukt. Ben zelf niet zo erg van Friezen maar ze kijkt precies de goede eigenschappen gepakt te hebben.

Ik ben benieuwd naar meer foto’s en filmpjes van ze allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 12:00 



 
Profiel   

Hopelijk volgend jaar weer zo'n mooi champagne friesje dan! Draf filmpje ziet er goed uit, hoeft geen strikje om :j
Dycha heb je dus weer met maymoun gedekt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 14:55 



 
Profiel   

Ik vind het ook alle 3 prachtige veulens!

Dubbel champagne merrie, je hebt echt de jackpot met haar na die pechjaren met Auri.

Die champagne friezen van Amerika vond ik ook altijd al zó mooi! Wel toevallig dat jij er net een fokt en dan de vorige eigenaar van Moun ook. Of is dit overlegd? :P

Elissandro spreekt mij het meeste aan, ondanks dat hij het kleurtje is vergeten. Ben dus heeeel benieuwd naar het veulen van volgend jaar!

Wil dat zeggen dat je wrs Auri verkoopt? Omdat je haar niet herdekt?

Ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe Dycharona is uitgegroeid!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 15:46 



 
Profiel   

Ik volg natuurlijk!
Enne, zijn er ook foto's van volwassen champagne friezen? :~

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 16:09 



 
Profiel   

Aaaaah knappies! Vind ze zo gaaf om op fb te volgen! Ik droom nog steeds van mijn eigen champie…. Had ik het geld maar… #gaathardsparen

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 18:24 



 
Profiel   

@Kimley op Facebook is er een groep speciaal voor champagne Friese kruisingen, daar komen wel regelmatig foto's voorbij :D
En uiteraard kun je de hengsten van de three day ranch ook altijd eens opzoeken. In Amerika zijn ze al veel langer bezig met het fokken van champie Friezen :j

@Gigixponys
Het is inderdaad de bedoeling dat Auri verkocht wordt. Eigenlijk zou dat vorig jaar al, maar toen hadden we natuurlijk heel erg pech met haar veulentje en heeft de hengstenhoudster van Moun ons een nieuwe dekking aangeboden, waar we heel dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Die pech van vorig jaar heeft dus toch nog tot iets heel moois geleid! <3
Ambrezia is op het moment ook wel mijn favoriet wbt karakter, super koel, ondernemend en mensgericht :D
Nog nooit zo'n makkelijk veulen gehad eigenlijk, dus wel echt dubbel jackpot wbt kleur én karakter!

Wat een toeval dat ze ook een fries gekruist hebben met een champie! Kom ik nu pas achter :+
Zijn geen familie van elkaar, dat is wel mooi. Dan hopen dat ze een hengstje fokken met een mooie Friese stempel qua exterieur, dan is de date voor Doutzen over een paar jaar ook meteen bekend hihi :D

Ja Elissandro is echt super mooi, ondanks dat hij geen champie kleur heeft. Echt net een barbie-paardje <3 vandaar dat ik de combinatie nog wel een keer aandurf. Als er nog eens zo eentje uit komt en dan met champie genen.. :wow:

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-06-21 13:39 



 
Profiel   

<3 <3 <3
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Gister even wat foto's gemaakt. Is nog best lastig, vooral Ambrezia wil het liefst bovenop je staan :')
Binnenkort de 'echte' camera er maar weer eens even bij pakken. Helaas wil het zonnetje de laatste dagen niet echt meewerken, maar dat komt vast nog wel. :j

Rose en Dycha zijn vorige week beide geinsemineerd, dus nu duimen draaien dat ze straks beide dragend zijn! Rose opnieuw met Nuttert en Dycha weer met El Maymoun. Wilde eigenlijk de veulenhengstigheid pakken, maar die van Rose is altijd heel erg vroeg en pakt vaak niet, dus die met opzet overgeslagen en die van Dycha helaas gemist omdat Holstud, waar de diepvries is opgeslagen, de sperma niet stuurde. -O- Gelukkig voor de 2e poging net op tijd binnen gekregen, maar dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad, voornamelijk vanwege gebrek aan communicatie van hun kant := Heb al met heel wat verschillende dekstations gewerkt, maar zo bont heb ik het nog nooit meegemaakt. :o
Gelukkig is het tot zo ver in elk geval 'klaar' en hopelijk zijn ze beide dragend!

Voor nu in elk geval heel veel genieten van al het geluk dat hier in de wei rond huppelt <3

Vorige week weer even gekeken bij Zennyato, het veulen van Rose van vorig jaar. Hij wordt al echt groot *\o/* Ook wel logisch met een vader van bijna 1.80 :))
Hij is trouwens te koop, mocht er iemand interesse hebben. Heb er geen haast mee, hij staat ons voorlopig niet in de weg in de opfok. Lijkt me ook wel leuk om hem te houden tot een jaar of drie en wie weet dan naar de hengstenkeuring! :D

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-07-21 14:50 



 
Profiel   

Wat worden ze mooi hè?


Ons lieve kleine poppetje Elissandro, mama Dycha is inmiddels drachtig gescand van El maymoun, dus volgend jaar weer zo'n mooi luxe poppetje <3
[ img ]

Ambrezia is stiekem wel een beetje mijn favorietje, ze is super mensgericht, nieuwsgierig en niet bang aangelegd :D
Ze loopt me ook altijd alle stappen achterna haha :))
[ img ]

En de super mooie Doutzen <3
Uiteraard heel benieuwd hoe ze uit gaat groeien!
Ze verschilt op dit moment niks met de 'echte' Friese veulentjes, op het kleurtje na dan. :D
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 13:47 



 
Profiel   

Wat een knappe paardenkinders!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 21 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen