Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Niet 1, niet 2, maar 3 rijpony veulentjes in 2022!

 
Profiel   

*\o/* *\o/* *\o/* Het is gelukt, alle 3 de merrie's zijn drachtig. De hartjes kloppen. Ik mag wel spreken van een voortvarend dekseizoen zo :j hopelijk volgend jaar 3 gezonde veulens (en merrie's)

Het leek mij wel leuk om dit jaar een topic aan te maken en ik zal de dames en hun mannen voorstellen.

De eerste merrie, onze Zonnebloem is 30 maart 2022 uitgerekend. Zonnebloem is een Welsh NWR (Veenstra's Grapjas x Wester Aikema's Norbert) en is drachtig van de Welsh NWR hengst Amalia's Pieter. Eigenlijk was ik direct fan van hem.


[ img ]


De tweede merrie is Billie Jean MDW (Welsh WPBR), zij is 20 april 2022 uitgerekend. Ze is een Cassanova du Bois x De Goede Ree Now or Never en we hebben haar zelf gefokt uit onze merrie Reduster Fleur. Ze is drachtig van de Duitse rijpony hengst Genesis BL die het goed doet in de Duitse competities. Op dit moment staat Billie in training voor de keuring en zadelmak maken en daarna mag ze lekker met verlof.



[ img ]


De laatste is onze merrie Reduster Fleur. Een 15 jarige merrie van De Goede Ree Now or Never x Wester Aikema's Adios. Zij is uitgerekend van Golden Daim F rond 24 mei 2022 en dit zal haar 10e veulen worden waarvan de 5e bij mij. Op dit moment heeft ze een His Royal Badness DK veulen (te koop, geboren 18 mei) aan de voet. Eerder bracht ze bij mij nog een His Royal B (Rocky staat in de opfok), een Veenstra's Grapjas (verkocht) en een Cassanova (Billie dus).



[ img ]



Er zijn aardig wat kleur kansen, ik ben daar wel wat handig in, maar ik weet dat er mensen nog veel beter in zijn :D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 11:38 



 
Profiel   

Leuk, ik kom volgen! Zal ik even los gaan op de kleurkansen voor je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 11:40 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd mooney!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 11:48 



 
Profiel   

Ik volg uiteraard ook mee. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 11:52 



 
Profiel   

Zonnebloem is ee ?? Crcr
Pieter is E? Aa crcr
Omdat er wat vraagtekens staan is het een gemiddelde van meerdere scenario's, als Pieter homozygoot zwart is dan vallen alle vosbasis opties af, als Zonnebloem homozygoot agouti is dan valt zwart en smoky black af als optie.
28,1% valk
28,1% bruin
12,5% vos
12,5% palomino
9,4% zwart
9,4% smoky black

Billie Jean is E? A? Crcr
Genesis is ee ?? Crcr
Ook hier weer een gemiddelde van scenario's, als Billie Jean homozygoot zwart is dan geen opties met vos als basis en als 1 van beiden homozygoot is voor agouti gaan de zwarte opties weer over naar bruinbasis.
32,81 % valk
16,41 % bruin
16,41 % perlino
12,5 % palomino
6,25% vos
6,25% cremello
4,69% smoky black
2,34% zwart
2,34% smoky cream

Fleur is Ee A? crcr
Golden Daim staat genoteerd als cremello, maar het zou me eigenlijk weinig verbazen als hij perlino is (wat ook kan met een valk moeder), ik zal even twee scenario's opstellen. 1 voor een cremello waarbij we uit gaan van ee ?? CrCr , eentje voor perlino Ee A? CrCr.
cremello:
50% palomino
43,75% valk
6,25% smoky black

perlino:
70% valk
25% palomino
5% smoky black

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:12 



 
Profiel   

Bedankt Mooney, interessant!

