Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 14:09

Zo, na jarenlange stilte op bokt, meen ik mij hier toch weer eens te moeten melden. Al enige tijd lees ik mee in de Kraamstal en word daar helemaal enthousiast en blij van omdat ik op het moment zelf ook een drachtige merrie heb staan. Alhoewel merrie.. merrietje :)

Iets wat ik nooit dacht te gaan doen, heb ik toch gedaan; mijn minimerrie laten dekken :)

6 jaar geleden trof ik bij een bevriende ponyboer een klein verfomfaaid minishetlandertje aan. Ze was alles wat ik nooit zou willen; kleiner dan een meter, merrie en een vos... no way dat ik dat ooit zou aanschaffen. Kleiner dan een meter kan je niks mee vond ik, ik hou niet van merrie's en ik heb niks met vossen. :o
Maar op dat moment had ik mijn pony Bas staan die aan PPID en Insulineresistentie leed en niet vaak meer op het gras mocht. Hij was het daar niet mee eens en brak continu uit als mijn andere pony's Tom en Sven wel op het land mochten, dus ik vroeg de ponyboer of ik dat shetlandertje mocht lenen zodat Bas wat gezelschap had op de paddock en de rest wel het land op kon. Hij was niet zo moeilijk dus zei 'Neem maar mee'

Ik had geen idee hoe het beestje heette dus ik noemde haar maar Kruimeltje, dat kleine lelijke frummelgeval.
Afbeelding

Kruimeltje was opzich best een lollig beestje, en hoewel het toch ook wel een pittige tante bleek zoals rode vosmerrie's over zich af lijken te roepen, kon mijn zoon Kaj er alles mee. Hij vond haar helemaal leuk en toen de ponyboer dan ook een paar maanden later belde dat hij de merrie op wilde halen omdat die mee naar de paardenmarkt zou om verkocht te worden, brak mijn zoon: "Nee Kruimeltje mag niet weg!"....
Ik vroeg de ponyboer wat hij voor haar hebben moest; "300 euro" zei hij.
"Nou dan kom je haar maar gauw halen" zei ik :P (6 jaar geleden was dat nog best veel geld voor een shetlander, inmiddels al lang niet meer).
Maar mijn zoon was het er niet mee eens dus ik zei tegen hem, ventje van 7 jaar toen; "Dan ga je maar zelf geld bieden van je verjaardagsgeld, maar denk erom, niet meer dan 100 euro"
Dus mijn zoon naar de ponyboer toe, zegt;
"Ik wil die pony van jou kopen en handjeklap doen" :D
Mijn zoon zei: "100 euro!" en klapte de boer op zijn hand, de boer zei; "400 euro!" en mijn zoon zei
"Oke is goed" :j Daarop brak ik maar even in: "Dat is helemaal niet goed, 100 euro en geen cent meer"
Dus zoon weer stug aan de klap "100 euro!" en toen kreeg hij het antwoord "Ach vooruit, kom het boekje maar halen" *\%/*
Dus zoon met zijn verjaardagsgeld op naar de ponyboer om het paspoortje te halen, kreeg een euro voor het geluk erbij en trots met het paspoort weer naar huis; zijn eerste echte eigen pony gekocht.

Afbeelding


In het paspoortje bleek dat de pony Daisy heette, maar dat vonden wij niks en we waren inmiddels al zo gewend aan Kruimeltje dat ze zo is blijven heten.

Laten we zeggen dat dit zo ongeveer volledig de attitude van Kruimeltje weergeeft :o
Afbeelding


Tsja en dan heb je dus een vossemerrie van slechts 78 centimeter waar je niks mee kan. Dat moest veranderen dus door de jaren heen hebben we van alles uitgespookt met haar. Als je bij mij woont moet je wel wat doen voor je eten ;-)
Ik beleerde haar voor de kar en we maakten mooie ritten, zoon erop en ik ernaast, zo hebben we heel wat kilometers afgelegd. <3

Afbeelding

Afbeelding


We gingen naar keuringen op de CH's hier in de buurt, de eerste was een bonte keuring waarbij ze verkleed moesten komen. Kruimel maakte het allemaal niet uit wat je op of aan haar hing, met zwemband om in bikini ? Joh dikke prima, als ik maar aandacht krijg
Afbeelding


Maar ook niet onverdienstelijk mee gedaan aan de gewone ponykeuringen, hier wonnen ze naast een 1e premie, de Oeds van der Ploeg Wisselbeker op het CH in Dokkum. (Prijs voor opvallendste combinatie) Leuke is dat een aantal jaar eerder mijn pony Bas deze ook al eens had gewonnen met zijn verzorgster Dorine, en dat mijn zoon toen al riep "Ik wil ook een handjesbeker winnen"
Nouja, dat is hem dus gelukt met Kruimeltje :)F
Afbeelding


Op het CH Sumarreheide waren ze rubriekswinnaar en ging er weer een mooie beker mee naar huis
Afbeelding


Op koningsdag voor de coronatijd, gingen we bij een botanische tuin hier in het dorp rondjes rijden met kinderen, op Kruimeltje haar karretje hing aan de achterkant de tekst "Hare Majesteit Kruimeltje van Oranje" , wij noemden haar inmiddels namelijk ook dikwijls 'De Koningin'
Afbeelding


Zelfs helemaal opgedirkt aan een klein bixiewedstrijdje voor de kar werd meegedaan, wie had dat ooit gedacht van onze kleine dikke Kruimel waar je toch niks mee kan (Toen was mijn mening al aardig bijgesteld hoor)
Afbeelding

Ohja en bij gebrek aan een ezel in de kerststal op school tijdens het kerstfeest, wilde Kruimeltje best wel even inspringen (en Bas was de os, bij gebrek aan een echte Os zeg maar :-P)
Afbeelding


In 2020 overleed de ponyboer waarvan wij Kruimeltje gekocht hadden.
Wij zochten hem voor die tijd nog regelmatig op met Kruimel voor de wagen en dan was hij zo trots en mijn zoon nog trotser dat de ponyboer altijd zogenaamd heel veel geld bood om Kruimeltje terug te kopen, waarop mijn zoon dan keihard "Echt niet, voor geen miljoen!" riep :D Ook tijdens zijn ziekbed kwamen wij nog langs, op het laatst kon hij alleen nog maar vanachter het raam voorzichtig zwaaien, maar ondanks dat hij heel erg ziek was, glunderde hij nog altijd als we langs kwamen.
Als laatste eerbetoon zijn wij mee gereden met Kruimeltje voor de wagen in de rouwstoet bij de uitvaart;
Afbeelding

Tsja en toen kwam corona dus en waren er geen evenementen meer. Zoon groeide verder tot inmiddels een stevige 13jarige en is te groot en te zwaar voor het karretje geworden. Dus Kruimels activiteiten werden ook wat minder. En toen was er een bevriende ponyhouder die zei "Waarom doe je haar niet onder de hengst ? "
Ik wilde daar niet aan, veel te bang dat het mis gaat met die kleintjes, dat de boel blijft steken. Dus nee hoor, dat doe ik niet :n
Ik moest maar eens met hem mee bij zijn hengstjes en merries kijken zei hij, dan veranderde ik wel van gedachten... <<)
Dus ik met frisse tegenzin toch eens mee kijken bij zijn kudde en tsja, toen zag ik allemaal kleine merries, met kleine schattige veulentjes, en meneer de ponyman wist mij dus wel over te halen om dan voor 1x toch de uitdaging aan te gaan :roll:

Hij had 2 hengstjes staan; een fewspot appaloosa wat altijd appaloosa geeft, en een vosappaloosa. Ondanks 100% kans op stippels vond ik de fewspot niet zo mooi qua exterieur en vond ik niet mooi op de benen staan. De vosappaloosa vond ik echter wel leuk. Was maar paar centimeter groter dan kruimeltje en verder van hetzelfde compacte ponytypje.
Afbeelding