Ik weet niet of je vanaf het papier kan herleiden of de een of de andere homozygoot zwart of agouti is ofzo. Ze zijn allen niet kleur getest. Daar kan ik dus geen uitsluitsel over geven.

Ik hou zelf best wel erg van vosjes hahaha (ik lijk niet veel medestanders te hebben) maar eerlijk is eerlijk kleurtjes verkopen zeker bij de pony's veel beter en helaas zal ik toch ook weer een keer wat moeten verkopen. Daar ben ik erg goed in :+ :')

Gezellig absque :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:23 



 
Profiel   

*\o/* team vos all the way haha

Pieter heb ik volgens mij al uit proberen te zoeken, die stond ook een tijdje op mijn hengstenlijstje. Omdat hij nog geen veulens heeft kwam ik niet verder dan dit, Welsh stamboek heeft ook niet echt een fijne database om zoiets terug te zoeken.
Zonnebloem kon ik zo niet vinden als overzichtelijke stamboom, maar zou alleen veranderen als 1 van de ouders zwart is. Of later op basis van nakomelingen.

Billie Jean is ook niet verder in te schatten, op basis van nakomelingen ga je misschien later meer kunnen zeggen. Genesis ook enkel op nakomelingen, maar degenen die ik vond helpen niet met de puzzel.

Fleur weten we de vosfactor al door het veulen wat ernaast staat op de foto, heeft zij een zwarte ouder of een zwart veulen gegeven?
Golden Daim is dus verder helemaal vaag, ik kon daar ook maar 2 nakomelingen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:34 



 
Profiel   

Ik kom ook graag volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:36 



 
Profiel   

Leuk pineapple!

Zonnebloem haar vader is palomino en moeder is bruin.

Fleur heeft tot dusver 4x vos, 2 valk, 3x bruin gegeven. Ik was stomverbaasd dat het veulen wat er nu bijloopt bruin is, had echt een vos verwacht. Maar hij is leuk <3 hij heeft wel veel lichte haren in zijn staart trouwens, duidt dat nog ergens op?


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 12:51 



 
Profiel   

Die lichte haren groeien er nog gewoon uit, dat zegt verder niets inderdaad.
Mooie verdeling met kleurtjes, helaas niet iets waar je agouti verder mee kan vaststellen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 13:01 



 
Profiel   

O :')

Mijn vosje van vorig jaar heeft blonde manen en staart gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-21 14:56 



 
Profiel   

Oh, leuk, ik hou van welshjes, vooral partbreds. Ik volg mee, heel benieuwd naar de veulens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 14:06 



 
Profiel   

Jij hebt ook een hele leuke pony LaDonna, gezellig dat je mee volgt.

Vanochtend zijn we even wezen kijken bij onze hengst Rocky. Dat is een volle broer van ons veulen uit Fleur die ze nu aan de voet heeft.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 19:35 



 
Profiel   

leuk! Ik ga ook volgen! Leuk hoor al die bijzondere kleuren die eruit kunnen komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 19:43 



 
Profiel   

Leuk! Fleur is sowieso een 'kleurtje' maar van de andere 2 kan er natuurlijk ook een gewone bruine of vos uitkomen. Ik ben heel benieuwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 10:20 



 
Profiel   

Een updatje: vanmorgen zijn de dames voor het laatsts gescand en ze zijn allen nog mooi drachtig! *\o/*

Billie is weg geweest en zadelmak gemaakt. Na haar verlof hoop ik een ruiter of amazone te vinden die haar verder wil gaan rijden.

Inmiddels is ze 132 dagen drachtig van Genesis BL en die hengst is reserve kampioen geworden dit jaar op het Bundeschampionat. Super dus :)

[ img ]


Zonnebloem is al bijna op de helft met 152 dagen en dat schiet zo mooi op. Amalia's Pieter heeft zich al een keer laten zien op het verrichtingsonderzoek. Nog steeds zeer blij met de keuze wordt vast een mooi Welsh popje.