Dus zo gezegd zo gedaan, vorig jaar is Kruimeltje op date gegaan bij de appaloosa hengst. Ze heeft vanaf mei samen met andere merries 2 maanden doorgebracht in de weide bij de hengst. De eerste hengstigheid werd ze echter door 1 merrie heel erg bij de hengst weggehouden, waardoor het hem toen niet gelukt is. Die merrie zorgde voor veel onrust in de kudde dus is weggehaald. Daarna werd Kruimeltje in juni opnieuw hengstig. Ik heb haar niet gedekt zien worden maar heb haar wel dagelijks bezocht en zag op 12 juni dat haar achterste behoorlijk te pakken genomen was, haar hele vulva was op meerdere plekken beschadigd dus ik gok dat ze toen raak is gedekt :=
Afbeelding

Afbeelding

Ik hou dus als dekdatum ongeveer 10/11 juni aan, wat zou betekenen dat ze nu op 314 dagen zit.

Zoals jullie kunnen zien was ze ondanks de vele beweging altijd al wat 'volslank', inmiddels is het een skippybal op pootjes :o Mevrouw haar additude is er nog steeds, alhoewel ze wel duidelijk wat rustiger is afgelopen maanden. Het veulen is erg actief en zie en voel ik dagelijks schoppen *\%/*
Het uiertje begint langzaam te vullen de laatste dagen, maar het is vooral nog veel zucht om de spenen heen. Ze staat 's nachts op stal en overdag nog samen met mijn kudde van 3 grotere ruinen. Als het veulen er is heeft ze haar eigen privéweide klaar staan, ik wil niet dat iniminifrummel een stamp krijgt van mijn grote lompe ruinen.
Ik heb camerabewaking en vanaf a.s. weekend een birth alarm gereserveerd. En dan is het vooral gewoon wachten wat ze doet, gaat ze voor de 320, maakt ze de 335/340 vol, gaat ze zwaar overdragen ? Ik heb totaal geen idee en vind het nu al retespannend :):)

Ik ben heel benieuwd wanneer ze het eruit floept en vooral ook wát er uit komt. Met deze combi kan het alle kanten op gaan qua kleur en heb ik geen garantie op stippels. Voorkeur is ook gewoon dat alles goed mag gaan en er een gezond veulen uit komt, maar als ik dan toch zou mogen kiezen;
Ik heb een merrie met rode stipjes besteld, dus ik denk dat er een voshengst uitkomt :+

Een beetje een last minute topic dus. Onze rode koningin wordt mama, wie volgt er mee ?

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:13

Wat een mooi topic, en wat een geweldige foto, die eerste samen met je zoontje liggend in het gras.
Ook de foto van het laatste eerbetoon, super ontroerend.

Solleke_Noah

Berichten: 11080
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:17

Wat een superleuke pony en die foto samen met je zoon liggend in de wei <3

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:26

Ik zag je naam en dacht gelijk, die is al lang niet meer op bokt geweest, maar super leuk!!
Ik volg mee :)

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:27

Heerlijk <3

Ik volg ook!

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:45

Een erg leuk verhaal van Kruimeltje.

Wat verdrietig dat haar vorige eigenaar is overleden, maar zo mooi hoe hij tot op het laatst nog heeft kunnen meekijken naar jouw zoon met Kruimel.

Heel mooi dat jullie een eerbetoon gebracht hebben.

De os en de ezel vind ik geniaal gedaan :D <3
En nu word ik heel benieuwd naar het veulen
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 20-04-22 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:53

He wat tof om eens weer wat van je te lezen! Wat een fantastisch ding die Kruimel en ben erg benieuwd naar haar veulen!!

Anoniem

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:09

Wat een leuk verhaal met je zoontje erbij, super lief. <3 Wat vind je zoontje ervan dat er een veulentje komt?

Berdien

Berichten: 64521
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 15:31

Wat ontzettend leuk dat je weer terug bent! Prachtig verhaal rondom Kruimel, sommige dingen moeten gewoon zo zijn. Ik ben héél benieuwd wat ze er van maakt!

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:23

Wat een mooi verhaal en wat een leuke pony is Kruimel. Ik hoop voor je dat je bestelling uitkomt.

Wildgirl

Berichten: 11663
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 16:40

Wat een ontroerend verhaal zo van haar leven bij jullie!
Heel benieuwd naar haar veulen!

PineApple

Berichten: 3405
Geregistreerd: 25-03-05

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:06

Ik kom ook graag volgen! Wat heb je het verhaal prachtig verwoord.

juuljb

Berichten: 753
Geregistreerd: 30-05-17
Woonplaats: Kaapstad, Zuid-Afrika

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:51

wat een mooie openingspost TS, ik ben heel benieuwd wat ze ervan aan het maken is

Evalien86
Berichten: 132
Geregistreerd: 27-03-21

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:03

Wat een heerlijk verhaal. Ik heb er van genoten.. <3
Ik ben benieuwd naar het veulentje!

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:15

8-) <3
Wat een gouden pony

Ik volg ook mee

Cennin

Berichten: 340
Geregistreerd: 17-07-19

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:29

Wat leuk, nog een drachtige shet! Ik volg graag mee! :D

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:31

Wat een mooi sprookjesboek tot nu toe. Op naar een veulentje voor deel 2 :j

Zoolgangster

Berichten: 9592
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 19:45

Ik volg mee, ik ben heel benieuwd wat voor veulen mevrouw de koningin op de wereld gaat zetten. :D

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:14

Bedankt voor jullie leuke reacties en het warme welkom terug :)

naomiiiii schreef:
Wat een leuk verhaal met je zoontje erbij, super lief. <3 Wat vind je zoontje ervan dat er een veulentje komt?


Ja die vindt het super, heeft 2 weken geleden ook voor het eerst het veulen gevoeld en is helemaal in love. Praat tegen het veulen door de buik heen <3 Ik was 2 weken geleden nog even met mijn man een weekendje weg in Leiden en Kaj moest voor het eerst helemaal zelf op de pony's passen, dat deed hij heel netjes en ik kreeg allemaal updates en filmpjes van het schoppende veulen ;)

Nu er mensen volgen, moet ik natuurlijk ook buik- en tittiefoto's spammen. Dus bij deze. Dit is mijn skippybal vorige week:

Afbeelding


Afbeelding

Ik heb haar in de vlechten vanwege de warmte, ze is nog flink aan het verharen en zo komt er iets meer lucht bij en kan ze lekker aan de bezems die ik overal heb hangen haar hals schuren

Afbeelding

Dit was mevrouw gisteravond, elke keer als ik denk dat ze niet dikker kan,kan ze het toch nog wel. Maar nog wel voetje voot voetje lopen, even gracieus als altijd :o

Afbeelding

En uiteraard titties, dit was zonet.

Afbeelding

Afbeelding

Stelt nog niet veel voor, de klieren rond de spenen zijn hard en verder zit er vooral veel zucht omheen. Banden en staart doen nog niks dus ik verwacht op dit moment nog geen spoedlevering :D

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:26

Jeeemig wat een bolle! _O-


Wat een schattig verhaal is de openingpost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:29

SANEX schreef:
Ja die vindt het super, heeft 2 weken geleden ook voor het eerst het veulen gevoeld en is helemaal in love. Praat tegen het veulen door de buik heen <3 Ik was 2 weken geleden nog even met mijn man een weekendje weg in Leiden en Kaj moest voor het eerst helemaal zelf op de pony's passen, dat deed hij heel netjes en ik kreeg allemaal updates en filmpjes van het schoppende veulen ;)


Ach wat lief! Daar smelt je toch van. <3

Ik snap nu wel wat je bedoelde met wandelende skippybal. _O-

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:40

Hihi die is rond!!

Leuk dat ze toch echt een elegant dametje blijft

huricane
Berichten: 791
Geregistreerd: 05-01-09

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:05

Wat een mooi verhaal.
Ik ga volgen, benieuwd wat ze er van bakt.

Femek2902

Berichten: 1322
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 02:00

Oww wat een heerlijk ponietje! Je schrijft met zoveel liefde over haar, dat ik het hele verhaal met aandacht heb gelezen <3

miereneter

Berichten: 2533
Geregistreerd: 25-05-17

Re: Effen rood x rode stippels in miniformaat; het wonder geeft gedonder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 06:01

Wat een heerlijk dier TS. Die attitude-foto _O- .
Ik volg mee voor een leuk en gezond veulen!