[ img ]


Fleur is inmiddels 97 dagen ver en doet het dikke prima met haar hengstveulen nog aan de voet. Nog een paar weken en dan vliegt hij uit naar de opfok en mag Fleur even van de rust genieten :P Golden Daim heeft zich het afgelopen seizoen ook goed laten zien. Super benieuwd wat Fleur er van bakt.

[ img ]



Haar veulen die er nu nog bijloopt is heel braaf en makkelijk en laat zich de kop niet gauw gek maken, af en toe een beetje sodemieteren maar het valt echt mee al laat deze foto uhm ja anders lijken :')


[ img ]


Deze His Royal Badness gaat komende maand ergens naar de opfok. Voor nu vormen ze een uber gezellig clubje en krijgt hij ook wat extra opvoeding van zijn halfzus Billie en Zonnebloem.

[ img ]

[ img ]


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 09:07 



 
Profiel   

Lang geleden dat hier gereageerd is, maar ik kom ook graag mee volgen!

GD ben ik heel benieuwd naar, twijfel om hem te gebruiken dit jaar. En Pieter uiteraard ook, heb een broertje van zijn vader. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:10 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met de dames?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:55 



 
Profiel   

Ik ben ook erg benieuwd naar jouw veulens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 12:02 



 
Profiel   

Met de dames gaat het goed! Het eerste veulentje verwachten we over 2 maanden al dus het gaat nog hard ook :):) en daarna volgt Billie ook al snel.

Amalia's Pieter is geslaagd voor het verrichtingsonderzoek dus dat is extra mooi. De andere hengsten doen het ook goed dus ik kijk uit naar de veulens. Wel extra spannend met 2 maiden merrie's vind ik.

Fleur is nog naar de tandarts geweest en daarna had ze het wel eventjes een tijdje wat moeilijk met eten. Gelukkig is daar nu niets meer van te merken. Ook zij groeit lekker verder en inderdaad super benieuwd naar mijn valk merrieveulen :')


[ img ]

Eigenlijk gewoon weinig te melden :z ze lopen in het land en zien er echt uit als bospony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 16:53 



 
Profiel   

Ze mogen ook bospony zij toch ;)
Oh ik ben zo benieuwd naar jouw veulens! Ik wil mijn merries beide laten dekken, dus advies is welkom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:17 



 
Profiel   

Fleur haar valk merrie veulen maakt het goed. 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 23:37 



 
Profiel   

LaDonna75 schreef
Ze mogen ook bospony zij toch ;)
Oh ik ben zo benieuwd naar jouw veulens! Ik wil mijn merries beide laten dekken, dus advies is welkom.



Absoluut. Ik vind het heel erg belangrijk dat ze lekker kunnen bewegen buiten. Vies worden ze want er is kennelijk niks lekkerder dan op het meest smerige plekje van het land te rollen :+

Jij hebt een A en Sanaa toch? Ik moet echt nog een keer een A’tje hebben voor mijn dochter, maar vooralsnog heb ik er niet zo veel verstand van. Je andere merrie is een toppertje. Ik zou mooi de Chk in de gaten houden. Ik ben ook echt heel benieuwd! Hopelijk een goede nieuwe lichting.
En het beste advies vind ik is dat je er zelf achter moet staan. Ik heb zelf wel een beetje de wauw-factor nodig :)
Voor volgend jaar ben ik er nog niet echt mee bezig geweest. Ik weet ook nog niet wat ik precies aan wil houden en of en wat ik wil dekken. Eerst maar eens afwachten wat er komt :)

AD; daar gaan we maar vanuit toch?! :P


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 18:36 



 
Profiel   

Ze zijn leuk, echt leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 19:01 



 
Profiel   

Whoeee ik meld me ook! Laat die verzameling merrieveulens maar komen!
Zullen we gokken hoeveel je er dit jaar gaat verkopen? Ik denk -3 :Y)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-22 12:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 131 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen